Gå til innhold
Hundesonen.no

Hypotese ang hunder i huset


Margrete
 Share

Recommended Posts

Siden det har blitt oppfordret til egen tråd i en annen tråd, så lager jeg en ny tråd :P  Så lar vi tråden der ligge i fred, det er bare en tragisk situasjon, der folk her inne kjenner. La nå eieren få være i fred. 

Altså, tråden vi snakker om er den om hunder som brente inn i ett hus. Det var mange hunder og dessverre døde to. La oss ta en saklig diskusjon rundt aspektet med å ha mange hunder i ett bolighus. Gjør det meg til hoarder om jeg har 11 hunder som krever sitt innendørs? Eller 20? Dere vet ikke bakgrunnen, hvilken/e rase/raser, alder, helse, størrelse på hus, oppbygging av hus, eiers mentale/fysiske tilstand og sist men ikke minst hvor mange mennesker som også bor i huset, eller er på besøk. 

Kjør debatt! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor skal alle hunder på død og liv ha alenetid med eier? Sjeldent jeg gjør noe med en og en hund, men jeg vil da påstå at de er lykkelige og har et ganske fint hundeliv.

Jeg trur ikke jeg helt skjønner denne tråden, jeg. En hypotese er en påstand eller et spørsmål som framlegges og som deretter falsifiseres eller bekreftes. Det skjer ikke i startinnlegget, der ettersp

Det må du jo få lov til å synes. For min del er det viktigste at hundeholdet fungerer i hverdagen. På alle måter. Antallet er ikke avgjørende for akkurat det...    

Posted Images

Nå har jeg aldri hatt mer enn én hund, men i mine katteoppdrett-dager hadde jeg på det meste 10 katter (2 kattungekull + voksne), og det var langt over min smertegrense i alle fall. Samtidig anerkjenner jeg jo at jeg ikke sitter med definisjonsmakten over hva som er greit for andre, om det nå gjelder katter, hunder eller barn for den saks skyld.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Wilhelmina her. Og har ikke helt bestemt meg for hva jeg mener eller om jeg trenger å mene noe om det. Når det gjelder enkelttilfeller.

Jeg har en mening om at folk flest har et begrenset antall hunder de kan følge opp. Om man skal ta utgangspunkt i at hver enkelt hund skal ha individuell trening og oppfølging regelmessig så vil det for folk flest i en normal husholdning med full jobb være vanskelig å følge opp så mange hunder. På en annen side vil hunder i større flokk leve et ganske annerledes liv enn i en husholdning med én eller to hunder.

Det er vel like enkelt som i mange andre tilfeller, noen har flere hunder enn de bør ha og noen fikser helt fint å ha mange. Det er vanskelig for folk å vurdere hver enkelts kapasitet, men når man kommer til tosifret antall og ikke driver med hundekjøring så skjønner jeg at folk stiller spørsmål. Uten at det trenger å være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne typen diskusjon er man nesten nødt til å ta utgangspunkt i egne meninger og holdninger...

Jeg personlig har store problemer med å se at hvermansen har kapasitet til å gi 10 +++ hunder det de trenger på daglig basis, med mindre vi snakker om hunder som går i spann etc. 
Bare se hva slags svar folk gir om en stakkar forviller seg inn på hundefora for å be om hjelp til å velge rase etc.
Har ikke vedkommende tid til MINST en time tur + x antall småturer (lufting) og trening (fint om man går kurs og deltar aktivt i hundeklubb?) og ellers ikke er mer enn 8 timer borte fra hjemmet, så er Ikeahund anbefalt :P 
(ok, overdriver muuuligens litt, men ikke så veldig mye).
Og da er spørsmålet mitt:
Hvem er det som har TID til god nok oppfølging av 10 +++ hunder?
Som kan sørge for at de får tilstrekkelig med trening og tur? Og alenetid med eier?
Det kan umulig være de som jobber fulltid, eller har andre forpliktelser (familie etc)?
Er man hjemmeværende, og har helse til å bruke ca hele døgnet på hund, så er det jo ikke noe problem :)
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG sier ikke at de det, men det er sabla mange som gjør det :)
Det kommer jo helt an på hvor man legger lista.

(legge til: skulle gjerne hatt tid og kapasitet til mer alenetid med mine enn det jeg har pr.d.d. Mest fordi jeg synes det er utrolig deilig å gjøre noe alene med dem :) Kontakten blir liksom en helt annen)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hunder som bor i flokk har vel ikke akkurat samme behovet for alenetid med eier, og har man kun voksne hunder så er det jo mest det fysiske behovet som må dekkes, sammen med stell osv. selvsagt - har man imidlertid mange unge hunder så er det jo langt mer krevende, de skal jo vennes til handtering, pelsstell, båndgåing osv. ,ha en dose miljøetrening, sosialisering osv. - så da vil jo nødvendigvis tiden bli knapp om man har 15-20 stykker i huset.

Dog kommer det mye an på hvordan man bor tenker jeg. Bor man sånn til at man kan åpne porten og gå rett ut i skauen med en flokk hunder så ser ikke jeg at 10-15 bikkjer er noe stress for noen. Bikkjene har hverandre i flokk og får dekket fysisk behov på tur.
MEN - hunder trenger turer, de trenger å oppleve noe annet enn en veranda eller en hage, det er stusselig for en hund og bo hele sitt liv på et så begrenset område, og har du så mange hunder at du IKKE har mulighet til å gå turer - ja, da har du for mye hund.

Man skal også ha adekvat oppbevaringsplass - dvs. hunder stablet i bur 24/7 med en tur ut i hagen et par ganger for dagen er ikke spesielt bra hundehold etter min mening, er det løsningen så har du for mye hund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må folk ha så mange hunder de vil. Det alene ville ikke jeg reagert på i det hele tatt i negativ forstand, men om noen hadde sagt de hadde 20 brukshunder så hadde jeg vell blitt litt fascinert over at de orker og hvordan i all verden de løser det. Men om hundene ikke får dekt sine behov på en bra måte, tenker da spesielt på tur/trim så hadde jeg reagert, men det gjør jeg jo uansett om det er snakk om en hund også.

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av alenetid med bikkjene, selv om jeg bare har to. Vi er en flokk vi, og vi er sammen. Jeg har ikke sett eller følt at det har vært noe problem. Noe alenetid har det blitt, ihvertfall på de to siste, da jeg jo trente med en og en når det var hundetrening, men ellers lite, selv på valper/unghunder. Jeg har selv lyst på flere bikkjer en dag, om jeg får muligheten(boplass osv). Ikke 20 riktig nok, men et lite spann av korthårshollender feks. Det kommer til å kreve sitt, og det kommer til å bli et annet type hundehold enn jeg har hatt med en eller to, selvsagt, men jeg skal nok fint greie å ta meg av dem, gi dem det de trenger av trim og de skal få sin dose kos og oppmerksomhet. Sjekk ut team maligator på facebook feks, hun har mange, krevende bikkjer. De kjører spann, bikkjene bor inne, ligger i sofa/seng osv. Tror ikke de lider noen nød overhodet. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes massevis av enhundseiere som aldri skulle hatt hund, antagelig er det langt flere av disse enn det er flerhundseiere med dårlig hundehold( sett fra hunden/enes synspunkt.. Hunder som tilbringer store deler av døgnet i bur, aldri/ svært sjeldent ut på tur, er utestengt fra familien store deler av døgnet o.s.v. 

Når det er sagt, så er det helt klart utfordringer med å ha flere hunder innomhus enn 1-2. Er man opptatt at hjemmet skal se ut som noe fra en møbelkatalog og eller har støv på hjernen, så bør man helt klart enten helt avstå fra dyr eller begrense antallet sterkt. Selv har jeg bare vaskbare møbeltrekk, matter, pledd o.s.v. Tørketrommel er forresten å anbefale, den tar veldig mye hår og sand, som vaskemaskinen ikke tar. 

Nå er det sikkert forskjellige meninger om hva som defineres som 'fjøs'( ref.den andre tråden) men det er altså fullt mulig å ha flere hunder innendørs, uten å 'vasse i dritt'. Bare for ordens skyld, jeg går her ut fra, at man IKKE benytter bur innendørs. 

Inngjerdet tomt/ hage er en absolutt fordel, det er utrolig mye enklere å bare åpne døra, når noen har behov for 'tømming' enn å skal kle på seg og lufte hunden i bånd. ( det ville i ett flerhundshjem  bli mange tisseturer.. )

På tur tar man alle med samtidig, noe  annet ville i alle fall jeg syns var veldig tungvint og i tillegg synd for de som ikke fikk være med ut. 

Det er klart at det blir mindre 'alenetid' på hver hund i en flokk, jeg er dog litt usikker på hvor mye behov det er for det ,derimot er det viktig at man ikke 'glemmer å gi oppmerksomhet  og kos, til de som ikke 'gjør så mye av seg'. 

Tid.. og da snakker jeg om eiers tid. Har man en livstil der man gjør mye annet utenom jobb ( som hunden/e ikke kan være med på) ja, da har man vel ikke tid til å ha hund.. Her går jeg ut fra at hunden/e må være alene hjemme.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, Margrete skrev:


Altså, tråden vi snakker om er den om hunder som brente inn i ett hus. 

Ah, den vi ikke snakker om?

Sitat

Det var mange hunder og dessverre døde to. La oss ta en saklig diskusjon rundt aspektet med å ha mange hunder i ett bolighus. Gjør det meg til hoarder om jeg har 11 hunder som krever sitt innendørs? Eller 20? Dere vet ikke bakgrunnen, hvilken/e rase/raser, alder, helse, størrelse på hus, oppbygging av hus, eiers mentale/fysiske tilstand og sist men ikke minst hvor mange mennesker som også bor i huset, eller er på besøk. 

Kjør debatt! 

Nei. (Se forklaring under) Men jeg ser heller ikke problemet med å stille det spørsmålet om folk bryr seg.

Med fare for å unngå og støte noen ytterligere så har jeg gjort litt bakgrunnsjekk. Hoarding i denne sammenheng er definert som et tvangsmessig forhold til flere dyr enn man kan ta vare på og det vil selvfølgelig være individuelt. Så, det blir nok ikke bare litt vanskelig men umulig å svare på med kriteriene du har satt. :) 

 

Kudos for knebling av begge trådene. :)

 

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner og vet av flere med et forholdsvis høyt antall hunder. Noen av disse har hva jeg anser som et godt hundehold, andre ikke. Så det er ikke noe fasitsvar for meg, for det avhenger av så mange faktorer. Det som funker for noen er katastrofe for andre. Selv har jeg en grense på 3, for det er hva jeg får til å balansere med full jobb, men idealtallet mitt er nok 2.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoarding hører vel til under diagnosebegreper, og er dermed en sykelig tilstand. Der finnes noen slike, men i Norge er det forholdsvis lett å avdekke disse (husker fra min egen barndom en som holdt hester i antall men som ikke evnet å ta seg av dem), siden det så tydelig går på dyrevelferden løs. Og der jeg vokste opp var der en nabodame som hadde så mange katter at huset henes ble ødelagt, de fleste kattene var radmagre og utemmede, og det lukta kattepiss i hele området rundt huset.
Ift antall dyr så blir det avhengig av eier. Noen har en livvstil, boforhold og kapasitet til å ha mange hunder/dyr. Andre blir Overveldet av å ta seg av ett individ. Noen burde ikke hatt dette ene dyret overhodet da de ikke evner å ivareta det på en måte som forhindrer at det er til fare eller sjenanse for andre.

For min del går det greit -slik jeg bor - med 4 hunder. Flere enn det vil jeg ikke ha. Jeg (vi - familien) skal ha tid til å trene og ture alle, og de skal ikke "overta huset", men kun være en del av det. Og det må gå ihop økonomisk der alle skal være forsikret og alle ha kvalitetsmat. Jeg har venner som har 7 - 10 store hunder i enebolig i by, der det fungerer utmerket. Hundene får rikelig med mosjon og aktivisering, og er ikke til sjenanse for omgivelsene. Men klart - da legger man livet sitt til rette i stor grad rundt hundeholdet sitt og det å ha hund blir en livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at andre har 4-5 hunder, på grunn av interesser i familien, bruksegenskaper, en er kanskje pensjonert osv. Men noe mer enn det klarer jeg ikke å sette meg inn i, rett og slett fordi mitt perspektiv på å ha hund er at jeg ønsker en nærhet til hunden(e) som jeg får ved at den kan være med meg rundt, at vi koser sammen i sofaen, det er lett å få pass på kort tid og sikkert mange andre ting også. Det, ut ifra mitt perspektiv, hadde vært vanskelig/umulig i samme grad med 5+ hunder (uten å si at en 100% grense går på akkurat tallet 5). Jeg liker ikke mas og stress, og ser for meg at trivsel med å ha hund hadde gått ned hvis antallet ble for høyt. 
Jeg liker ikke å sette hunden ut i hundegård eller i bånd og la den stå der, selv om den/de har selskap av 2-3 andre. Har inntrykk (fra folk jeg kjenner, så dømmer ikke noen her inne) av at det fort blir en lettvint greie med at "nå setter vi bare hundene ut litt" og så får man en pause fra dem, og hundene står relativt passivt der ute selv om de har god plass. 
Jeg har ikke vært hos så mange med MANGE hunder, men de få stedene jeg har sett har bestått av mye grinder for å stenge av/skille hunder på forskjellige rom så ikke alle er i stua f. eks. 

Dette er jo en svært subjektiv greie, og jeg merker at jeg ikke forstår hva man får "mer" ut av å ha 13 hunder enn 7, eksempelvis (hundespann, den er grei :P ). 
Det må jo bli mer renhold?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirai; Ja, det blir mer renhold, ingen tvil om det.  

Jeg skal ikke snakke for andre enn meg selv men jeg kunne aldri tenkt meg ett hundehold, der ikke alle kunne være løse SAMMEN , hele tiden. For meg er hundene familie og like lite som jeg ville stengt barn inne på rommet sitt 'for å få fred' , ville jeg  gjort noe slik med hundene. Hvis jeg hadde behov for 'fred' så burde jeg vel ikke skaffet hund i utgangspunktet... 

Hverken barn eller dyr er noe man 'tar frem når det passer', hvis man føler det slik, så er det best for alle parter og avstå. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QUEST skrev:

Mirai; Ja, det blir mer renhold, ingen tvil om det.  

Jeg skal ikke snakke for andre enn meg selv men jeg kunne aldri tenkt meg ett hundehold, der ikke alle kunne være løse SAMMEN , hele tiden. For meg er hundene familie og like lite som jeg ville stengt barn inne på rommet sitt 'for å få fred' , ville jeg  gjort noe slik med hundene. Hvis jeg hadde behov for 'fred' så burde jeg vel ikke skaffet hund i utgangspunktet... 

Hverken barn eller dyr er noe man 'tar frem når det passer', hvis man føler det slik, så er det best for alle parter og avstå. 

Hvor mange hunder har du? Hvorfor har du så mange hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvor mange hunder har du? Hvorfor har du så mange hunder?

Jeg har flere enn 'Hvermannsen'. Hvorfor? Tja, det kan jeg ikke gi ett kort og enkelt svar på. Jeg liker hunder  , det er en 'art' ( diskuterbart om man kan kalle hunder en art) jeg trives svært godt sammen med. De ønsker f.eks ikke å diskutere Paradise Hotel,  se på Hotel Cæsar , mener at Sophie Elise er en jente som bør lyttes til eller syns fryktelig synd på Frk.Johaug..:P

Edit; skulle de formodning ha noen mening om ovennevnte saker, så har de i alle fall vett til å holde kjeft om det, i mitt nærvær.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags hundehold man ønsker å ha det da. På den måten jeg holder hund, så holder det med to, maks tre i en overgangsperiode. Jeg klarer likevel å se at det er flere måter å holde hund på, uten at andres hundehold trenger å være noe verre enn mitt.

Jeg kjenner til en oppdretter som hadde rundt tyve hunder, dette var små selskapshunder. De gikk alle fritt innendørs og hadde tilgang til inngjerdet hage via altandøra. Ved løpetid sperret hun bare av halve huset. Hun gikk tur med alle disse hver dag, og man kan si det var litt av et syn når hun kom gående med hele gjengen. I tillegg krevde disse pelsdottene en god del pelsstell, og det var stort sett det hun holdt på med hver gang jeg var innom. Pelsstell og vasking.
Jeg tipper disse bikkjene hadde det helt topp, de hadde det i alle fall ikke verre enn den jevne familiehund. De ble svært godt tatt vare. Det samme gjelder for de som driver med trekkhunder, eller har mange jakthunder. De får ikke være så mye med rundt i forskjellige miljø, får ikke trent hundesport og setter kanskje aldri beina sine på et kurs, men det er ikke ting som jeg tror har så mye å si for hundene. Det er mye verre med dem som bruker mye bur/mikroskopisk hundegård og aldri mosjonerer, for disse finnes også, både med mange hunder og med få hunder.

Så lenge folk tar vare på hundene sine og gir dem det de trenger, kan de ha så mange hunder de vil for min del.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Ah, den vi ikke snakker om?

Nei. (Se forklaring under) Men jeg ser heller ikke problemet med å stille det spørsmålet om folk bryr seg.

Med fare for å unngå og støte noen ytterligere så har jeg gjort litt bakgrunnsjekk. Hoarding i denne sammenheng er definert som et tvangsmessig forhold til flere dyr enn man kan ta vare på og det vil selvfølgelig være individuelt. Så, det blir nok ikke bare litt vanskelig men umulig å svare på med kriteriene du har satt. :) 

 

Kudos for knebling av begge trådene. :)

 

Men i himmelens land og rike. Jeg burde nok satt "hoarding" i anførselstegn, my bad. Tråden her er slettes ikke kneblet, her er det bare å diskutere i vei. Det ble nå kastet ut ett spørsmål om hoarding i den andre tråden, derfor ble det med meg over hit. 

Tråden her er slettes ikke kneblet, men om du føler deg kneblet er jo det leit ;) Jeg postet i debattkjelleren for å gi litt friere tøyler til diskusjoner som kan gå litt over takhøyden :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår overhodet ikke hvorfor GRUNNEN til at andre har så og så mange hunder spiller noen rolle, eller angår andre enn den som eier hundene..Så lenge hundene har det bra, og omgivelsene ikke blir negativt påvirket av antallet.
Om naboen min har 1 eller 7 eller 15 hunder, og ev HVORFOR han velger det antallet angår verken meg eller andre. Så lenge de ikke bråker, griser ned området her, eller på annen måte er til sjenanse for nabolaget.
Og to med samme antall hunder kan ha svært ulike grunner til hvorfor.

Det jeg heller ikke forstår er hvordan og hvorfor folk orker å ha et hundehold med mye stress i, enten det dreier seg om å ha EN hund som er ****** skrullete i hodet, som må skjermes hele tiden (done that, been there, never again..jeg forstår ikke at jeg orka, sett i etterkant....) eller det dreier seg om å ha flere hunder som ikke tåler synet av hverandre, river ned huset, spiser innbo eller annet lignende.

Men om folk VIL ha det slik, så legger jeg meg ikke borti det. Folk må nå velge som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

For egen del så holder det med èn hund å ta meg av alene. Jeg synes det var mest mas med to hunder (kunne muligens vært mindre masete om begge var friske og hadde de samme behovene), og ønsker meg ikke det igjen så lenge jeg bor alene. Er man to om ansvaret både økonomisk og i hverdagen kunne jeg fint hatt 2-3 hunder, men det ville også kommet litt an på rase.

Hvor mange hunder andre velger å ha legger jeg meg ikke opp i på et generelt grunnlag. Folk kan ha så mange dyr de bare orker så lenge de tar seg av dyrene på en tilfredsstillende måte, og gir dem det de trenger. Jeg kan ikke sitte her bak en skjerm og synse om hva som er for mange for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Jeg forstår overhodet ikke hvorfor GRUNNEN til at andre har så og så mange hunder spiller noen rolle, eller angår andre enn den som eier hundene..Så lenge hundene har det bra, og omgivelsene ikke blir negativt påvirket av antallet.
Om naboen min har 1 eller 7 eller 15 hunder, og ev HVORFOR han velger det antallet angår verken meg eller andre. Så lenge de ikke bråker, griser ned området her, eller på annen måte er til sjenanse for nabolaget.
Og to med samme antall hunder kan ha svært ulike grunner til hvorfor.

Det jeg heller ikke forstår er hvordan og hvorfor folk orker å ha et hundehold med mye stress i, enten det dreier seg om å ha EN hund som er ****** skrullete i hodet, som må skjermes hele tiden (done that, been there, never again..jeg forstår ikke at jeg orka, sett i etterkant....) eller det dreier seg om å ha flere hunder som ikke tåler synet av hverandre, river ned huset, spiser innbo eller annet lignende.

Men om folk VIL ha det slik, så legger jeg meg ikke borti det. Folk må nå velge som de vil.

Det handler kanskje litt om at motivasjonen for å ha så mange hunder kan ha en vesentlig innvirkning på hvordan hundene har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Det handler kanskje litt om at motivasjonen for å ha så mange hunder kan ha en vesentlig innvirkning på hvordan hundene har det?

Hvordan de har det vurdert av hvem? Hundene? Dyrevelferdsloven? Din private standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er vel enige om at så lenge hundene har det bra, så kan folk ha så mange hunder de vil? Er det et magisk antall hvor man ikke lenger kan gi hundene det de trenger? 

For min del er 3 nok. Egentlig 2, men 3 funker med de vi har. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...