Gå til innhold
Hundesonen.no

Stadig i tankeboksen


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan nå bare være så enkelt som personlig smak? Man kan jo ha møtt mange, og bare ikke liker dem rett og slett. Væremåten og hele pakken selv om den i teorien kan passe. Jeg har i teorien maaange raser

Nå er det vel heller ingen nyhet at "mye hund"  ofte egentlig er "mye diller i hodet".....

Hva med en dverg- eller mellompuddel? De er jo lette i kroppen og spretne i hvert fall. Litt ulempe med pelsen dog... men om den ikke skal stilles, så kan den jo holdes kortklipt. Jeg fikk jo en bedli

Posted Images

Border collie hann. Den vi mistet nylig hadde vært helt perfekt. Han var liten, ikke helt korthår, men pels som renset seg selv omtrent. Gikk godt overens med de fleste hunder, lettlært, smart og et fantastisk lynne. Bør ikke være umulig å finne et kull med valp etter kriteriene deres. Men jeg ville gått for en hann. De er mer "ærlige". Jeg var "tispemenneske" før, men etter å ha hatt to hannhunder fordi tilfeldighetene ville det sånn, blir det neppe tispe her i huset igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker verken JRT eller PRT når jeg leser det dere vil ha i en hund. En rasetypisk JRT eller PRT kommer med jaktinstinkt, og de synes det er mer fett med dyrespor, katter og gnagere enn å tusle rundt dere på stien når de er løse. De har ikke så stor radius, men de er uavhengige og går ikke nødvendigvis tur sammen med deg.

Mange av dem har også lav terskel for å koke over i knollen under stress, så det er fort gjort å få en som henger mer i jakka di på agilitybanen enn en hopper hinder. Det stresset får man også i hverdagen, og det noe man nesten må forvente å jobbe med og å lære seg å håndtere.

Ei er det en type hund som er ”enkel” eller ”bare er der”, de krever en god del oppmerksomhet i forhold til oppdragelse og grensesetting. Det er noe helt annet enn en å ha dachs eller vorsteh.
I en flokk vil det variere med individ, men får man en av disse som er veldig "in your face" med andre hunder og herser med dem, kan det raskt bli klinsj når de andre hundene får nok. Det er også noen tisper som er ganske sære og omplasseres rundt 2-3 år fordi de ikke går så greit med andre tisper.

Det er kjekke hunder for all del, om du er ute etter disse egenskapene i en hund, hvis ikke blir det raskt bare mas.
Man finner helt klart sedate selskaps JRT uten instinkter, men det er ikke sånn en JRT skal være. Man har DSG om man vil ha en liten hvit hund med flekker uten den energiske terriermentaliteten, jaktinstinktet og skarpheten. Arbeidslysta og samarbeidsviljen er jevnt over like stor i begge de to rasene, med en JRT får du bare ei bikkje som i tillegg gir bånn gass 24/7 i stede for å bruke nøtta den ble gitt for å tenke med.

Når jeg leser kravene tenker jeg på de rasene som du mener er helt uaktuelle (sheltie, DP, DSG osv). Men generelt vil jeg si at om hun er en type som satser høyt, burde hun like godt gå for det som hevder seg. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være liksom. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sheltie, jeg, selv om du ikke vil ha det [emoji28]

Bc blir altfor stort hvis dere vil ha liten/mellomhund. I tillegg er de jo generelt mye hund, samt at stress ikke er et ukjent fenomen. Jeg opplever også en del varierende mentaltet, dessverre (inkl min egen). 15-åringen her i huset greier ikke å håndtere min (men det er jo forskjell på 20-25 kg hannhund og 15 kg tispe). Sånn ellers er jo bordere kjempekule hunder, og det er jo gjerne bordere det går i blandt de som satser i de store klassene, og ikke uten grunn.
Nå kjenner jeg ikke så mye til springere, men vil en het bc være bedre for henne, hvis hun ikke trives med en het springer?

JRT og PRT har jeg forøvrig kun dårlig erfaringer med, da de jeg kjenner er egenrådige, bråkete og går i trynet på andre hunder uten noe særlig grunnlag... Der har jeg et mye bedre inntrykk av DSG, men jeg kjenner ikke til dem i treningssammenheng.

Små pudler er undervurderte, kule hunder (av de jeg har møtt). Men det var den pelsen, da [emoji14]

Pyrre kan være en tanke, men her har jeg også sett mye rart. Men vet om flere som er kjempekule hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon fra en kennel som driver med agility. 

Om du slår fra deg kelpies pga stress så hadde jeg IKKE sett på Pumi iallefall. Det er forskjell på rasjonelt forventnings stress og ikke.... 

Ellers er mitlespitz en poppies hund nr 2 i kelpie miljøet for de som driver med agility i Sverige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes mellompuddel og pappillon var gode forslag :)

 

Det er veldig sjeldent at man finner både kelpie- og bc tisper under 43 cm. Da bør man isåfall finne en voksen omplasseringshund og få den målt av godkjent dommer før man kjøper den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JeanetteH skrev:

Papillon fra en kennel som driver med agility. 

Om du slår fra deg kelpies pga stress så hadde jeg IKKE sett på Pumi iallefall. Det er forskjell på rasjonelt forventnings stress og ikke.... 

Ellers er mitlespitz en poppies hund nr 2 i kelpie miljøet for de som driver med agility i Sverige.  

Jeg tror også papillon av den litt store typen kunne passet. Jeg er jo ikke uttalt fan av de store papillonene, fordi de faktisk ofte er utenfor rasestandard, og overhode ikke minner om miniatyrhund (min personlige mening). Men en "vanlig" papillon (typ 3 kg) er veldig liten i agility, altså. Jeg synes frøkna mi blir veldig liten og derfor også litt treg ift dem som veier dobbelt så mye som henne. Når jeg sier stor snakker jeg 5-6 kg.

Hva med bichon havanais? De jeg har trent agility med har vært knallkule hunder :) Snille og omgjengelige, men også spretne og sporty. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå ett slag for mittelspitzen. har sett mange i ag der fra kennel cefeus ? Grei størrelse, omgjengelig. bjeffing kan være ett problem da ?

Kelpie er ofte større enn det du tenker. samtidig har det en tendens til å gå fort i svingene! veldig fort ? kanskje ikke den letteste rasen å starte med for ei ung jente! Ellers så har mine lite uønsket stress og god avknapp ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Elita2005 said:

Du lister opp en sheltie (utenom kort pels, men sheltien har lite stellkrevende pels:)).

Kelpien blir for stor angående medium agility. 

Mitt beste forslag er sheltie, ellers så har man pyreneisk gjeterhund poil long (face rase blir raskt for stort for medium agility) eller mudi. 

Som sagt  sheltie er en av de rasene vi absolutt IKKE vil ha.
Pyrre er jeg skeptisk til, utfra det jeg vet om rasen (en her trener agility med pyrre, og slik jeg hører hva hun sier så er det ikke en rase man anbefaler).

10 hours ago, Christine said:

Sånn uten å ta hensyn til alle kriteriene:

Det er en del råe engelske toy terriere på ag-banen for tiden :) 

Jaktcocker? 

Jaktcocker har vi i bakhodet ;)

10 hours ago, Snoffe said:

Denne blir kanskje litt i minste laget, men jeg slenger ut forslaget likevel. Har du sett på schipperke? 

Hvis ikke så kunne nok en snerten liten bc tispe fungert, men de er vel ikke helt det store å bruke til utstilling? Min mor har en bc fra en oppdretter i trøndelag, hun har fått en super hund som er fin størrelse på 18 kg (og da er han desidert den største i kullet). 

Schipperke har jeg ikke tenkt på - men det var jo et veldig aktuelt forslag. Skal sette meg mer inn i rasen :)

9 hours ago, Tricolor said:

Border collie hann. Den vi mistet nylig hadde vært helt perfekt. Han var liten, ikke helt korthår, men pels som renset seg selv omtrent. Gikk godt overens med de fleste hunder, lettlært, smart og et fantastisk lynne. Bør ikke være umulig å finne et kull med valp etter kriteriene deres. Men jeg ville gått for en hann. De er mer "ærlige". Jeg var "tispemenneske" før, men etter å ha hatt to hannhunder fordi tilfeldighetene ville det sånn, blir det neppe tispe her i huset igjen.

 

Hannhund skjer ikke ;) Vi har to - (sannsynligvis snart tre) tisper i huset. Og jeg orker ikke flere hannhunder etter den siste jeg hadde.
Men om frøkna mi kan fire på størrelseskriteriet (og utstillingskriteriet- det siste er nok det vanskeligste å fire på...) så hadde BC vært aktuelt.

9 hours ago, maysofie said:

Hva legger folk i liten BC?
Hvis man skal ha en mediumhund eller en som kan brukes til utstilling så utgår BC med høye kneløft.

Nå er det kanskje litt mye shady mentalitet å finne, men er pyreneisk gjeterhund trekt frem? :)

Ja, det er utstillingsbiten som er hovedproblemet med bc. Som sagt over - pyrre er ikke aktuelt. Rasen er for heterogen og en del har fpr mange issues til at jeg tør å ta tjangsen på den rasen.

8 hours ago, CrazyTerrierLady said:

Jeg tenker verken JRT eller PRT når jeg leser det dere vil ha i en hund. En rasetypisk JRT eller PRT kommer med jaktinstinkt, og de synes det er mer fett med dyrespor, katter og gnagere enn å tusle rundt dere på stien når de er løse. De har ikke så stor radius, men de er uavhengige og går ikke nødvendigvis tur sammen med deg.

Mange av dem har også lav terskel for å koke over i knollen under stress, så det er fort gjort å få en som henger mer i jakka di på agilitybanen enn en hopper hinder. Det stresset får man også i hverdagen, og det noe man nesten må forvente å jobbe med og å lære seg å håndtere.

Ei er det en type hund som er ”enkel” eller ”bare er der”, de krever en god del oppmerksomhet i forhold til oppdragelse og grensesetting. Det er noe helt annet enn en å ha dachs eller vorsteh.
I en flokk vil det variere med individ, men får man en av disse som er veldig "in your face" med andre hunder og herser med dem, kan det raskt bli klinsj når de andre hundene får nok. Det er også noen tisper som er ganske sære og omplasseres rundt 2-3 år fordi de ikke går så greit med andre tisper.

Det er kjekke hunder for all del, om du er ute etter disse egenskapene i en hund, hvis ikke blir det raskt bare mas.
Man finner helt klart sedate selskaps JRT uten instinkter, men det er ikke sånn en JRT skal være. Man har DSG om man vil ha en liten hvit hund med flekker uten den energiske terriermentaliteten, jaktinstinktet og skarpheten. Arbeidslysta og samarbeidsviljen er jevnt over like stor i begge de to rasene, med en JRT får du bare ei bikkje som i tillegg gir bånn gass 24/7 i stede for å bruke nøtta den ble gitt for å tenke med.

Når jeg leser kravene tenker jeg på de rasene som du mener er helt uaktuelle (sheltie, DP, DSG osv). Men generelt vil jeg si at om hun er en type som satser høyt, burde hun like godt gå for det som hevder seg. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være liksom. :icon_confused:

Det er vanskelig å få frem skriftlig hvordan vi er som familie og mennesker. Men vi LIKER altså litt skarpe hunder. Og ift jaktinstinkt så er det instinktet du beskriver her ikke et problem for oss. Med ekstremt jaktinstinkt tenker jeg a la det huskiene mine hadde i sin tid, ev dachsen som bare stikker avgårde (om hun får tjangsen, noe hun ikke får så langt det står til meg) og blir borte i mange timer i helene på en elg. (Jaktinstinktene til de stående fuglehundene var ikke noe problem - at hundene har radius på tur er heller ikke noe problem, så lenge de kommer inn og melder.) Vi trenger ikke hunder som går i helene på oss, tvert imot syns vi det er greit at de "styrer med sitt" på vanlige turer i skog og mark.
Ift stressnivået og at de "henger i jakka", så er det en av de trekkene som gjør at jeg er skeptisk siden det er en ung jente som skal handle hunden, og være "oppdrager" (med argusøynene fra mor i nakken) i det daglige. Og det at de skal gå overens med resten av hunde-flokken her.

8 hours ago, Raksha said:

Jeg og tenker puddel, og streng mor som sier at hvis hun vil stille så må hun holde pelsen selv :aww: 

Tenåring..

8 hours ago, tonjek said:

Jeg tenker sheltie, jeg, selv om du ikke vil ha det emoji28.png

Bc blir altfor stort hvis dere vil ha liten/mellomhund. I tillegg er de jo generelt mye hund, samt at stress ikke er et ukjent fenomen. Jeg opplever også en del varierende mentaltet, dessverre (inkl min egen). 15-åringen her i huset greier ikke å håndtere min (men det er jo forskjell på 20-25 kg hannhund og 15 kg tispe). Sånn ellers er jo bordere kjempekule hunder, og det er jo gjerne bordere det går i blandt de som satser i de store klassene, og ikke uten grunn.
Nå kjenner jeg ikke så mye til springere, men vil en het bc være bedre for henne, hvis hun ikke trives med en het springer?

JRT og PRT har jeg forøvrig kun dårlig erfaringer med, da de jeg kjenner er egenrådige, bråkete og går i trynet på andre hunder uten noe særlig grunnlag... Der har jeg et mye bedre inntrykk av DSG, men jeg kjenner ikke til dem i treningssammenheng.

Små pudler er undervurderte, kule hunder (av de jeg har møtt). Men det var den pelsen, da emoji14.png

Pyrre kan være en tanke, men her har jeg også sett mye rart. Men vet om flere som er kjempekule hunder.

Problemetr med springeren er ikke bare at hun er het. Men at hun er så fiksert på MEG, siden jeg har trent og trener mye med henne. Så frk springer bryr seg lite om andre enn meg. snill og søt, men fokuset er og blir mor, selv når hun trener med datter her. Så en egen hund som datter skal ha, må hun fore, belønne, leke med og oppdra selv, slik at fokuset til hunden blir på henne. Og ikke på meg.

3 hours ago, JeanetteH said:

Papillon fra en kennel som driver med agility. 

Om du slår fra deg kelpies pga stress så hadde jeg IKKE sett på Pumi iallefall. Det er forskjell på rasjonelt forventnings stress og ikke.... 

Ellers er mitlespitz en poppies hund nr 2 i kelpie miljøet for de som driver med agility i Sverige.  

Problemet er at jeg ikke kjenner verken pumi eller kelpie veldig godt som familiehunder. Jeg ser dem på trening - agility spesielt. Jeg har snakket med en del pumi-eiere jeg har tatt kontakt med på utstilling, og de har alle vært fornøyd med hundene som familiehunder, og ment at de har avknapp. Men så er det dette med at folk sjelden vil si mye negativt om egen rase, som gjør materien rundt dette litt vanskelig å penetrere.

35 minutes ago, Maria said:

Jeg tror også papillon av den litt store typen kunne passet. Jeg er jo ikke uttalt fan av de store papillonene, fordi de faktisk ofte er utenfor rasestandard, og overhode ikke minner om miniatyrhund (min personlige mening). Men en "vanlig" papillon (typ 3 kg) er veldig liten i agility, altså. Jeg synes frøkna mi blir veldig liten og derfor også litt treg ift dem som veier dobbelt så mye som henne. Når jeg sier stor snakker jeg 5-6 kg.

Hva med bichon havanais? De jeg har trent agility med har vært knallkule hunder :) Snille og omgjengelige, men også spretne og sporty. 

Papiilon har vi i bakhodet. Vi har allerede en i familien (min svigerfar) og den er en kul liten sak. Eneste er at de blir litt vel små.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Shlush said:

Jeg vil slå ett slag for mittelspitzen. har sett mange i ag der fra kennel cefeus ? Grei størrelse, omgjengelig. bjeffing kan være ett problem da ?

Kelpie er ofte større enn det du tenker. samtidig har det en tendens til å gå fort i svingene! veldig fort ? kanskje ikke den letteste rasen å starte med for ei ung jente! Ellers så har mine lite uønsket stress og god avknapp ? 

Skal vi først gå for spisshund, frister det mer med buhund enn mittelspitz.  ;)
Ja, har en ide om at det går veldig fort i svingene med kelpie :D Og så føler jeg på at det kanskje ikke er helt rette rasen for frøkna her. (i så måte føler jeg vel kanskje mer at bc blir som setteren - ift energi og "stress" - og mer spiselig for henne som har vokst opp med setter.)

Og så har jeg i bakhodet at om hvis dersom frøkna enten endrer interesser veldig, eller flytter om noen år og ikke kan ta med hund, så må den hunden også være veldig "spiselig" for meg og far her. Om vi ender med å ta helt over. Og dermed begrenses raseutvalget av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, enna skrev:

Skal vi først gå for spisshund, frister det mer med buhund enn mittelspitz.  ;)
Ja, har en ide om at det går veldig fort i svingene med kelpie :D Og så føler jeg på at det kanskje ikke er helt rette rasen for frøkna her. (i så måte føler jeg vel kanskje mer at bc blir som setteren - ift energi og "stress" - og mer spiselig for henne som har vokst opp med setter.)

Og så har jeg i bakhodet at om hvis dersom frøkna enten endrer interesser veldig, eller flytter om noen år og ikke kan ta med hund, så må den hunden også være veldig "spiselig" for meg og far her. Om vi ender med å ta helt over. Og dermed begrenses raseutvalget av det også.

Mittel er nok bedre egnet i ag enn buhund. men jeg ekke så glad i buhund ??

 

bc er nok heller ingen enkel aghund. får hun den rette så vil stresset eskalere mer der enn en kelpie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Shlush said:

Mittel er nok bedre egnet i ag enn buhund. men jeg ekke så glad i buhund ??

 

bc er nok heller ingen enkel aghund. får hun den rette så vil stresset eskalere mer der enn en kelpie ?

Ja, det er utfordring med bc syns jeg...at variasjonen er så stor og at man aner ikke helt hva man får.
I tillegg er det ikke en rase som egner seg for utstilling, siden hun også vil stille.

JEG liker ikke utseendet på mittelspitz..... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, enna skrev:

Ja, det er utfordring med bc syns jeg...at variasjonen er så stor og at man aner ikke helt hva man får.
I tillegg er det ikke en rase som egner seg for utstilling, siden hun også vil stille.

JEG liker ikke utseendet på mittelspitz..... :innocent:

Hun får en ekstra oppgave: Å drive med gjetertrening, hvis det er mulighet for det i nærmiljøet. Greier hun bruksprov, så får hun dobbel dose selvtillit OG hun kan stille hunden. Hvis jeg ikke tar altfor mye feil. 

Jeg er kanskje litt inhabil, men vi har for det meste god erfaring med rasen. Ikke bjeffehunder, med få unntak så har våre hatt en god av-knapp. 

 @maysofie har ganske sikkert peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tricolor said:

Hun får en ekstra oppgave: Å drive med gjetertrening, hvis det er mulighet for det i nærmiljøet. Greier hun bruksprov, så får hun dobbel dose selvtillit OG hun kan stille hunden. Hvis jeg ikke tar altfor mye feil. 

Jeg er kanskje litt inhabil, men vi har for det meste god erfaring med rasen. Ikke bjeffehunder, med få unntak så har våre hatt en god av-knapp. 

 @maysofie har ganske sikkert peiling.

Ja, som rase så vokser bc på meg.  Ikke minst fordi jeg opplever den som setterens "gjeterhund-motstykke" på mange måter.

Vi må uansett kommende året ta noen runder hjem til ulike rase-eiere så datter får hilse på, leke med og se over tid ulike hunder/raser. Og bc blir nok en av dem - kanskje jeg kan omvende henne fra utstiling ;) 

Så langt sitter jeg med raser jeg må finne ut mer om: 
Gruppe 1: schipperke, bc (hvis datter kan fire på størrelse og utstilling), pumi, ev?

Gruppe 5: buhund, ev ?
Gruppe 8: jaktcocker

Guppe 9: mellompuddel (UTEN utstillingsklipp!!), ev papillon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet veldig dårlig erfaring med BC. Hadde en hannhund som ikke var riktig klok, og han ble en kjempe på 30 kg. Så kjøpte min mor og de seg en ny bc da den over døde (avlivet pga artose og mentalitet). Har vært veldig skeptisk, men den "nye" hunden er en kjempe flott hund, som en 14 åring fint kunne ha håndtert. Han er selvfølgelig mer "stresset" en min whippet, men det er egentlig bare å forvente. Samtidig som at jeg syntes at "stresset" hans(kommer ikke på et bedre ord) ikke bikker over. Dette er vist, som jeg har blitt fortalt, noe som går igjen hos hele det kullet.

Hvis du vil ha navnet på oppdretteren så send meg en pm, jeg hadde i hvertfall aldri nølt med å kjøpe BC fra den oppdretteren til det formålet dere skal bruke den til. Ja, sett bort i fra utstillings delen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpie tror jeg kunne vært et godt alternativ og se på. Du får de mest sannsynlig ikke i mediumklassen (om du skal ha vært så heldig, går det veldig fort, kelpie+lave hinder). Det er jo en god del som har kelpie nå for tiden, så er vell en del man kan spørre og grave om erfaring fra. Jeg opplever de som hunder med god avknapp mine, men mye fres ute. 

Mellom å toypuddel (medium og liten klasse i ag) synes jeg også er et godt alternativ. Trivelige dyr, som jeg opplever som stødige innen trening og hverdag. Ser flest nedklipte pudler, men ser også noen som går i full utstillingsklipp. Vi har jo bla. en mellompuddel som går både landslag og gikk VM i fjor i vår agilitykrets ;)

Pyrre ville jeg nok ikke satset på som "første" hund for ei ung jente. :) Som du sier er de lite homogene, så vanskelig å forutse hva du får, de kan bli en håndfull. Jeg ville iværtfall sett på poil long istedet, om det skulle være noe interesse for rasen. De er litt mer forutsigbar, og litt mer stabile i avlen. De er også mer sikret å bli medium hund i agility. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, enna skrev:

Ja, som rase så vokser bc på meg.  Ikke minst fordi jeg opplever den som setterens "gjeterhund-motstykke" på mange måter.

Vi må uansett kommende året ta noen runder hjem til ulike rase-eiere så datter får hilse på, leke med og se over tid ulike hunder/raser. Og bc blir nok en av dem - kanskje jeg kan omvende henne fra utstiling ;) 

Og da kan jo også mellompuddel komme inn - for da klipper man den bare ned sånn enkelt :D 
Men jeg jo overhodet ikke kjenneskap til puddel, sånn egentlig, så jeg skjønner liksom ikke hvorfor JEG skal pushe det, men... den bare hørtes så akkurat passe ut til det bruket liksom :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for papillon og phalene, de er så kule! Som små miniBCer :D Jeg ser du vurderer buhund, og det er jo en kjekk rase, men ikke den jeg ville valgt om hun har planer om å nå toppen med hunden. Jeg opplever buhunden som litt småstae og ikke nødvendigvis de som har størst drive og motivasjon for trening, ikke på linje med diverse brukshunder hvert fall. Ser for meg at de blir litt for tunge til å gjøre det bra i AG også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enna skrev:

Ja, som rase så vokser bc på meg.  Ikke minst fordi jeg opplever den som setterens "gjeterhund-motstykke" på mange måter.

Vi må uansett kommende året ta noen runder hjem til ulike rase-eiere så datter får hilse på, leke med og se over tid ulike hunder/raser. Og bc blir nok en av dem - kanskje jeg kan omvende henne fra utstiling ;) 

Så langt sitter jeg med raser jeg må finne ut mer om: 
Gruppe 1: schipperke, bc (hvis datter kan fire på størrelse og utstilling), pumi, ev?

Gruppe 5: buhund, ev ?
Gruppe 8: jaktcocker

Guppe 9: mellompuddel (UTEN utstillingsklipp!!), ev papillon

 

Jeg vil si at jaktcocker ikke passer. der går det fort fort!! værre enn bc og kelpie sammen ?? de vimser en del. og utstilling utgår der og.

En god papillon er nok ikke dumt ☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...