Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 7. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

7. desember

Øvelse: Hente gavepapiret

Nå som det snart er jul, er det mye å gjøre og hva er vel bedre enn å ha liten hjelpende pote? Lær hunden å hente gavepapiret, tapen eller gavebåndet!

Her må hunden kunne apport, men du kan fint lære det inn på f.eks gavepapiret. Det er flere gode beskrivelser av innlæring av apport på nettet, så jeg beskriver det ikke nærmere her.

Du kan gå frem som dette:

  • Hold rullen med gavepapir foran hunden. Klikk og belønn for at han tar det
  • Hold papiret lavere og lavere mot gulvet til det til slutt ligger på gulvet
  • Send hunden fra ulike retninger og avstander
  • Legg på kommando
  • Legg papiret på en stol eller et lavt bord og la hunden hente det der
  • Legg papiret i en vid pose og la hunden trekke det ut av det og levere til deg

Vanskelighetsgrad:

  • Send hunden fra ett rom til et annet rom for å hente papiret
  • Lær hunden å bære posen med julepapir, tape og bånd i
  • Lær hunden å gå opp på en stol/krakk for å få tak i papiret som ligger på bordet/benken

Husk å belønne din lille hjelper godt!

PS. Dette gleder jeg meg virkelig til å se :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Dette kan jo bli interessant, frøkna vil ikke apportere for alt i verden :lol: Men prøve skal vi, må bare få tak i litt gavepapir først :teehe:

Nei, ikke Sjef heller. Bare dersom det er snakk om å hente pinner. Det er jo lov å bite i. Begynner å lure på om jeg avlærte ham for godt med biting når han var lit... eeeh... mindre :lol: 
Han bet jo ikke tennisballene en gang, bare skjøv de bort. Og gjør det fortsatt på den måten :P 

Men vi prøver! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Ikke snakk om å ta noe i munnen her nei, men en nydelig dekkmarkering da :lol: 

 

 

Fin dekkmarkering, ja :) 

Går det bedre om du holder det foran henne sånn at det blir mer naturlig for henne å ta borti med snuten? Så kan du ta det derfra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Går det bedre om du holder det foran henne sånn at det blir mer naturlig for henne å ta borti med snuten? Så kan du ta det derfra. 

Nei da dytter hun med snuten eller slår med labben, men ikke snakk om at hun vil ta noe i munnen... Vi har gått kurs hos tre forskjellige instruktører for å lære apportering, uten å komme noen vei. Hun vil rett og slett ikke. Det er nok en tapt sak, og det har jeg for lengst slått meg til ro med ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Nei da dytter hun med snuten eller slår med labben, men ikke snakk om at hun vil ta noe i munnen... Vi har gått kurs hos tre forskjellige instruktører for å lære apportering, uten å komme noen vei. Hun vil rett og slett ikke. Det er nok en tapt sak, og det har jeg for lengst slått meg til ro med ;) 

Ah, skjønner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Etter noen forsøk på å lære inn apport ser jeg at han tar det sålenge det er i tre. Han holder i noen sekunder nå før han slipper. Og det brukte han bare noen minutter på å skjønne :) 
Men det er kun tregjenstander han er villig til å holde i, så fremfor å fokusere på denne luka så skal jeg heller trene inn en god apport for senere bruk i f.eks LP :)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har prøvd noen runder på å hente papirrullen, den var så stas at han ikke ville gi den fra seg. Så vi jobber videre, imens hiver jeg inn en enkel "hente ballen" på tur. Slapp ballen før levering denne gangen, vanligvis dytter han den inn i henda mine i håp om en liten drakamp :D

https://vimeo.com/196432707

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...