Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeskogen bråstein


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Trenger litt nye steder å gå med valpis.. noen som vet hvordan det er i hundeskogen på bråstein? Mye snille hunder der? Min er litt usikker så trenger ingen dårlige erfaringer 

Andre steder å gå hvor de helst kan være løse? Har gått en del i sørmarka og på hellestø... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hundeskogen stort sett var fin. Keg går ikke lengre løs med min der men slepper han heller om vi treffer noen som han kan leke med. Grunnen er at han lukker ørene når vi kaller på han om han ser en hund for han vil leke. Skulle denne hunden vise seg å ikke være grei, så svarer min igjen. Så føler det er tryggest slik. Men utrolig fin plass og helt genial.

Anbefaler å gå tidlig morgen eller sent kveld i helger vertfall. Tidvis mye rare folk i helgene... 

Men veldig sjelden en møter hund i bånd da. 

Kommer til å ha vår nye valp løs der☺ å den første turen vi gikk der og gadde han helt løs var helt fantastisk... han storkoste seg. Dagen etter så var det en retrover så røyk på han. Han svarte igjen og vi slet med å skille di. Av "publikum" var det en eldre mann som kjefta meg huden full forann mine to små barn om å ta hunden i bånd. Den andre eieren hadde visst 0 ansvar. 

Så jeg synes alt i alt det er en kjempefin plass men jeg tar litt forholdsregler. Nå har jeg en ganske mentalt sterk hind som tåler litt da. 

Og ville kanskje tenkt meg om to ganger før jeg hadde med hunder av liten rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart som går der har jeg hørt og så vidt opplevd. Mye litt tvilsomme folk og hunder, og også uvitne nye valpeeiere (traff en Golden bebis som hadde gått en hel "runde" og det er langt for en bebis).

Når jeg gikk der så gikk jeg sjeldent på grusveiene, men stiene i skogen. Det blir en lengre tur, unngår mye hunder og folk, men treffer mer likesinnede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye der og synes det er ganske greit egentlig. Er det du som var på Hellestø for noen dager siden kanskje, sammen med hun med whippetene? Kom plutselig på at det også var en briardvalp på 6 mnd med, og SÅ mange briarder er det vel ikke i området her(første gangen jeg har sett en xD). 

Jeg har ikke opplevd noe særlig negativt i hundeskogen, men jeg går der ikke i "rushtiden" heller(helgene). På dagtid i ukedagene i type 11tiden ca er det mye koselige litt eldre folk som går(går i den tiden når jeg skal på jobb). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gått med valp i hundeskogen eller andre plasser hvor det er veldig mange løse hunder. 

Jeg går en gang i blant der med mine, men da går jeg mye inne i skogen. Treffer faktisk sjeldent andre der :)  Vil du at valpen din skal få positive møter med andre hunder ville jeg avtalt møter med hunder du vet er grei med valper :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HeraHiromi skrev:

Ville aldri gått med valp i hundeskogen eller andre plasser hvor det er veldig mange løse hunder. 

Jeg går en gang i blant der med mine, men da går jeg mye inne i skogen. Treffer faktisk sjeldent andre der :)  Vil du at valpen din skal få positive møter med andre hunder ville jeg avtalt møter med hunder du vet er grei med valper :) 

 

Jeg hadde vært enig om det var en ung eller liten valp. Når den er 6 mnd så begynner den å tippe over til unghund, dette er også en ganske stor rase. Lar man være å gå midt i rushtiden så treffer man heller ikke så ekstremt mange hunder, selv om man går på stien. Jeg treffer kanskje i gjennomsnitt 10 hunder på de tidspunktene jeg går...kanskje bare 1 eller 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg går mye der og synes det er ganske greit egentlig. Er det du som var på Hellestø for noen dager siden kanskje, sammen med hun med whippetene? Kom plutselig på at det også var en briardvalp på 6 mnd med, og SÅ mange briarder er det vel ikke i området her(første gangen jeg har sett en xD). 

Jeg har ikke opplevd noe særlig negativt i hundeskogen, men jeg går der ikke i "rushtiden" heller(helgene). På dagtid i ukedagene i type 11tiden ca er det mye koselige litt eldre folk som går(går i den tiden når jeg skal på jobb). 

Hehe, ja var meg :) Har hilst på deg i Sørmarka tidligere (uten hund da) :) 

Nå har jeg ikke vært i Hundeskogen på flere år, var der med han gamle hunden min, men fant raskt ut at det beste var å ikke gå på grusveiene i "rushtiden". Til gjengjeld traff jeg også en whippet som ble bestekompis med min greyhound der, så positive ting er det med Hundeskogen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Takk for mange tips :) nå er min hund liten da...veier 5 kg og er litt mindre enn en bichon havanais... hun er litt pysete ved at hun knurrer på alle hunder som nærmer seg, men når de kommer bort er det greit..kommer til å gå i skogen hvis jeg skal dit :)

Jeg ville vært forsiktig med å gå der med en liten pysete hund. Det er ikke alle hunder der som tar like mye hensyn, ikke alle eiere heller. De har ikke nødvendigvis sinte hunder, men de kan være alt for voldsomme for din lille.

2 timer siden, Smartingen skrev:

Hehe, ja var meg :) Har hilst på deg i Sørmarka tidligere (uten hund da) :) 

Nå har jeg ikke vært i Hundeskogen på flere år, var der med han gamle hunden min, men fant raskt ut at det beste var å ikke gå på grusveiene i "rushtiden". Til gjengjeld traff jeg også en whippet som ble bestekompis med min greyhound der, så positive ting er det med Hundeskogen også :)

Ah, du har det ja xD Det husker jeg ikke, hehe. Vi går ikke så mye i Sørmarka lenger nå. Er flere måneder siden vi var der sist tror jeg.

1 time siden, Sona skrev:

OBS! Veldig mange tror dette, men det er IKKE fritak fra båndtvangen i "Hundeskogen"!

Har ellers hatt stort sett hatt greie erfaringer med å gå der.

Nei, det er ikke fritak, men den går inn under ordinær båndtvangbestemmelse. De fleste lignende turløypene i området her har helårs båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Nei, det er ikke fritak, men den går inn under ordinær båndtvangbestemmelse. De fleste lignende turløypene i området her har helårs båndtvang.

Det stemmer :)  Følte bare for å presisere det ettersom jeg har møtt på mange som tror at det er fritt fram å slippe hundene der året rundt. Deler av skogen grenser jo til beitemark  og grunneier har flere ganger mistet dyr grunnet jagende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Det stemmer :)  Følte bare for å presisere det ettersom jeg har møtt på mange som tror at det er fritt fram å slippe hundene der året rundt. Deler av skogen grenser jo til beitemark  og grunneier har flere ganger mistet dyr grunnet jagende hunder.

Ja, det ser jeg for meg. Det er ikke lange biten til beitemarken. Jeg går aldri utenfor stien om jeg går der på sommeren, fordi det er bare noe skog i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ja, det ser jeg for meg. Det er ikke lange biten til beitemarken. Jeg går aldri utenfor stien om jeg går der på sommeren, fordi det er bare noe skog i mellom.

Høres fornuftig ut. :) Noen folk er så frekke, henger grunneier opp skilt som informerer om båndtvangen blir de bare revet ned. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hundeskogen og har gått der mye, dog ikke så mye 2-3 siste åra ish, flytta fra sjoføren min. :lol:  Har ingen problem med å gå der med hunder som tåler litt. Ville dog ikke tatt med meg bitteliten valp dit, sjangsen for å få en dårlig opplevelse for en liten en er litt for stor synes jeg. Men sånn når de begynner å få noen måneder på baken så skulle det gå greit vil jeg tro. Ikke ofte jeg har møtt på verken teite folk eller hunder, men sjangsen er der alltid. 

Møter stort sett alltid noen med hund når man går ut fra gramstad. Om det er hundemøter du er ute etter. :) Er jo ikke en slik plass som hundeskogen, men definitivt et populært turområdet i området rundt med dalsnuten osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wildlife skrev:

Er det ikke båndtvang på hellestø lengre? Vet det ikke var det før men trodde det var båndtvang der nå? Eller.. vertfall generelle båndtvangregler?

Jo det er vel egentlig det. Jeg har henne bare løs hvis det ikke er folk på stranden, eller de er langt borte. Slipper henne også når vi treffer andre løse hunder for å unngå hilsing i bånd... Går ofte bak i sanddynene også, det er det ofte folk med hund som går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kaisen skrev:

@Sprettballen, vet du om andre plasser jeg kan gå med lille pingla mi da?:P har gode erfaringer fra både sørmarka å hellestø, men etter å ha både sett og hørt om den ene rottweileren i sørmarka tør jeg nesten ikke gå der lenger.. og på hellestø treffer jeg så lite hunder...

 

Si det. Jeg ville nok unngått de mest traffikerte områdene med løse hunder egentlig og heller alliert deg med noen som har snille hunder du kan treffe en og en faktisk. Går du mye i hundetette områder kan du ende opp med å gjøre hunden din mer redd for andre hunder heller enn mer trygg.

Jeg bor i Sandnes så hvis du bor i nærheten kan vi jo gå litt båndturer sammen om du vil. Whippeten min er snill og sånt, men hun er nok noen hakk for voldsom for din, men båndturer er jo nyttig for både din og min. Din får blant annet lære at (sannsynligvis) ekkel og vilter hund ikke er farlig og min får forhåpentligvis lære litt at små hunder ikke er så drit likevel :P 

Ang rottisen så tipper jeg at jeg vet hvem du snakker om. En litt god og rund tispe? Hun drev en stund og kødda skikkelig med Blitz(whippeten) og skulle avbryte når hun lekte med andre hunder hele tiden, skikkelig vaktmesterbølle. Hun skulle også stoppe Blitz når hun løp. Det varte helt til Nemi(schäfer) fikk nok og smalt inn i rottisen med tenna på tørk og knurring fra langt nedi magen og gikk etter nakken på rottisen. Da var ikke rottisen høy i hatten etter det, og kødda ikke med Blitz igjen :D Nemi er i utgangspunktet en veldig behagelig og bedagelig hund rundt andre hunder og byr aldri opp til bråk, men man kødder ikke med lillesøss :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Si det. Jeg ville nok unngått de mest traffikerte områdene med løse hunder egentlig og heller alliert deg med noen som har snille hunder du kan treffe en og en faktisk. Går du mye i hundetette områder kan du ende opp med å gjøre hunden din mer redd for andre hunder heller enn mer trygg.

Jeg bor i Sandnes så hvis du bor i nærheten kan vi jo gå litt båndturer sammen om du vil. Whippeten min er snill og sånt, men hun er nok noen hakk for voldsom for din, men båndturer er jo nyttig for både din og min. Din får blant annet lære at (sannsynligvis) ekkel og vilter hund ikke er farlig og min får forhåpentligvis lære litt at små hunder ikke er så drit likevel :P 

Ang rottisen så tipper jeg at jeg vet hvem du snakker om. En litt god og rund tispe? Hun drev en stund og kødda skikkelig med Blitz(whippeten) og skulle avbryte når hun lekte med andre hunder hele tiden, skikkelig vaktmesterbølle. Hun skulle også stoppe Blitz når hun løp. Det varte helt til Nemi(schäfer) fikk nok og smalt inn i rottisen med tenna på tørk og knurring fra langt nedi magen og gikk etter nakken på rottisen. Da var ikke rottisen høy i hatten etter det, og kødda ikke med Blitz igjen :D Nemi er i utgangspunktet en veldig behagelig og bedagelig hund rundt andre hunder og byr aldri opp til bråk, men man kødder ikke med lillesøss :P 

Jeg bor i stavanger så ikke langt i fra :) hadde vært kjekt og nyttig å gått en båndtur feks ja! Nå jobber jeg ganske så mye nå før jul så det må bli på nyåret en gang isåfall :)

Ang rottisen så har jeg aldri truffet den sånn skikkelig. Men har hørt mange skrekkhistorier om at den er veldig aggresiv og tror ikke mi lille pingle hadde kommet godt ut av et møte med denne.... Eieren sitter i rullestol. Traff på de på friområdet sist jeg var der. Jeg tok pysa på armen og løp alt jeg kunne inn i skogen. Handy med liten hund:whistle: nå skulle jeg sikkert ikke gjort det, men syns det var bedre enn en halvdau hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kaisen skrev:

Jeg bor i stavanger så ikke langt i fra :) hadde vært kjekt og nyttig å gått en båndtur feks ja! Nå jobber jeg ganske så mye nå før jul så det må bli på nyåret en gang isåfall :)

Ang rottisen så har jeg aldri truffet den sånn skikkelig. Men har hørt mange skrekkhistorier om at den er veldig aggresiv og tror ikke mi lille pingle hadde kommet godt ut av et møte med denne.... Eieren sitter i rullestol. Traff på de på friområdet sist jeg var der. Jeg tok pysa på armen og løp alt jeg kunne inn i skogen. Handy med liten hund:whistle: nå skulle jeg sikkert ikke gjort det, men syns det var bedre enn en halvdau hund...

Neida, hun er ikke aggressiv, jeg ville ikke bekymra meg nevneverdig. Hun går ikke og lager bråk for ingenting. Om din hund ikke bryr seg, så bryr ikke Luna seg heller. Jeg har truffet de mye. Ja, bikkja er ufin og ja, hun burde ikke få lov til å leke vaktmester slik hun gjør, men hun er ikke aggressiv. Hun går ikke og spiser det hun kommer over. Hun har aldri prøvd seg på Nemi. Hun trigger på hunder med mye energi og skal "fikse opp", fordi hun er litt usikker av seg. Hun backa ut med EN gang Nemi satte henne skikkelig på plass, hun tenkte ikke et sekund på å ta igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 14.12.2016 at 0:06 AM, Kaisen skrev:

Trenger litt nye steder å gå med valpis.. noen som vet hvordan det er i hundeskogen på bråstein? Mye snille hunder der? Min er litt usikker så trenger ingen dårlige erfaringer 

Andre steder å gå hvor de helst kan være løse? Har gått en del i sørmarka og på hellestø... :)

Hva slags blanding har du? Har selv en liten blandingstispe på rundtom 5 kg ser du :)

Har vært med henne i hundeskogen en gang, det gikk forsåvidt fint. Men jeg velger heller andre steder å gå, traff på mye 'rart' når jeg gikk der før med mine forrige hunder. Vi gikk mest i helgene altså, men fikk ofte inntrykk av at flere bare slapp hundene og gikk, hundene vaset hit og dit.. Jeg liker ikke sånt :)

Det finns en Facebook gruppe med fellesturer på jæren eller noe sånt, og vi kan godt være med på tur om det skulle passe seg sånn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frk-franzen skrev:

Hva slags blanding har du? Har selv en liten blandingstispe på rundtom 5 kg ser du :)

Har vært med henne i hundeskogen en gang, det gikk forsåvidt fint. Men jeg velger heller andre steder å gå, traff på mye 'rart' når jeg gikk der før med mine forrige hunder. Vi gikk mest i helgene altså, men fikk ofte inntrykk av at flere bare slapp hundene og gikk, hundene vaset hit og dit.. Jeg liker ikke sånt :)

Det finns en Facebook gruppe med fellesturer på jæren eller noe sånt, og vi kan godt være med på tur om det skulle passe seg sånn :) 

Åå skal sjekke ut den gruppa :) etter å ha hørt mye rart har jeg enda ikke gått der.. velger heller andre steder jeg også. Min er blanding av bichon frise og puddel. Fant ut for noen dager siden at det visst nok er bittelitt beagle i henne også:teehe:enn din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kaisen skrev:

Åå skal sjekke ut den gruppa :) etter å ha hørt mye rart har jeg enda ikke gått der.. velger heller andre steder jeg også. Min er blanding av bichon frise og puddel. Fant ut for noen dager siden at det visst nok er bittelitt beagle i henne også:teehe:enn din?

Malteser/shih tzu :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...