Gå til innhold
Hundesonen.no

Lotta - Field spaniel

Recommended Posts

Blir mer og mer betatt av rasen, dog litt skeptisk til gemyttet. Har møtt to som jeg ikke var så fornøyd med gemyttet på(trakk seg unna og knurret) Men spaniel som type er nok noe jeg kan vurdere når jeg ikke takler en jaktgolden lenger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, Debbie skrev:

Blir mer og mer betatt av rasen, dog litt skeptisk til gemyttet. Har møtt to som jeg ikke var så fornøyd med gemyttet på(trakk seg unna og knurret) Men spaniel som type er nok noe jeg kan vurdere når jeg ikke takler en jaktgolden lenger...

Ja gemytt har jeg inntrykk av er et problem på en del, at usikkerhet er utbredt. Mer utbredt enn jeg trodde før jeg fikk rasen. Før trodde jeg det var en og annen som var litt usikker, men har inntrykk av at det er utbredt. Hvor utbredt aner jeg ikke, jeg kjenner ikke så veldig mange. Type skeptisk til fremmede. Men har aldri opplevd eller hørt om noen som har knurret før! De jeg har hørt om er sånn som trekker seg unna og ikke vil la seg håndtere, aggresjon skal ikke være så vanlig. Det er jo ikke bra.

Er til nå kjempefornøyd med Lotta, så er overbevist om at en field uten issues er en fantastisk rase. Men det er jo såklart noe en skal være obs på. Det er nok lettere å få tak i en god springer enn en field. Jeg tok en sjanse der, jeg hadde falt sånn pladask for rasen. De fleste jeg kjenner er trivelige og herlige hunder. Håper Lotta ikke får noen usikkerhetstendenser. Man vel vel sikkert ikke før de er ordentlig voksne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4.6.2017 at 4:31 PM, MegaMarie said:

Hun er skikkelig fin altså :wub: Jeg begynner nesten å bli litt nysgjerrig på rasen av denne tråden din!

Samme her!

Lotta er jo fantastisk nydelig :wub:

Hvordan er de å trene? Og radius?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
På 14.12.2017 at 5:16 PM, Poter skrev:

Hun er så fin! Morsomt å se bilder av de andre også, kjempefine!

Oi jeg har visst glemt å svare! Takk! :D

På 18.12.2017 at 9:06 AM, Kaja skrev:

Samme her!

Lotta er jo fantastisk nydelig :wub:

Hvordan er de å trene? Og radius?

Så gøy :) Takk, enig i at hun er nydelig:wub: Syns jeg har vært veldig heldig med henne utseendemessig, syns hun er finere enn de fleste fieldene jeg har sett, men det er vel naturlig å føle det om sin egen hund :P Men det jeg liker med henne er at hun ikke har hengeøyne, en del har det, og hun har ganske kort og søtt hode, og for høyt ansatte og for korte ører, så ikke heelt rasetypisk :P jeg klipper henne jo ikke "riktig" da, så kunne nok sett mer rasetypisk ut om jeg hadde klippet ørene.

Radius helt ok, større enn jeg er vandt til da hun fyker som en rakett rundt i skogen, men så er jo jeg vandt til gamle Dixie som tusler rolig og holder seg innenfor 10 meter unna. Lotta har større radius, men holder seg likevel i nærheten og er lett å kalle inn på tur. :) Vet at en del fielder kan stikke etter vilt, mens andre ikke har så stor interesse av å stikke. Lotta har foreløpig aldri stukket etter noe annet enn fugl som hun har jaget opp når jeg har vært uoppmerksom. Har synte det har sett ut som hun har fått ferten av noe spennende på tur i skogen, men har kunnet kalle henne inn hver gang. Håper hun holder seg sånn. Man vet jo aldri :)

Å trene tror jeg hun er ganske kul! Hun er veldig motivert både av godbiter og leke. Jeg har jobbet med å opprettholde lekelysten hennes fra dag 1, så hun eelsker drakamp, det er så gøy! Hun gir seg virkelig hen med hele seg og høres ut som et lite monster. Hun ble faktisk kalt malle i spanielforkledning på kurs :P  Ellers, har jeg ikke lært henne sånn veldig mye, men jeg tror at det står mer på meg enn henne. Jeg har vært veldig sløv med nyinnlæring og ting går tregt, men tror det er pga meg. Jeg har ikke vært helt motivert til å lære inn ting og har ikke vært del i noe hundemiljø. Har planer om å virkelig satse mer på hundetrening dette året, så forhåpentligvis blir det litt endring der og og får sett litt raskere framgang :)

Kort sagt syns jeg hun er gøy å trene med, selvom hun kan være litt treg på enkelte ting. Men med leke som motivasjon er det mye energi og godt driv i henne. Nå er jo jeg vandt til en hund som er veldig vanskelig å trene, Dixie har alltid vært utrolig miljøberørt og tilnærmet umulig å trene andre steder enn på kjøkkenet, så for meg er Lotta en drøm å trene med i forhold, fordi hun faktisk er interessert i både godbiter og leker ute og på trening. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hunden er dårlig til å spise, men sikkerstikk hver gang er taste storfevom. Fordi dette ikke regnes som fullfor forsøker jeg å gi mest mulig active og active med laks, og suplerer med taste storfevom og kylling et par dager i uka. Desverre ender det ofte opp med urørt mat som må kastes, og hund som ikke går opp i vekt som ønsket. Vil derfor nå forsøke å gi han mer av de variantene jeg vet han spiser, men hva må jeg tilsette for at de skal dekke hele næringsbehovet hans? Spurt annerledes, hva mangler i taste for at de skal regnes som fullfor? Han får pr nå lakseolje, men ingen andre tilskudd. 
    • Hei!

Skjønner veldig godt at du ønsker hund når du skal studere. Jeg er nå ferdig utdannet, og har noen innspill. 

Jeg ville absolutt ha gått første året før du får deg hund. På den måten vet du litt mer om hverdagen din er, og du får kjent på hvilke deler av studiehverdagen du ønsker å prioritere. Kanskje ender du opp med å bli mer sosial enn du trodde, og vil være med på mer med venner, eller kanskje blir det omvendt, at du finner ut at dette er den perfekte hverdagen for å ha hund. Men det vet du ikke før du er student. En annen viktig ting er at om du begynner studiet uten hund i ny by, får du mulighet til å bli kjent med byen og områdene, og trenger ikke stresse med å fine bolig det er lov å ha hund i. Dersom du bestemmer deg for å få hund etter første året, har du god tid til å undersøke steder og søke etter bolig hvor det er lov å ha hund. Når du finner det, da kan du gå all in for å skaffe hund Det ville jeg ha gjort. Kan love deg at det kan være vanskelig, og en stressende prosess å lete etter et sted å bo med hund som student.  Jeg har gjort det både i Bergen og i Oslo. Kunne aldri tenke meg å begynne den prosessen før jeg hadde bodd i byen.

Det jeg prøver å si er at ; det går fint an å ha hund som student hvis det er den hverdagen du trives med. Man har ofte mye fleksibilitet. Men jeg ville absolutt testet et år først uten, for å bli kjent med byen, studiehverdagen, og ikke minst den økonomiske situasjonen. Da er det mye lettere å kjenne på om det passer med hund   Selv bodde jeg mesteparten av bachelorgraden min uten hund, og det var ganske greit selvom jeg savnet hund. Men jeg fikk opplevd studenthverdagen, og ikke minst reist på utveksling, noe som var uforglemmelig. Da jeg skulle ta mastergrad tok jeg med meg hunden som hadde bodd hjemme med familien, og siste året av masteren skaffet jeg meg en valp og det har gått utolig bra. Men anbefaler virkelig å bli kjent med by, bosituasjon og hverdag før du hopper i det   En annen ting; jeg bor i Oslo og har studert her i 2,5 år. Man må ikke nødvendigvis ut av byen og langt uti gokk for å ha hund. Jeg har bodd to steder veldig sentralt med hund. Begge steder bodd i 2-mannskollektiv og betalt 6000kr i leie. Jeg har bodd på Sinsen og bor nå på Torshov, veldig sentralt med kafeer og parker omkring Men ellers er jo Oslo omringet av skog, så om man ikke vil bo så sentralt, er det helt innafor å bo nærmere skogen uten at det er altfor langt vekke.
    • Jeg har ikke en ren jakthundrase, men blanding som har to jakthund-raser i seg (elghund og setter). Han blir ikke brukt på jakt og fungerer helt utmerket i hverdagen. Han kan gå løs på tur og har forholdsvis kort radius. Han går løs i en hage som ikke er 100% inngjerdet. Jaktinstinktet hans er faktisk ganske dempet og han fungerer kjempebra som "bare" familiehund. Samarbeidsvillig med meg er han også og han gjør det meste for en godbit Nå skal det sies at jeg har jobbet MYE med å få han hverdags-lydig Poenget mitt er at man ikke skal slå alle jakthund raser over en kam. Noen fungerer faktisk som en vanlig familiehund.  Det er ikke dermed sagt at TS bør skaffe seg elghund, bare fordi det er en elghund. Da finnes det nok raser som er bedre egnet. 
    • Kan du forklare hva du mener med utvidet forsikring? 😊 Må innrømme at det er litt deilig å høre at vi ikke er de eneste som får gjennomgå, haha   For det aller meste er det utrolig koselig og ikke minst morsomt å ha valp, da, synes jeg, guri malla så mye jeg ler av den rakkeren min. 😍 _ @Paranomia Utrolig herlig valp ❤️ Og kondolerer med Amiga. 
    • Hei!   jeg kjøpte 3 dverg silker i går.. den ene ble slapp på bilturen og døde iløpet av natten.. Nå er resten av de å ustø og den ene er vel nesten å regne som død allerede..  Hva kan jeg gjøre og hva er det som foråraker dette?.. og kan det smitte kochinene mine? Vi har lett lenge etter silkehøns og betalte jo en del for dem å, Så dette er utrolig leit.. jeg ringte veterinæren, men var ikke stort med hjelp å få fra dem Kyllingene har stått i eget rom uten de større høenen.
  • Nylig opprettede emner