Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavaliervalp


Milo1
 Share

Recommended Posts

Jeg har en valp på 14 uker som jeg er litt bekymret for. Han er energisk, leken, liker å gå tur og har god matlyst. Men når han ligger å slapper av på sofaen hender det at han hyler til uten noen spesiell grunn. I tillegg hyler han til når vi koser med han og drar forsiktig i det ene øret. Hender også at han klør litt. 

Kan dette være symptomer på SM? Eller kan det være noe annet? Har lest at symptomene ofte kommer mellom 1-3 år og da er vel 14 uker litt tidlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en cavalier på 13 uker som gjør akkurat det samme og har gjort det fra vi fikk henne.   Vil si at det er normalt, de er valper, litt ekstra sensitive og hyler lettere, ofte uten tilsynelatende grunn som vi forstår.  Kløingen kan være halsbåndet. 

Det er ikke tegn på SM, det er en diagnose som tidligst kan oppdages ved 6 mnd alder og det gjelder bare de som er veldig hardt rammet, normalt sett stilles diagnosen mellom 1,5-3 år.  

Ikke bekymre deg, nyt valpen. Den blir mer hardfør etterhvert som den vokser ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lillisho skrev:

Har en cavalier på 13 uker som gjør akkurat det samme og har gjort det fra vi fikk henne.   Vil si at det er normalt, de er valper, litt ekstra sensitive og hyler lettere, ofte uten tilsynelatende grunn som vi forstår.  Kløingen kan være halsbåndet.

Mener du virkelig at det er normalt at små valper hyler til uten noen åpenbar grunn når de ligger og slapper av eller blir kost med?

Ja, valper har mye lyd og er ofte vokale, men akkurat det der er ikke noe jeg vil karakterisere som normalt.

Slike vokaliseringer er ofte et uttrykk for smerte, noe som er et av symptomene på SM. Normalt sett oppdages ikke sykdommen så tidlig, men det betyr ikke at det er umulig at en valp har symptomer.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke tatt lett på dette altså... greit at valper tåler lite og kan hyle for lite uten at det er tegn på sykdom, men det er vel ikke normalt at han ligger på sofaen å plutselig hyler.. hadde cavalier for flere år siden når jeg vokste opp. Hun hadde ingen av de store tegnene til SM, men pappa mistenkte at noe var galt og hun ble sjekket for SM. hun ble avlivet når hun var 2 år. Jeg vet ikke om de får symptomer når de er så små men jeg ville i hvertfall sjekket det ut hvis det fortsetter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tuvane skrev:

Mener du virkelig at det er normalt at små valper hyler til uten noen åpenbar grunn når de ligger og slapper av eller blir kost med?

Ja, valper har mye lyd og er ofte vokale, men akkurat det der er ikke noe jeg vil karakterisere som normalt.

Slike vokaliseringer er ofte et uttrykk for smerte, noe som er et av symptomene på SM. Normalt sett oppdages ikke sykdommen så tidlig, men det betyr ikke at det er umulig at en valp har symptomer.

Tenkte det samme... jeg har aldri opplevd dette på mine valper hvertfall og såg ikke på det som normalt heller at valper plutselig hyler til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...