Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 11. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

11. desember

Øvelse: Lukke dør/skuffer

Nå er det tid for nissens lille hjelper igjen! En øvelse som kan redde noen parforhold også ;) Lær hunden å lukke skuffer og dører! En veldig praktisk øvelse om man har noen som har litt vanskelig for å lukke igjen etter seg. Eller en morsom ting å lære hunden sin bare for at du kan!

Jeg anbefaler å lære hunden å lukke skuffen med snuten og ikke med labben. Dette for å forhindre skrapemerker på dem. Om du heller vil at han skal gjøre det med labben, gjør du det.

Her bør hunden kunne nesetarget. Nå har vi jo hatt noen øvelser hvor hunden må bruke nesetarget, så kanskje han har lært det underveis i adventskalenderen?

Du kan velge hvilken nesetarget du vil bruke, f.eks post it lapp, targetstick eller finger. Jeg har brukt finger og synes det fungerer fint og bruker finger i den foreslåtte fremgangsmåten:

 

  • Stå ved ei skuffedør, ha den gjerne lukket
  • Hold fingeren på skuffa, klikk og belønn når hunden er borti fingeren. Hold den pekende på skuffa, sånn at fingertuppen din berører skuffa
  • Gjør dette noen ganger
  • Når hunden er sikker på å touche fingeren, tar du den litt bort akkurat i det hunden skal til å touche den. Klikk og belønn for at den prøver å touche
  • Dette blir targetoverføring
  • Gjenta noen ganger at hunden får klikk og belønn for å touche mot der fingeren var selv om du fjerner den
  • Vent og se om hunden toucher skuffa uten at du holder fingeren mot den. Klikk og belønn for at hunden prøver, den trenger ikke være borti skuffa de første gangene
  • Hold klikket litt tilbake og se om hunden toucher borti skuffa. Klikk og belønn for det
  • Når hunden er sikker på å touche skuffa, kan du åpne skuffa
  • Se om hunden toucher skuffa, om ikke kan du ta noen få repetisjoner med targetfinger og targetoverføring igjen
  • Vent til hunden toucher skuffa hardere og til slutt hardt nok sånn at skuffa går igjen

TIPS: Bruk ei skuff eller dør som lett lar seg lukke

Vanskelighetsgrad:

  • Legg på kommando
  • Send hunden fra ulike vinkler og avstander
  • Ha skuffa helt åpen
  • Ha skuffer høyere opp åpen
  • Lukk flere skuffer
  • Overfør til andre skuffer, skap og dører

Lykke til og vær så god, husfreden er kanskje reddet ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://vimeo.com/195196966

Passet fint med litt hjernetrim i dag når det er så dårlig vær! :) Vi har brukt håndtarget en del, men fordi hun blir så veldig fokusert på henda mine prøvde vi å få fokuset litt vekk fra akkurat det. Tok ikke lang tid før hun forsto sånn ca hva hun skulle, men vi må nok jobbe litt mer med det senere tror jeg :)


Edit: og post it lapper smaker godt! Hilsen Z [emoji38]
Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Polfarer skrev:

Edit: og post it lapper smaker godt! Hilsen Z emoji38.png

:lol: 

VI hopper over denne i dag - hadde litt annet på programmet, og prinsessehjernen måtte få litt pause :aww: For ikke å nevne prinsessemagen... den var litt.. ehhhhh... løs, i dag, etter all godis hun har fått de siste dagene :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en øvelse Sjef syntes var kul! 
Skikkelig ivrig der han dytter nesa borti lappen på døra :lol: Faktisk så ivrig at han snudde seg for å få godbit et par ganger uten å faktisk komme borti. 

Vi begynte med å trene inn target med post-it lappen. Og så satte jeg den på døra og belønnet når han skjønte han skulle dytte i den der. 
Totalt før vi filmet brukte vi kanskje 15 minutter på å trene på det. 

Absolutt noe vi kommer til å ta med oss videre :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...