Gå til innhold
Hundesonen.no

Puli og pumi


Tomine
 Share

Recommended Posts

Jeg var på utstilling og det var to pulier som stilte og begge to bjeffa noe helt forferdelig mange ganger og bjeffa over hele utstillinga. Hvor mye ser man en rase når man er på utstilling som er ganske stressende for hunder? Er det vanlig at de bjeffer sånn? 

Hvordan trener man en rase som bjeffer mye til å bjeffe mindre?

Har sett etter flere forskjellige hunderaser lenge nå og er så usikker. bla. puli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Hvis det er viktig at hunden man får ikke bjeffer mye, så velger man ikke en rase der mye lyd er normalt. Dette på et helt generellt grunnlag. Det samme gjelder uansett hvilken egenskap man ikke ønsker i en hund. Det er f.eks dumt, ikke minst for hunden sin del, å kjøpe en utpreget jakthund , hvis man ikke ønsker en hund som skal jakte. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser har mye lyd, noen raser har lite lyd. Noen hunder har oppdragelse, andre har det ikke. 

At to hunder av en spesiell rase du så var spesielt bråkete, gir ikke fasiten på en rase som helhet. For å oppsøke mange hunder av samme rase kan du f.eks reise til en rasespesial utstilling eller til en kennel for å hilse på fler individer av samme rase. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha delt ring noen ganger på vinner utstillinger med Pumi så er mitt syn at de overgår de fleste raser med høye kneløft rundt ringen når det kommer til bråk. De slår t.o.m Islandsk fårehund.... Når jeg har måtte dele ring med de rasene så har jeg endt med å flytte meg etter jeg er ferdig i ringen selv og lokalisere meg i en annen ende... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tomine skrev:

 

selv om to hunder bjeffer mye på hundeutstillingen så betyr det kanskje ikke at de bjeffer like mye hjemme kanskje? Eller i ett annet miljø? Eller?

Det kan jo være mange faktorer til at hunder bjeffer. Men to individer setter ikke standarden på en rase mtp lyd. Men rasen kan jo være kjent for å lage mye lyd, da må man være bevisst i sitt valg av rase, og unngå å forsterke denne egenskapen, og heller dempe den. 

F.eks, min ene, korthåret collie, kan bjeffe MYE på andre hunder på tur/i lek. På utstilling bjeffer han nesten aldri. Jeg kjenner korthårs collier som bjeffer på alt og alle, jeg kjenner korthårs collier som er stille. Rasen er kjent for lyd, mye ligger i linjer/oppdragelse. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man redd for lyd så kjøper man ikke puli.  Enkelt og greit. 

Det sagt så bjeffer pulier sjeldent for å bjeffe , de bjeffer for å varsle. Terskelen for hva de føler de må varsle er gjerne variabelt med hunden , men den er stort sett alltid lavere enn menneskene dems synes er nødvendig :P

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt pulier bjeffe på utstilling. Noen sinne. Og jeg legger merke til sånt.  Jeg kan se for meg at en puli kan bjeffe på utstilling hvis en annen hund krysser intimsonen dems dog.  De liker generelt ikke fremmede hunder oppi trynet eller rumpa når de er i bånd.  

Det er mye annen unødvendig  lyd i pulien dog. De "skravler " noe helt forferdelig.  Nico har en del lyder jeg ikke ante at en hund kunne frembringe :blink:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Er man redd for lyd så kjøper man ikke puli.  Enkelt og greit. 

Det sagt så bjeffer pulier sjeldent for å bjeffe , de bjeffer for å varsle. Terskelen for hva de føler de må varsle er gjerne variabelt med hunden , men den er stort sett alltid lavere enn menneskene dems synes er nødvendig :P

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt pulier bjeffe på utstilling. Noen sinne. Og jeg legger merke til sånt.  Jeg kan se for meg at en puli kan bjeffe på utstilling hvis en annen hund krysser intimsonen dems dog.  De liker generelt ikke fremmede hunder oppi trynet eller rumpa når de er i bånd.  

Det er mye annen unødvendig  lyd i pulien dog. De "skravler " noe helt forferdelig.  Nico har en del lyder jeg ikke ante at en hund kunne frembringe :blink:

 

Sorry, trøtt ser jeg. Jeg leste Pumi :icon_redface: Puli har jeg faktisk ikke delt ring med noen gang. Pumi derimot..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Sorry, trøtt ser jeg. Jeg leste Pumi :icon_redface: Puli har jeg faktisk ikke delt ring med noen gang. Pumi derimot..... 

Jeg har ikke møtt mange nok pumier til å uttale meg for bastant,  men mitt inntrykk er at de bjeffer mer for "gøy " en pulien. Pulien er litt mer "seriøs " på en måte. På godt og vondt :P

Men de har begge en helt forferdelig bjeffelyd.  Den skulle bære over lange sletter,  og det gjør den. Jeg har hørt grisehyl som er mer behagelige for øret :alien:

Ja, jeg har vurdert å kaldkvele pulien mer enn en gang,  hadde hun bjeffet for moro skyld oppå det hele hadde hun vært dæv :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tomine skrev:

Har hørt at pumi og puli er veldig like og de er jo kryssa med hverandre. I gamle dager var det jo samme rase og de kommer fra samme land Ungarn. Derfor merka jeg ikke at du skrev pumi og ikke puli. Hehe. :P Kan gjerne sammenligne med pumi også. :)

2 raser som ble delt for så mange år siden er selvfølgelig ikke helt like i dag. Du ser bare forskjellen på belgervariantene,  og de er fortsatt ikke helt delt :)

Jeg synes faktisk jeg ser mer likheter med schapendoes enn med Pumi  ut i fra de individene jeg har møtt. 

Men ja,  de har selvfølgelig en del likheter,  men pumien virker hakket mer stresset  og mer happy go lucky enn pulier :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at puli også har en del likheter med tibetansk terrier. Stemmer dette? Kan de sammenlignes? De ligner veldig utseendemessig med samme størrelse, lang pels, krøll på halen og de er kvadratiske i kroppen. Tibetansk terrier er jo ingen terrier men gjeterhund noe puli også er. Bare at puli har snorer men ikke tibetansk terrieren. Har de noe likheter gemyttmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan puli og pumi sammenlignes med spisshundene vedrørende mye bjeffing? Hvilke rase kan de evt. Sammenlignes med? Bjeffer de mer eller mindre enn spisshundene og gjerne oppgi hvilke spisshunder som bjeffer mest likt?

Jeg er litt usikker på hvor mye spisshunder bjeffer men jeg har pumi og den er bråkete så de bjeffer nok minst like mye som spisshunder [emoji6] kanskje mer? pumien har en høy gneldrete lyd når de bjeffer. liker man ikke lyd bør man vurdere en annen rase [emoji6]
Random film fra YouTube;

Nå bjeffer de nok mer i agility siden det er stressende enn i andre sporter men de er ofte lettstresset og da blir det bjeffing så lyd må man belage seg på skal man ha pumi [emoji846] (Selvfølgelig er det individuelle forskjeller)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎12‎.‎2016 at 1:35 AM, Tomine skrev:

Jeg har hørt at puli også har en del likheter med tibetansk terrier. Stemmer dette? Kan de sammenlignes? De ligner veldig utseendemessig med samme størrelse, lang pels, krøll på halen og de er kvadratiske i kroppen. Tibetansk terrier er jo ingen terrier men gjeterhund noe puli også er. Bare at puli har snorer men ikke tibetansk terrieren. Har de noe likheter gemyttmessig? 

Nå kjenner ikke jeg til puli, men jeg har hatt tibetansk terrier. Min var ikke spesielt løsmunnet. Bråket sjelden. Men har jo vært med andre som har bjeffet mer. Men på generelt grunnlag syns jeg ikke den rasen er gneldrete. Min var forholdsvis stri og han hadde stadig nye metoder for å prøve og strekke grenser. Ikke alltid like sjarmerende. Men de er veldig klovnete og da er det lett å gå på en smell, bare fordi.... Min var også mest enmannshund.

Jeg har inntrykk av at min ikke var veldig rasetypisk på mange områder. For veldig mange av de jeg har møtt, har vært sosiale, happy go lucky hunder.

Pelsstellet var et h*****e inntil den var utvokst. Da ble det litt bedre. Vet ikke hvordan pulien er der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tomine skrev:

Mud: tror du puliene bjeffer like mye som spisshundene? 

Det er umulig for meg å svare på. Spisshunder er jo et rimelig vidt begrep , jeg har jo en som ikke bjeffer. Jeg har ingen erfaring med de mer bjeffete spisshundrasene.  

Det jeg vet er at pulier ikke "bjeffer " så mye , de varsler.  Nico er den minst bjeffete hunden  ( utenom Toddy,  men han er husky så han telles ikke ) i nabolaget fordi de andre bjeffer for å bjeffe. Det har litt med oppdragelse å gjøre også antar jeg. Jeg har aldri tolerert formålsløs bjeffing.  

Hun - som forrige puli - bjeffet når det kom folk og ellers ikke.  Nico kan i tilegg bjeffe i møte med andre hunder  ( annoying), men det er vår feil.  Det samme med at hun kan bjeffe på folk i skogen. Hun bodde stort sett bare ute i skogen de første månedene vi hadde henne og har dermed generalisert all skog til å bli vår eiendom.. :innocent:

Hun kan også bjeffe og hyle når hun er veldig gira,  feks hvis vi skal på skitur.  Når vi først er i gang holder hun kjeft. Og blir jeg sur nok bjeffer hun "inni seg " noe som er ganske festlig :lol:

 

De bjeffer altså egentlig ikke så voldsomt ofte , men de bjeffer så ekstremt intenst og høyt når de bjeffer at jeg ikke vil anbefale rasen til folk som er allergisk mot bjeffingen.  Selv om jeg digger bikkja på mange måter,  er det definitivt sambo sin hund hver gang den bjeffer :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2017 at 0:50 PM, Tomine skrev:

Mud: tror du puliene bjeffer like mye som spisshundene? 

Jeg eier to spisshunder som ikke bjeffer i det hele tatt, så jeg kan med hånden på hjertet si at pulier bjeffer mer enn de spisshundene.. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...