Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av munnkurv på tur. Hvor får jeg kjøpt?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Usikker på om temaet passer inn her, eller under atferd. Flytt tråden om den passer bedre et annet sted :) 


Hvor får jeg kjøpt en munnkurv som er slik at hunden får puste og drikke, men ikke spist noe fra bakken?

Yoshi har en idiotisk uvane der han eter det han finner, dersom han får gå løs på tur. I bånd gjør han ikke dette, men jeg synes jo det er synd om han skal leve et liv i bånd, når han har såpass med innkalling at han kan gå løs i skog og mark. Nå tenker sikkert dere at da kan jeg jo bare kalle ham inn når jeg ser at han skal sluke noe, men det som skjer da er at han sluker det i farta, for så å komme på innkalling. Å kjefte, jage ham osv, funker ikke, for også da sluker han hva det nå måtte være i farta. Det kan være alt fra matrester, bæsj, lort, møkk og blææææk. 

Årsaken til at jeg ikke vil at han skal ete det han finner, er at han har atopisk dermatitt, og tilstanden blir ofte værre om han eter noe han ikke skal. Han kan få væskende blemmer, utslett, mye gass i magen, diarè, oppkast  osv. Så jeg tenker å tilvenne ham å gå med munnkurv, for å forhindre ham i å spise ting han ikke skal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vel garantert@Sprettballen noe å komme med. Hun har vel lett etter det samme.

Har munnkurver på min også, og det gjør spising definitivt vanskeligere, men han har greit å plukke opp en og annen godbit fra bakken likevel, så vet ikke om jeg kan komme med en anbefaling her...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bør hindre hunden i å få tak i spiselige ting, men jeg er ikke så overbevist om hvor behagelig den er. Har en liknende en fra ebay som hunden min ikke liker. Sitter ikke noe bra.
https://www.hundsomhobby.no/hundeutstyr/bruks-dressur-og-trening/munnkurver/munnkurv-plast.html


Denne fra Biltema likner den over.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Hund/Munnkurv-til-hund-2000037255/


Denne er nok mye bedre, og med ekstra gitter i front. Har riktignok ikke prøvd den selv.
https://www.hundsomhobby.no/hundeutstyr/bruks-dressur-og-trening/munnkurver/dingo-metall-munnkurv.html


Baskerville sin er såpass åpen i front at hunden mye lettere får tak i ting. Dessuten passer den dårlig på hunder med lang nese.
https://animail.no/munkorg-plast-baskerville-ultra.html#product-image


Jeg bruker nå munnkurv Julius K9, og er kjempefornøyd. Men kan ikke garantere at de ikke får tak i ting på bakken, selv om jeg tror den er mye bedre til dette enn Baskerville, siden det er to lag i front. Hunden liker den dessuten mye bedre, den sitter bra på ham.
03e0d5701ff470a807cf8ab3e187d664.jpg
2debd772902bb47f8c8100a422662d60.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode forslag og nyttige linker, tusen takk [emoji3] [emoji4] Synes det er vrient å tenke ut hva slags munnkurv jeg evnt skulle anskaffet til ham. Han har jo et avlangt og spisst hode, litt myndete, han er jo collie.. Noen forslag eller erfaringer ?

13007157_10153911770450091_2840193916081780503_n.jpg?oh=c72343f10f3671e484130ebc2918d311&oe=58D9755C
 
13576698_10154090012705091_2411710057515641847_o.jpg?oh=6f36359877c3949b4ffc326718bd6b8c&oe=58F682D9

Definitivt ikke Baskerville [emoji1] Vil tro en av disse i stål/lær kan passe. Evt høre med myndefolk. De har jo masser av munnkurver til lange snuter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en fra Kruuse :) Hunden får spist igjennom om den plent vil, men min erfaring er at det tar lengre tid, så om du har "ikke rør" kommando eller lignende som funker, så får du tid til å be hunden la være. Jeg likte godt den jeg brukte, for da kunne hun drikke og pese, hadde fin plass inni kurven samtidig som den gjorde nytten. Det var en helt annen verden med mye mindre frustrasjon og ikke minst medisinering fra min side etter at jeg kjøpte munnkurv. 

13680417_10210040226824752_1727604590269

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Jeg har brukt en fra Kruuse :) Hunden får spist igjennom om den plent vil, men min erfaring er at det tar lengre tid, så om du har "ikke rør" kommando eller lignende som funker, så får du tid til å be hunden la være. Jeg likte godt den jeg brukte, for da kunne hun drikke og pese, hadde fin plass inni kurven samtidig som den gjorde nytten. Det var en helt annen verden med mye mindre frustrasjon og ikke minst medisinering fra min side etter at jeg kjøpte munnkurv. 

13680417_10210040226824752_1727604590269

Ja det er noe slikt jeg har tenkt på bruke. Han sluker gjerne ting i farta, men om man kommer han i forkjøpet og sier nei, så lar han gjerne være. Han er en slep fjomp som vet når man ikke ser :P . Hvor har du fått kjøpt 'dekkenet' ? Noe sånt skulle han også hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Red Merle skrev:

Ja det er noe slikt jeg har tenkt på bruke. Han sluker gjerne ting i farta, men om man kommer han i forkjøpet og sier nei, så lar han gjerne være. Han er en slep fjomp som vet når man ikke ser :P . Hvor har du fått kjøpt 'dekkenet' ? Noe sånt skulle han også hatt :)

Bestilte det hos Kifani :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...