Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring: fremadsending gjennom gruppe (nbf)


Shlush
 Share

Recommended Posts

16 timer siden, Carpediem skrev:

Mange har ( inkl meg selv) fokus på full fart ut, også nedslag til rolig trav ( sakte gange). Dette står det ingen ting om i regelverket at en må ha. Det viktigste er at hunden holder seg min 8 meter fra deg og max 25 m. 
Om hunden går, traver eller hva den nå gjør og er innenfor kravene, så er dette helt ok.

Jeg starter med å ha en kommando på sakte, og hadde den på alt. Noe som ødela for sakte biten min. Dermed startet jeg å trene en utgang, og overgang til sakte. Dette trenger en ikke gjøre om hunden sklir fra deg i et tempo.

Jeg trodde de måtte holde en fast avstand til deg. Sende raskt ut og når de kom på 15 m fra deg så skulle det være 15 meter mellom deg og hunden helt til du kalte inn. Det går jo ikke om de glir fram. Men om de bare ikke må overskride 25 meter så skjønner jeg at gli fram holder i lassevis...
Måtte teste på veien isted og gli fram får han til helt fint, det er full fart og temposkifte som vi ikke får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Jeg trodde de måtte holde en fast avstand til deg. Sende raskt ut og når de kom på 15 m fra deg så skulle det være 15 meter mellom deg og hunden helt til du kalte inn. Det går jo ikke om de glir fram. Men om de bare ikke må overskride 25 meter så skjønner jeg at gli fram holder i lassevis...
Måtte teste på veien isted og gli fram får han til helt fint, det er full fart og temposkifte som vi ikke får til.

Minimun avstand 8 meter maks avstand 25 meter. Det er det som står i regelverket.
15 meter er den avstanden de fleste ønsker at hunden skal "låse" seg på. 

 

Dette står ang fremadsending i regelverket:
"Utførelse:
Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre starter ekvipasjen fri ved foten. På ny ordre sender føreren hunden frem. Hunden skal raskt forflytte seg til og holde seg ca. 15 meter (minst 8 og høyst 25 meter) foran føreren i samme hovedretning og ha kontakt med føreren. Føreren skal passere gjennom midten av gruppen. Etter at føreren har passert gruppen gis det ordre til føreren om å kalle inn hunden. Ekvipasjen fortsetter marsjen til ny ordre om helt om marsj blir gitt. Øvelsen gjentas i motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carpediem skrev:

Minimun avstand 8 meter maks avstand 25 meter. Det er det som står i regelverket.
15 meter er den avstanden de fleste ønsker at hunden skal "låse" seg på. 

 

Dette står ang fremadsending i regelverket:
"Utførelse:
Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre starter ekvipasjen fri ved foten. På ny ordre sender føreren hunden frem. Hunden skal raskt forflytte seg til og holde seg ca. 15 meter (minst 8 og høyst 25 meter) foran føreren i samme hovedretning og ha kontakt med føreren. Føreren skal passere gjennom midten av gruppen. Etter at føreren har passert gruppen gis det ordre til føreren om å kalle inn hunden. Ekvipasjen fortsetter marsjen til ny ordre om helt om marsj blir gitt. Øvelsen gjentas i motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt".

Så egentlig så kan man sende ut hunden og så lenge den holder så lavt tempo at den ikke overskrider 25 meter før du kaller den inn så er det greit?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turb skrev:

Så egentlig så kan man sende ut hunden og så lenge den holder så lavt tempo at den ikke overskrider 25 meter før du kaller den inn så er det greit?

 

Så lenge den ikke er kortere enn 8 meter eller lenger enn  25 meter fra deg, så ligger hunden innenfor det som står i regelverket.

Endret av Carpediem
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...