Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundenavn


idaemelie
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp med å bestemme hva min valp skal hete. Valpen er en blandingshund, og består av 75% papillon og 25% kinesisk nakenhund. Det er en hannhund. 

 

Selv har jeg tenkt ut litt, og kom egentlig frem til Dexter, men siden hunden til stesøsteren min heter det, ble det litt feil å kalle min det også. 

IMG_0772.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opplevde det samme som Rocket over, det falt liksom litt på plass av seg selv - hadde et par navn jeg vurderte på forhånd, som alle måtte gjennom kriteriene positive assosiasjoner, lett å si, passer til et dyr, etc (hadde for eksempel ikke vært på tale for meg å kalle hunden min Geir, selv om jeg vet om folk som har gjort det og...). For meg som litterær entusiast ville jeg gjerne kalle ham opp etter en bokfigur, og da det lille hvite nøstet kom i hus fikk han fort navnet Mio, etter min barndomsfavoritt. 

For øvrig svarer han nå til en haug med forskjellige kallenavn som doffen, pøbel, kompis og lillegutt. 

Tror det viktigste er at det er et navn du som hundeeier er komfortabel med å si ofte og mye. Ikke bare når du skal presentere hunden eller omtale ham inni hodet, men også når han trenes - kan garantere at hele nabolaget har hørt meg rope navnet på min ganske høyt under treningsperioden... 

Men det er kanskje inspirasjon du leter etter i denne tråden? :icon_redface:

Dexter forbinder jeg med et litt sånn "rakkernavn", så hvis du ville hatt noe lignende i tone har du Rusken, Dash, Rex, Noddy, Max, Koda, osv. 

Ellers tenker jeg kanskje at Domino hadde vært et bra navn til den valpen din - to raser, svart og hvit i fargen? Men tre stavelser er kanskje litt i lengste laget!

Heldigvis kan du også "prøve ut" noen navn og se om det føles riktig nå når valpen er så ung! Han lærer seg hva han heter ved konsekvent bruk (og godbiter!), tross alt :) Uansett hva du velger, lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet min hund så klarte jeg ikke å finne navn. Jeg hadde hatt ham i over en måned før jeg bare bestemte meg for å kalle ham noe(dvs. min bror fant et navn). Etter å ha brukt det i noen uker så ble jeg vant til det, og i dag kunne han jo bare ikke hatt et annet navn, for det passer ham perfekt. :)

Ergo, ikke alltid navnet bare faller på plass. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer mennesker her i verden, de som synes det er vanskelig å finne på navn til dyr og barn, og de som har det klinkende klart flere år før det er aktuelt. Jeg tilhører den siste gruppen, og har alltid gjort det! :lol:

Det var bare en liten refleksjon, helt uten å være til hjelp for trådstarter. For å være litt til hjelp: Det finnes sider med haugevis av forslag til hundenavn (google "hundenavn"). Noter ned ti - tjue navn som du synes er ok, smak på disse navnene helt til ett av dem føles mest riktig.

Og gratulerer med valp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...