Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender -1. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

1. desember 

 

Øvelse: Snurr rundt

 

I den første luka er trikset snurr rundt! Denne kan man lære inn på flere måter, man kan velge om man vil shape den inn, bruke target eller lokke. Uansett hvilken metode man velger, er det veldig viktig at hunden er godt varmet opp først. Det passer fint å gjøre den mens man er på tur eller når man har kommet inn igjen. Det er også viktig at underlaget er godt og at hunden ikke sklir. Hold det til korte økter og få repetisjoner sånn at hunden ikke blir sliten. Det tar på fysisk med nye øvelser, tenk bare selv når du gjør en ny øvelse på trening.

 

Jeg bruker å foretrekke å starte med å lokke sånn at hunden får bevegelsen inn i muskelminnet først. Da får jeg også bestemt farten og kan sørge for at hunden gjør det langsomt i starten. For eldre hunder eller hunder som er skadet, er det ekstra viktig å gjøre det langsomt og kontrollert, men sjekk med veterinær eller fysioterapeut om din hund kan gjøre det. Det er bedre hunden gjør det ettertenksomt og at han får kjent etter hva han skal gjøre enn at han hiver seg inn i det.

 

En ekstra oppvarming kan være fin. Om hunden din er vant til å bli lokket eller følger targethånden din godt, kan du langsomt føre hodet dens rundt og bak mot bakdelen av kroppen. Ikke ta det så langt bak at hunden må flytte på bakbeina sine, men bare sånn at det gir en forsiktig strekk i en myk C. 

 

Du kan ha hunden stående foran deg, ha godbit i en hånd og hold den foran snuten på hunden. Beveg hånden langsomt i en sirkel og belønn i små steg for at han følger hånden din. Først bevegelse av hodet, så vektforskyvning, deretter ett og ett steg.  Bestem selv hvilken vei du vil at hunden skal snurre, men hold deg til samme vei i starten.

 

Om du vil shape, klikker du når hunden ser den veien du vil den skal snurre. Deretter for at han snur hodet rett vei. Så for at han beveger seg litt mot den veien han skal. Øk til større og større bevegelser. Her funker det veldig bra med strategisk belønningsplassering. Gi godbiten fra hånden i forlengelse av bevegelsen til hunden sånn at hunden strekker seg litt lengre for å få belønningen.

 

Vanskelighetsgrad:

·      Lær hunden å snurre begge veier på ulik kommando

 

Lykke til og heia heia! 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

1. desember    Øvelse: Snurr rundt   I den første luka er trikset snurr rundt! Denne kan man lære inn på flere måter, man kan velge om man vil shape den inn, bruke target eller

Artig! Frøkna er jo en "naturlig snurrer" som snurrer mye på egent initiativ selv om det er en øvelse vi aldri har trent på. Så dette var ingen problem mente hun  (Utrolig dårlig kvalitet på filmen da

Her heter det visst også "danse"   Vi brukte litt av lunchen på å filme prosjektet..   Willys treningsseanse kommer litt senere.... 

For et fint opplegg, Poter! Adventskalender av min smak :ahappy:
Om det er noen som er i gang på å snurre fra tidligere, så er det en rallyøvelse som innebærer å snurre under marsj i FVF man kan prøve seg på.

Hvordan foregår det? [emoji1] Bare rett og slett sende hunden i snurr mens fører går videre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tonjek skrev:


Hvordan foregår det? emoji1.png Bare rett og slett sende hunden i snurr mens fører går videre?

"Øvelsen bedømmes slik: Dette er en øvelse som gjøres under marsj. Hunden skal på førers kommando/tegn snurre og komme inn igjen i riktig posisjon, hvorpå ekvipasjen fortsetter fremover til neste øvelse. Det er valgfri snurreretning for hunden. Under marsj betyr at fører ikke kan stoppe opp, hvis fører stopper opp medfører det diskvalifikasjon"

Rett og slett som alle andre under marsj - hunden snurrer ved beinet ditt og går rett inn i FVF etter endt snurr mens du går uten å stoppe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første økt ble gjennomført i går kveld før leggetid - og resulterte som forventet i litt hodepine - for meg :lol: 
Willy låser seg fullstendig i bjeffing - det er jo sååååå hysterisk morsomt å endelig få gjøre noe, liksom, så da blir det så kult at man går over i litt overslag... Yasmine endte opp i sitt - og dekk - hun skjønte ikke helt konseptet. Jaja - da har vi litt å jobbe med i dag :D 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Artig! Frøkna er jo en "naturlig snurrer" som snurrer mye på egent initiativ selv om det er en øvelse vi aldri har trent på. Så dette var ingen problem mente hun ;) (Utrolig dårlig kvalitet på filmen da men men...)

 

 

Fliiink! Så søt hun er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kristiin skrev:

1 desember, snurr rundt 

Videoen er fra i fjor, men de kan snurre i alle kontekster som under fri ved fot også. :)

 

JUKS!!!!!! Må ha fra i dag altså :D Kanskje de ikke kan det i dag??? :o                  :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristiin skrev:

Blir det ikke opprettet egen tråd for hver dag? :P Lettere og følge med da :)

1 desember, snurr rundt 

Videoen er fra i fjor, men de kan snurre i alle kontekster som under fri ved fot også. :)

 

Kult at de gjør det synkront!

Har det bare i en tråd, tenker jeg, så er alt samlet på en plass og det blir ikke så mange tråder å følge med i :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky kan å snurre en vei, men jeg kom aldri særlig langt på innlæring av andre veien. :P Brukte lokking tror jeg. 
Tenkte dog å ta opp dette når han er ok i ryggen igjen, men trenger tips til kommando ord! Hva bruker dere? 
Her er ene veien pr idag. "danse". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jukser. For dette kan vi [emoji28] Dog filmet i dag.

https://vimeo.com/193880360


Men prøvde oss på snurr under marsj, noe vi aldri har prøvd før. Dette er forsøk nr 1 og 3. Dobbelkommando (verbal og håndsignal), men shit au. Første gangen skjønte han ikke at han skulle tilbake på plass, men tok det ganske fort.

https://vimeo.com/193880685
https://vimeo.com/193880786


Så prøvde jeg kun håndsignal på snurren, men "på plass"-kommando etter snurren (er det lov? [emoji28]).

https://vimeo.com/193880942

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky kan å snurre en vei, men jeg kom aldri særlig langt på innlæring av andre veien. [emoji14] Brukte lokking tror jeg. 
Tenkte dog å ta opp dette når han er ok i ryggen igjen, men trenger tips til kommando ord! Hva bruker dere? 
Her er ene veien pr idag. "danse". 

Beklager dobbeltpost!

Vi bruker høy/høyre og ven/venstre. Han reagerer likt på begge. Lært inn som snurr for å videreføre til retningskommandoer i agility.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...