Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig katt?


Lemen
 Share

Recommended Posts

Finnes det?

Jeg har sett så smått på sphynx og sibirkatt, men jeg har virkelig ikke snøring. Søsteren min vurderer katt og den må være allergivennlig siden hun reagerer på vanlige røytedyr. Nakenkatt er vel egentlig uaktuelt siden den ikke kan gå ute(?) og hun synes ikke de er så fine - jeg derimot synes de veldig søte.. Gemyttmessig ønsker hun seg en kosete vennlig sjel - uten spesielle fakter. Finnes det katter med puddelpels..? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Main coon er vel også allergivennlige om jeg ikke tar helt feil? 

Jeg sitter og kikker etter katteraser jeg også. Jeg er også allergisk mot katt, men det kommer an på katten hvor mye jeg reagerer(ut i fra huskatter jeg har truffet og vært sammen med). Jeg har veldig lyst på main coon eller sibirkatt. Vil ha svær katt :D 

Det er forøvrig spyttet man stort sett er allergisk mot...luuuurer på om det var sibirkatt der noen hadde mindre/ingen av enzymene som man ofte er allergisk mot? Litt usikker. Regner med det kommer noen som kan litt mer som kan svare :P 

Edit: Bengal skal vel også være allergivennlige...men den stryker nok på "uten spesielle fakter". De er ganske aktive puser har jeg inntrykk av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det er forøvrig spyttet man stort sett er allergisk mot...luuuurer på om det var sibirkatt der noen hadde mindre/ingen av enzymene som man ofte er allergisk mot? Litt usikker. Regner med det kommer noen som kan litt mer som kan svare :P 

Det stemmer det, katteallergikere reagerer på enzymer i spyttet som sibirkatter har lite av. Ingen av de andre rasene som nevnes her er allergivennlige for katteallergikere. Er det pels man reagerer på vil sphynx og eventuelt rex-rasene kunne være et alternativ.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Main coon er vel også allergivennlige om jeg ikke tar helt feil? 

Jeg sitter og kikker etter katteraser jeg også. Jeg er også allergisk mot katt, men det kommer an på katten hvor mye jeg reagerer(ut i fra huskatter jeg har truffet og vært sammen med). Jeg har veldig lyst på main coon eller sibirkatt. Vil ha svær katt :D 

Det er forøvrig spyttet man stort sett er allergisk mot...luuuurer på om det var sibirkatt der noen hadde mindre/ingen av enzymene som man ofte er allergisk mot? Litt usikker. Regner med det kommer noen som kan litt mer som kan svare :P 

Edit: Bengal skal vel også være allergivennlige...men den stryker nok på "uten spesielle fakter". De er ganske aktive puser har jeg inntrykk av.

Ganske sikker på at maine coon ikke er allergivennlig. Men hvis katten vaskes jevnlig så vil det kanskje hjelpe, men jeg tror ikke de er utpreget allergivennlig altså:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Main coon er vel også allergivennlige om jeg ikke tar helt feil? 

Jeg sitter og kikker etter katteraser jeg også. Jeg er også allergisk mot katt, men det kommer an på katten hvor mye jeg reagerer(ut i fra huskatter jeg har truffet og vært sammen med). Jeg har veldig lyst på main coon eller sibirkatt. Vil ha svær katt :D 

Det er forøvrig spyttet man stort sett er allergisk mot...luuuurer på om det var sibirkatt der noen hadde mindre/ingen av enzymene som man ofte er allergisk mot? Litt usikker. Regner med det kommer noen som kan litt mer som kan svare :P 

Edit: Bengal skal vel også være allergivennlige...men den stryker nok på "uten spesielle fakter". De er ganske aktive puser har jeg inntrykk av.

Så flott med innspill :) Jeg har seriøst ikke peil på katter i det hele tatt. Da skal jeg sette et stort kryss ved sibirkatt. :) Det er ganske store katter om jeg har forstått rett? Som i større enn dvergpuddel eller? 5-6 kgish?

Jeg har ikke funnet så mye om gemytt, så om noen vet noe er det bare å hyle ut. Jeg har forstått at mer eksotiske katter er mer "ur"dyr enn andre rasekatter? 

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det stemmer det, katteallergikere reagerer på enzymer i spyttet som sibirkatter har lite av. Ingen av de andre rasene som nevnes her er allergivennlige for katteallergikere. Er det pels man reagerer på vil sphynx og eventuelt rex-rasene kunne være et alternativ.

Takk! Dette hjelper vettu. :) Søsteren min reagerer på spytt og pels faktisk, så da er bare sibirkatten som kan være aktuell. Hun tåler spesielt dårlig valper og da sikkert kattunger også vil jeg tro.

Er det noen som vet hvor mye en sibirkatt ligger på i pris?

På http://www.sibirkattensvenner.no/ sto det en del om testhjem og sånn og det er jo veldig positivt. Men for en gjeng kattenoviser er det en del informasjon der som ikke er så hjelpsom. Sånn som hva er en middels stor katt - har ikke peiling :icon_redface: Men at sibirkatten har et rolig gemytt og lojalt vesen høres helt supert ut. Vakker er den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sanne har vel hatt/har? Sibirkatt. 

Om jeg ikke husker helt feil så kan de vel bli opp til 9kg? (Kan hende jeg blander med maine coon her) 
Som allergiker selv så er sibirkatten definitivt den rasekatten vi kommer til å gå for den dagen det blir aktuelt. Vi skulle jo egentlig ha en ish nå, men så datt det 3 huskatter i fanget vårt i stedet for 3-4år siden. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også en norsk skogkatt jeg kunne sniffe godt ned i pelsen på uten å reagere i det hele tatt, men skulle jeg satsa på noe sånt så måtte det ha vært det ene individet. Ikke en tilfeldig kattunge som man ikke aner om man reagerer på som voksen eller ikke. 
MC, Sibir og Skogkatt er vel ganske nært beslektet svjv. Men sibiren er den eneste som man kan kalle allergivennlig. Skal ikke si jeg har satt meg sånn inn i det, men regner med det bevist er avlet på katter som har lavt eller ikke eksisterende verdier av disse enzymene som vi allergikere reagerer på. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi er allergisk og har sibirkatt og det går veldig bra. De har hatt henne i noen år nå og det går fortsatt bra :) Hun var først i ett eller flere testhjem og erfarte at hun reagerte mer på kattunger enn voksne. De valgte å få kattunge og hun merket vel noe, men sånn at det var overkommelig. Jeg tror også hun kan merke det litt ved pelsstell, så det tar samboeren hennes seg mest av. 

Både mannen min og jeg er også småallergiske mot katt og merker at deres katt får vi ingen reaksjoner av. 

Så jeg ville absolutt besøkt noen testhjem! Jeg synes de virker som en herlig rase og kunne godt tenkt meg en selv :) Det eneste minuset er pelsstellet da det krever en god del vedlikehold for at det ikke skal klumpe seg. Hun har også så stor krage at hun ikke får vasket seg ordentlig, så de må klippe og barbere henne ved jevne mellomrom. Men det tror jeg ikke alle må. 

Om jeg ikke husker feil, så veier hun rundt 4 kg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er allergisk og skal ha katt er vel rasen som det er mest dokumentert effekt på at gir mindre reaksjoner, sibirkatt. Av de tre skogkatt-rasene, er de den minste. Det som er så fint er at det finnes en god del testhjem hvor man kan komme å teste om man reagerer på de i forkant av et eventuelt kjøp. Jeg kjenner flere som er allergiske mot katt, som reagerer sterkere på kattunger enn voksne individer. Så at det kan være slik med sibirkatten også er jeg ikke forbauset over. 

Det er som regel når de blir kastrater at pelsproblemer oppstår, men god kvalitet på pelsen gir generelt en bedre kastrat pels også. Uansett så er det bedre å gre over litt daglig, enn å ta en stor gjennomgang av pelsen ukentlig. Da får man løst opp eventuelle knuter før de blir for massive, og må barberes vekk. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Vi har hatt to sibirkatter som jeg og min søster ikke har reagert på. Jeg kunne reagere på kattesanden dog. Veldig kul rase! Anbefaler å oppsøke testhjem for å sjekke, er noen siom desverre kan reagere på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 at 1:05 AM, giggi skrev:

Vi har hatt to sibirkatter som jeg og min søster ikke har reagert på. Jeg kunne reagere på kattesanden dog. Veldig kul rase! Anbefaler å oppsøke testhjem for å sjekke, er noen siom desverre kan reagere på dem. 

Du reagerer strengt tatt på den når du kunne reagere på sanden. :) 

 

Syns en del undervurderer hvor lite de reagerer på sine allergivennlige dyr. Først er det liksom at de ikke reagerer, og så kommer det bisetninger som at de reagerer ved stell eller vasking, ved bytting av sand, osv. 

 

Ville sett på devon rex og sibirkatt :) selv hadde jeg valgt devon rex om vi skulle ha, fordi jeg ser fordel med kort pels i forhold til bad, pelsstell og eventuell bruk av petal cleanse. 

Nå har vi valgt å droppe katt. Min allergi blir (som de fleste andres) verre ved gjentatt eksponering, og siden jeg har flere venner med katt vil jeg ikke risikere at allergien blir så ille igjen at jeg ikke kan være hos folk med katt. Dessuten er det grusomt å finne nytt hjem til dyret dersom det ikke skulle gått. Allergi er noe dritt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Du reagerer strengt tatt på den når du kunne reagere på sanden. :) 

 

Syns en del undervurderer hvor lite de reagerer på sine allergivennlige dyr. Først er det liksom at de ikke reagerer, og så kommer det bisetninger som at de reagerer ved stell eller vasking, ved bytting av sand, osv. 

 

 

Nå vet jeg ikke om det er støvet fra sanden jeg reagerte på da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har selv devon rex, har lest at de er 'allergivennlige'. Selv har jeg ikke allergi, så jeg vet ikke :) søsteren min har, hun reagerer ikke så mye på henne tror jeg, men jeg har også to vanlige katter, så om de er i nærheten reagerer jo søsteren min uansett. 

Men jeg ville ikke anbefalt devon til noen som vil ha en katt som kan gå ute hele året, de har minimalt med pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...