Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhund og spisshund


Tomine
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, Daldorf skrev:

Spisshunder er vakre (avlet på utseende)

Gjeterhunder kan være ganske lite pene (avlet på bruksegenskaper)

Huh? en av de underlige beskrivelsene jeg har hørt.

Spisshunder er en veldig stor gruppe med hunder med varierende egenskaper. Mange har mye jakt, de er mindre førerorienterte og mange av dem har mer eller mindre polar pels. De er gjerne varslere og det kan derfor være en del lyd i de. Men det er også varierende. En ganske stor gruppe å si noe om generelt føler jeg...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et utall spisshunder, med helt ulike egenskaper, fra buhund som var gårds- og gjeterhunder, samt lapphunder som også var/er gjeterhunder, til beinharde jakthunder som spetser, samt polare raser med trekkegenskaper. Samtidig har du de såkalte urhundene som vel ikke nødvendigvis er avlet så mye på spesielle egenskaper, men som kan ha en del jakt i seg. Det største fellestrekket med disse rasene er vel helst at de har oppstående ører og høy hale liksom. 

De fleste gjeterhunder er vel mer førerorienterte enn den gjengse spisshund. Og innen gjeterhunder har man jo også stor variasjon... 

Det er nok lettere å si noe dersom du kommer med spesielle raser du ønsker å sammenligne. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder er jo en gruppe hunder, med ulike egenskaper. Regner nesten med at det du ser etter er spisshunder med opprinnelig funksjon som gårdshund eller gjeterhund. Sammenlignet med gjeterhunder i klasse 1, er dette mindre førerorienterte hunder, de er mer selvstendige, og har stort sett gjetet på en annen måte enn "gjeterhundrasene". Bodd ute med dyra, holdt dem samlet, jaget vekk rovdyr/rovfugl. De er nøysomme, litt primitive ofte, språksterke,  har ofte mye lyd, er utrolig smarte og gode problemløsere, selvstendige og har etter min erfaring litt mer "whats in it for me-holdning" enn "hva kan vi gjøre i dag da???- holdning".  men også innenfor denne gruppa er det store forskjeller.

Har selv hatt islandshund og buhund-BC blanding, og har noe kjennskap til Border Collie, det er ganske langt mellom dem i væremåte. har nå siberian husky (de siste 11 år), og det er igjen en helt annen type hund, selv om det er en spisshund. Ikke noe gjeterinstinkt i det hele tatt-kun jaktinstinkt. Det har gjeterhundtypene i gruppe 5 som regel lite av.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tomine skrev:

Jeg ser spesielt på keeshond, Eurasier, finsk og svensk lapphund, og samojed og islandshund, norsk buhund. Hvordan er disse vs gjeterhunder? Ser helst etter gjeteregenskaper i spisshundene ja. Er det flere?

Du ser helst etter gjeteregenskaper, men vil ha spisshund? Hvilke gjeteregenskaper er du ute etter? Skal du bruke den til gjeting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare snakke for lapphundene, men de jeg vet som har gjetet gjeter bra, om noe mer selvstendig enn hva gjeterhunder gjør. Kjenner til hunder som har gjetet både på rein og sau av lapphundene.

Flere lapske vallhunder blir også solgt som gjeterhunder til vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tomine skrev:

Grunnen til jeg ser etter gjeteregenskaper er at jeg ønsker hunder med minst mulig jaktinstinkt så da utgår feks. Finsk spets. Jeg skal ikke gjete med hunden. 

Gjeterinstinkt er jaktinstinkt.

Du ønsker med andre ord en førerorientert hund du kan ha løs på tur? Noen mer du evt. har tenkt å bruke den til?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Gjeterinstinkt er jaktinstinkt.

Du ønsker med andre ord en førerorientert hund du kan ha løs på tur? Noen mer du evt. har tenkt å bruke den til?

gjeterinstinkt er MODIFISERT jaktinstinkt. Må ikke forveksles med umodifisert jaktinstinkt som polarhundene har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Meg skrev:

gjeterinstinkt er MODIFISERT jaktinstinkt. Må ikke forveksles med umodifisert jaktinstinkt som polarhundene har..

Gjetingen er jo en del av jaktinstinktet. Hvilken del av jaktinstinktet som er framelsket på de forskjellige rasene varierer. 

Det er greit å være klar over når man sier man ønsker en hund med gjeteregenskaper. Det er ganske slitsomt å ha en ihuga gjeterhund som tur og kosehund, selv om den er førerorientert hvis den begynner å gjete på alt og alle i tide og utide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Gjetingen er jo en del av jaktinstinktet. Hvilken del av jaktinstinktet som er framelsket på de forskjellige rasene varierer. 

Det er greit å være klar over når man sier man ønsker en hund med gjeteregenskaper. Det er ganske slitsomt å ha en ihuga gjeterhund som tur og kosehund, selv om den er førerorientert hvis den begynner å gjete på alt og alle i tide og utide. 

skal vi pirke på det så har gjeterhunder modifisert jaktinstinkt der avliv/spis delen av atferden er selektert mer eller mindre bort. Noen har litt av "fang" delen intakt. Polarhunder har umodifisert jaktinstinkt med alle deler inntakt.  men det var ikke poenget her. 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, MarieR said:

Hva førerorienterte spisshunder angår ville jeg sett litt på Lapsk vallhund. Mitt inntrykk er at de er mer førerorienterte med mindre radius når de slippes enn mange andre spisshunder. 

Der er nå så ymse der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Uhyre lite jakt i min gjeterhund da, for eksempel.

Og uhyre mye jakt i min gjeterhund.. Om man ønsker seg gjeter eller spisshund kun fordi man skal unngå jaktinstinkt så er ikke det så smart. Men selvfølgelig finnes det raser og individer med mindre jakt, og om man ønsker å bruke hunden vil spesielt gjeterhundene passe godt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...