Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hørsel?


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

Begynner å lure på om min lydsensitive hund har begynt å få dårlig hørsel, eller om lydsensitiviteten rett og slett var et smertetegn som er borte nå som hun får behandling for HD og smertestillende. Hun reagerer for eksempel ikke lengre på at det ringer på døra eller at naboen bruker hammer... Er noen grei måte man selv kan teste hørselen på? Cavalier er jo en rase som er kjent for å få dårlig hørsel med årene, men ved hvilken alder er det vanlig at slike ting skjer? Hun blir 6 år i april så hun er jo ikke akkurat kjempegammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler, kanskje? Lydsensitivitet er et veldig vanlig, og undervurdert, smertetegn. Og som du sier så er ikke helt eller delvis hørselstap ukjent blant relativt unge cavalierer. Sjekke hørsel skikkelig på hund er veldig vanskelig, men enkleste er jo å snakke/rope/rasle med gobiter når hun er opptatt av noe annet eller slapper av/sover, og ikke ser deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste trikset for å høre om hunden har dårlig hørsel: knitre med godbitpose. eller rasle med hundebåndet.  Har en gammel dame på 13 år her og hun har ikke lenger selektiv hørsel som hun har hatt hele livet- når jeg kan åpne kjøleskapdøra uten at hun kommer løpende, og hun ikke reagerer på støvsugeren (den var hun redd), eller hører når jeg knitrer med godbitposen...så skjønte jeg at hørselen ikke er som den var. Ikke helt det samme som din hund som er ung men 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen reaksjon på rasling med godbiter :no: Hun reagerer heller ikke på at jeg kaster tørrfor på gulvet med mindre hun ser det (har laminat så det høres godt). Har veterinæren hørselstest for hunder?

Red: Kom til å tenke på en episode her for litt siden, da hun var på besøk hos min mor. Da jeg kom for å hente henne lå hun i sofaen og sov, og våknet ikke av at jeg ringte på, gikk inn på stua og snakket til henne. Jeg måtte fysisk ta i henne før hun registrerte at jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig ut som dårlig hørsel for meg. Jeg har lurt litt på Odin innimellom, han begynner jo å dra på åra og har av og til hatt litt merkelig adferd eller bare ikke fungert på trening osv. Men kjøleskapsdør/godbittesten feiler han aldri, ingenting i veien med hørselen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel konkludert med dårlig hørsel nå ja. Hele familien har holdt på med "hørselstester" i jula, og det har ikke vært antydning til reaksjon på noe som helst. I går ble det i tillegg fyrt av noe "fyrverkeri light" rett utenfor her, og selv det reagerte hun ikke på. Nå lurer jeg vel egentlig mest på hvor dårlig hun egentlig hører, sånn i forhold til nyttårsaften... Har leid et hus på landet for en uke, men har jo ikke kjempelyst til å være der hvis jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun høres veldig ut som Chess - selv om hun nærmer seg 12 år da. Men hun hører ikke hverdagslyder lengre. Kun høye kommandoer og lyder. Det er litt ekkelt i starten, men jeg har vent meg til det egentlig, og det tror jeg hun har også. Bare å begynne innlæring av håndsignaler, for de kommer godt med hvis hun skulle bli veldig tunghørt/døv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Maria skrev:

Hun høres veldig ut som Chess - selv om hun nærmer seg 12 år da. Men hun hører ikke hverdagslyder lengre. Kun høye kommandoer og lyder. Det er litt ekkelt i starten, men jeg har vendt meg til det egentlig, og det tror jeg hun har også. Bare å begynne innlæring av håndsignaler, for de kommer godt med hvis hun skulle bli veldig tunghørt/døv. 

Høres ut som min ja. Hun hører hvis jeg roper høyt med lys stemme, ellers ikke. Håndtegn kan hun heldigvis, det er stort sett det vi bruker i rally (hun har aldri vært noe særlig god på verbale kommandoer). Vi skal til veterinæren i neste uke for å utelukke at det er noe fysisk, de nevnte mulig mellomørebetennelse men hun har jo ingen symptomer utenom dårlig hørsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...