Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs, metoder og innhold


soelvd
 Share

Recommended Posts

Inspirert av den andre tråden om valpekurs, når jeg sitter her og bygger opp kurs selv: Hva forventer du på et valpekurs? Hvilket innhold mener du man absolutt må ha med både på teorien og i praksisen? Forventer du at instruktøren skal mestre alt fra tydelig grensesetting til lokking og klikkertrening? 

Og rent praktisk fordi jeg er nysgjerrig hvis noen huser: Hvor mange ekvipasjer var dere på kurs, hva kostet det og hvor mange ganger gikk det over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten valp nå på 10 uker, kjempesøt liten kar! Vi skal på valpekurs nå i starten av Januar, men jeg skal ærlig innrømme at jeg bekymrer meg litt. 

 

Han er herlig, glad og søt, leken og vilter, men jeg øver med sosialiseringen. Vi trener jevnlig, klikkertrening hovedsakelig. Det går relativt fint, men vi merker at han er en valp når vi trener han i at mye annet er litt mer spennende!

 

Uansett, jeg jobbet masse med hunden til mamma og den kom ålreit ut av det, MEN! Den hunden har ikke blitt sosialisert nok! Og det merker vi både med hunder og mennesker. Så når jeg skal på hundekurs i Januar så er det faktisk en veldig stor del av det som er ren, kjær sosialisering.

Og med det i mente så håper jeg at min fremtidige instuktør også tenker på det, samt vet hvordan én skal håndtere valper som sosialiseres for første gang (og jeg hadde betalt 1000kr mer hvis det var en ny snill voksen hund hver kveld for å sosialisere de med eldre hunder også). 

Jeg vet at jeg tenkte at jeg var forberedt på alt en hund innebar, med trening og mestring, men det har jeg tatt feil på. Samtidig så lærer jeg veldig mye, men jeg skulle veldig gjerne ønske at en kursleder hadde et svært høyt kompetansenivå innenfor stort sett alt som har med trening og hundeatferd å gjøre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fan av Lundqvist-kursene. De har ikke valpekurs, de har grunnkurs, men deler opp i grupper der valper og unghunder er på en egen gruppe. Nivå og trening tilpasses uansett.

Jeg vil gjerne ha litt teori om utviklingen til valpen fra den er leveringsklar (gjerne før også) og frem til den er voksen. Hva skjer i kroppen og hodet, og hvordan kan dette slå ut.

Adferd og læring, hva er naturlig adferd, hvordan kan vi påvirke det, og hva bør vi påvirke (eller ikke), osv. Hvordan lærer hunden, litt om ulike metoder, hvorfor/hvordan de funker, fordeler/ulemper, og hvorfor kursholder velger å bruke den metoden de gjør.

Og så språk, selvfølgelig. Hundens signaler, hva betyr de, sosialisering og forhold til både andre hunder og mennesker. Ikke nødvendigvis en praktisk del av kurset, men teorien.

Og ikke minst, hundeloven, lov om dyrehold, rettigheter og plikter og ansvar man skal å bør ta som hundeeier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Teori:
Valp - utvikling, viktighet av miljø og sosial trening
Språk - enkel gjennomgang
Læring - hvordan lærer hunden, litt om metoder og belønning
Hunden og loven

Og her er det faktisk superviktig å holde ting enkelt, ikke rote seg inn i komplisert læringsteorier med masse begreper som folk blir svimle av. Keep it simple.  Fokus på å belønne rett.

Ellers er jeg mest fan av å lære de å belønne rett, samtidig som jeg sniker inn litt båndtrening, kontakt-trening osv. og lærer valpen å følge med. Av direkte "øvelser"  så mener jeg at man bør ha fokus på tre øvelser, sitt, vent og kom - samt tisp til gå pent trening.

Men det er viktig å ikke glemme at selv om man selv, som instruktør, har lest alt som er om læringsteorier osv. så kan man ikke rote seg inn i det på slike kurs. Målet er å motivere valpeeiere til å kose seg med trening, det må være lett å forstå - at man nevner flere typer treningsmetoder er greit, men at man baserer selve fellesdelen på kurset etter en metode, og da gjerne ikke klikker. Og det er rett og slett fordi at om klikkertreningen skal ha noe for seg så må jo valpen først lære hva klikkeren betyr (det tar tid), så skal den lære seg å tilby adferder (det tar tid) og så om 10 ekvipasjer skal gå rundt å klikke så blir forvirringen total *ler*

5-8 ekvipasjer er passende om det bare er en instruktør, finnes hjelpeinstruktør - 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, soelvd skrev:

Inspirert av den andre tråden om valpekurs, når jeg sitter her og bygger opp kurs selv: Hva forventer du på et valpekurs? Hvilket innhold mener du man absolutt må ha med både på teorien og i praksisen? Forventer du at instruktøren skal mestre alt fra tydelig grensesetting til lokking og klikkertrening? 

Og rent praktisk fordi jeg er nysgjerrig hvis noen huser: Hvor mange ekvipasjer var dere på kurs, hva kostet det og hvor mange ganger gikk det over?

innholdet på et valpekurs synes jeg du har fått mange fine svar på, så da legger jeg ikke til noe mer om det :) 

valpekurset jeg gikk med Aron: 

vi var vel 12-14 ekvipasjer, men ble fordel på to grupper. På gruppa vår (med hunder mellom 4-6 måneder var vi vel 7 stykker tror jeg. Den andre gruppa inneholdt valper fra 9 uker. 

Tror jeg betalte 2500kr, og det gikk over 8 kvelder tror jeg.  Vi hadde en og en ekvipasjer ute om gangen. Dette gjorde kurskveldene lange (opp til 2,5timer), men vi fikk veldig god individuell oppfølging. Valpene fikk også gode pauser mellom øktene. Siste kvelden var alle ute samtidig.

 

På valpekurset med Skills var vi 4 ekvipasjer. Alle er ute samtidig, noe som er fint i forhold til forstyrrelser. Samtidig er Skills en veldig mye mykere og forsiktig hund enn hva Aron er, så jeg tror kanskje han hadde kommet bedre ut av det å vært alene, treningsmessig. Det fine er at han får miljøtrening ut av det, øvelsene kan vi trene på hjemme. Betalte 2250 tror jeg. Kurset gikk over 8 kvelder, mener jeg. Hver kurskveld er 1 time.

begge kursene hadd teori første kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste eg gikk, så var det 6 valper. De fleste 4-6 mnd. Vi hadde 6 kurskvelder, betalte 2000,-. Første kveld teori, og tredje eller fjerde gang var det veterinær som holdt foredrag om kloklipp og helse + +. Og vi holdt vel på 2-3 timer på første teorien, og ca 1,5 time med veterinær. Selve treningene var ca 1 time, alle valpene ute. Vi hadde også en miljøtur i bymiljø ene gangen. 

Mye fokus på innkalling og kontakt på treningene, samt gå pent i bånd. Litt trening på sitt og dekk. 

På de valpekursene eg har gått, så har eg savnet fokus på håndtering av hunden, type hva bør hunden tåle når den skal til veterinær, og hva som er greit at den tolererer ved daglig stell. Og ikke minst litt trening på å bli plukket på av andre mennesker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du kanskje allerede fått svar, men etter min egen siste opplevelse på valpekurs er dette noe jeg synes er viktig. Kurset jeg var på burde for så vidt fått en egen post...

Jeg har inntrykk av at mange kommer på valpekurs for å sosialisere valpene, og dette er fint synes jeg selv. Som instruktør bør man dog ha en klar plan på dette med forsiktige og bøllete valper. Det er trist for eiere av forsiktige valper som kveld etter kveld får hunden sin skremt av bøllefrø som ikke vil gi seg, uten at instruktør griper inn. Det er ikke alltid så lett for den enkelte hundeeier å si noe, spesielt ikke om eieren av bøllen ikke innser problemet selv. Alle valper bør få mulighet til positive opplevelser med andre hunder.

Videre bør en instruktør være litt fleksibel på innlæringsmetoder i henhold til spesielle ønsker. Uansett treningsfilosofi, så trenger man etter min mening kun fokus på positiv innlæring på et valpekurs. Dersom en deltaker ønsker å gjøre ting på en annen måte enn du viser, bør du ha kjennskap til alternative metoder, evt. kunne diskutere/argumentere på et fornuftig vis om hvorfor vi gjør som vi gjør.

Og noe som burde vært selvsagt: du må vite hva du snakker om (noe du helt sikkert gjør):) Jeg ble korrigert av instruktør gjennom ALLE kurskveldene fordi jeg timet belønningen min feil. Jeg markerte, og lot hunden hoppe opp for å ta belønningen fra hånda mi. Da belønnet jeg nemlig hoppet, og ikke riktig adferd.

Selv har jeg endt opp med å ha veldig sansen for Canis sine kurs. Disse kan jo iblant vil VEL dullete og behandle alle hunder som potensielle nervevrak, men jeg synes det er mye bedre å gå på kurs der jeg vet at instruktørene ikke kommer til å tvinge hunder uti en situasjon de ikke har godt av. Nå har jeg selv hatt trygge og greie valper så for min del har det ikke gjort så mye, men det var et par valper på førstnevnte kurs som hadde fått en mye bedre opplevelse på et kurs med et annet fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, December 21, 2016 at 2:24 PM, RDJ skrev:

Jeg har inntrykk av at mange kommer på valpekurs for å sosialisere valpene, og dette er fint synes jeg selv. Som instruktør bør man dog ha en klar plan på dette med forsiktige og bøllete valper. Det er trist for eiere av forsiktige valper som kveld etter kveld får hunden sin skremt av bøllefrø som ikke vil gi seg, uten at instruktør griper inn. Det er ikke alltid så lett for den enkelte hundeeier å si noe, spesielt ikke om eieren av bøllen ikke innser problemet selv. Alle valper bør få mulighet til positive opplevelser med andre hunder.

Dette. Vi var maaange på det valpekurset jeg gikk på. Så vi ble delt i 2 grupper, med hver vår instruktør. Jeg har en liten hund som en ganske pysete. Jeg var på gruppe med kun store hunder, og de var veldig "mye" og min valp ble skremt gang på gang. La merke til at på den andre gruppen så var det bare småhunder på størrelse med min.

I tillegg så var det en hund som ikke var var snill med andre. Den fikk løpe sammen me de andre på valpeslippet og la samtlige av de andre valpene i bakken. Syns det er veldig viktig at slike ting blir tatt hensyn til på kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2016 at 3:14 PM, simira skrev:

Å, ja, min smertegrense er på 6 ekvipasjer per instruktør.

Enig. Skal man kunne følge opp hver enkelt på en god måte og tilpasse treningen til hvert enkelt individ synes jeg 6 er maks.

Nå er det noen år siden jeg var på valpekurs, men jeg mener å huske at det gikk over 8 uker og kostet i underkant av 2000,-. Da var det et par teoridager også og valpekveld hos veterinær. Kan ikke huske at det var kjempemye fokus på metode i den praktiske treningen, men den var selvsagt utelukkende positiv. Kurs som benytter andre metoder enn positive vil jeg aldri delta på. På slutten av hver kurskveld fikk valpene leke sammen, og ble delt inn i passende grupper. Akkurat det synes jeg det er superviktig at en instruktør har kompetanse til, sånn at valpen ikke endre opp med dårlige opplevelser på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tusen takk for gode innspill! 

I forhold til det med treningsfilosofi er jeg veldig enig i at man bør være fleksibel. Jeg selv kan ikke fordra kurs der instruktøren helt åpenbart er låst på en metode. Vi har lagt veldig mye fokus i dette når vi har laget teorien faktisk, at det finnes man metoder og man kommer som regel dit man vil uansett. Så lenge ingen denger hunden sin er ikke jeg vanskelig på å tenke på forskjellige måter. 

Men sosialisering, er det normalt å ha valpeslipp på kurs altså? Det tror jeg faktisk ikke jeg har vært med på før og ikke skal vi ha det heller. Vil de møtes for å leke kan de jo avtale seg i mellom. 

Ang antall deltakere, hvordan har kursene blitt lagt opp, er alle ute samtidig? Vi legger opp til 4 per instruktør og 2 hunder ute av gangen med unntak av enkelte øvelser der alle er med, regner med det skal gå veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den sosialiseringsdelen er viktig, i alle fall hvis instruktørene er gode og ser hundene an.

Det siste kursene jeg gikk på ble argumentet for å ikke ha valpeslipp at "hunden tenker bare på lek og moro på treningsplassen". Litt dumt, fordi det aller meste vi gjør på plassen er jo trening. Mest fornøyd har jeg vært med kursene til Siddis hundeskole, der det var valpeslipp, delt opp etter størrelse på valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smartingen skrev:

Jeg synes den sosialiseringsdelen er viktig, i alle fall hvis instruktørene er gode og ser hundene an.

Det siste kursene jeg gikk på ble argumentet for å ikke ha valpeslipp at "hunden tenker bare på lek og moro på treningsplassen". Litt dumt, fordi det aller meste vi gjør på plassen er jo trening. Mest fornøyd har jeg vært med kursene til Siddis hundeskole, der det var valpeslipp, delt opp etter størrelse på valpene.

Men hva tror du valpene synes er morsomst, og dermed husker best av kurset? De 50 minuttene med trening, eller de 10-15 minuttene med lek og herjing med de andre valpene? Jeg er faktisk helt enig i at sosialisering ikke trenger å skje der. Eventuelt kan man avtale med de andre å rusle en liten tur etter treningen, eller møtes utenom. Jeg ville ihvertfall ikke brukt noe særlig tid av noe som helst kurs på at hunden min skal få leke med andre, det kan vi orge ellers.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på/sett valpekurs hos to klubber her, begge har regel på at valpene ikke hilser eller leker sammen. Dette for at de skal trene på å fokusere på eier og trene på å overse andre hunder, og for å unngå at de møter opp med forventning om lek. Det å trene eller leke med eier blir aldri like morsomt som å leke med andre valper, uansett hvor gode godbiter man prøver å lokke med...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så sterke meningen om valpeslipp bør skje på valpekurs eller ei, men jeg synes argumentet med at hunden ikke skal forbinde et sted med lek og moro med andre hunder, er dårlig. På sikt skal hundene lære seg å kunne trene når man trener og leke når man leker, overalt. Og jeg ser absolutt ingen grunn til å ikke starte med dette allerede på valpekurs. Og så kan man bruke lek med andre hunder som en selvkontroll-øvelse. At valpen må sitte og vente, følge etter eieren som går bakover, ol. før den får vær så god gå og lek. Og så jobbe igjen, og så leke. Det er åpenbart for meg at mange valper (og voksne hunder) trenger å avreagere mellom treningsøktene (hvor mange har ikke opplevd at de får raptus etter en liten økt på kurs?), og lek med andre hunder er en fin måte å avreagere på.

"Lek/hilsing før/etter trening får hunden til å forbinde trening med lek med andre hunder og ikke med trening (som om trening er kjedelig??)" er en av de absoluttene som virkelig irriterer meg både på kurs og utenfor. Andre er: "for gode godbiter gjør at hunden ikke klarer å konsetrere seg", "pipeleke (eller andre leker) gjør hunden stressa", "hunden skal jobbe for deg, ikke for godbiter" (heldigvis lenge mellom hver gang man hører denne), "ikke la hunden snuse for da blir den enten ruset på lukter eller den belønner seg selv", osv osv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pixie skrev:

Har vært med på/sett valpekurs hos to klubber her, begge har regel på at valpene ikke hilser eller leker sammen. Dette for at de skal trene på å fokusere på eier og trene på å overse andre hunder, og for å unngå at de møter opp med forventning om lek. Det å trene eller leke med eier blir aldri like morsomt som å leke med andre valper, uansett hvor gode godbiter man prøver å lokke med...

Samme der så jeg gikk. Ingen hilsing i hallen når vi skulle trene. Valpeslipp stod ikke i beskrivelsen, men 3-4 av gangene ble de siste 10 minuttene brukt til det

Må også legge til at hver kveld på kurs varte i 1,5 time, uten innlagte pauser. Det syns jeg er ALT for lenge for en liten valp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, simira skrev:

Men hva tror du valpene synes er morsomst, og dermed husker best av kurset? De 50 minuttene med trening, eller de 10-15 minuttene med lek og herjing med de andre valpene? Jeg er faktisk helt enig i at sosialisering ikke trenger å skje der. Eventuelt kan man avtale med de andre å rusle en liten tur etter treningen, eller møtes utenom. Jeg ville ihvertfall ikke brukt noe særlig tid av noe som helst kurs på at hunden min skal få leke med andre, det kan vi orge ellers.

Jeg har ikke hatt problem med hunder som ikke klarer å fokusere på kurset fordi de fikk leke med andre valper :) Vil jo tro at hvis det var et stort problem så ville ikke hundeskolen hatt et slik opplegg. De har i alle fall fokusert på å få valpene trygge på andre valper, er det flere valper som trenger lengre tid så får de lengre tid. For meg er valpekurs en fin start på livet til valpen og det det innebærer; innlæring og lydighet, men også håndtering og sosialisering :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det er nok av forumposter både her og andre steder med folk som sliter med fokus ift andre hunder. Jeg er ikke redd for at hunder skal forbinde selve plassen med lek heller enn trening, men jeg vil gjerne lære en valp et godt skille mellom trening og lek fra starten av. Når de er voksne kan jeg godt slippe de for lek og sosialisering både før og etter trening (dvs, han som liker andre hunder) men med valp og unghund så er jeg klok nok av skade til at jeg ikke vil gi dem forventning om lek med andre hunder til en hver tid. Det er såklart forskjell på individer, men det er fort gjort at de da tar ansvare for å organisere den lekingen på egenhånd, når man helst minst vil det selv... og dette er erfart, om ikke med egne hunder så i egen klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Jeg synes det er greit med valpeslipp, men jeg synes det er en uting og stressende med de som mener hundene skal hilse underveis i kurset. Det synes jeg ødelegger fokuset til hunden og blir veldig stressende. Jeg skulle ønske at instruktører kunne være litt strikse på sånt for jeg synes det er slitsomt å være bitchen på kurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare holdt 1 valpekurs, men det var jeg streng på dette med valpeslipp. Det ble ikke gjortpå mitt kurs ? Da jeg forklarte dem ligg om hvorfor det kan være negativt så hadde de stor forståelse for dette. Valpeslipp kommer jeg muligens til å organisere en av de siste kurskveldene på neste kurs. men da skal jeg avgjøre hvem som kan leke med hvem, og hvor lenge ? På forrige kurs hadde jeg store valper, små valper, 12 uker og 6 mnd. Det ville blitt en ubehagelig og negativ opplevelse for flere av dem dersom vi hadde sluppet alle ilag . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hjelpeinstruktør på valpekurs og der hadde vi 10 stykker og var da to stykker på dem, 8 ganger og jeg tror det var 1900 for de som ikke var medlemmer av klubben. Ikke noe hilsing mellom valpene på kurset. Vi oppfordret heller de som ville det til å avtale å gå tur sammen og treffes utenom kurstilfellene

I ettertid diskuterte vi at vi gjerne skulle hatt en kveld i sentrum og en kveld hvor vi tok for oss håndtering, kloklipping, pelsstell osv. Vi snakket også en del om pubertetshunden en av de siste kurstilfellene, så ingen skulle få sjokk når deres lille stjerne ble til et pubertalt monster. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det valpekurset jeg gikk på var for ganske små valper, og den "treningen" vi gjorde der var ikke stort annet enn kontakt og å "lære seg å kontrollere følelser", som instruktøren så fint sa det. Det kurset handlet vel egentlig mest om sosialisering og miljøtrening. Å forbinde treningsplassen utelukkende med trening kan man lære på unghundkurs og/eller grunnferdighetskurs, tenker jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, soelvd skrev:

Tusen takk for gode innspill! 

I forhold til det med treningsfilosofi er jeg veldig enig i at man bør være fleksibel. Jeg selv kan ikke fordra kurs der instruktøren helt åpenbart er låst på en metode. Vi har lagt veldig mye fokus i dette når vi har laget teorien faktisk, at det finnes man metoder og man kommer som regel dit man vil uansett. Så lenge ingen denger hunden sin er ikke jeg vanskelig på å tenke på forskjellige måter. 

Men sosialisering, er det normalt å ha valpeslipp på kurs altså? Det tror jeg faktisk ikke jeg har vært med på før og ikke skal vi ha det heller. Vil de møtes for å leke kan de jo avtale seg i mellom. 

Ang antall deltakere, hvordan har kursene blitt lagt opp, er alle ute samtidig? Vi legger opp til 4 per instruktør og 2 hunder ute av gangen med unntak av enkelte øvelser der alle er med, regner med det skal gå veldig fint. 

Da jeg gikk på valpekurs (riktignok for nesten 15 år siden) arrangert av Fjellanger hundeskole, var det vanlig praksis å ha "sosialisering" med alle valpene. Altså frislipp i en halvtime hver kurskveld. Det var da omlag 15 valper i alle slags størrelser og med tilsvarende ulike aktivitetsnivå. Det var mildt sagt kaotisk. Og jeg opplevde IKKE at min valp fikk noe ut av det. Hun ble bare overveldet og skremt. Sosialisering tok jeg meg av selv, hjemme. 

Jeg har ikke vært deltagende på noe valpekurs siden, men jeg har vært med og sett instruktører holde valpekurs for andre. Det jeg synes er fint er om man fokuserer på å lære EIERNE å lese hunden sin og belønne ønsket atferd tilstrekkelig. Og ikke minst at valpene lærer seg å samarbeide med eierne sine. Selv om det er mye annet skjer rundt dem. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...