Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK øker prisene og innfører nye


mowgli
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, 2ne skrev:

Det kommer jo an på hva slags titler det søkes om, selvsagt. Men ja, i utgangspunktet ligger alle norske resultater på dogweb, så sant arrangøren har lagt de inn. Noen ganger har også en og samme hund flere resultater, en lang liste av de (særlig AG-hunder), så der må man sjekke ut at resultatet faktisk er riktig. 

Så utstillingsfolket sine championatsøknader er mer rett frem å sjekke enn f eks AG. Er det da logisk at de koster det samme? Om prisen skal avspeile arbeidsmengden, som det impliseres her.

Når jeg sjekker en hund på dogweb så tar det ikke så veldig mange minutter å se hvilke premieringer og plasseringer den har fått. 250,- gir da en drøy timepris, synes jeg.

8 minutter siden, 2ne skrev:

Du syns det er drøyt å måtte betale for en tjeneste som har vært gratis? Fordi det er en uting å betale for å få en jobb gjort? 

Igjen - jeg synes det er drøyt med en prisøkning fra 0 til 250.

8 minutter siden, 2ne skrev:

Hva er det aktivitetsagiften ligger på igjen? 15 %? Det er kanskje ikke NKK som tar den største delen av kaka, liksom.. Men de utgiftene jeg nevnte i innlegget du siterte gjaldt jo NKKs stevner, det er jo NKK som har satt opp prisen, derav navnet på tråden, trodde jeg? Og NKK må betale for stevneplass, dommere, ringsekretærer, skrivere, overnatting og/eller frakt til stedet, NKK-ansatte som jobber på stevnet osv. 

Aktivitetsavgiften får jo NKK uansett, og jeg antar at alle skjønner at de fleste arrangører vil følge NKK sin prisøkning. Ellers så sier Siri det fint under:

1 minutt siden, Siri skrev:

Vi reagerer på at vi må betale nesten like mye som påmeldingsavgiften til en utstilling koster, bare for å få registrert en offisiell tittel som følge av at man nettopp har  deltattt på en av disse utstillingene som bidrar til inntektene til NKK og de andre arrangørklubbene. 

Amen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Én ting er å ta betalt for at folk stiller hundene sine, parkering og inngang, men nå innføre en avgift også for "belønningen" (dvs titlene) man får ved å å ha gode hunder og konkurrere aktivt dem? Me

Ut i fra det som skrives på FB så er det i hovedsak prisen på tittelregistrering det reageres på, i mindre grad økning av påmeldingsavgift. Det er jo også langt enklere å rettferdiggjøre økning av påm

En veldig stor bakdel ved dette om det blir til at mange velger å ikke registrere sine titler blir at det blir vanskeligere å få oversikt over  hunder og deres resultater/titler via DogWeb. Spesielt p

8 minutter siden, SusanneL skrev:

Hva blir det neste, liksom - bompenger for å gå ut og inn av hallen eller på do? En hundrings ekstra for kritikken, betale for premien (folk betaler jo allerede for rosetten de har "vunnet"), eller gebyr for å snakke med noen i sekretariatet? LOL

Med andre ord - som i luftfartsbransjen. Norwegians favoritt-slagord er "hvorfor skal man betale for alt inkludert, når du kan få friheten til å betale for akkurat det du vil ha". Kørka er det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Litt.

Det der høres dyrt ut uavhengig av noen skarve prisjusteringer fra NKK. 

Ja, det er det allerede og med en prisøkning på kr. 50,- per påmelding så sier det seg selv at det blir for dyrt. Ihvertfall for meg. :P

Nå skal det og sies at jeg gidder ikke stille ut mer enn jeg må da jeg har mer interesse av andre type konkurranser. Håper da virkelig ikke klubbene følger etter med denne prisen.

39 minutter siden, simira skrev:

Men NKK får vel ikke mer enn aktivitetsavgiften av påmeldingen uansett? Såklart, det blir mer til klubbene og kanskje de da trenger mindre fra NKK. Jeg har arrangert en liten håndfull stevner, og var overrasket over hvor mye overskudd vi satt igjen med. Det er klart at leie av lokaler koster litt, og det er av hengig av antall deltakere, men likevel trenger man ikke veldig mange for å dekke inn kostnadene til arrangementet. Mulig det er utgifter med utstilling som man ikke har i andre konkurranser?

Jeg synes 400 kroner er for mye, jeg ville ikke betalt det hverken for rally eller lp (eller utstilling, men det er for min del ikke et alternativ. Starter man 2-3 klasser med et par hunder så blir det fort dyrt. Da bruker jeg heller de pengene på kurs og starter uoffisielle, gratis/billige klubbstevner...

Men det er vel uansett klubbene som setter påmeldingsavgiften, eller?

I den nye prislisten har NKK redusert aktivitetsavgiften fra 6,5 % til 2,5 % fra og med 1. juli. Så klubbene sitter igjen med et ganske greit overskudd uten å ha overstrømmende masser av påmelding. De færreste arrangører, unntatt NKK, har vel store utgifter til hall, personale osv. Det er vel dommer(ne) som er den som koster penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SusanneL skrev:

Én ting er å ta betalt for at folk stiller hundene sine, parkering og inngang, men nå innføre en avgift også for "belønningen" (dvs titlene) man får ved å å ha gode hunder og konkurrere aktivt dem? Merkelig logikk.
Det spiller såklart ingen som helst rolle for alle de som bare stiller ut en gang eller to for å bare "få en premiering" eller de med ordinære hunder som ikke vinner uansett og det er sikkert hovedvekten av utstillerne på en utstilling. Men å innføre en avgift som kun straffer de som er mest aktive høres uansett merkelig ut i mine ører. Lurer på om det gjøres av noen annen kennelklubb. Hva blir det neste, liksom - bompenger for å gå ut og inn av hallen eller på do? En hundrings ekstra for kritikken, betale for premien (folk betaler jo allerede for rosetten de har "vunnet"), eller gebyr for å snakke med noen i sekretariatet? LOL

Jeg synes ikke det er det minste merkelig at folk reagerer på det, jeg. Og neida, man går ikke "konk" av det - bare å droppe en eneste utstilling det året så har man spart inn dette ekstra gebyret.. Men jeg håper jo at ikke dét er målet til NKK, da.

Susanne

Det er akkurat det, jeg brukte faktisk nesten 10000 kr ETT ÅR for å oppnå NBCH og B-rundering.  På en hund. Det er bare da start avgiften. Jeg stoppet regne der. Og når jeg da har oppnådd dette så må jeg igjen betale en gang til for at hunden min skal få utdelt den tittelen jeg har startet for. Det føles faktisk så feil...

Altså jeg kommer fortsatt til å starte. Men akkurat den der med titler føltes som en real smekk... Ikke noe "Du har vært dyktig". Dette er : "nei du får betale om du føler du har fortjent det"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, simira skrev:

Men NKK får vel ikke mer enn aktivitetsavgiften av påmeldingen uansett? Såklart, det blir mer til klubbene og kanskje de da trenger mindre fra NKK. Jeg har arrangert en liten håndfull stevner, og var overrasket over hvor mye overskudd vi satt igjen med. Det er klart at leie av lokaler koster litt, og det er av hengig av antall deltakere, men likevel trenger man ikke veldig mange for å dekke inn kostnadene til arrangementet. Mulig det er utgifter med utstilling som man ikke har i andre konkurranser?

Jeg er litt usikker på hvorfor vi diskuterer hva andre klubber tar, når det er NKKs prisøkning som er det store økonomiske sjokket her, men ja, mindre klubber som arrangerer mindre stevner har ofte et overskudd, og det er etter at de har betalt NKK aktivitetsavgifta. Jeg ser ikke helt at det er relevant? 

54 minutter siden, simira skrev:

Jeg synes 400 kroner er for mye, jeg ville ikke betalt det hverken for rally eller lp (eller utstilling, men det er for min del ikke et alternativ. Starter man 2-3 klasser med et par hunder så blir det fort dyrt. Da bruker jeg heller de pengene på kurs og starter uoffisielle, gratis/billige klubbstevner...

Nei, men det er jo ditt valg det. Jeg ville jo heller konkurrert offisielt, men det er jo fordi jeg vil ha titler på hundene mine om jeg kan ta det. Og ja, jeg er villig til å betale for det :)  

54 minutter siden, simira skrev:

Men det er vel uansett klubbene som setter påmeldingsavgiften, eller?

Ja. 

51 minutter siden, JeanetteH skrev:

Men jeg har ikke reagert på det andre. Jeg reagerer på at jeg må betale for tittel registrering jeg alt føler jeg har betalt for igjennom PM prisen. 

Vel, NKK mener jo åpenbart at tittelregistrering ikke er noe du betaler for gjennom PM-prisen. 

46 minutter siden, Siri skrev:

Ikke? Jeg synes det ofte hører godt sammen, jeg. 

Okay, da får vi bare være enige om å være uenige :P 

46 minutter siden, Siri skrev:

Nei? De har da gjort mange grep for å redusere underskuddet sitt uten at noen har protester på det? 

Og vi nevner i fleng? 

46 minutter siden, Siri skrev:

Det er mange feil som skjer ved registreringer - og sånn har det vært i mange år... Det hadde selvsagt hjulpet at de som sitter med registreringen kan regelverket slik at vi som søker slipper å forklare det for dem. 

Jeg er ikke uenig med deg i det :P 

46 minutter siden, Siri skrev:

Jeg vet ikke hvordan dine matematiske kunnskaper er, men en prisøkning fra 0 til 250 kr er LITT over normal prisøkning liksom. 

Det er ikke en prisøkning når det ikke har vært en pris på det før, vel? Og med den type logikk vil jo ALLE priser være "litt over normalt", så sant det ikke koster 20 kr. 

42 minutter siden, Siri skrev:

Du er litt søt når du gjør deg mer kørka enn du egentlig er 2ne... Vi reagerer på at vi må betale nesten like mye som påmeldingsavgiften til en utstilling koster, bare for å få registrert en offisiell tittel som følge av at man nettopp har deltatt på noen av disse utstillingene som bidrar til inntektene til NKK og de andre arrangørklubbene. 

Nesten like mye og nesten like mye. Det er litt over halvparten av prisen - siden vi var inne på mine matematiske kunnskaper liksom. 250 kr er ikke like mye som 400 kr. 

42 minutter siden, Siri skrev:

Ellers er det jo alltid litt morsomt når du og Belgerpia alltid forsvarer NKK uansett. 

Belgerpia er vel nærmest programforplikta til det. Jeg derimot syns det er utidig mye klaging på alt som har med penger å gjøre når vi snakker om hund som hobby. Det er en uke eller halvannen siden det var en klagestorm fordi man må gi bikkjene sine litt mer ormkur for å krysse svenskegrensa, og nå er det dette. Å ha hund som hobby er dyrt. At man velger å konkurrere, velger å reise land og strand rundt for å konkurrere, og at man må vaksinere og kure bikkjene sine for å få gjort det, det er rimelig valgfritt. Det er en luksusgreie. Og jeg syns det er drit-ironisk at dere som klager er folk med greit betalte jobber, mens jeg, som strengt tatt lever på fattiggrensa, skjønner at selv hundegreier går opp i pris en gang i året, som ALT FØKKINGS ANNET. Sånn omtrent. 

29 minutter siden, Line skrev:

Så utstillingsfolket sine championatsøknader er mer rett frem å sjekke enn f eks AG. Er det da logisk at de koster det samme? Om prisen skal avspeile arbeidsmengden, som det impliseres her.

Nei, Line. Det impliseres at det gjøres en jobb. Ikke at det er en arbeidsmengde. 

29 minutter siden, Line skrev:

Når jeg sjekker en hund på dogweb så tar det ikke så veldig mange minutter å se hvilke premieringer og plasseringer den har fått. 250,- gir da en drøy timepris, synes jeg.

Det syns du nok, og det skal du få lov til. 

29 minutter siden, Line skrev:

Igjen - jeg synes det er drøyt med en prisøkning fra 0 til 250.

Ja, dere er jo skjønt enige om det, ser jeg. Jeg er uenig med dere. Hva hadde vært en grei prisøkning da? Ville en 50-lapp vært passe? Det er jo 50 ganger mer enn det har vært til nå, så det er jo egentlig kjempemye! 

29 minutter siden, Line skrev:

Aktivitetsavgiften får jo NKK uansett, og jeg antar at alle skjønner at de fleste arrangører vil følge NKK sin prisøkning. 

Det kan vel neppe NKK lastes for, særlig ikke om det stemmer at aktivitetsavgiften går ned, som mowgli skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, simira skrev:

Men NKK får vel ikke mer enn aktivitetsavgiften av påmeldingen uansett? Såklart, det blir mer til klubbene og kanskje de da trenger mindre fra NKK. Jeg har arrangert en liten håndfull stevner, og var overrasket over hvor mye overskudd vi satt igjen med. Det er klart at leie av lokaler koster litt, og det er av hengig av antall deltakere, men likevel trenger man ikke veldig mange for å dekke inn kostnadene til arrangementet. Mulig det er utgifter med utstilling som man ikke har i andre konkurranser?

Det er ikke helt riktig å sammenligne eksempelvis et RL-stevne og en utstilling. Det er høyere reiseutgifter i snitt på dommere i eksteriør enn i RL, fordi det er ønske om et internasjonalt dommerpanel OG fordi det ikke finnes nok norske dommere til kun å bruke dem helg etter helg. Mens min erfaring i bruks er at det i større grad er lokale dommere, og repetisjoner gjør ikke like mye på påmeldingstallene som å stille for Nils Nilsen i eksteriør fem helger i halvåret gjør. Dessuten er det krav til at cert for championat skal tas av tre forskjellige dommere.

Premiering i eksteriør kan også være betydelig høyere enn i bruks, avhengig av arrangør og kvaliteten på de som stiller. Det står vel som en anbefaling i et regelverk at 1/3 skal premieres, men jeg har vært på mange stevner hvor det ikke følges, men at kun pallen eller kun førstepremiene får en premie. Mens i eksteriør kan i teorien alle få premie, om alle er av CK-kvalitet, i tillegg til ekstrapremier i gruppefinaler.

Mange stevner foregår i lokaler/på plasser som arrangør selv disponerer, mens de aller fleste utstillinger må leie lokale. Regningen for leie av Letohallen for en dobbeltutstilling, med alt inkludert (overnatting til ringpersonell, dommermiddag, blablabla) er borti en kvart mill. I eksteriørringen er det alltid skriver og ringsekretær, mens på flere stevner er det bare en som hjelper dommeren - eventuelt at ringpersonell dekkes av klubbens egne folk og derfor er dugnadsinnsats og ikke honorar som utbetales med kjøreregning.

Også videre. Og nå snakker jeg om for eksempel en raseklubbs nasjonale utstilling for en rekke raser - ikke NKK. Vår raseklubbs hovedspesial går for eksempel med underskudd hvert eneste år. men det er en bevisst prioritering vi har tatt. 

***

Administrative gebyrer er det i mange land - det er helt normalt å måtte betale for championatbekreftelse i flere andre europeiske land. Jeg har nettopp betalt 40 pund for å få registrert stamtavlene på to hunder i den britiske kennelklubben for å få et eget "registreringsnummer" som gir meg tillatelse til å melde på utstilling der. Altså 40 pund før jeg har meldt på. 

NKK ønsket å heve grunnkontingenten på årets RS, men det ble nedstemt, blant annet i frykt for å få redusert medlemsmasse. Alle klubbene er avhengige av medlemmer, men Ola og Kari Hundeeier gidder ikke om ting blir for dyrt. Men er du såpass interessert at du klarer å karre deg utpå en konkurransebane eller utstillingsring, så kommer merutgiftene når du har engasjementet til å gjøre mer enn bare å være medlem. 

Jeg er enig i at 250 kroner er mye, men jeg har også sett både 50 og 100 euro i andre land, land med en helt annen økonomi enn vi har i Norge. Jeg klarer ikke å bli så innmari irritert på dette. Jeg steilet første gang jeg hørte om det, men jeg har nå ro i sjelen og har akseptert at det er slik. Joda, det blir mye for de som sanker mange titler - men seriøst, hvor mange titler i måneden kan en få seg? 

Og for de som stiller/konkurrerer mye, så er det vel heller ikke påmeldingsavgift og et championatgebyr som koster mest? I mitt konkurransebudsjett går i hvert fall mest penger til drivstoff på bilen. Mitt beste potensiale for å spare penger i 2017 er å droppe utstillinger og stevner mer enn 25 mil unna - ikke la være å søke om RL1-tittelen jeg håper Glam kan ta neste år.

Som det alltid er ved innføring av nye ordninger eller endringer, så dukker det opp mange spørsmål - det er ikke vits i å irritere seg over mulige utkommer før en har fått svar fra NKK. 

For øvrig kostet det 375 kroner å melde på til NKK-utstillinger i fjor, mens ny pris er 405. Jeg ser det reageres på en økning på en femtilapp, så da gjør jeg oppmerksom på at økningen er på 30 kroner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2ne skrev:

Og vi nevner i fleng? 

Redusert antall utgivelser av Hundesport? Droppe sløyfer og kritikker på utstillinger, økte priser jevnt over hele linja, omorganiseringer etc. 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Det er ikke en prisøkning når det ikke har vært en pris på det før, vel? Og med den type logikk vil jo ALLE priser være "litt over normalt", så sant det ikke koster 20 kr. 

Nesten like mye og nesten like mye. Det er litt over halvparten av prisen - siden vi var inne på mine matematiske kunnskaper liksom. 250 kr er ikke like mye som 400 kr. 

Det blir selvsagt semantikk... 250 kr er 250 kr mer enn 0 kroner. Enkel logikk. JEG synes det er mye. 250 kr er nærmere 400 enn 0... :P 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Belgerpia er vel nærmest programforplikta til det.

Hun kan jo velge å ikke si noe. Det er gjerne strategien når det gjelder jobb. 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg derimot syns det er utidig mye klaging på alt som har med penger å gjøre når vi snakker om hund som hobby. Det er en uke eller halvannen siden det var en klagestorm fordi man må gi bikkjene sine litt mer ormkur for å krysse svenskegrensa, og nå er det dette.

Selvsagt klager man når ting blir mer tungvint og vanskelig? Det er ganske normalt faktisk. 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Å ha hund som hobby er dyrt. At man velger å konkurrere, velger å reise land og strand rundt for å konkurrere, og at man må vaksinere og kure bikkjene sine for å få gjort det, det er rimelig valgfritt. Det er en luksusgreie. Og jeg syns det er drit-ironisk at dere som klager er folk med greit betalte jobber, mens jeg, som strengt tatt lever på fattiggrensa, skjønner at selv hundegreier går opp i pris en gang i året, som ALT FØKKINGS ANNET. Sånn omtrent. 

Men som du sier - man velger selv. Og om folk velger å IKKE konkurrere og reise rundt og delta på alle disse offisielle arrangementene, så ville det jo heller ikke kommet penger i kassa. Det er enkel logikk. 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Det impliseres at det gjøres en jobb. Ikke at det er en arbeidsmengde. 

Og forskjellen er? Alle jobber har en viss arbeidsmengde, ellers ville det vel neppe kaltes en jobb eller? 

17 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, dere er jo skjønt enige om det, ser jeg. Jeg er uenig med dere. Hva hadde vært en grei prisøkning da? Ville en 50-lapp vært passe? Det er jo 50 ganger mer enn det har vært til nå, så det er jo egentlig kjempemye! 

Det morsomme er jo at du sitter og synes dette er helt ok - uten å ha en eneste hund som blir stilt... Det er liksom greit å være enig når det ikke rammer deg selv. Eller? 

2 minutter siden, SFX skrev:

NKK ønsket å heve grunnkontingenten på årets RS, men det ble nedstemt, blant annet i frykt for å få redusert medlemsmasse. Alle klubbene er avhengige av medlemmer, men Ola og Kari Hundeeier gidder ikke om ting blir for dyrt. Men er du såpass interessert at du klarer å karre deg utpå en konkurransebane eller utstillingsring, så kommer merutgiftene når du har engasjementet til å gjøre mer enn bare å være medlem. 

Men dette engasjementet daler fort når stadig flere ting koster penger og blir dyrere... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Redusert antall utgivelser av Hundesport? Droppe sløyfer og kritikker på utstillinger, økte priser jevnt over hele linja, omorganiseringer etc. 

Har det ikke vært noen klager på det? :lol: Okay, if you say so.. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Det blir selvsagt semantikk... 250 kr er 250 kr mer enn 0 kroner. Enkel logikk. JEG synes det er mye. 250 kr er nærmere 400 enn 0... :P 

Ja, 50 kr er mer enn 0 kr det og. Det aller meste er mer enn 0 faktisk.. Enkel logikk det og :P 

Akkurat nå, Siri skrev:

Selvsagt klager man når ting blir mer tungvint og vanskelig? Det er ganske normalt faktisk. 

Jeg tror kanskje greia er hva man kaller "tungvint og vanskelig"? Å reise innom veterinær for å få en ormkur er ikke kjempevanskelig egentlig. Det er verre å bytte dekk på bilen, f.eks :P 

Akkurat nå, Siri skrev:

Men som du sier - man velger selv. Og om folk velger å IKKE konkurrere og reise rundt og delta på alle disse offisielle arrangementene, så ville det jo heller ikke kommet penger i kassa. Det er enkel logikk. 

Helt riktig det, Siri. Veit du hva som ikke gir noen utgifter heller? Stevner som ikke blir arrangert.. Enkel logikk det og.. 

Men du veit det like godt som meg at folk kommer ikke til å slutte å melde på. Folk kommer ikke til å slutte å registrere titler. Folk liker bare å lage sur stemning og syte og bitche om det, så gjør de som de pleier allikevel. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Og forskjellen er? Alle jobber har en viss arbeidsmengde, ellers ville det vel neppe kaltes en jobb eller? 

Ja, forskjellen Siri, er at denne jobben har de ikke tatt seg betalt for å gjøre før. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Det morsomme er jo at du sitter og synes dette er helt ok - uten å ha en eneste hund som blir stilt... Det er liksom greit å være enig når det ikke rammer deg selv. Eller? 

:lol: Jeg venta litt på den, og det er ikke overraskende at det kom fra deg engang. Nå er ikke min manglende aktivitet med hund begrenset av økonomien, som du antyder, den er begrenset av evnen. Det er ikke noe jeg tar lett på, jeg skulle mer enn gjerne konkurrert med den yngste lille fillebikkja jeg, jeg tror hun kunne vært artig å vise frem både i lydighetsringen og i eksteriørringen, men pr i dag så har jeg ikke helse til hverken å trene henne eller holde henne i pels, så pr i dag så har jeg "ikke en eneste hund som blir stilt" nei, det er helt riktig observert av deg det. Om du tror at det er selvvalgt, så må du jo bare fortsette med det, men jeg ville mye heller farta land og strand rundt og brukt penger på hundeaktiviteter enn å være stuck med det jeg er stuck med. Skal vi fortsette å diskutere hva som rammer meg selv eller ikke?  

Akkurat nå, Siri skrev:

Men dette engasjementet daler fort når stadig flere ting koster penger og blir dyrere... 

Ja, vi får se da vøttø.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg tror kanskje greia er hva man kaller "tungvint og vanskelig"? Å reise innom veterinær for å få en ormkur er ikke kjempevanskelig egentlig. Det er verre å bytte dekk på bilen, f.eks :P 

Hvor enkelt er det å finne en veterinær i Sverige, Danmark el l på en lørdag tror du? Sånn ut av det blå? På et gudsforlatt sted? 

8 minutter siden, 2ne skrev:

Helt riktig det, Siri. Veit du hva som ikke gir noen utgifter heller? Stevner som ikke blir arrangert.. Enkel logikk det og.. 

Helt korrekt det, 2ne :) 

8 minutter siden, 2ne skrev:

Men du veit det like godt som meg at folk kommer ikke til å slutte å melde på. Folk kommer ikke til å slutte å registrere titler. Folk liker bare å lage sur stemning og syte og bitche om det, så gjør de som de pleier allikevel. 

Nei, folk liker ikke å lage sur stemning - folk lager sur stemning fordi man synes at det begynner å bli drøyt dyrt for små tjenester... jeg synes også det er hårreisende å betale 250 kr for et A4-ark hvor det står trykket navnet på bikkja og en tittel. 

8 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, forskjellen Siri, er at denne jobben har de ikke tatt seg betalt for å gjøre før. 

Ja? 

8 minutter siden, 2ne skrev:

:lol: Jeg venta litt på den, og det er ikke overraskende at det kom fra deg engang. Nå er ikke min manglende aktivitet med hund begrenset av økonomien, som du antyder, den er begrenset av evnen. Det er ikke noe jeg tar lett på, jeg skulle mer enn gjerne konkurrert med den yngste lille fillebikkja jeg, jeg tror hun kunne vært artig å vise frem både i lydighetsringen og i eksteriørringen, men pr i dag så har jeg ikke helse til hverken å trene henne eller holde henne i pels, så pr i dag så har jeg "ikke en eneste hund som blir stilt" nei, det er helt riktig observert av deg det. Om du tror at det er selvvalgt, så må du jo bare fortsette med det, men jeg ville mye heller farta land og strand rundt og brukt penger på hundeaktiviteter enn å være stuck med det jeg er stuck med. Skal vi fortsette å diskutere hva som rammer meg selv eller ikke?  

Ja, vi får se da vøttø.. 

Men du stilte ikke veldig mye før heller... hvor mange hunder med titler var det du hadde igjen sa du? Sånn før du ble syk-syk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, simira skrev:

Dette og det meste annet av økonomisk interesse hos NKK bør jo finnes i regnskapet deres, som er offentlig.

Fant tror jeg.41 stk? Rart ikke de kutter der først for meg virker det bakvendt å øke prisene når det går dårlig og ikke prøve å redusere på utgiftene i stedet .. De kutter Hundesport men allikevel søker de etter ny grafisk designer for bla Hundesport... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Siri skrev:

Hvor enkelt er det å finne en veterinær i Sverige, Danmark el l på en lørdag tror du? Sånn ut av det blå? På et gudsforlatt sted? 

Tja, jeg kan ikke si at jeg syns det har vært et stort problem de gangene jeg har vært utenlands og stilt, i Danmark hadde de jo veterinærer på utstillingsplassen som kunne stemple passet, så det var jo veldig enkelt. Det har ikke vært noe stort problem å finne veterinærer i Sverige som er lørdagsåpne heller. 

27 minutter siden, Siri skrev:

Nei, folk liker ikke å lage sur stemning - folk lager sur stemning fordi man synes at det begynner å bli drøyt dyrt for små tjenester... jeg synes også det er hårreisende å betale 250 kr for et A4-ark hvor det står trykket navnet på bikkja og en tittel. 

Det har jeg fått med meg :)  

27 minutter siden, Siri skrev:

Men du stilte ikke veldig mye før heller... hvor mange hunder med titler var det du hadde igjen sa du? Sånn før du ble syk-syk? 

Vel, jeg antar vi ikke teller med Dina, som var ferdig norsk champion da jeg fikk henne, men jeg har nå vært i både Sverige og Danmark med henne i et forsøk på å få cacib og dansk cert. Nora ble stilt siste gangen på Bø i 2012, det var sånn rett før hun ble sjuk, og siden da så har hun vært sjuk. Det er mulig du ikke husker det, men hun var såpass dårlig i en periode at hun gikk med potesokker på 3 av beina og jeg vurderte sterkt om hun ikke burde få slippe, så det siste certet for å få utstillingschampionatet var mindre viktig, for å si det mildt. Leah er ikke min hund, hun er heller ikke pen nok til å ta noe særlig mer enn hun har fått til nå, så det har vært sånn passelig meningsløst å melde på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Punkt 1 - hvorfor er det DYRERE å registrere norsk og nordisk championat enn andre championat? Det burde vel strengt tatt ha vært motsatt? 

Fullstendig ulogisk. Skulle gjerne hatt en forklaring på det! :icon_confused:

6 timer siden, Siri skrev:

Punkt 2 - en økning fra 0 til 200/250 kr er i mitt hode temmelig hårreisende. Jeg hadde nok ikke reagert om det bare var en økning til 50 kr f eks. 

Helt enig. Jeg hadde nok ikke reagert på en prisøkning til 100 kr heller, men fra 0 til 250 synes jeg var drøyt. Til og med når det kommer fra nkk. 

6 timer siden, Siri skrev:

Sånn kjapt tenkt..... 
Diverse kommentarer på FB går på at folk ikke vil bry seg om å registrere titlene i DogWeb... 

 

Jeg kommer nok ikke til å søke om mellomtitler i lavere klasser i hverken RL eller AG.  Heldigvis har Harly fått sine kl 3 titler allerede. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Administrative gebyrer er det i mange land - det er helt normalt å måtte betale for championatbekreftelse i flere andre europeiske land. Jeg har nettopp betalt 40 pund for å få registrert stamtavlene på to hunder i den britiske kennelklubben for å få et eget "registreringsnummer" som gir meg tillatelse til å melde på utstilling der. Altså 40 pund før jeg har meldt på. 

Det å registrere inn en hund i en annen kennelklubbs register, eller å få tilsendt en championatbekreftelse er noe helt annet enn å få registrert en tittel i sin egen kennelklubb. Her snakker vi jo om hunder som det allerede er betalt en reg.avgift på, som det koster penger å omregistrere (eierskifte), påmeldingsavgift for å stille ut, arrangøren betaler aktivitetsavgift og vi er "tvunget" til å betale medlemsskap (ellers dobbel avgift) som NKK også tjener penger på (både egne og andre klubbers medlemmer).
Og apropos aktivitetsavgiften så var det vel heller aldri snakk om å senke denne da klubbene startet å registrere resultatene selv, til tross for at dette nok utgjør inntjening av et årsverk eller to for NKK. (Det er motsatt - man må betale ennå mer for at NKK skal gjøre det de har gjort i alle tidligere år)

At man skal få lønn for utført arbeid er det vel ingen som sier noe på, men det er liksom måten å suge ut penger på tåpelige måter som virker mest provoserende.Da hadde det vel vært bedre å ta 5,- mer i påmeldingsavgift (ingen hadde tenkt noe over dét: 405,- eller 410,-?), eller la være å gå ned i aktivitetsavgiften til arrangøren? 

Det har noe med å være litt fintfølende ovenfor folks normale rettssans å gjøre - ikke bare de kronene det koster. Dog ville jeg jo si at jeg tok et kjapt regnestykke på bare hundene mine som jeg eier/har eid i løpet av året - alle deres titler ville ha opp gjennom årene kostet meg en ekstra 8-9000,- i "championatavgift". En ti'er mer pr påmelding hadde selvsagt blitt langt dyrere, men det hadde likevel ikke "smakt" så ille som å betale hundrevis av kroner for at en person skal sjekke sitt eget datasystem for tre allerede registrerte cert + de to vedleggene i min mail for å registrere bokstavene NORD UCH foran navnet på hunden min...

Også er det jo litt søtt av NKK å kalle det "prisendring" og ikke "prisøkning", da. Tror faktisk jeg skal stjele den nå når jeg skal legge ut vår nye prisliste på jobben.

Susanne

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det å bitche og "syte og klage" å ha meninger om ting? :icon_confused:

Jeg prøver følge ganske godt med når det kommer til referater o.l. og den med betale for championat så jeg ikke komme. Og prisen syns jeg er drøy. Og jeg kjenner at jeg er veldig spent på om det blir noen bedring i år da på antall ganger jeg må sende inn klager på feil grunnlag utdeling av championat og cert  (+2-3 mailer til før det blir gjort noe med.....) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Kommer det til å forandre hvordan du melder på og søknader om titler? 

Det har jeg ikke gjort meg opp en mening om enda. (Annet enn at jeg kommer til å droppe alt av mellom titler = færre starter i hver klasse) Men ja jeg har alt betraktelig gått ned i antall startet på ett år etter forje prisendring.

Så når man blir tatt på senga av noe så er det å bitche? Så at jeg mener at dette er mer en smekk enn en belønning så skal jeg ikke ytre det? 

Da sitter jeg litt igjen med en sånn følelse som mange varslere har: hold munn og aksepter det. Svelg den kamelen for du får ikke gjort noe. 

Er det slik samfunnet generelt er i dag? 

Om noe blir bestemt politisk så skal man også holde munn? Med mindre man da stemte på annet parti, da kan man gjerne klage. Man får vel fortsatt ikke endret noe før neste valg, så hold munn inntil neste valg, ta det da. Ellers er det bitching, klaging og sutring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs formål er blant annet å "ivareta hundens og hundeholdets interesser i Norge, samt å bidra til å fremme positive aktiviteter med hund og utviklingen av den enkelte hunderase." Da må NKK også regne med å høre medlemmenes meninger om det de bestemmer. De må også regne med negative reaksjoner når de innfører slike kostnader, siden mange synes det allerede er dyrt.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hvorfor er det å bitche og "syte og klage" å ha meninger om ting? :icon_confused:

Jeg prøver følge ganske godt med når det kommer til referater o.l. og den med betale for championat så jeg ikke komme. Og prisen syns jeg er drøy. Og jeg kjenner at jeg er veldig spent på om det blir noen bedring i år da på antall ganger jeg må sende inn klager på feil grunnlag utdeling av championat og cert  (+2-3 mailer til før det blir gjort noe med.....) 

Jeg fikk selv registrert cert på yngstemann på dogweb på tross av at jeg sa ifra på utstillingen om at "Nei, vi kan ikke få cert". likevel greide de å krysse av for cert...

Ellers så reagerer jeg også på å måtte betale for titler... føler at jeg alt har betalt og gjort meg fortjent til dem via påmelding , konk og resultater! stort prishopp fra 0kr til 250kr

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Det har jeg ikke gjort meg opp en mening om enda. (Annet enn at jeg kommer til å droppe alt av mellom titler = færre starter i hver klasse) Men ja jeg har alt betraktelig gått ned i antall startet på ett år etter forje prisendring.

Så når man blir tatt på senga av noe så er det å bitche? Så at jeg mener at dette er mer en smekk enn en belønning så skal jeg ikke ytre det? 

Da sitter jeg litt igjen med en sånn følelse som mange varslere har: hold munn og aksepter det. Svelg den kamelen for du får ikke gjort noe. 

Er det slik samfunnet generelt er i dag? 

Om noe blir bestemt politisk så skal man også holde munn? Med mindre man da stemte på annet parti, da kan man gjerne klage. Man får vel fortsatt ikke endret noe før neste valg, så hold munn inntil neste valg, ta det da. Ellers er det bitching, klaging og sutring? 

Jeg anser ikke NKK og prisene de tar for ymse tjenester som et samfunnsproblem, må jeg innrømme. Varsler, liksom? Det er ikke akkurat avsløringer ala Edward Snowden det her.. Eller manglende etterforskning i mordsaker.. 

Samfunnet generelt har det med å klage over bagateller. En prisøkning på 30 kr (fra 375 til 405 kr er 30 kr) er en bagatell. At NKK tar seg betalt for en tjeneste som til nå har vært gratis, er en bagatell. For meg, i hvert fall. Jeg ser jo at det ikke er det for resten av tråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Shlush skrev:

Jeg fikk selv registrert cert på yngstemann på dogweb på tross av at jeg sa ifra på utstillingen om at "Nei, vi kan ikke få cert". likevel greide de å krysse av for cert...

Vi har hatt (i alle fall) to stykk av rasen som har fått registrert CACIB inn på Dogweb til tross for at rasen ikke fikk (eller får på en sånn 10-års tid) dette. Det ble sagt fra til ringsekretæren, men allikevel ble hundene stående med CACIB (dette var to forskjellige utstillinger, ene var EDS).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Tja, jeg kan ikke si at jeg syns det har vært et stort problem de gangene jeg har vært utenlands og stilt, i Danmark hadde de jo veterinærer på utstillingsplassen som kunne stemple passet, så det var jo veldig enkelt. Det har ikke vært noe stort problem å finne veterinærer i Sverige som er lørdagsåpne heller. 

Om man er på utstilling i Danmark, der rasen går på søndag f eks, så er man kanskje ikke der lørdag og kan ta kur - og tar man den på søndag blir det for seint i forhold til hjemreisen... 

8 timer siden, 2ne skrev:

Vel, jeg antar vi ikke teller med Dina, som var ferdig norsk champion da jeg fikk henne, men jeg har nå vært i både Sverige og Danmark med henne i et forsøk på å få cacib og dansk cert. Nora ble stilt siste gangen på Bø i 2012, det var sånn rett før hun ble sjuk, og siden da så har hun vært sjuk. Det er mulig du ikke husker det, men hun var såpass dårlig i en periode at hun gikk med potesokker på 3 av beina og jeg vurderte sterkt om hun ikke burde få slippe, så det siste certet for å få utstillingschampionatet var mindre viktig, for å si det mildt. Leah er ikke min hund, hun er heller ikke pen nok til å ta noe særlig mer enn hun har fått til nå, så det har vært sånn passelig meningsløst å melde på henne.

Spørsmålet var retorisk, 2ne... 

7 timer siden, SusanneL skrev:

Også er det jo litt søtt av NKK å kalle det "prisendring" og ikke "prisøkning", da. Tror faktisk jeg skal stjele den nå når jeg skal legge ut vår nye prisliste på jobben.

Ja, ikke sant? De forsøker seg på den der her på jobb nå også... det heter ikke nedbemanning, men bemanningsjustering :lol: 

7 timer siden, JeanetteH skrev:

Så når man blir tatt på senga av noe så er det å bitche? Så at jeg mener at dette er mer en smekk enn en belønning så skal jeg ikke ytre det? 

Da sitter jeg litt igjen med en sånn følelse som mange varslere har: hold munn og aksepter det. Svelg den kamelen for du får ikke gjort noe. 

Er det slik samfunnet generelt er i dag? 

Om noe blir bestemt politisk så skal man også holde munn? Med mindre man da stemte på annet parti, da kan man gjerne klage. Man får vel fortsatt ikke endret noe før neste valg, så hold munn inntil neste valg, ta det da. Ellers er det bitching, klaging og sutring? 

Nei man må for all del ikke SI noe når noe blir vanskeligere eller dyrere selvsagt... Det er nok bare å sette seg ned og stilltiende akseptere at sånn er det... 

6 timer siden, 2ne skrev:

Samfunnet generelt har det med å klage over bagateller. En prisøkning på 30 kr (fra 375 til 405 kr er 30 kr) er en bagatell. At NKK tar seg betalt for en tjeneste som til nå har vært gratis, er en bagatell. For meg, i hvert fall. Jeg ser jo at det ikke er det for resten av tråden her. 

Good for you! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 2ne skrev:

Jeg anser ikke NKK og prisene de tar for ymse tjenester som et samfunnsproblem, må jeg innrømme. Varsler, liksom? Det er ikke akkurat avsløringer ala Edward Snowden det her.. Eller manglende etterforskning i mordsaker.. 

Samfunnet generelt har det med å klage over bagateller. En prisøkning på 30 kr (fra 375 til 405 kr er 30 kr) er en bagatell. At NKK tar seg betalt for en tjeneste som til nå har vært gratis, er en bagatell. For meg, i hvert fall. Jeg ser jo at det ikke er det for resten av tråden her. 

Nei selvsagt man skal ikke bry seg om noe. Ikke engasjere seg i noe som er viktig for seg. 

Og bra for deg at du ikke trenger engasjere deg inoe med mindre det har ekstremt store konsekvenser for deg. Jeg sier ikke at jeg kommer til å miste nattesøvn, gråte, at det plager meg så mye at jeg kommer til å slutte med det jeg driver med. Men skjønner ikke greien med at man bitcher når noe jeg har som en livsstil gjør en endring. Men la oss ikke snakke om slikt. Ikke nevn positive eller negative reaksjoner på ting. La oss ikke diskutere ting. 

JEG syns en prisendring av tjeneste på 250 kr er mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...