Gå til innhold
Hundesonen.no

Norrbottenspets


Guest hellehs90
 Share

Recommended Posts

Har ikke hatt rasen selv, men blitt kjent med en del eiere og hunder gjennom mitt arbeid med krysningsprosjektet til Norsk lundehund klubb. Etterspørselen etter valper er større enn tilbudet, så det er for det første vanskelig å få tak i valp. I Norge er det veldig lite oppdrett på rasen. De fleste oppdretterne (i alle land) er også veldig opptatt av å bare selge til jegere. Noen er mer opptatt enn andre av å bevare rasen som en ren fuglehund, mens andre jager både villsvin og elg med norrbottenspets. 

En av grunnene til at rasen er ideell for krysningsprosjektet, er at den har overraskende stor genetisk variasjon. Det betyr også at det vil være store forskjeller på aktivitetsnivå og personlighet, i tillegg til utseende. Raseentusiastene sammenligner den gjerne med finsk spets, siden det er den rasen som er nærmest i slekt og bruksområde. Jevnt over er nok norrbottenspetsen mildere og rundere i kantene enn den finske, men begge er jo aktive og kvikke jakthundhunder. 

Den er jo avlet for å bjeffe på fugler, så noe lyd vil det være i dem, men hvor mye de bjeffer i andre situasjoner enn på jakt, vil variere en hel del. Men generelt opplever jeg dem som mindre bjeffete enn både islandsk fårehund og buhund. Jeg opplever dem også som temmelig sosiale og omgjengelige, men på utstillinger i Nord-Sverige har jeg sett enkelte "sure" tisper og også et par sky hunder som har snappet etter dommeren. Hvor mye som skyldes manglende sosialisering og miljøtrening, er selvsagt vanskelig å si ut fra sånne enkelttilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...