Gå til innhold
Hundesonen.no

Hypotese ang hunder i huset


Margrete
 Share

Recommended Posts

23 minutter siden, Belgerpia skrev:

20 hunder i en vanlig villa - næææ... men bor man sånn til at man kan gå rett ut i skogen på tur, så ser jeg ikke problemet.  

Tja... nå er det sånn i Norge, at det er båndtvang mellom 1. april og 20. august - da hjelper det liksom lite at man kan gå rett ut i skogen på tur, tenker jeg... om man er opptatt av å forholde seg til lover og regler som gjelder, da :aww: 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor skal alle hunder på død og liv ha alenetid med eier? Sjeldent jeg gjør noe med en og en hund, men jeg vil da påstå at de er lykkelige og har et ganske fint hundeliv.

Jeg trur ikke jeg helt skjønner denne tråden, jeg. En hypotese er en påstand eller et spørsmål som framlegges og som deretter falsifiseres eller bekreftes. Det skjer ikke i startinnlegget, der ettersp

Det må du jo få lov til å synes. For min del er det viktigste at hundeholdet fungerer i hverdagen. På alle måter. Antallet er ikke avgjørende for akkurat det...    

Posted Images

22 timer siden, Margrete skrev:

Eller 20? Dere vet ikke bakgrunnen, hvilken/e rase/raser, alder, helse, størrelse på hus, oppbygging av hus, eiers mentale/fysiske tilstand og sist men ikke minst hvor mange mennesker som også bor i huset, eller er på besøk. 

Skal vi nu se, bare fordi det er moro: Jeg tenkte på denne typen menneske: Dette er en familie som bor på landet, begge er i full jobb, har normal gjennomsnittslønn og har to barn i småskolealder. De bor i en villa litt utkanten av en småby og har hage og skog i nærheten. Altså en helt vanlig norsk borger. Disse driver ett lite oppdrett av retrievere fra brukslinjer. De har ett fint kennelanlegg ute, som har oppvarmet rom hvor hundene kan trekke inn om de ønsker det. I kjelleren er det opparbeidet ett supert valperom, dette rommet er lyst og varmt, med griselampe over valpekassen, mulighet for mor å legge seg ut. Pr i dag har de 25 hunder i huset ... De har to kull, det ene på 8 uker og klare til å leveres helgen som kommer og uken etterpå, her kom det 9 valper. De har også ett helt nytt kull på 8 i kjelleren. Rommene er adskilt og de små valpene på 8 uker er i kjelleren kun på natten og da med dør lukket. De to tispene har ikke mulighet til å se hverandre. Kullene blir flyttet opp i stua når de er 3-4 uker. De har 4 voksne som er egne, som for øyeblikket enten er ferdig med valper, eller ligger i valpekassa og er mor på heltid, de siste er fars konkurranse-hunder. Det er ferietid og da tar de gjerne inn hunder fra eget oppdrett for å passe på disse hundene. De voksne får rase i hagen, og valpene er ute titt og ofte med dem. Til vanlig har disse menneskene altså 4 hunder innendørs. Når de har valpekull og feriegjester så er flere gjerne i stua på kveldstid å koser seg. Dette er en reel situasjon for mange oppdrettere. Dette viste dere fint lite om da dere satte igang å diskutere start-innlegget mitt, dere viste like lite som om det ville vært en reportasje i avisen, om ett hus som var tatt av f.eks ras. Der ville avisen ha skrevet antall hund, antall døde hunder, antall skadde personer og antall friske personer. Hundene ville blitt plassert bort mens de ventet på nytt hus og god helse igjen. See? Derfor blir det så himla urimelig å gå løs på folk, vi vet ikke noe om bakgrunn og årsak. 

Ser dere, vi vet slettes ikke hvordan ting er i ett hjem før vi faktisk har vært der inne. Vi må se på hundene og vite hva vi anmelder. Ser hundene sunne og friske ut? Er det godt stabla i hodet? Vel da er det ikke grunn til bekymring er det vel? 

Er det derimot gneldring i ett kjør fra kennel, og man ser sjeldent hundene ute. Her er det grunn til bekymring tenker jeg. 

OM det hadde vært 25 voksne hunder, så ja, ikke i tvil om at jeg hadde lurt voldsomt på hva i heite de drev med, hvordan de fikk tid til alle. Jeg er bare ett menneske. Derfor har jeg klikket liker på @2ne sitt innlegg og på ett par innlegg som sier at de ikke bryr seg om antallet. For jeg tenker begge deler, og det går vel bra? 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg reagerte på i opprinnelsestråden, er at de dro på ferie med to valpekull. Det er en ting jeg ikke ville utsatt mine tisper for, og jeg forebeholder meg retten til å mene det uten å vite noe mer om den situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Avani skrev:

Det @Margrete beskriver her forbinder jeg med valpefabrikk. Det er heller ikke noe jeg ser positivt på.

? Av og til blir det jo slik at to tisper løper mer eller mindre samtidig og man kan jo ikke kontrollere hvor mange valper som kommer. Dette er ikke hva jeg forbinder med valpefabrikk i hvert fall. 

@2ne Det er jeg helt enig i, ta med små på ferie er litt på kanten 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Avani skrev:

Det @Margrete beskriver her forbinder jeg med valpefabrikk. Det er heller ikke noe jeg ser positivt på.

Også om de to kullene de har, er de eneste kullene de har det året. Kanskje også på flere år.... Fabrikken sin det :D

Vet ikke hvordan det er hos selskapsraser, men med jakthunder er det gjerne uaktuelt å ha kull på sensommer/høst. Vinter/vår er perfekt. Skal man ha mer enn et kull, blir det gjerne mer eller mindre samtidig.

Ang. ferie: har hatt med kull på ferie mange ganger. Ikke noe problem det. Kull av raser med litt størrelse hadde jeg kanskje ikke orket å dra med rundt, men.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Også om de to kullene de har, er de eneste kullene de har det året. Kanskje også på flere år.... Fabrikken sin det :D

Vet ikke hvordan det er hos selskapsraser, men med jakthunder er det gjerne uaktuelt å ha kull på sensommer/høst. Vinter/vår er perfekt. Skal man ha mer enn et kull, blir det gjerne mer eller mindre samtidig.

Ang. ferie: har hatt med kull på ferie mange ganger. Ikke noe problem det. Kull av raser med litt størrelse hadde jeg kanskje ikke orket å dra med rundt, men.

Om man regner 8 valper i hvert kull så har de da 10 voksne hunder. Skulle vært interessant å vite kjønnsfordelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Avani skrev:

Kunne indikere skrev jeg og,ja jeg syntes nok at dere har for mange hunder :)

Det må du jo få lov til å synes. For min del er det viktigste at hundeholdet fungerer i hverdagen. På alle måter. Antallet er ikke avgjørende for akkurat det...

20161224_134329.jpg

 

 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, enna skrev:

Viktig å være innenfor "normalen" om man ikke vil ha "rykte" for "ettellerannet".... 

skal informere mine venner med 7 og 10 og 29 hunder om at de ikke er normale.... 

Som forsker burde du forstå at når man bruker begrep som "normal" så er det ikke i bitchemode hvor man himler med øynene og beskriver et menneske som så FÅKKINGS UNORMAL OG TEIT, men som beskrivende om hva som ligger innenfor de innerste standardavvikene i en normalfordelingskurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal = vanlig, ordinær, noe som ikke skiller seg ut. Jeg vil si det skiller seg ut/er ikke ordinært å ha 10+ hunder, uten at det automatisk betyr noe negativt/ekkelt/fjøs/ikke oppegående folk :) . Det er jo ikke det som er vanlig, et ord jeg tipper de fleste av oss bruker for å beskrive det som er....eh... mest vanlig? :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke normalt med tre hunder heller.  Folk lurer på om jeg driver sånn der "kennel" (oppdrett)  fordi vi har tre. Ha tre hunder "bare fordi" er totalt uforståelig for flertallet av mine sambygdinger, de kan jo ikke brukes til noe.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kangerlussuaq said:

Som forsker burde du forstå at når man bruker begrep som "normal" så er det ikke i bitchemode hvor man himler med øynene og beskriver et menneske som så FÅKKINGS UNORMAL OG TEIT, men som beskrivende om hva som ligger innenfor de innerste standardavvikene i en normalfordelingskurve.

Du er fryktelig opptatt av å "oppdra", "informere" og "korrigere" meg ;)
Ja der er mye man burde forstå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
5 timer siden, Avani skrev:

Hvis man har ett kennellanlegg med luftegårder og oppvarmede borom +  innredete fødestuer/valperom i kjelleren + har 10 tisper samt 2 kull samtidig så JA, da tenker jeg valpefabrikk.
For å kommentere eksempelet til Margrete

Why?

Altså, en oppdretter av mean lean bruksmaskin jeg kjenner hadde mye hund en stund. Alle hundene var eller var på vei til å bli meritterte, helsesjekket og i veldig god kondisjon.  Heimen tilrettelagt for hund. De hadde også annen rase.  Fordi at de i perioden mars til oktober konkurrerte med sine hunder ble kull planlagt til vinteren. Naturlig nok kunne det da være flere kull samtidig.  Valpefabrikk?Nope - de bare planla året godt. Og de beholdt også hunder fra alle komboer de gjorde. Enten hos forvert eller hjemme som potensiell konkurransehund. 

Valpefabrikker er ikke spesielt utbredt i Norge, heldigvis  - i alle fall ikke på det nivået man ser i enkelte andre land, jovisst finnes det produsenter, den største har tilhold i Drøbak, men å påstå at folk som har to kull i året, samtidig er fabrikk blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Margrete skrev:

Skal vi nu se, bare fordi det er moro: Jeg tenkte på denne typen menneske: Dette er en familie som bor på landet, begge er i full jobb, har normal gjennomsnittslønn og har to barn i småskolealder. De bor i en villa litt utkanten av en småby og har hage og skog i nærheten. Altså en helt vanlig norsk borger. Disse driver ett lite oppdrett av retrievere fra brukslinjer. De har ett fint kennelanlegg ute, som har oppvarmet rom hvor hundene kan trekke inn om de ønsker det. I kjelleren er det opparbeidet ett supert valperom, dette rommet er lyst og varmt, med griselampe over valpekassen, mulighet for mor å legge seg ut. Pr i dag har de 25 hunder i huset ... De har to kull, det ene på 8 uker og klare til å leveres helgen som kommer og uken etterpå, her kom det 9 valper. De har også ett helt nytt kull på 8 i kjelleren. Rommene er adskilt og de små valpene på 8 uker er i kjelleren kun på natten og da med dør lukket. De to tispene har ikke mulighet til å se hverandre. Kullene blir flyttet opp i stua når de er 3-4 uker. De har 4 voksne som er egne, som for øyeblikket enten er ferdig med valper, eller ligger i valpekassa og er mor på heltid, de siste er fars konkurranse-hunder. Det er ferietid og da tar de gjerne inn hunder fra eget oppdrett for å passe på disse hundene. De voksne får rase i hagen, og valpene er ute titt og ofte med dem. Til vanlig har disse menneskene altså 4 hunder innendørs. Når de har valpekull og feriegjester så er flere gjerne i stua på kveldstid å koser seg. Dette er en reel situasjon for mange oppdrettere. Dette viste dere fint lite om da dere satte igang å diskutere start-innlegget mitt, dere viste like lite som om det ville vært en reportasje i avisen, om ett hus som var tatt av f.eks ras. Der ville avisen ha skrevet antall hund, antall døde hunder, antall skadde personer og antall friske personer. Hundene ville blitt plassert bort mens de ventet på nytt hus og god helse igjen. See? Derfor blir det så himla urimelig å gå løs på folk, vi vet ikke noe om bakgrunn og årsak. 

Ser dere, vi vet slettes ikke hvordan ting er i ett hjem før vi faktisk har vært der inne. Vi må se på hundene og vite hva vi anmelder. Ser hundene sunne og friske ut? Er det godt stabla i hodet? Vel da er det ikke grunn til bekymring er det vel? 

Er det derimot gneldring i ett kjør fra kennel, og man ser sjeldent hundene ute. Her er det grunn til bekymring tenker jeg. 

OM det hadde vært 25 voksne hunder, så ja, ikke i tvil om at jeg hadde lurt voldsomt på hva i heite de drev med, hvordan de fikk tid til alle. Jeg er bare ett menneske. Derfor har jeg klikket liker på @2ne sitt innlegg og på ett par innlegg som sier at de ikke bryr seg om antallet. For jeg tenker begge deler, og det går vel bra? 

2 voksne i full jobb + to barn som er for små til å bidra noe særlig og som krever sitt ?  Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yurij said:

2 voksne i full jobb + to barn som er for små til å bidra noe særlig og som krever sitt ?  Lykke til...

Ha ha - to små friske barn er da overkommelig :) . Spesielt i den settingen TS beskriver :)
Full jobb kan man feks ha med hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hjemme

34 minutter siden, enna skrev:

Ha ha - to små friske barn er da overkommelig :) . Spesielt i den settingen TS beskriver :)
Full jobb kan man feks ha med hjemmekontor.

så hjemmekontor okkuperer ikke tiden din? Ei heller to friske barn. Du har tilovers til 26 hunder også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Så hjemme

så hjemmekontor okkuperer ikke tiden din? Ei heller to friske barn. Du har tilovers til 26 hunder også?

Mye handler om logistikk. Og noen er gode på akkurat det, andre er ikke fullt så gode. Folk er ulike. Og folk har ulik erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...