Gå til innhold
Hundesonen.no

Dra så mye de vil i sele?

Recommended Posts

Jeg har flere steder lest at det er lurt å lære hunden at når den går i halsbånd får den ikke dra, mens når den har på sele får den dra. Dette gikk jo fint når hunden var liten, men nå begynner hun å bli stor og sterk og drar som et uvær! Vil gjerne kunne bruke sele på tur uten å få armene revet av. Hvordan gjør dere andre med sterke hunder det? Får de virkelig lov til å dra og herje så mye de ønsker? Jeg nevnte det for instruktøren på kurset, og hun mente at hunden skulle få herje så mye den ville med sele, for at den skulle skjønne forskjell mellom halsbånd og sele. Går det an å lære dem at de får lov til å snuse og virre litt med sele, men at det ikke er lov til å kave seg bortover? Skal jeg i så fall bruke samme metode som med halsbånd, stoppe og vente hver gang hun drar? Begynner å bli veldig slitsomt å gå på tur med sele.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har aldri fått lov til å dra. Uavhengig om hun har halsbånd eller sele. Jeg stoppet opp  som du nevner og det gikk ganske kort tid før hun skjønte tegninga. Nå er min hund liten så er ikke de store problemet siden hun ikke kan dra meg over ende, men jeg gidder ikke å gå tur med ei bikkje som baaaare skal dra:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min på +50 kg får trekke i sele kun når hun går med en spesiell sele, og det vet hun godt. Da er det ikke snakk om å virre rundt og tulle, men trekke rett frem så lenge hun ikke får beskejd om noe annet. Med valig tursele så får hun gå med stramt bånd, men hun får ikke tulling og dra fremover i tykk og napp så lenge jeg holder i båndet. 

Med halsbånd er det slakt bånd som gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har forskjellige seler til forskjellig bruk. En hun får trekke i så mye hun vil, vanlige turseler hun ikke egentlig får trekke i, men kan gå med litt stramt bånd, og en antitrekk hun ikke får trekke i overhode. Fungerer fint til vårt bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det også flere alternativer. Han får ikke trekke i halsbånd, men han får lov til å ha litt stramt bånd og vimse i tursele (men ikke legge seg i selen). I tillegg har han trekksele, der han ikke får lov til å vimse, men skal trekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Vi har en "gå pent" sele som han ikke får lov til å trekke i, og en sele som han får gjøre nesten som han vil. Men han får ikke "bulldose" avgårde da heller, vi har jobbet mye med kontakt og kommandoer der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk

For meg er det mye viktigere at hundene trekker hardt og godt, enn at de går pent, så ja, de får legge seg i sela og virkelig dra på. Det gjelder både korte rusleseler og nomeseler. Det er lettere å holde igjen om du har hunden festa i et godt magebelte enn om du holder lina i hånda. Men at de får trekke hardt betyr jo ikke at de får herje. Herje og hoppe og vase rundt er ikke lov. Trekke hardt fremover er flott. 

Du bestemmer jo helt selv hva du vil lære din hund. Hva hunden din trenger å lære kommer an på hvordan du vil ha det i hverdagen. Det er ikke umulig, men jo mer utydelig grensene er, så vanskeligere er det for en hund å forstå dem. Det er lettere å forstå halsbånd= ingen trekking og sele=trekking, enn halsbånd= ingen trekking og sele=litt trekking er greit, men ikke så hardt og mye at eier syns det er ubehagelig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har løst det med magebelte, jeg tåler å holde igjen mere der uten stress, kontra et kobbel i armene. 1000 ganger mere behagelig å gå med både for hunden og meg :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker å gå med hundene i sele så de får trekke innimellom, men jeg liker også å gå med sele når de ikke skal trekke, fordi jeg synes det er kjekt å ha båndet festet på ryggen istedet for foran hvor de lettere tramper i båndet osv. Derfor har jeg nomesele som jeg bruker når de får trekke, den brukes da helst sammen med magebelte på meg. Også har jeg halsbånd eller kort sele til turer hvor de får gå uten å trekke. Innlæringen har vært det samme som med halsbånd. Mine har heller ikke fått vase over alt når de går å trekker, når de trekker er de på jobb å da skal det trekkes fremover. Vase får de gjøre når de går i halsbånd eller kortsele, men da selvsagt uten å trekke. 

Men hvordan du vil ha det må jo du bestemme, det er jo din hund og du som skal trives på tur :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine skille på miljø, ikke "bekledning". I byen skal de gå pent i bånd, ellers kan de dra(da bruker jeg magebelte). Det er null problem å lære hunder å gå pent i sele. Ønsker du ikke en hund som trekker overhodet, så lærer du den å gå pent. Det er ikke verre enn det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Da får jeg bare begynne å lære henne å gå pent i sele også! Er viktigere for meg at det er behagelig å gå tur enn at hun kan trekke meg på ski f.eks. Men tror det kommer til å bli vanskelig å være konsekvent når vi går tur med andre hunder f.eks, da blir hun helt vill etter å komme seg frem og trekker gjerne en time i strekk..Vanskelig å få kontakt med henne når hun er sånn. Jeg får vel bare være tålmodig og håpe det synker inn til slutt..Hun er jo bare 6 mnd. enda, så hun roer seg kanskje litt når hun blir voksen også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• men du svarte ikke på spørsmålet. Er alle jegere?  Det er et ja/nei- spørsmål egentlig. 
    • husk å kjøp inn champagne så du kan feire  men som Kangerlusaaq sier, de dør ikke ut av seg selv. De er godt hjulpet. Så du kan ta en ekstra skål for det. 
    • Man kan være politisk korrekt, snakke om politikk, demokrati, "anti-korrupsjon", representanter og "forvaltning" så mye man vil --- naturen går sin gang allikevel, og Skandinaviske ulver går mot utryddelse som direkte resultat av mennesklig påvirkning. De blir mer og mer innavla, noe som er vitenskaplig bevist. Som reaksjon har nå gruppen, som "demokratisk og balansert" er valgt ut til å "forvalte" rovdyr, bestemt at enda flere ulver skal skytes. Sogar hele flokker skal utryddes. Sogar inne i ulvesonen hvor det heter seg at ulvene skal få være i fred. Sogar hele ulveflokker som har blitt overvåket 24/7 og som aldri har vært i konflikt med mennesker. For ulvene går dette ekstremt dårlig, og i mellomtiden dilter politikerene rundt med "todelte målsetninger", "nemnda" og "tillit". Det er ekstremt lite tillittsvekkende, og alt annet enn hjelpsomt for uskyldige individer som må lide under menneskers kontrollbehov. Her tar du feil i seiersrusen og jubelen din over lidelse hos uskyldige individer; de dør ikke ut av seg selv, de dør ut pga norsk politikk.
    • Gode nyheter!  Man kan jo håpe at de dør ut av seg selv...
    • Sannsynligvis har disse grusomme og altomfattende jegerne også kuppet disse plassene   Nå er det slik at nemdenes medlemmer oppnevnes av departementet, og tidligere miljøvernminister svarte slik i Stortinget: Tine Sundtoft: "Av forskrift om forvaltning av rovvilt fremgår det at Klima- og miljødepartementet står for oppnevningen av medlemmer til rovviltnemnder i hver av de åtte forvaltningsregionene etter forslag fra fylkestinget. Alle medlemmer og varamedlemmer av rovviltnemnder skal ha fast plass i fylkestinget eller Oslo bystyre. Dersom fylkeskommunen har fylkesutvalg, skal alle medlemmer fra fylkeskommunen også ha fast plass i fylkesutvalget.

Rovviltforvaltning er et krevende felt med sterke synspunkter fra berørte interesser, og jeg mener det er viktig å ha bredest mulig aksept for den rovviltpolitikken som føres. Som ledd i dette er jeg opptatt av at alle partier skal kunne være medlemmer av en rovviltnemnd.

De regionale rovviltnemndene har ansvaret for rovviltforvaltningen i sin region. De skal blant annet ivareta den todelte målsettingen, som innebærer å nå de regionale bestandsmålene for rovvilt og sikre levedyktig næringsvirksomhet i landbruket. Jeg mener det er en styrke om rovviltnemndene har en sammensetning som bidrar til at de kan finne de beste samlede løsningene både for beitedyrene og for rovviltet i sin region. Samtidig skal rovviltnemndene være lokalpolitisk forankret og nemdene bør representere den politiske sammensetningen av fylkestingene i sin region.

På generelt grunnlag vil jeg si at fylkestingene gjør en god jobb når de foreslår kandidater til rovviltnemndene. Jeg er generelt trygg på at fylkestingene legger vekt på at rovviltnemndene får en sammensetning som gjør dem best mulig i stand til å sikre at hensyn til den todelte målsettingen i rovviltforvaltningen ivaretas. Jeg har også tillit til at fylkestingene tar de grep som skal til for å løse eventuelle situasjoner i regionene på en god måte."        
  • Nylig opprettede emner