Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring... Hvilken skal jeg ha? Agria, DNB..... Vanskelig


Orca
 Share

Recommended Posts

Prøver å finne ut hvilken forsikring jeg skal ha på valpen og det er veldig vanskelig. 

Ser den billigste er DNB hvis jeg har en annen forsikring der. 1500 i egenandel bare. 
Men føler folk flest har Agria, så blir litt usikker. Må jo være en eller annen catch med en billig forsikring som DNB sin. 
Kan ikke så mye om dette. Kom gjerne med oppsummeringer om hva du har og hvorfor...

 

RED: Fant ut selv det med DNB. Men kom gjerne videre med erfaringer eller anbefaligner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ivrig type.   Jeg har Agria, og er fornøyd med det. Skal jeg ha en shiba til på noe tidspunkt kommer den dog ikke til å være forsikra, da går jeg heller for kredittkort- og penger på kontoløsning

Og det er derfor det er så viktig å vite akkurat hva forsikringsvilkårene sier... Jeg hadde bilforsikringen min i Codan, jeg, i mange år. Det var jo billig - superbillig faktisk. Det var ikke fullt så

Også veldig fornøyd med Agria. Har brukt de til både katt og hund i mange år, aldri hatt noe slags problem med utbetaling og de har utrolig rask saksbehandling.

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Opphører ikke DNB sin når hunden blir 10 år? Ville sjekket det i vert fall. Bruker Gjensidige selv, mest fordi alle andre forsikringer er der.

Jo, var det jeg fant ut. Så den er uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt noen dårlige erfaringer selv, og nær vennekrets med Agria så er det totalt uaktuelt for meg.

Gjensidige derimot har aldri vært noen problemer, og jeg har hatt ett par "rare" skadesaker på hund. 

Agria har satt seg på bakbeina på helt vanlige skadesaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Orca skrev:

Prøver å finne ut hvilken forsikring jeg skal ha på valpen og det er veldig vanskelig. 

Ser den billigste er DNB hvis jeg har en annen forsikring der. 1500 i egenandel bare. 
Men føler folk flest har Agria, så blir litt usikker. Må jo være en eller annen catch med en billig forsikring som DNB sin. 
Kan ikke så mye om dette. Kom gjerne med oppsummeringer om hva du har og hvorfor...

Jeg hadde mine forrige hunder i DNB - og bortsett fra at forsikringen opphører automatisk når hunden blir 10 år så fungerte det vel strengt tatt greit, men jeg har vel litt liten erfaring å uttale meg på - jeg hadde aldri behov for å bruke forsikringen. Forøvrig fikk jeg beskjed fra DNB 2 år etter at bikkja var blitt 10 år om at forsikringen var opphørt. Da hadde hunden vært død i nesten et år. 

Nå har jeg Agria - har hatt behov for å bruke dem en gang, det var ikke noe problem (røntgen av halt valp) - men fikk anmerkning på forsikringen om at den ikke lenger dekker leddproblemer... og det selv om utredning ikke fant årsak til haltingen, men jeg fant den litt senere og fikk behandlet det. Siden har ikke hunden vært halt, den har HDA/AD0 og ingen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før, og sier det igjen...

Agria har vært helt fantastiske for oss. Jeg har hatt utgifter på totalt 140,000 kroner på min kjære labrador nå de siste 7,5 årene, og jeg har aldri hatt vanskeligheter med å få utbetalt noe fra forsikringen. Direkteoppgjør og dekking av 2x korsbåndsoperasjon, menisk+forkalkningsoperasjon, medisiner enmasse over 6 år, ørebetennelse, analkjertelbetennelse, operere ut en plastikkspiss i nesen. Alt har vært flawlessly dekket av Agria. Hunden har vært fullforsikret siden jeg hentet henne hos oppdretter ved 9 uker.

Enkelt å velge størrelse på egenandel og bevegelig andel selv.

Nå sist når vi fant korsbåndsskaden på Luna foregikk det ca slik:

Bestilling av time Mandag. Samme dag fant de korsbåndsskade. Operasjon Tirsdag. Null kontakt med Agria fra min side. Direkteoppgjør fiks ferdig og ~25,000 kroner var dekket av Agria (på Onsdag når jeg hentet hunden hos veterinær). Torsdag kveld fikk jeg kvittering fra Agria på epost. Jeg trengte ikke løfte en finger. Er det rart man er fornøyd?

Har ingen erfaring med Gjensidige, så jeg har ikke noe negativt å si om de som sådan. Spørs kanskje mest hva prisen blir, det kan jo skille en del ifht rabatter og rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Siri skrev:

 

Nå har jeg Agria - har hatt behov for å bruke dem en gang, det var ikke noe problem (røntgen av halt valp) - men fikk anmerkning på forsikringen om at den ikke lenger dekker leddproblemer... og det selv om utredning ikke fant årsak til haltingen, men jeg fant den litt senere og fikk behandlet det. Siden har ikke hunden vært halt, den har HDA/AD0 og ingen problemer. 

Det er veldig Agria, måtte bruke masse penger på å finne ut av en infeksjon på ene øyet på en hund. Fikk så beskjed om at det kom anmerkning på begge øynene og fra nå ikke dekket øye problemer...

En jeg kjenner ønsket ganske nylig å få utbetalt avlsforsikringen på en hund da det ble funnet feil på hjertet. Agria ville ikke betale ut da det ikke var noen offisielle restriksjoner på at hunder ikke kunne avles på med hjertefeil innen den rasen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Har sagt det før, og sier det igjen...

Agria har vært helt fantastiske for oss. Jeg har hatt utgifter på totalt 140,000 kroner på min kjære labrador nå de siste 7,5 årene, og jeg har aldri hatt vanskeligheter med å få utbetalt noe fra forsikringen. Direkteoppgjør og dekking av 2x korsbåndsoperasjon, menisk+forkalkningsoperasjon, medisiner enmasse over 6 år, ørebetennelse, analkjertelbetennelse, operere ut en plastikkspiss i nesen. Alt har vært flawlessly dekket av Agria. Hunden har vært fullforsikret siden jeg hentet henne hos oppdretter ved 9 uker.

Enkelt å velge størrelse på egenandel og bevegelig andel selv.

Nå sist når vi fant korsbåndsskaden på Luna foregikk det ca slik:

Bestilling av time Mandag. Samme dag fant de korsbåndsskade. Operasjon Tirsdag. Null kontakt med Agria fra min side. Direkteoppgjør fiks ferdig og ~25,000 kroner var dekket av Agria (på Onsdag når jeg hentet hunden hos veterinær). Torsdag kveld fikk jeg kvittering fra Agria på epost. Jeg trengte ikke løfte en finger. Er det rart man er fornøyd?

Har ingen erfaring med Gjensidige, så jeg har ikke noe negativt å si om de som sådan. Spørs kanskje mest hva prisen blir, det kan jo skille en del ifht rabatter og rase...

Signerer denne!

Agria har betalt ut uten spørsmål når hunden min har vært syk, og hun har dessverre vært mye syk til tross for at hun bare er 3,5år. Hadde nylig en ringerunde for å sjekke pris hos andre forsikringsselskap, og det var ikke stor forskjell på årspremien, eneste som varierte var egenandel. Noen var faktisk dyrere enn Agria. Og hos noen så går forsikringen ut når hunden fyller 10år.

Synes det er veldig lettvint med Agria, med tanke på direkteoppgjør, lett å melde skade og sende inn journaler og kvitteringer via "min side" på agria.no. I tillegg har de en egenandelsperiode på 125dager, på første besøket hos veterinær i egenandelsperiden betaler vi 1500,- + 15%, på resten av utgiftene som skulle oppstå iløpet av denne perioden betaler vi kun 15% i egenandel.

Med andre ord er jeg meget fornøyd med Agria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Agria, men om man ser på finansklagenemda sine sider så har de mye klagesaker mot seg hvor forsikringstaker har fått medhold.

@Orca Du nevner egenandelen til DnB, men årsprisen har jo også litt å si? Jeg har sjekket pris på alle forsikringer inkludert DnB (hvor vi har alt annet) tidligere, og ingen har vært i nærheten av Agria på pris. Nå har vi kun veterinær, ikke livsforsikring, men Agria har vært såppas billigere at vi ikke har vurdert å bytte så lenge vi har vært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd med Agria, og kommer til å velge Gjensidige neste gang. Eventuelt jernbanepersonalet. 

Agria har vært kranglete med oss, og jeg har aldri fått igjen noe fra dem, selv med spesialforsikring. De mener Leja har en diagnose veterinæren ikke har gitt henne, og velger derfor å håndtere forsikringen deretter. Det irriterer meg helt grenseløst... dessuten setter de opp prisen helt enormt mye hvert år. De har satt opp med ca. 500kr i årspremie hvert år, og nå begynner det å bli dyrt synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like misfornøyd med agria som jeg er er fornøyd. 

Da Jatzy var valp hadde hu eti noe som satt fast i magen, da dekket sin del av operasjonen. Året etter sleit bikkja med eksem mellom tærne, og  fikk i sin tid en positiv allergirpøve, men Agria dekket aldri behandling/utgifter i forbindelse med dette.  Da de ikke ville dekke fjerning av betente talgkjertler, sa jeg de opp. Jeg gikk lei av å krangle med de. Jatzy har egen sparekonto nå hu. 

Yoshi er atopiker, altså han har positiv allergiprøve, og er utredet. Denne gangen har Agria dekket både prøvene, medisinen og behandlingen.

Begge hadde samme forsikringsavtale.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JeanetteH skrev:

Det er veldig Agria, måtte bruke masse penger på å finne ut av en infeksjon på ene øyet på en hund. Fikk så beskjed om at det kom anmerkning på begge øynene og fra nå ikke dekket øye problemer...

Ja, det er nok litt typisk... Jeg har litt lyst til å presse dem litt på dette, men vet ikke om jeg gidder. Jeg ser ikke for meg at det skal oppstå noe problem framover med dyret heller, så.... 

16 minutter siden, JeanetteH skrev:

En jeg kjenner ønsket ganske nylig å få utbetalt avlsforsikringen på en hund da det ble funnet feil på hjertet. Agria ville ikke betale ut da det ikke var noen offisielle restriksjoner på at hunder ikke kunne avles på med hjertefeil innen den rasen. 

Offisielle restriksjoner faktisk... skulle visst hva de legger i begrepet offisiell restriksjon... 

12 minutter siden, simira skrev:

Nå har vi kun veterinær, ikke livsforsikring, men Agria har vært såppas billigere at vi ikke har vurdert å bytte så lenge vi har vært fornøyd.

SÅnn har jeg det også - har ikke livsforsikring, kun veterinærforsikring, og da blir  det strengt tatt ikke hysterisk dyrt... Det er veterinærforsikring jeg synes er viktig å ha, ikke all verdens annet som drar opp prisen  (nei, jeg har ikke noen form for avlsforsikring på hundene mine heller - det er ikke spesielt viktig for meg). 

3 minutter siden, Red Merle skrev:

Da de ikke ville dekke fjerning av betente talgkjertler, sa jeg de opp. Jeg gikk lei av å krangle med de. Jatzy har egen sparekonto nå hu. 

Men en slik liten operasjon kommer vel knapt opp i egenandelsbeløpet? Jeg fjernet en stor fettkul på min forrige tispe, den satt dypt og det det var et relativt stort inngrep, men kostnaden kom vel bare så vidt over egenandelen og da syntes jeg ikke det var noe poeng å styre med forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

 

Men en slik liten operasjon kommer vel knapt opp i egenandelsbeløpet? Jeg fjernet en stor fettkul på min forrige tispe, den satt dypt og det det var et relativt stort inngrep, men kostnaden kom vel bare så vidt over egenandelen og da syntes jeg ikke det var noe poeng å styre med forsikringen.

Operasjonen kostet 4000 kr, men pga komplikasjoner som endte med ny operasjon, ble sluttbeløpet over 10 000 kr.

I egenandel har jeg 2000 kr + 15% bevegelig egenandel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig fornøyd med agria. Fått brukt det en hel del, og det har aldri vært noe problem. To ganger hat jeg trodd de skulle la vær å betale (ene gangen fordi jeg røntgen ryggen og den var helt fin. ingen diagnose, men de betalte sjekk de. den andre gangen et stort sår som bikkja rev opp 4 ganger i løpet av noen uker, noe som følte til komplikasjoner. De skjønte det var vanskelig å følge med på hunden 24/7 og betalte over 10 000 for et sår).

Hadde jernbanen før. Aldri mer. Da opphørte den ved 8 år, og det var flere ganger problemer med å få dekt for sykdom på den hunden jeg hadde da. Hun var mye syk, så var utrolig nedtur å ha et vanskelig forsikringsselskap.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg er også veldig fornøyd med Agria. Har brukt de veldig mange ganger, aldri hatt noe problem :) 

13 timer siden, Maria skrev:

Jeg er ikke fornøyd med Agria, og kommer til å velge Gjensidige neste gang. Eventuelt jernbanepersonalet. 

Agria har vært kranglete med oss, og jeg har aldri fått igjen noe fra dem, selv med spesialforsikring. De mener Leja har en diagnose veterinæren ikke har gitt henne, og velger derfor å håndtere forsikringen deretter. Det irriterer meg helt grenseløst... dessuten setter de opp prisen helt enormt mye hvert år. De har satt opp med ca. 500kr i årspremie hvert år, og nå begynner det å bli dyrt synes jeg. 

Da jeg tegnet bilforsikring hos JBF spurte de om jeg hadde flere forsikringer. Nevnte at jeg hadde hundeforsikring, hvorpå mannen jeg snakket med spurte hvilken. Da jeg svarte agria så anbefalte han meg faktisk å beholde forsikringen i agria får fremfor å selge på meg ny forsikring :) 

12 timer siden, Heidihj skrev:

Jeg er utrolig fornøyd med agria. Fått brukt det en hel del, og det har aldri vært noe problem. To ganger hat jeg trodd de skulle la vær å betale (ene gangen fordi jeg røntgen ryggen og den var helt fin. ingen diagnose, men de betalte sjekk de. den andre gangen et stort sår som bikkja rev opp 4 ganger i løpet av noen uker, noe som følte til komplikasjoner. De skjønte det var vanskelig å følge med på hunden 24/7 og betalte over 10 000 for et sår).

Hadde jernbanen før. Aldri mer. Da opphørte den ved 8 år, og det var flere ganger problemer med å få dekt for sykdom på den hunden jeg hadde da. Hun var mye syk, så var utrolig nedtur å ha et vanskelig forsikringsselskap.. 

Hehe, som noen sier med jbf - fin forsikring helt til du trenger å bruke den :aww: Lurte på hvorfor, men fikk "ryktet" bekreftet når broren min ble påkjørt. Kort fortalt - bilen hans sto skadet i 7 mnd (!) i vente på at saken skulle bli avgjort. Han måtte hele tiden ringe å mase på sitt forsikringsselskap, samt holde all kontakt med motparten (Gjensidige) selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra Agria nå, jeg fikk mer enn nok av dem etter at de har vært vanskelige i fire ulike tilfeller. Det er ikke bare at de ikke dekker ting du forventet at ville bli dekket, men det er noe med tonen de bruker i kommunikasjonen også. De har vært nedlatende når jeg har misforstått noe, og når jeg har korrigert dem med faktafeil eller Mattilsynets lover så har de sluttet å kommunisere, og det er arrogant.

Jeg har bare vært i nytt selskap i tre måneder, og ikke trengt dem enda, men da jeg byttet selskap kuttet jeg også ut en del tilleggsforsikringer som Agria likevel ikke ville utbetale meg (for eksempel avlsforsikringen, den betaler de ut i hytt og pine i noen tilfeller, og tviholder på den i andre tilfeller), og sparte 20.000 i året.

Agria er ikke de eneste som har direkteoppgjør, og det hjelper ikke med valgfri egenandel når du ender med å betale alt selv uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje også, for å balansere, poengtere at de gangene jeg har tatt telefoner til Agria selv (i starten, før jeg innså at alt går av seg selv så lenge man har tingene i orden og følger forsikringens avtalevilkår) - så har Agria utelukkende vært svært hyggelige med meg. Kontakt har vært via epost og telefon. De har ønsket oss lykke til, de har omtalt hunden min med navn, vært medfølende, og totalt sett bare vært hyggelige. Hjelpsomme. De har hatt kort ventetid, og det er enkelt å sende inn skadesak på egenhånd (f.eks når jeg kjøper medisiner, så sender jeg inn kvittering på epost).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, simira skrev:

Jeg har veldig god erfaring med Agria, men om man ser på finansklagenemda sine sider så har de mye klagesaker mot seg hvor forsikringstaker har fått medhold.

@Orca Du nevner egenandelen til DnB, men årsprisen har jo også litt å si? Jeg har sjekket pris på alle forsikringer inkludert DnB (hvor vi har alt annet) tidligere, og ingen har vært i nærheten av Agria på pris. Nå har vi kun veterinær, ikke livsforsikring, men Agria har vært såppas billigere at vi ikke har vurdert å bytte så lenge vi har vært fornøyd.

DnB er vel en av de beste på pris og avtale (vunnet "best i test" også)  hvis du har alt annet der. Du må være totalkunde.  Sjekket i fjor, da ville forsikring på Damir kostet ca 1500-2000 mer i året med agria enn dnb.  Men spørs sikkert på rasen :)

Vi er veldig fornøyde med dnb ihvertfall. :)

 

Redigert 

Jeg sjekket faktisk igjen nå, agria skal ha 609 kroner i mnd for å forsikre en ny valp nå.  Det er 7308 i året.  Det er jo bare latterlig, de kan ikke seriøst mene det? :huh: Uten livsforsikring og 30.000 i skade.  Hos DnB betaler vi 3000ish for samme greia.  

 

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med JBP sin forsikring  :) Har brukt den flere ganger (øyebetennelse på søndag, fettkuler+), aldri vært spørsmål når jeg sender inn skade, og pengene raskt på konto.

 

Forsikringen gjelder til hunden dør, og fast egenandel på 500,- per skadetilfelle. Den ene gangen hos veterinæren hvor regningen kom på 1000,- så spurte jeg om spesifisert kvittering pga forsikring, det var hun tydeligvis ikke vant til :P Men veldig godt når et par besøk og operasjon, som opprinnelig ble på 4000-5000, ente som 500,- for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ozzy skrev:

Jeg sjekket faktisk igjen nå, agria skal ha 609 kroner i mnd for å forsikre en ny valp nå.  Det er 7308 i året.  Det er jo bare latterlig, de kan ikke seriøst mene det? :huh: Uten livsforsikring og 30.000 i skade.  Hos DnB betaler vi 3000ish for samme greia. 

Det er store forskjeller på raser, og det er store endringer i forsikringspris på hund nå om dagen ja... I tillegg må man ta høyde for rabatter og gruppetilhørlighet. I tillegg må du se på hva slags fast egenandel og bevegelig egenandel du har valgt hos agria - og sammenlikne med hva du har hos DnB. I tillegg må du også se på forsikringsvilkår, så vidt jeg forstod fra tidligere info har DnB en del begrensende vilkår som at de ikke forsikrer hunden etter 10 år. I tillegg sier DnB:
"

Sitat

 

         Forsikringssummen for veterinærutgifter er begrenset til
        kr 30 000 per forsikringsår. For hund og katt reduseres
         forsikringssummen med kr 5 000 årlig etter dyret fyller
        6 år"

 

Gjensidige har:

"Forsikringssummen for dødsfallsdekningen reduseres med 20 % fra og med hovedforfall det året hunden fyller 7 år, og dekningen opphører automatisk ved hovedforfall det året hunden fyller 10 år.

Veterinærutgiftsdekningen Hund Pluss har ingen opphørsalder, og forsikringen løper til den blir sagt opp.

Dekningen Tap av bruksegenskaper opphører automatisk ved hovedforfall det året hunden fyller 8 år.

Du får dekket inntil 30 000 kroner per år. Grensen kan endres til 20 000, 40 000 eller 50 000 kroner."

Agria har ingen begrensning på alder, og max erstatning pr år:

"Du kan velge mellom 30 000 kroner og 60 000 kroner som høyeste forsikringssum per år. Forsikringssummen er den samme uansett hundens alder."

Med andre ord er det veldig viktig å sammenlikne på riktig måte. Du får mest hos Agria hva gjelder max erstatning, og kan slappe av hele hundens liv. Men da må du også betale for det.

I tillegg kan man nok gå i dybden på hver av de - i forhold til: hvem dekker mest av leddskader? Hva er forutsetningene for å få dekket f.eks HD/AD? Hva er forutsetningene for å få dekket allergi? Her er det skilnader. Og man må som hundeeier bestemme hvordan man ønsker å forsikre sin hund.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er store forskjeller på raser, og det er store endringer i forsikringspris på hund nå om dagen ja... I tillegg må man ta høyde for rabatter og gruppetilhørlighet. I tillegg må du se på hva slags fast egenandel og bevegelig egenandel du har valgt hos agria - og sammenlikne med hva du har hos DnB. I tillegg må du også se på forsikringsvilkår, så vidt jeg forstod fra tidligere info har DnB en del begrensende vilkår som at de ikke forsikrer hunden etter 10 år. I tillegg sier DnB:
"

 

Gjensidige har:

"Forsikringssummen for dødsfallsdekningen reduseres med 20 % fra og med hovedforfall det året hunden fyller 7 år, og dekningen opphører automatisk ved hovedforfall det året hunden fyller 10 år.

Veterinærutgiftsdekningen Hund Pluss har ingen opphørsalder, og forsikringen løper til den blir sagt opp.

Dekningen Tap av bruksegenskaper opphører automatisk ved hovedforfall det året hunden fyller 8 år.

Du får dekket inntil 30 000 kroner per år. Grensen kan endres til 20 000, 40 000 eller 50 000 kroner."

Agria har ingen begrensning på alder, og max erstatning pr år:

"Du kan velge mellom 30 000 kroner og 60 000 kroner som høyeste forsikringssum per år. Forsikringssummen er den samme uansett hundens alder."

Med andre ord er det veldig viktig å sammenlikne på riktig måte. Du får mest hos Agria hva gjelder max erstatning, og kan slappe av hele hundens liv. Men da må du også betale for det.

I tillegg kan man nok gå i dybden på hver av de - i forhold til: hvem dekker mest av leddskader? Hva er forutsetningene for å få dekket f.eks HD/AD? Hva er forutsetningene for å få dekket allergi? Her er det skilnader. Og man må som hundeeier bestemme hvordan man ønsker å forsikre sin hund.

 

Egenandel agria sto på 1000 og 15%, dnb har fast 1500. 

Nå er ikke over ti år forsikring superktuell for oss,  det er ikke vanlig at en DC blir 11-12år.

Jeg har ikke dnb sine fulle vilkår her, men uansett om jeg får litt mer for pengene fra agria så ville jeg heller spart de 4300 kronene i året, så kunne jeg dekt det selv. Da har jeg jo 43.000 kroner å bruke da om bikkja blir ti år.  Jeg synes 7300 kroner i året for en hundeforsikring som ikke er ut av det vanlige er helt hinsides dyrt.

Men det var ikke slik at jeg tok en (eller har tenkt til å gjøre) en seriøs sammenligning  mellom forsikringene. Var mer for å sjekke for å se hvor stor ca forskjell det var.  Vi er fornøyde med dnb og kommer aldri til å velge agria selv om de hadde vært billigere :)

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ozzy skrev:

Egenandel agria sto på 1000 og 15%, dnb har fast 1500. 

Nå er ikke over ti år forsikring superktuell for oss,  det er ikke vanlig at en DC blir 11-12år.

Jeg har ikke dnb sine fulle vilkår her, men uansett om jeg får litt mer for pengene fra agria så ville jeg heller spart de 4300 kronene i året, så kunne jeg dekt det selv. Da har jeg jo 43.000 kroner å bruke da om bikkja blir ti år.  Jeg synes 7300 kroner i året for en hundeforsikring som ikke er ut av det vanlige er helt hinsides dyrt. 

Som sagt: her må man sammenlikne alle aspekter. Valg av egenandeler, hva som dekkes av forsikringen, hvor lenge det dekkes av forsikringen, hvor mye som dekkes av grunnforsikring, hva som er skilt ut som ekstraforsikringer, hvilke ekstraforsikringer man ønsker å ha - og sist men ikke minst: hva du som hundeeier føler er relevant. Det er kanskje 40/60 vektlegging på dette? Eller egentlig, vil jeg kanskje si det avhenger 100% av hva eier selv mener er viktig.

Som du sier, for deg er det altså ikke så interessant å forsikre hunden din fullt for 30,000kr etter 7 år (med full stopp etter 10 år) fordi det ikke er vanlig at de blir så gammel. For meg er det essensielt å ha full dekning helt til hunden er død, irrelevant av nårtid den er det. Labradorer kan leve til 15 år eller mer, men det hadde for meg ikke endret noe om det var forventet 10 eller 20. Jeg liker å ha heldekning, enkelt og greit :P Derfor har det vært midt i blinken å ha Agria som dekker opp mot 60,000kr per år, uten noen "om og men", innskrenkninger eller andre særforhold.

Som sagt, så har vi så langt i år levert inn kvitteringer på en totalsum av rundt 40,000kr til forsikringsselskapet på min 8,5 år gamle hund :) Med andre ord ville vi falt utenfor DnBs dekning allerede. For eksempel. Vi har betalt gjennomsnittlig 4000kr/året i 8 år (har variert fra 3100kr til 4450kr). Totalt har vi betalt 32,000kr gjennom alle disse årene til Agria. "Tilbake" har vi som sagt fått minst 140,000kr totalt, over disse 8 årene. Mao har jeg gått med 110,000kr "overskudd" på å ha hunden forsikret, framfor å dekke det selv med hundekredittkort (som også er et alternativ, f.eks for folk med svært friske hunderaser som norsk elghund?).

Dette er absolutt noe veldig interessant å diskutere (synes jeg), for man vet aldri når man blir en av de uheldige som havner i denne situasjonen. Jeg ante ingen ting om dette før jeg fikk hund. Og til neste hund vet jeg ikke helt hva som vil være 100% rett eller galt, utover at jeg vet jeg *liker* å føle meg fulldekket. For å ta et eksempel til: Korsbåndsskader er ikke noe Labradoren er "kjent" for, selv om det er en tung stor hund og med andre ord er innenfor faresonen. Det er ikke automatisk slik at man tenker "labrador = korsbåndsskade", og man tenker heller ikke på dette som en hovedrisiko når man kjøper en valp. Hvis det så skjer disse skadene, vil det"alltid" ende opp med at begge knærne går i løpet av 1-2 år = ~70,000kr totalt for alt av oppfølgingstimer, medisiner, operasjoner, røntgenbilder etc. Bare for å ta et eksempel.

7300*8 = 58,400kr betalt til forsikringsselskapet i ditt eksempel med deres rase, etter 8års forsikring. Framdeles er totalsummen betalt til forsikringselskapet under hva kostnaden for korsbåndsoperasjon i begge knærne på en hund koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...