Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 2. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

2.    Desember

 

Øvelse: Finne person

 

Den andre luka er å finne en person. Dette er en øvelse som de aller fleste hunder kan gjøre og som kan involvere familie eller venner. Denne kan du gjøre ute eller inne og du trenger en ekstra person (eller flere) og godbiter og leke.

 

Om du er utendørs er det fint at hunden er varmet opp først og har fått gjort i fra seg. Du kan være i skogen, på en parkeringsplass, industriområde eller nesten hva som helst bare det er mulig for den andre personen å gjemme seg (og sikker for hunden å være løs om du velger det).

 

Utstyr vedkommende med smaskens godbiter og favorittleken til hunden. Du kan velge om du vil la hunden se at personen går og gjemmer seg eller ikke.

 

Vi kan først ta at hunden ser at personen gjemmer seg:

·      Ha hunden stående sammen med deg i bånd

·      Stå og se på at personen går og gjemmer seg (han trenger ikke å gå langt, gjør det gjerne lett i begynnelsen). La hunden se at personen går, personen kan gjerne rope og lokke litt på den om den virker uinteressert

·      Når personen har gjemt seg, kan du enten slippe hunden og la den løpe bort til personen, eller du kan løpe sammen med den i bånd. Om du har den i bånd, la hunden lede an, den kan fint få lov til å trekke i båndet, men det må ikke hindre den i å komme fremover

·      Når hunden kommer frem til personen, blir det julaften med masse godbiter, kos, ros og lek

·      Øk vanskelighetsgraden etter hvert og varierer hvor personen gjemmer seg. Det kan fint være flere enn en person som gjemmer seg sammen og etter hvert på ulike steder og det er bare fint om det er noen hunden kjenner fra før av og er glad i

 

Et annet alternativ er å gjemme personen uten at hunden se det først. Denne beskrivelsen passer for at dere er ute sånn at hunden kan bruke vinden:

 

·      Avtal et gjemmested for personen. La personen gå i en bue ut til hvor den skal ligge sånn at det ikke går et direkte spor dit han ligger

·      Ta ut hunden, ha den gjerne i bånd, men løs går også

·      Pass på at dere har motvind og at vinden kommer fra den retningen personen ligger

·      Se for deg at området dere skal gå i er en firkant hvor personen ligger i enden av firkanten. Gå i serpentiner fremover sånn at du dekker fra ytterkant til ytterkant

·      Følg nøye med på hunden og se om den får personen i nesen

·      Når hunden viser at den har personen i nesen, kan du koble den løs eller slippe båndet sånn at den kan løpe frem til personen. Evt. kan du løpe sammen med hunden i bånd, men gi den et signal sånn at den skjønner at den får lov til å løpe fremover

·      Hos personen blir det hurrameirundt med masse ros, kos, godbiter og lek

·      Om hunden er løs og følger deg i serpentinene, løper den selv når den får personen i nesen

 

Om dere gjemmer personen innendørs kan hunden naturlig nok ikke bruke vinden, men den kan likevel bruke nesen, så personen kan etter hvert gjemme seg under og bak ting. I starten er det greit å gjøre det enkelt sånn at hunden lykkes og skjønner hva den skal gjøre. Fint å leke gjemsel med barna f.eks! En kan variere om hunden ser at personen går og gjemmer seg eller at den ikke ser det. Personen kan velge å rope en eller to ganger på den for å få hunden i gang eller du kan gå sammen med den rundt i huset og ”plutselig” finne personen. Bruk fantasien!

 

Vanskelighetsgrad:

·      Gjem personen langt unna eller i et stort område

·      Gjem personen i høyden

·      Gjem personen bak høye kanter sånn at hunden ikke kommer direkte til personen, men må strekke seg for å se over kanten

·      Lær hunden å melde at den har funnet personen

·      Gjem flere personer

·      Gjem personen bak ei lukket dør

Lykke til og kos dere med gjemselen! 

EDIT: Om du er alene, kan du sette hunden igjen i bli og gå og gjemme deg, både utendørs og inne, også rope på ham når du har gjemt deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
36 minutter siden, Siri skrev:

@JeanetteH Gjett hva du skal få gjøre i morgen :D 

:lol: 

Så gøy å se alle hundene her in action :D 

Jeg må se om jeg får noen til å hjelpe når det er dagslys. Det blir jo så fort mørkt for tiden. 
Hvis jeg ikke rekker i morgen så blir det i løpet av en helg. Helt garantert :) Og så må det være noen som er villige til å la seg filme. :whistle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, maysofie skrev:

Oppgaver med andre mennesker tror jag generellt blir vanskelig for oss.

Vi kommer nok også til å slite litt der, kjenner jeg. Bare flaks at jeg omgir meg med et menneske i morgen :lol: 

7 timer siden, JeanetteH skrev:

Sinner er sikkert også med på leken. Jeg vet Talli er :lol:

Da vet vi hva vi har å gjøre i dag :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anette skrev:

Må se om jeg finner noen mennesker i dagslys :P evnt blir det mørkesøk :o

 

9 timer siden, *Kat84* skrev:

:lol: 

Så gøy å se alle hundene her in action :D 

Jeg må se om jeg får noen til å hjelpe når det er dagslys. Det blir jo så fort mørkt for tiden. 
Hvis jeg ikke rekker i morgen så blir det i løpet av en helg. Helt garantert :) Og så må det være noen som er villige til å la seg filme. :whistle: 

 

9 timer siden, maysofie skrev:

Kan vi twiste den til å finne sau? Har ingen figuranter å finne, men skal antakelig på gjeterhundtrening :lol:

Oppgaver med andre mennesker tror jag generellt blir vanskelig for oss.

 

9 timer siden, Raksha skrev:

Har filmet team Klotzmajor i snurring, se om jeg får til  å legge ut filmen her før jeg natter. :D  Vi står over luke nr to, men kommer sterkere tilbake senere. :D

Edit: Får ikke lasta opp på sirupsnettet mitt, se om det løser seg over natta. 

 

 

Om dere ikke har noen andre å bruke, går det an å be hunden bli igjen også gå og gjemme seg selv og rope når du har gjemt deg. Det funker både ute og inne, men hunden må så klart være rimelig trygg på bli-kommandoen sin.

Om det er mørkt, går det an å være på et område hvor det er opplyst, sånn som på en parkeringsplass (gjemme seg bak biler etc.) eller industri-lignende områder. Hodelykt er også en fin ting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Om dere ikke har noen andre å bruke, går det an å be hunden bli igjen også gå og gjemme seg selv og rope når du har gjemt deg. Det funker både ute og inne, men hunden må så klart være rimelig trygg på bli-kommandoen sin.

Skal se hva vi får til, men mulig vi også må stå over i dag ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, Poter skrev:

Om dere ikke har noen andre å bruke, går det an å be hunden bli igjen også gå og gjemme seg selv og rope når du har gjemt deg. Det funker både ute og inne, men hunden må så klart være rimelig trygg på bli-kommandoen sin.

Om det er mørkt, går det an å være på et område hvor det er opplyst, sånn som på en parkeringsplass (gjemme seg bak biler etc.) eller industri-lignende områder. Hodelykt er også en fin ting :) 

Jeg hadde i tankene at jeg starter med gjenstand (vi har ikke startet sporsøk helt enda) innendørs han liker, og så kanskje prøve med meg selv. 
Og heller poste en forsinket video hvor han søker etter andre når det klaffer sånn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 at 11:58 AM, *Kat84* skrev:

Jeg hadde i tankene at jeg starter med gjenstand (vi har ikke startet sporsøk helt enda) innendørs han liker, og så kanskje prøve med meg selv. 
Og heller poste en forsinket video hvor han søker etter andre når det klaffer sånn :)

 

Tjaaa, å finne gjenstand er å finne gjenstand, mens å finne menneske er å finne menneske :) Det kan jo hende du får bruk for den atferden senere i desember, hvem vet, liksom ;)

Det går veldig greit å gjemme seg innendørs. Om hunden din ikke kan bli, kan du kaste noen godbiter på gulvet og skyndte deg å gjemme deg mens han er opptatt med det også evt. rope på ham når du tror han er ferdig med å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 desember, finne en person

Denne synes jeg var litt vanskelig å filme. Enten ser man en hund som forsvinner på 0 komma niks eller utstyrt personen med telefonen, der det var litt vanskelig og filme samtidig som man skal gjemme seg godt. 

Isåfall, her er både Milla og Deli i søk etter venninne, hun ligger ca 100 meter inn i skogen. Milla løw dis, hun elsker og terrorisere med høy lyd (ingen påvirkning annet enn at hun ser personen gå sin vei). 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. desember - "Finne tanten"
I dag hadde vi besøk av tante Jeanette, så hun hjalp oss med gjennomføringen av dagens utfordring :D Vi hadde visse tekniske problemer mht filming, da mitt gamle kompaktkamera ikke var helt samarbeidsvillig som videokamera, og ikke ville fokusere slik vi ville... men det ble da film til slutt :)

Først ute var Yasmine... det er utrolig hva prinsesser kan gjøre for litt leverposte :ahappy:

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 2 - 2. desember

Ble litt kjedelig bidrag fra oss i manko på figurant og ork :)
Hundene fikk ligge igjen i andre enden av huset og jeg snek meg inn på innerste boden og kontoret, steder vi vanligvis ikke er i huset sammen. Tett nese, prusting og pesing pluss pluttestemme, så beklager det :lol:

(Og med det innså man at vi burde hente frem klosaksa, yepyep)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 2 ble det dårlig med her. Ingen hjemme til innendørs praksis, og utendørs er det ca stikk motsatt av det vi driver med. Finne meg gjør de alltids, men helst etter å ha gjort noe fornuftig. Valpene hadde sikkert kommet om jeg gjemte meg, men vi jobber liksom for å få dem ut i søk, ikke lure på hvor mor er :P

Så det ble et lite ettermidagsslipp på hygenen i steden. Hun leter selvsagt ikke etter folk, men pusen. Den var ikke hjemme i dag, eller var i hvertfall ikke noe fot å finne så seint. En 8-9 km i søk fikk hun da. Pila er der jeg sitter, så hun måtte jo for så vidt "finne" meg :)

WP_20161202_001.jpg

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

WP_20161202_001.jpgLuke 2 ble det dårlig med her. Ingen hjemme til innendørs praksis, og utendørs er det ca stikk motsatt av det vi driver med. Finne meg gjør de alltids, men helst etter å ha gjort noe fornuftig. Valpene hadde sikkert kommet om jeg gjemte meg, men vi jobber liksom for å få dem ut i søk, ikke lure på hvor mor er :P

Så det ble et lite ettermidagsslipp på hygenen i steden. Hun leter selvsagt ikke etter folk, men pusen. Den var ikke hjemme i dag, eller var i hvertfall ikke noe fot å finne så seint. En 8-9 km i søk fikk hun da. Pila er der jeg sitter, så hun måtte jo for så vidt "finne" meg :)

Kult :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

2. desember
Liten valp kan også finne tante (Sinner er altså til å spise opp):

 

Liten tøffing var han :wub: Og leverpostei var faktisk det beste han noen gang har smakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Siri skrev:

Kult :D 

Vesentlig mer kult med uttak og los, men den pusen sitter dønn hardt om dagen, og flytter seg svært lite (hvit på barmark) Har blitt mye drev på feil dyr de siste ukene (rev og sånt :P) det er enda mindre kult...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Vesentlig mer kult med uttak og los, men den pusen sitter dønn hardt om dagen, og flytter seg svært lite (hvit på barmark) Har blitt mye drev på feil dyr de siste ukene (rev og sånt :P) det er enda mindre kult...

Hahhahahaa, det er vel greit at de går på rette arten ja *ler*. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...