Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bærbar PC - forslag?


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar, da den gamle snart tar kvelden, og ønsker gjerne råd og forslag om hva jeg skal se etter.

  • PC-en står normalt sett på hele dagen, og må tåle å bli flyttet på (ønsker ikke noen ultratynn modell som knekker i to ved et uhell). Solid bygget er et stort pluss, vekt spiller liten rolle, den skal ikke transporteres noe sted. Det er mulig jeg bare har vært uheldig med nåværende PC (dell), men den har knukket to ganger i
  • Helst 15 tommer.
  • Stillegående vifte også ved litt belastning, bør heller ikke være utsatt for overoppheting.
  • Primært til surfing, enkel bildebehandling og skriving, men også litt spilling og streaming.
  • Pris: maks 10 000 kr.
  • God skjerm og godt tastatur (gjerne relativt lydløst) er et pluss.

På forhånd takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min HP Elitebook, og vil nok sterkt vurdere samme serie igjen når jeg skal ha ny. Foreløpig ser jeg ingen behov for å bytte ut min tre år gamle maskin, og den er med på reiser og jobb når den ikke står i docking hjemme. Brukes mest til daglig surfing og nett-ting, men spiller også litt Heroes of Might and Magic og ymse annet.

Min står alltid på, med unntak av når vi er ute og reiser, da har jeg den i hibernate. Akkurat nå er det vel to-tre uker siden sist jeg måtte boote pga en eller annen oppdatering tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen konkrete PCer å anbefale, men vil på et generelt grunnlag virkelig anbefale Lenovo. Kjøpte min for å jobbe med masteroppgave i 2014, og den har fortsatt god batterikapasitet og funker som tusan. Litt trauste PCer, men de holder i evigheter.

Vi bruker HP EliteBook på jobben, og de er forsåvidt greie de. Jeg synes min bråker veldig til å være bærbar, men ellers funker den bra. Ville kjøpt en med godt med batterier dog. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne i vår; veldig fornøyd med den. Bruker den til ca. det samme som deg. Stillegående og tåler godt det jeg bruker den til. 

https://www.komplett.no/product/856043?noredirect=true#

Ser de ikke har den inne lenger, men denne her ligner litt:
https://www.komplett.no/product/899747/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/gaming-pc-er/asus-n552vx-156-full-hd-matt#

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenovo eller Asus er de to merkene jeg anbefaler uten å spesifisere modell. Begge merkene har jevnt god kvalitet selv i de lavere prisklassene. 

Den siste som Sprettballen linker til er definitivt ett bra alternativ!

Denne: https://www.komplett.no/product/898922/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# er ett annet alternativ med litt lavere pris som jeg hadde vurdert. Den har både SSD og HDD

eventuelt: https://www.komplett.no/product/898924/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# som er samme pc med litt bedre prosessor og med bare SSD

Sånn egentlig så kan du få mye mer enn det du trenger til den prisen du har satt som max. Hvis du titter på de maskinene som har i5/i7  (du trenger ikke mer enn i5) prosessor, 8GB ram og 256GB SSD (eventuelt med SSD og HDD hvis du trenger veldig mye plass på hardisken til spill osv) så kan du få gode maskiner til 7000-8000 kr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Polfarer skrev:

Lenovo eller Asus er de to merkene jeg anbefaler uten å spesifisere modell. Begge merkene har jevnt god kvalitet selv i de lavere prisklassene. 

Den siste som Sprettballen linker til er definitivt ett bra alternativ!

Denne: https://www.komplett.no/product/898922/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# er ett annet alternativ med litt lavere pris som jeg hadde vurdert. Den har både SSD og HDD

eventuelt: https://www.komplett.no/product/898924/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# som er samme pc med litt bedre prosessor og med bare SSD

Sånn egentlig så kan du få mye mer enn det du trenger til den prisen du har satt som max. Hvis du titter på de maskinene som har i5/i7  (du trenger ikke mer enn i5) prosessor, 8GB ram og 256GB SSD (eventuelt med SSD og HDD hvis du trenger veldig mye plass på hardisken til spill osv) så kan du få gode maskiner til 7000-8000 kr. 

Min Lenovo likner veldig på disse her, men kostet bare 5000kr, så den er nok litt mindre "spekka". Men selv den er helt toppers :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polfarer skrev:

Lenovo eller Asus er de to merkene jeg anbefaler uten å spesifisere modell. Begge merkene har jevnt god kvalitet selv i de lavere prisklassene. 

Den siste som Sprettballen linker til er definitivt ett bra alternativ!

Denne: https://www.komplett.no/product/898922/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# er ett annet alternativ med litt lavere pris som jeg hadde vurdert. Den har både SSD og HDD

eventuelt: https://www.komplett.no/product/898924/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt# som er samme pc med litt bedre prosessor og med bare SSD

Sånn egentlig så kan du få mye mer enn det du trenger til den prisen du har satt som max. Hvis du titter på de maskinene som har i5/i7  (du trenger ikke mer enn i5) prosessor, 8GB ram og 256GB SSD (eventuelt med SSD og HDD hvis du trenger veldig mye plass på hardisken til spill osv) så kan du få gode maskiner til 7000-8000 kr. 

Tusen takk for tips alle sammen! :D

Ift SSD, så leste jeg litt om det i går, og jeg kjente at jeg ble litt bekymret for at lagringskapasiteten blir for lav. Eller er ikke det et reelt problem? Jeg er en bildehoarder som sikkert burde ha tatt en grundig opprenskning i albumene mine, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg skjønte at det går veldig mye raskere med SSD, og det høres jo veldig forlokkende ut, men samtidig liker jeg jo å ha god plass.

På min nåværende PC har jeg 616/922 GB ledig, ser det ut til.

Jeg trenger forøvrig ikke å bruke 10 000 kr, det var mer for å sette en absolutt makspris. :) Har du forslag til en god modell til 7000 kr tar jeg gjerne i mot det. :) Det viktigste for meg er at PC-en er holdbar og tåler "hard bruk", dvs bruk gjennom hele dagen, hver dag, uten at den overoppheter, bråker, eller krasjer. :P

Den ASUS-en som @Sprettballen linket til så jo råfin ut, og ganske solid mtp finishen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenovo er gamle IBM og kjent for god kvalitet ja.

SSD er det som bør brukes av disk nå, men har ingen begrensning ift lagringskapasitet som sådan. Det er kurant å bytte disk om maskinen du vil ha har for lite plass, og helt greit å få disk på en terrabyte eller to for tiden.

Og husk for all del å sørge for backup med så mye bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tuvane skrev:

Tusen takk for tips alle sammen! :D

Ift SSD, så leste jeg litt om det i går, og jeg kjente at jeg ble litt bekymret for at lagringskapasiteten blir for lav. Eller er ikke det et reelt problem? Jeg er en bildehoarder som sikkert burde ha tatt en grundig opprenskning i albumene mine, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg skjønte at det går veldig mye raskere med SSD, og det høres jo veldig forlokkende ut, men samtidig liker jeg jo å ha god plass.

På min nåværende PC har jeg 616/922 GB ledig, ser det ut til.

Jeg trenger forøvrig ikke å bruke 10 000 kr, det var mer for å sette en absolutt makspris. :) Har du forslag til en god modell til 7000 kr tar jeg gjerne i mot det. :) Det viktigste for meg er at PC-en er holdbar og tåler "hard bruk", dvs bruk gjennom hele dagen, hver dag, uten at den overoppheter, bråker, eller krasjer. :P

Den ASUS-en som @Sprettballen linket til så jo råfin ut, og ganske solid mtp finishen. :D

https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt# denne for eksempel ser ikke så dum ut :) Der har du både ssd og HDD. Fordelen med det er jo at du kan legge opperativsystemet på SDD'n og få en rask og fin maskin samtidig som du har 1TB med lagringsplass på HDD'n. Grafikkprosessoren på den er litt svakere enn de som ligger opp mot 10 000kr, men den er fortsatt solid om du ikke skal spille de heftigste spillene :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Tusen takk for tips alle sammen! :D

Ift SSD, så leste jeg litt om det i går, og jeg kjente at jeg ble litt bekymret for at lagringskapasiteten blir for lav. Eller er ikke det et reelt problem? Jeg er en bildehoarder som sikkert burde ha tatt en grundig opprenskning i albumene mine, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg skjønte at det går veldig mye raskere med SSD, og det høres jo veldig forlokkende ut, men samtidig liker jeg jo å ha god plass.

På min nåværende PC har jeg 616/922 GB ledig, ser det ut til.

Jeg trenger forøvrig ikke å bruke 10 000 kr, det var mer for å sette en absolutt makspris. :) Har du forslag til en god modell til 7000 kr tar jeg gjerne i mot det. :) Det viktigste for meg er at PC-en er holdbar og tåler "hard bruk", dvs bruk gjennom hele dagen, hver dag, uten at den overoppheter, bråker, eller krasjer. :P

Den ASUS-en som @Sprettballen linket til så jo råfin ut, og ganske solid mtp finishen. :D

Min er hvert fall stillegående og er mye i bruk. Både til skolearbeid, men også ellers hjemme, i tillegg drasser jeg den litt rundt mtp. skole og sånt, så den tåler også en del. Har også mistet den noen ganger i gulvet samt en og annen hund har tråkket litt på den uten at det har gjort noe :P Har vel opplevd type to ganger siden april når jeg fikk den at jeg har fått opp "programmet svarer ikke". Den starter også opp superkjapt. 

SSD kjører på C-disken min, den som kjører programmer. Fordelen med SSD er at den fungerer på samme måte som USB, den må ikke dra i gang en harddisk når den starter opp ergo går det kjappere. På selve minne-delen, D-disken har jeg 1TB lagring, der lagrer jeg bilder, filmer etc. 

Jeg er veldig fornøyd hvert fall :) Det eneste minuset er dårlig batteritid, den holder sånn 4-5 timer som ny, men sånn er det om du skal ha en PC med god kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min macbook Pro kostet 10 000 ny når jeg kjøpte den i 2009, jeg bruker den daglig hver dag. Brukt til spilling og photoshop, og skrus sjeldent av.
De nye i år koster også 10 000kr, men det er 13". 
Mannen min sin 17" er fra 2010 og blir brukt til musikk produksjon, og fungerer i aller høyeste grad enda. 
Men anbefaler hvertfall macbook pro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2016 at 2:22 PM, simira skrev:

Og husk for all del å sørge for backup med så mye bilder!

Backup er sikret, har ekstern harddisk som sikring. :)

På 8.12.2016 at 2:35 PM, Polfarer skrev:

https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt# denne for eksempel ser ikke så dum ut :) Der har du både ssd og HDD. Fordelen med det er jo at du kan legge opperativsystemet på SDD'n og få en rask og fin maskin samtidig som du har 1TB med lagringsplass på HDD'n. Grafikkprosessoren på den er litt svakere enn de som ligger opp mot 10 000kr, men den er fortsatt solid om du ikke skal spille de heftigste spillene :) 

 

Tusen takk for forslaget, endte opp med å bestille denne! :) Håper den innfrir forventningene! :D

Tusen takk til alle som har hjulpet til og kommet med forslag, det setter jeg stor pris på. Med dårlig helse og null datakunnskap er det tungt å prøve å sette seg inn i ting som man ikke skjønner noe som helst av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tuvane skrev:

Backup er sikret, har ekstern harddisk som sikring. :)

Tusen takk for forslaget, endte opp med å bestille denne! :) Håper den innfrir forventningene! :D

Tusen takk til alle som har hjulpet til og kommet med forslag, det setter jeg stor pris på. Med dårlig helse og null datakunnskap er det tungt å prøve å sette seg inn i ting som man ikke skjønner noe som helst av.

Håper du blir fornøyd! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 8.12.2016 at 2:35 PM, Polfarer skrev:

https://www.komplett.no/product/898920/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/alle-pc-er/lenovo-ideapad-510-156-full-hd-matt# denne for eksempel ser ikke så dum ut :) Der har du både ssd og HDD. Fordelen med det er jo at du kan legge opperativsystemet på SDD'n og få en rask og fin maskin samtidig som du har 1TB med lagringsplass på HDD'n. Grafikkprosessoren på den er litt svakere enn de som ligger opp mot 10 000kr, men den er fortsatt solid om du ikke skal spille de heftigste spillene :) 

 

Jeg må bare spørre... hvordan legger jeg operativsystemet på SDD'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tuvane skrev:

Jeg må bare spørre... hvordan legger jeg operativsystemet på SDD'n?

Jeg troor det skal ligge på SSD'n allerede, står ihvertfall i de teknsike detaljene at SSD'n er primærdisken. Men om det ikke gjør det så er det aller letteste å få noen datakyndige til å gjøre det. Vet ikke om jeg klarer å lage en god forklaring :lol: 

Det er egentlig bare å kopiere OS'et og velge at det er SSD'n som kjører oppstart, sånn grovt forklart. 

Men jeg tror du kan reinstallere hele OS'et og velge hvilke av hardiskene det skal ligge på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Livredd for kjøpe feil - dere kunnige mennesker, er dette en god PC?
Bruksområde skal være:
Surfing
Bilderedigering (for det meste lagret eksternt)
TV/Film
Planen var å holde seg under 10 000 inkludert nødvendig programvare.

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/hp-pavilion-15-au016no-156-laptop/p-384200/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...