Gå til innhold
Hundesonen.no

Mottar ikke stamtavle og eierskifte fra oppdretter.


Bosseline
 Share

Recommended Posts

Hei alle flotte hundemennesker der ute? 

Det har seg slik at vi sitter i en litt uheldig situasjon, vi kjøpte en valp i starten av Mai, i kontrakten står det at stamtavle og eierbevis skulle ettersendes. Nå har det altså gått noen mnd (Straks 7mnd) og vi har ikke sett noe til de. Vi har forsøkt kontaktet oppdretteren, men har gjentatte gangen kommet til mobilsvar, og blitt ignorert på tekstmeldinger. De gangene vi har fått kontakt har det vært noe kluss i papirene, og h*n skulle ordne det øyeblikkelig. 

Nå igjen får vi ikke kontakt med oppdretteren. vi skulle ønske at dette skulle ordnet seg av seg selv, da vi stolte på oppdretteren. Men nå føler vi oss desverre litt lurt :/

 vi trenger derfor tips og råd til hva vi skal/kan gjøre. 

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - trist når det blir sånn!

Vet du at mor og far faktisk er registrerte pudler? Hvis det på kontrakten står navn på dem så kan det jo i alle fall sjekkes først (mulig du allerede har gjort det, såklart...) Har oppdretteren registrert kull tidligere, eller er det en sånn førstegangsoppdretter som kun har denne ene hunden som de har hatt ett kull på. liksom?

Så vile jeg ha sjekket med rasemiljøet, f.eks. klubben, for å høre om dette er en kjent oppdretter, om de vet om dette - kanskje bare vedkommende normalt sett er kjempetreg med slikt, men det ordner seg som regel til slutt? (Da ville jeg nok ha ventet litt lenger før jeg hadde tatt saken videre).

Sende et rekommandert brev med "purring" til oppdrettern - så du i alle fall kan dokumentere senere at du har vært i kontakt og forhørt deg om dette.

Hvis det ikke er den samme personen som eier faren til valpekullet kunne du kanskje tatt kontakt med denne? H*n kunne kanskje hjelpe deg å få kontakt eller i alle fall gitt beskjed om at oppdr. må få "kroppen i gir" og gjøre dette snart? Selvjustisen innenfor et rase-/hundemiljø kan til tider være god hjelp å ha med seg som et pressmiddel..

Be NKK om hjelp - selv om jeg tviler på at de gjør noe som helst, men kan kanskje likevel komme med råd hvordan man tar dette videre hvis ikke noe annet funker.

Anmelde forholdet, men da bør man nok ha dokumentasjon på at man har forsøkt alle mulige andre løsninger, men ingenting har ført fram. Jeg er ikke sikker på til hvilken instans men dette vet sikkert NKK eller noen andre her inne - kanskje Forliksrådet?

Håper det løser seg for deg - for det er ikke så komplisert for oppdretteren å faktisk få papirene i orden såfremt avlsdyrene er registrerte i Nkk. Så det å være sååå treg å få til dette er bare sløvt.

:-)

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
18 timer siden, SusanneL skrev:

Anmelde forholdet, men da bør man nok ha dokumentasjon på at man har forsøkt alle mulige andre løsninger, men ingenting har ført fram. Jeg er ikke sikker på til hvilken instans men dette vet sikkert NKK eller noen andre her inne - kanskje Forliksrådet?

Håper det løser seg for deg - for det er ikke så komplisert for oppdretteren å faktisk få papirene i orden såfremt avlsdyrene er registrerte i Nkk. Så det å være sååå treg å få til dette er bare sløvt.

Anmelde bør man uansett, så lenge kravene for det er oppfylt og det er de de jo. Sånn bortsett fra at dette "bare" er snakk om en valp til en 10-20 lapper er det pr def. grov svindel og bedrageri. 

Det er merkelig hvor mye oppdrettere skal slippe unna med bare fordi folk handler i valpetåka. En hvilken som helst annen aktør (bortsett fra drugs og heleri) som hadde solgt varer til 10-20 lapper uten dokumentasjon ville hatt store problemer i løpet av det lille halvåret dette har pågått for trådstarter. 

Det er ikke bare komplisert. Det er umulig å få papirene i orden uten at oppdretter samarbeider. NKK's system er steinaldersk og modent for en modernisering.

7 timer siden, Pringlen skrev:

Den vanligste grunnen til at det drøyer er at oppdretter har noe uoppgjort med hanhundeier, og ikke har fått signatur fra denne. Så du kan jo kontakte hanhundeier og høre om det er der det ligger :)

Hvis den grunnen er så vanlig må det vel gå an å gi beskjed om det? Snakker de ikke norsk får de prøve engelsk da eller hva det måtte være av språk de kan gjøre seg forstått på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo faktisk TS skrevet at hunden ikke er registrert i NKK, så de har ikke noe å gjøre hvert fall. Stamtavle tror jeg du kan se langt etter, så lenge valpekullet ikke er registrert. Eierskifte trenger du jo ikke, for hunden er jo ikke registrert noe sted. Kjøpskontrakten har du jo som bevis på at hunden er din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg vet om oppdrettere som er supertrege med å registrere valpene sine - så man kan prøve med godbiter før man tar fram kanonen, liksom.. Derfor tipset jeg om noen enklere og rimeligere ting man prøver før man går til politi, hyrer advokat og går totalt av skaftet. Det er ikke (helt) sikkert at de forsøker å lure TS, liksom. Ergo burde man forhøre seg i "miljøet" og søke hjelp der først - i alle fall hvis oppdretteren normalt sett pleier å registrere sine valper.

Èn ting er om valpene er registrert eller ikke - finner man egentlig kullet på DogWeb hvis det bare er forhåndsregistret?? (Jeg trodde ikke at man kunne det) Men er foreldredyrene registrert? Mangler dèt også, så kan det jo se ut som om løpet er kjørt, dessverre..:-)

:-)

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SusanneL skrev:

Nåja, jeg vet om oppdrettere som er supertrege med å registrere valpene sine - så man kan prøve med godbiter før man tar fram kanonen, liksom.. Derfor tipset jeg om noen enklere og rimeligere ting man prøver før man går til politi, hyrer advokat og går totalt av skaftet. Det er ikke (helt) sikkert at de forsøker å lure TS, liksom. Ergo burde man forhøre seg i "miljøet" og søke hjelp der først - i alle fall hvis oppdretteren normalt sett pleier å registrere sine valper.

Men herremin - det er da selvsagt best å starte med kanon og bazooka, for alle oppdrettere er selvfølgelig ute etter å lure folk... det er jo opplest og vedtatt :aww: 

5 timer siden, SusanneL skrev:

Èn ting er om valpene er registrert eller ikke - finner man egentlig kullet på DogWeb hvis det bare er forhåndsregistret?? (Jeg trodde ikke at man kunne det) Men er foreldredyrene registrert? Mangler dèt også, så kan det jo se ut som om løpet er kjørt, dessverre..:-)

Ja, forhåndsregistrerte kull ligger på DogWeb - men da selvsagt kun med et kullnummer og ingen oversikt over valper. Men navn på foreldre og oppdretter ligger der. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Seriøst gi de ett klapp på skuldra for de har jo så mye å gjøre at valpekjøperne pent må vente? Hva er dette for noen inngrodde holdninger i miljøet? Vi snakker et halvt år (7 måneder for å være nøyaktig) på overtid her, ikke noen dager og kanskje uker man kan forvente med behandlingstid i systemet osv. 

Det er jo liksom ikke uten konsekvenser for valpekjøper å få orden på eierskap, forsikringer osv osv det burde være unødvendig å nevne på et hundeforum.

Og nei, en anmeldelse er på ingen måte kanon og bazooka, hvorfor dere drar inn advokater og masse annet tøys? Som jeg skrev blir den sannsynligvis henlagt, det er mer en formalitet å regne. Men den vil gi et spark i rævva til noen staurer av noen oppdrettere til å se å få ting de er pålagt gjort for ett halv år siden gjort samt en grei påminnelse om at dette på ingen verdens måte er greit. At dette er holdninger som med fordel kunne vært unngått og slutte å bagatellisere. 

6 timer siden, SusanneL skrev:

 Det er ikke (helt) sikkert at de forsøker å lure TS, liksom.

Hvis de er så totalt blotta for innsikt i hva de holder på med så kan de med fordel få en påminnelse. 

 

47 minutter siden, Siri skrev:

Men herremin - det er da selvsagt best å starte med kanon og bazooka, for alle oppdrettere er selvfølgelig ute etter å lure folk... det er jo opplest og vedtatt :aww: 

 

Derfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SusanneL skrev:

Nåja, jeg vet om oppdrettere som er supertrege med å registrere valpene sine - så man kan prøve med godbiter før man tar fram kanonen, liksom.. Derfor tipset jeg om noen enklere og rimeligere ting man prøver før man går til politi, hyrer advokat og går totalt av skaftet. Det er ikke (helt) sikkert at de forsøker å lure TS, liksom. Ergo burde man forhøre seg i "miljøet" og søke hjelp der først - i alle fall hvis oppdretteren normalt sett pleier å registrere sine valper.

Èn ting er om valpene er registrert eller ikke - finner man egentlig kullet på DogWeb hvis det bare er forhåndsregistret?? (Jeg trodde ikke at man kunne det) Men er foreldredyrene registrert? Mangler dèt også, så kan det jo se ut som om løpet er kjørt, dessverre..:-)

:-)

Susanne

Hvilke "godbiter" skal man egentlig prøve med, når oppdretter har oversett valpekjøper i syv mnd, og ikke svarer på henvendelser?!? Skal man sende dem en eske med konfekt og håpe på det beste?

Nei, en anmeldelse er på plass her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som tidligere nevnt, først sjekket med hannhundeier, og deretter tatt en prat med både NKK og puddelklubben. Litt av spørsmålet er jo hva TS ønsker for hunden. Tenker man å delta på utstilling eller andre offisielle arrangementer, så trenger man registreringen og stamtavlen. En anmeldelse vil ikke få denne på plass, da er det mer sannsynlig at oppdretter må refundere halve kjøpesummen. For meg, som utstiller og oppdretter, hadde sistnevnte løsning vært uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
56 minutter siden, Line skrev:

Jeg ville, som tidligere nevnt, først sjekket med hannhundeier, og deretter tatt en prat med både NKK og puddelklubben. Litt av spørsmålet er jo hva TS ønsker for hunden. Tenker man å delta på utstilling eller andre offisielle arrangementer, så trenger man registreringen og stamtavlen. En anmeldelse vil ikke få denne på plass, da er det mer sannsynlig at oppdretter må refundere halve kjøpesummen. For meg, som utstiller og oppdretter, hadde sistnevnte løsning vært uinteressant.

For å starte bakfra. Litt usikker på hva du mener med det siste der, men for deg som oppdretter så er hva som er uinteressant for deg og hva loven sier to vidt forskjellige ting. Eneste grunnen til at oppdrettere kan holde på sånn og slipper unna eventuell refusjon er fordi kjøp av hund er altfor personlig til at de fleste vil gi opp valpen pga formaliteter. Uavhengig av hva man ønsker og hva den skal brukes til, og hva har forresten det med saken å gjøre? Du kjøper noe da skal du ha det du har betalt for. Dette er jo helt absurd spinnville holdninger. Kjøper du en bil og den ikke er på veien pga omregistering så går det ikke lange tida før det skjer noe da snakker vi dager kanskje uker ikke måneder. 

Vi vet jo at oppdrettere kan ha forskjellige intensjoner med å unngå registrering om det er tilfellet, ingen grunn til å oppfordre til sånne holdninger.

Hannhundeier er ikke part i saken.

NKK er ikke part i saken og har ettertrykkelig presisert at de ikke går inn i sånne situasjoner. De kan ikke gjøre mer enn å gi generelle råd på linje med hvemsomhelst. Det de derimot kunne gjort var å sett på rutinene sine for å unngå alle disse hendelsene. 

Raseklubb er ikke part i saken. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kontakte hannhundeier handler mer om å få klarhet i hvor problemet ligger. NKK kan sanksjonere oppdretter med aktivitetsforbud, dersom oppdretter selger uregistrerte valper og registrerte valper om hverandre. Puddelklubben kan ekskludere oppdretter fra oppdretterlistene og også fra klubben.

Men for å ta det siste, som du ikke forsto @Kåre Lise: For meg som er en aktiv utstiller og oppdretter så er ikke en løsning hvor hunden forblir uregistrert en god løsning, selv om jeg får refundert halve kjøpesummen. Dette fordi jeg da ikke kan benytte hunden til tiltenkt formål. I lignende konflikter tidligere, hvor man har gått til sak, så er nettopp tilbakebetaling av halve kjøpesummen vanligvis utfallet. Dermed kommer det an på hva TS ønsker seg. Dersom det er viktig å få registreringen av hunden i orden så kan det være lurt å prøve andre løsninger før en eventuell anmeldelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
11 minutter siden, Line skrev:

Å kontakte hannhundeier handler mer om å få klarhet i hvor problemet ligger. NKK kan sanksjonere oppdretter med aktivitetsforbud, dersom oppdretter selger uregistrerte valper og registrerte valper om hverandre. Puddelklubben kan ekskludere oppdretter fra oppdretterlistene og også fra klubben.

Men for å ta det siste, som du ikke forsto @Kåre Lise: For meg som er en aktiv utstiller og oppdretter så er ikke en løsning hvor hunden forblir uregistrert en god løsning, selv om jeg får refundert halve kjøpesummen. Dette fordi jeg da ikke kan benytte hunden til tiltenkt formål. I lignende konflikter tidligere, hvor man har gått til sak, så er nettopp tilbakebetaling av halve kjøpesummen vanligvis utfallet. Dermed kommer det an på hva TS ønsker seg. Dersom det er viktig å få registreringen av hunden i orden så kan det være lurt å prøve andre løsninger før en eventuell anmeldelse.

Da må du faktisk forklare for meg hvorfor alt annet fjals og andre løsninger enn en anmeldelse skal få fortgang på papirarbeidet mens en anmeldelse bare fører til refusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, Line skrev:

Jeg må ingenting jeg, jeg sier bare min mening om hva jeg tenker kan være lurt.

Fair enough. Jeg sier bare det kan være lurt å si noe om hvorfor du mener det du gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med meg hunden , kjørt den tilbake til oppdretter og tatt med meg en erklæring i 2 eks der dere begge skriver under på at hunden er levert tilbake og at du får pengene igjen. Og anmeldt når ikke pengene kommer ( for det gjør de nok ikke men da sitter du ihvertfall ikke med hunden) . Dersom det er slik at du har kjøpt rasehund til full pris med papirer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med meg hunden , kjørt den tilbake til oppdretter og tatt med meg en erklæring i 2 eks der dere begge skriver under på at hunden er levert tilbake og at du får pengene igjen. Og anmeldt når ikke pengene kommer ( for det gjør de nok ikke men da sitter du ihvertfall ikke med hunden) . Dersom det er slik at du har kjøpt rasehund til full pris med papirer.
 
 
 
 

Ser vel for meg at de har blitt litt for glade i hunden til det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tonjek skrev:


Ser vel for meg at de har blitt litt for glade i hunden til det?

Skriver bare hva jeg hadde gjort. Jeg ville ikke ha blitt sittende med en hund uten papirer selv om noen dømmer oppdretter til å betale tilbake 1/2 kjøpesummen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 timer siden, yurij skrev:

Skriver bare hva jeg hadde gjort. Jeg ville ikke ha blitt sittende med en hund uten papirer selv om noen dømmer oppdretter til å betale tilbake 1/2 kjøpesummen.. 

Saken er vel heller at de fleste ikke tenker sånn. De fleste vil velge å beholde hunden m/u papirer og dette vet oppdrettere utmerket godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...