Gå til innhold
Hundesonen.no

Dra så mye de vil i sele?


sniffsniff
 Share

Recommended Posts

Jeg har flere steder lest at det er lurt å lære hunden at når den går i halsbånd får den ikke dra, mens når den har på sele får den dra. Dette gikk jo fint når hunden var liten, men nå begynner hun å bli stor og sterk og drar som et uvær! Vil gjerne kunne bruke sele på tur uten å få armene revet av. Hvordan gjør dere andre med sterke hunder det? Får de virkelig lov til å dra og herje så mye de ønsker? Jeg nevnte det for instruktøren på kurset, og hun mente at hunden skulle få herje så mye den ville med sele, for at den skulle skjønne forskjell mellom halsbånd og sele. Går det an å lære dem at de får lov til å snuse og virre litt med sele, men at det ikke er lov til å kave seg bortover? Skal jeg i så fall bruke samme metode som med halsbånd, stoppe og vente hver gang hun drar? Begynner å bli veldig slitsomt å gå på tur med sele.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har aldri fått lov til å dra. Uavhengig om hun har halsbånd eller sele. Jeg stoppet opp  som du nevner og det gikk ganske kort tid før hun skjønte tegninga. Nå er min hund liten så er ikke de store problemet siden hun ikke kan dra meg over ende, men jeg gidder ikke å gå tur med ei bikkje som baaaare skal dra:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på +50 kg får trekke i sele kun når hun går med en spesiell sele, og det vet hun godt. Da er det ikke snakk om å virre rundt og tulle, men trekke rett frem så lenge hun ikke får beskejd om noe annet. Med valig tursele så får hun gå med stramt bånd, men hun får ikke tulling og dra fremover i tykk og napp så lenge jeg holder i båndet. 

Med halsbånd er det slakt bånd som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For meg er det mye viktigere at hundene trekker hardt og godt, enn at de går pent, så ja, de får legge seg i sela og virkelig dra på. Det gjelder både korte rusleseler og nomeseler. Det er lettere å holde igjen om du har hunden festa i et godt magebelte enn om du holder lina i hånda. Men at de får trekke hardt betyr jo ikke at de får herje. Herje og hoppe og vase rundt er ikke lov. Trekke hardt fremover er flott. 

Du bestemmer jo helt selv hva du vil lære din hund. Hva hunden din trenger å lære kommer an på hvordan du vil ha det i hverdagen. Det er ikke umulig, men jo mer utydelig grensene er, så vanskeligere er det for en hund å forstå dem. Det er lettere å forstå halsbånd= ingen trekking og sele=trekking, enn halsbånd= ingen trekking og sele=litt trekking er greit, men ikke så hardt og mye at eier syns det er ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å gå med hundene i sele så de får trekke innimellom, men jeg liker også å gå med sele når de ikke skal trekke, fordi jeg synes det er kjekt å ha båndet festet på ryggen istedet for foran hvor de lettere tramper i båndet osv. Derfor har jeg nomesele som jeg bruker når de får trekke, den brukes da helst sammen med magebelte på meg. Også har jeg halsbånd eller kort sele til turer hvor de får gå uten å trekke. Innlæringen har vært det samme som med halsbånd. Mine har heller ikke fått vase over alt når de går å trekker, når de trekker er de på jobb å da skal det trekkes fremover. Vase får de gjøre når de går i halsbånd eller kortsele, men da selvsagt uten å trekke. 

Men hvordan du vil ha det må jo du bestemme, det er jo din hund og du som skal trives på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine skille på miljø, ikke "bekledning". I byen skal de gå pent i bånd, ellers kan de dra(da bruker jeg magebelte). Det er null problem å lære hunder å gå pent i sele. Ønsker du ikke en hund som trekker overhodet, så lærer du den å gå pent. Det er ikke verre enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Da får jeg bare begynne å lære henne å gå pent i sele også! Er viktigere for meg at det er behagelig å gå tur enn at hun kan trekke meg på ski f.eks. Men tror det kommer til å bli vanskelig å være konsekvent når vi går tur med andre hunder f.eks, da blir hun helt vill etter å komme seg frem og trekker gjerne en time i strekk..Vanskelig å få kontakt med henne når hun er sånn. Jeg får vel bare være tålmodig og håpe det synker inn til slutt..Hun er jo bare 6 mnd. enda, så hun roer seg kanskje litt når hun blir voksen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...