Gå til innhold
Hundesonen.no

"Skritte av hunden"


Daldorf
 Share

Recommended Posts

Vi som driver på med hest er stort sett nøye med å varme opp hester før trening, men også å skritte av hesten etter treningsøkten. 

Jeg går alltid ned min hund etter hver treningsøkt. Spesielt etter ag-trening, men også når vi trener andre hundesporter. I dag trente jeg for første gang med noen som er aktiv/konkurrerer i bruks. Vi trente feltsøk, og etter min økt gikk jeg en liten runde med hunden. For at evt. høy puls og stress skal være borte, og at hunden skal være rolig før hun settes i bilen igjen. Nå er hun en rolig hund da, men det er en av mine rutiner, og så får hun sjansen til å gå på do, sånn i tilfellet løpingen satt tarmene igang. :ahappy:

Ihvertfall så ble de veldig sur på meg, og ga klar beskjed at hvis jeg skal gå tur med hunden så burde jeg si i fra først. ("Turen"/runden jeg gikk  tok ca 5-7 minutter) . Jeg fulgte ikke reglene fikk jeg beskjed om...

Jeg ser også at på ag-treninger er det mange som setter hunden rett inn i bilen etter treningsøkten. Men der får man ihvertfall ikke kjeft for å "skritte av hunden", hvis man velger å gjøre det.

Er dette noe bare "heste-folk" gjør, eller går du også ned hunden etter treningsøktene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig spesielt å bli sur for det.

Jeg har en kvart fot i hestemiljøet (hadde?), og har ikke drevet AG, men mener at man ihvertfall skal varme opp hunden før mye brå bevegelser. Jeg ville nok heller ikke satt en hund rett inn i bilen etter et løp, og synes tanken om å gå ned hunden er fornuftig. Det med oppvarming har jeg lært på ag-kurs, husker ikke om de sa noe om nedgåing.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg ikke tid til å forklare dem hvorfor jeg "gikk ned" hunden, men det skinte tydelig gjennom at dette var noe de ikke gjorde. Til tross for at de har veldig mange år med hundetrening bak seg begge to.

Det ble en dårlig avslutning på en ellers god treningsøkt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Så lenge hunden blir varm og sliten, bør man gå den ned. Ikke alle gjør det, men det er likevel en merkelig ting å bli sur for.

De ble ikke sur for at jeg "gikk ned" hunden. De ble sur for at jeg stakk av/gikk på tur med hunden mens vi trente. ("Alle skal hjelpe alle") 

De har nok aldri tenkt på/hørt om å gå hunden ned etter øktene. Siden de var irritert og avbrøt treningen, ville jeg ikke "belære" dem. Jeg beklaget bare over at jeg ikke hadde gitt beskjed om at jeg tok hunden på en liten tur :blink: (jeg har jo aldri trent med dem før, så jeg viste ikke at dette var en regel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble ikke sur for at jeg "gikk ned" hunden. De ble sur for at jeg stakk av/gikk på tur med hunden mens vi trente. ("Alle skal hjelpe alle") 
De har nok aldri tenkt på/hørt om å gå hunden ned etter øktene. Siden de var irritert og avbrøt treningen, ville jeg ikke "belære" dem. Jeg beklaget bare over at jeg ikke hadde gitt beskjed om at jeg tok hunden på en liten tur :blink: (jeg har jo aldri trent med dem før, så jeg viste ikke at dette var en regel)

Sa du ikke da de ble sure, at du gikk ned hunden før du satt den i bilen? Eller hva misforstår jeg nå? [emoji28]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er veldig vanlig å skritte ned hunden, men syntes ikke det virker helt normalt å bli sur for det når man får høre forklaringen.

 

Det sagt er jeg ganske nøye med det på jakt, da har hundene ofte virkelig fått kjørt seg og trenger å roe ned før de legges i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tonjek skrev:


Sa du ikke da de ble sure, at du gikk ned hunden før du satt den i bilen? Eller hva misforstår jeg nå? emoji28.png

Haha.. jeg tok jo det for gitt at de skjønte at jeg gikk ned hunden. Så jeg sa jo ingenting. Det var der jeg syndet :innocent: Jeg skulle vel sagt noe, men de ville vel bare: "Gå ned hunden? Hva er det for noe tull?!"-liksom

Hvis de aldri har gjort det selv i løpet av de 20-30 årene de har trent hund, så ville de vel absolutt ikke skjønt hva det var godt for. 

Og jeg ser at de fleste som jeg trener hund med, gjør ikke det. 

Føler meg litt sær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. jeg tok jo det for gitt at de skjønte at jeg gikk ned hunden. Så jeg sa jo ingenting. Det var der jeg syndet :innocent: Jeg skulle vel sagt noe, men de ville vel bare: "Gå ned hunden? Hva er det for noe tull?!"-liksom
Hvis de aldri har gjort det selv i løpet av de 20-30 årene de har trent hund, så ville de vel absolutt ikke skjønt hva det var godt for. 
Og jeg ser at de fleste som jeg trener hund med, gjør ikke det. 
Føler meg litt sær [emoji4]

Det er sikkert forskjell på sporter. Ikke noe uvanlig i agility ihvertfall [emoji14] Men hvis de aldri har gjort det før, så hjelper det sikkert ikke stort å si det, nei.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daldorf skrev:

Haha.. jeg tok jo det for gitt at de skjønte at jeg gikk ned hunden. Så jeg sa jo ingenting. Det var der jeg syndet :innocent: Jeg skulle vel sagt noe, men de ville vel bare: "Gå ned hunden? Hva er det for noe tull?!"-liksom

Jeg  hadde vel også blitt litt småirritert om noen jeg trente med bare forsvant og ble borte i lengre tid uten å si noe mer. Om vi var tre stk som trente feltsøk, og en plutselig bare forsvant, uten å si noe om hvorfor, så... vel... jeg skjønner litt at de ble irritert på det. I hvert fall dersom du også hadde en oppgave i treningen (som å legge ut feltgjenstander, ta tida... ettellerannet). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siri skrev:

Jeg  hadde vel også blitt litt småirritert om noen jeg trente med bare forsvant og ble borte i lengre tid uten å si noe mer. Om vi var tre stk som trente feltsøk, og en plutselig bare forsvant, uten å si noe om hvorfor, så... vel... jeg skjønner litt at de ble irritert på det. I hvert fall dersom du også hadde en oppgave i treningen (som å legge ut feltgjenstander, ta tida... ettellerannet). 

Der tror jeg du traff spikeren på hodet! Det var sikkert nok sånn de følte det. 

Men man går jo ned hunden rett etter økten, ikke sette hunden i en kald bil, og så hente den når man får tid til å gå den ned. Da er jo poenget borte...

Jeg fikk jo klar beskjed om at regelen var at ingen skal bare stikke av. Synd at jeg fikk vite den regelen etter jeg hadde brutt den :no:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Daldorf skrev:

Der tror jeg du traff spikeren på hodet! Det var sikkert nok sånn de følte det. 

Men man går jo ned hunden rett etter økten, ikke sette hunden i en kald bil, og så hente den når man får tid til å gå den ned. Da er jo poenget borte...

Jeg fikk jo klar beskjed om at regelen var at ingen skal bare stikke av. Synd at jeg fikk vite den regelen etter jeg hadde brutt den :no:

Jeg tenker vel at det er lurt å snakke sammen kanskje. Som sagt er det jo litt rart å bare forsvinne sånn helt uten å si noe - for nei, det er ikke vanlig å gå ned bikkja i nesten 10 min etter ei feltsøkøkt - ikke så vidt meg bekjent i hvert fall :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mange i bruksmiljøet er dårlige på å varme opp/skritte ned hunden før/etter en treningsøkt, f eks i rundering. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig å skritte ned hunden i 10 min etter feltsøksøkt? :)

For øvrig er det man gjerne avhengig av hverandre når man trener bruks. Du fikk sikkert hjelp til å trene felt og de forventet det samme av deg når du ikke trente egen hund? Så skjønner godt at de ble litt sur, selv om de skulle forklart deg "regelen" på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man å fortelle slike regler før man begynner å trene? For er det ikke helt vanlig logikk at hvis jeg feks trenger hjelp til å trene noe helt spesifikt og en annen person skal trene det samme etterpå, at den andre personen også trenger hjelp? Det ligger ganske latent i oss mennesker at vi hjelper de som hjelper oss.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent litt på det på rundering noen ganger. For meg er det også viktig å varme opp / gå ned. Hvis vi er mange på trening går det bra, men er vi bare 3 så går det utover tiden med hunden før / etter dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å varme opp og skritte ned hundene etter feks agility. Men jeg har lært at en god oppvarming varer i 20-30 minutter, så jeg går ikke med dem mellom hver økt hvis vi er flere som trener. Da gir jeg dem en god oppvarming, trener feks 3x5 min, og så går jeg ned hundene etter at alle er ferdige :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å være litt flinkere agility enn andre sporter, siden det er intervaltrening/høyintensitet. Men går ikke ned hundene mellom øktene nei, varmer opp godt, varmt dekken på i pausene og en liten runde etter trening. Om du feks har 3-4 økter, så bruker du jo 30-40 minutter + oppvarming kun på det.. De har kanskje en økt på 5-10 minutter, så pause i 10-15 minutter i bilen. 

Jeg også, må nesten nesten slenge meg på at de kanskje ble litt irritert om man skal hjelpe hverandre, så forsvinner du. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor folk skal bli så himla sure uten at man har snakket sammen og klargjort hva som skal gjøres på forhånd? Ihvertfall om det er en ny der. Men men. Noen blir jo lettere sure enn andre :P

Jeg er opptatt av å skritte ned etter treningsøkter med mine trekkhunder. Spesielt tunge økter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Daldorf skrev:

De ble ikke sur for at jeg "gikk ned" hunden. De ble sur for at jeg stakk av/gikk på tur med hunden mens vi trente. ("Alle skal hjelpe alle") 

De har nok aldri tenkt på/hørt om å gå hunden ned etter øktene. Siden de var irritert og avbrøt treningen, ville jeg ikke "belære" dem. Jeg beklaget bare over at jeg ikke hadde gitt beskjed om at jeg tok hunden på en liten tur :blink: (jeg har jo aldri trent med dem før, så jeg viste ikke at dette var en regel)

Du trenger jo ikke belære noen, bare si at "jeg bruker/ønsker å bruke noen få minutter på å varme opp/gå ned før/etter økt. beklager at jeg ikke sa ifra, men jeg tenkte ikke på at det var noe jeg burde si ifra om." Og om de ikke har noen forståelse for det, så må du jo bare finne ut om det er greit for deg eller ikke. Er det ikke greit så får du nesten bare si at du føler det er viktig for å forebygge skade så om du ikke får mulighet til det så kan du ikke bli med å trene mer med dem. 

11 timer siden, Krutsi skrev:

Trenger man å fortelle slike regler før man begynner å trene? For er det ikke helt vanlig logikk at hvis jeg feks trenger hjelp til å trene noe helt spesifikt og en annen person skal trene det samme etterpå, at den andre personen også trenger hjelp? Det ligger ganske latent i oss mennesker at vi hjelper de som hjelper oss.. 

 

Åpenbart. Jeg bruker alltid å gå en liten runde både før og etter økt, går ikke tur liksom, men 5 min går det nå fort uansett hvor liten den runden er. Det betyr jo ikke at jeg ikke har tenkt å hjelpe de andre, bare at jeg liker å varme opp og gå ned hunden litt før/etter jobb. Og i mitt hode er det like selvfølgelig at andre ønsker å varme opp/skritte ned litt på samme måte som det tydeligvis er selvfølgelig for en del andre at det er noe man ikke gjør. 

 

Jeg har hatt hund som eksploderer uansett hva hun skal så der har oppvarming vært viktig uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Tenkt scenario: Du er på trening og går ned hunden etter økta som du pleier. Vel tilbake får du spørsmål om hvorfor du forsvant. "Jeg pleier å gå ned hunden etter økter for å forebygge skade, jeg!" De andre svarer: "Ok, det ødelegger litt rytma i treninga når vi må vente på deg, så det er fint om du sier ifra hvis du forsvinner, og gjerne venter til treninga er ferdig, så kan vi heller gå en tur da. Høres det ok ut?" Du smiler og sier selvsagt ok, for nå har du fått forklart deg, og de har informert deg om kotyme for trening. Alle er blide, ingen har vondt i magen fordi de føler seg teite eller er irriterte fordi noen misforsto. 

At det skal være så himla vanskelig å være litt tålmodige og rause med folk, ass. :icon_confused: 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Agility-kurs jeg har gått har gjerne oppvarming av hunder vært et tema, men jeg tror jeg aldri har hørt det bli nevn at hunden også bør gås ned. Men det er tydeligvis flere enn meg som gjør det. (Ref. Svar i denne tråden ?)

Jeg er litt fiksert på dette siden jeg har en stor (30 kg), og litt gammel (10 år) hund. Må passe godt på henne ❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å avtale før treningen starter hvordan man gjør det. At alle tar en runde med hva de skal trene på og trenger hjelp til, da er det jo greit som ny å si at man er vant til å varme opp og skritte ned og spørre hvordan man gjør det i denne gruppa. Er man flere, skulle det jo ikke være noe problem at man tar seg tid til å skritte ned, selv om 10 minutter kanskje er litt i meste laget. Hadde det ikke gått bra med 2-3 minutter eller 5 minutter? Skjønner jo godt at du vil ta ekstra godt vare på den gamle hunden din :) Mange ganger synes jeg det holder med den nedtrappingen det blir å gå fra treningsstedet og til bilen.

Har forresten også inntrykk av at man er flinkere med oppvarming og nedtrapping i agility og kanskje ikke fult så mye i bruksen, selv om jeg synes det absolutt har kommet seg de siste årene (eller så har jeg bare trent med gode folk :ahappy:). 

Håper det løser seg på neste trening!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...