Gå til innhold
Hundesonen.no

"Du vil aldri klare å få henne helt bra"


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Dette fikk jeg høre av en bekjent for noen dager siden... valpen min på 5 mnd knurrer å bjeffer på alt som beveger seg ute. Mennesker, andre hunder og spesielt barn. Det er nok en blanding av litt for dårlig sosialisering fra min side ( selvom jeg følte selv at jeg var flink, så ser jeg nå at jeg kunne vært enda flinkere) og arv. Moren er helt lik.. så ble jeg litt forbanna men likevel motivert av denne kommentaren. Jeg skal få det til! Men nå som hun er 5 mnd er jo det viktigste grunnlaget allerede lagt. Er det liksom for sent nå?

I dag var vi i et populært turområde, og når vi kom var alt skummelt og måtte knurres på. Hun er en liten krabat på 5 kg men høres seriøst ut som en rottweiler når hun knurrer...satte oss i veikanten og trente på folk, syklister og gamle folk med stokk..så fikk hun leke med en annen hund :) hunder er sykt skumle på avstand men når de kommer bort vil hun leke...når vi skulle gå til bilen var alt fokus på meg og folk kunne gå forbi uten at hun sa et kvekk! Det har aldri skjedd før.

Ble så utrolig motivert til å jobbe videre, men blir usikker når flere sier til meg at det er for sent og at hun aldri vil bli bra mtp på at det ligger i genene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan nok bli helt fin, men det vil kreve en god del arbeid fra din side. Anbefaler deg å lese en del og sette deg inn i språk og adferd, og jobbe med kontakt, dempende signaler og passeringstrening. BAT og BAT 2.0 kan være fine verktøy for deg (treningssystem, flere bøker), Control Unleashed, Klikkertrening og dempende signaler (bøker), og kanskje et passeringskurs hvis det er noen gode i nærheten av deg. Hvis du er i Oslo vil jeg på det sterkeste anbefale grunnkurs hos Lundqvist, og språkkurset deres.

Og frem til dere har bedre kontroll på situasjonen bør du unngå å sette henne i slike situasjoner, dvs unngå populære turområder og andre travle steder hvor det er mye hun får knurret på.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du blir motivert! Da har dere jo et god utgangspunkt. Enig med simira her, du må nok jobbe mye med det. Vanskelig å si om hun kommer til å bli helt kurert eller ikke, men hun bli nok uansett håndterbar om du jobber med henne :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, simira skrev:

Hun kan nok bli helt fin, men det vil kreve en god del arbeid fra din side. Anbefaler deg å lese en del og sette deg inn i språk og adferd, og jobbe med kontakt, dempende signaler og passeringstrening. BAT og BAT 2.0 kan være fine verktøy for deg (treningssystem, flere bøker), Control Unleashed, Klikkertrening og dempende signaler (bøker), og kanskje et passeringskurs hvis det er noen gode i nærheten av deg. Hvis du er i Oslo vil jeg på det sterkeste anbefale grunnkurs hos Lundqvist, og språkkurset deres.

Og frem til dere har bedre kontroll på situasjonen bør du unngå å sette henne i slike situasjoner, dvs unngå populære turområder og andre travle steder hvor det er mye hun får knurret på.

Jeg bruker klikker og har lest flere bøker. En egen bok om dempende signaler og 100% positiv hverdagslydighet blant annet. Bor ikke i oslo men skal sjekke ut om det er noen passeringskurs i nærheten! :) 

Det går fint her hjemme når vi går tur. Når det kommer folk setter jeg meg på huk i veikanten å jobber med kontakt til folkene har gått forbi.. vi går mye på stranden og i en skog hvor hun får løpe løs og der er heller ikke mennesker skumle. Så hvis jeg ikke skal gå slike steder enda, hvor skal jeg da gå med henne? Føler liksom at verken jeg eller hun får så mye ut av å gå rundt i nabolaget hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er litt at for hver gang hun får en erfaring med å knurre på noe(n) så lærer hun av det. Ting du ikke vil hun skal lære. For hver gang hun havner i en situasjon der hun knurrer eller bjeffer på noe, så blir det litt mer jobb å trene det bort.

Du må jobbe med ting som kontakt og sladring på hjemmebane, først inne på stua og i kjente, trygge omgivelser. Så må du gradvis utsette henne for de tingene hun reagerer på, først på god avstand og så gradvis nærmere/flere. Her er det viktig at det er langt nok unna/få nok til at hun ikke reagerer veldig og til at du greier å jobbe med ro og kontakt. Det må finnes en mellomting mellom nabolaget og populære turområder der du bor? Hundeklubber er også fint, med mange hunder i aktivitet men under kontroll.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, simira skrev:

Poenget mitt er litt at for hver gang hun får en erfaring med å knurre på noe(n) så lærer hun av det. Ting du ikke vil hun skal lære. For hver gang hun havner i en situasjon der hun knurrer eller bjeffer på noe, så blir det litt mer jobb å trene det bort.

Du må jobbe med ting som kontakt og sladring på hjemmebane, først inne på stua og i kjente, trygge omgivelser. Så må du gradvis utsette henne for de tingene hun reagerer på, først på god avstand og så gradvis nærmere/flere. Her er det viktig at det er langt nok unna/få nok til at hun ikke reagerer veldig og til at du greier å jobbe med ro og kontakt. Det må finnes en mellomting mellom nabolaget og populære turområder der du bor? Hundeklubber er også fint, med mange hunder i aktivitet men under kontroll.

Skjønner :) problemet er at hun allerede har lært det, siden hun har holdt på sånn siden før jeg fikk henne...skal jobbe en del med kontakt inne og i hagen :) det blir en treningsøkt hver gang vi er i hagen for å tisse, siden hagen vår er vendt ut mot gata:blink: noen ganger(sjeldnere nå) låser hun seg helt og er ikke kontaktbar når vi er i hagen. Da har jeg pleid å fjerne henne fra situasjonen. Er det riktig?  

Det er helt sikkert en mellomting mellom nabolag å turområder men kommer ikke på noen i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale denne videoen: http://www.tawzerdog.com/programs/pattern-games-clicking-for-confidence-and-connection

Masse klikkerleker som er fine å lære en usikker valp. Skaper trygge sikre rammer som hunden lærer seg å kjenne igjen, sånn at selv om ting er skummelt så kjenner de igjen faste mønstre fra trygge omgivelser. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Hvor i landet bor du? Kanskje noen kan anbefale noen fine kurs/instruktører som kan hjelpe deg på veien :) 

Takk skal ta en kikk på videoen :) jeg bor i stavanger området

Ops, du og turb har så likt bilde, så trodde det var du, sprettballen, som linket til videoen.. men takk turb, skal prøve meg på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det @simira sa. :ahappy:

 

Dersom du ikkje tykkjer det er for langt, veit eg om ei heilt fantastisk dame som kan gi masse hjelp med å trene BAT, som bur i Bergen. Min lille fis tykkjer og tykte og at verda var stor og skummel, og me har kome laaangt med BAT! Det krev mykje eigeninnsats men er eit fantastisk verktøy. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siddis hundeskole i Stavanger skal vel være bra, og han som har skrevet 100%-bøkene er jo der. Ta kontakt med dem for hjelp?

Jeg ville ikke spart på noe når det gjelder å jobbe med dette nå, jo før du får tatt ordentlig tak i det jo større er sjansen for at du får bukt med problemet. Du skal også gjennom noen pubertetsperioder som sannsynligvis vil gjøre ting enda mer utfordrende, så det kan være greit å ha backup på problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Siddis hundeskole i Stavanger skal vel være bra, og han som har skrevet 100%-bøkene er jo der. Ta kontakt med dem for hjelp?

Jeg ville ikke spart på noe når det gjelder å jobbe med dette nå, jo før du får tatt ordentlig tak i det jo større er sjansen for at du får bukt med problemet. Du skal også gjennom noen pubertetsperioder som sannsynligvis vil gjøre ting enda mer utfordrende, så det kan være greit å ha backup på problemet da.

Ja jeg gikk på valpekurs der. Tror også Arne har privattimer og kommer på hjemmebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kaisen skrev:

Takk skal ta en kikk på videoen :) jeg bor i stavanger området

Ops, du og turb har så likt bilde, så trodde det var du, sprettballen, som linket til videoen.. men takk turb, skal prøve meg på dette!

Anbefaler deg å kontakte Karin B. Lyng ved Canis hundeskole avd. Stavanger. Vi har et kjempeflott treningsmiljø :) Vi trener på Forus vest ved Statoilbygget. På torsdager kl. 19 har vi også egentrening som er åpen for alle om trener positivt. Der kan du komme å trene hva du vil :) Så da kan du f.eks. stå på avstand og trene på oss andre som trener hund om du ønsker det. Vi har en policy på å alltid ta hensyn til andre, så det er liten sjanse for at du plutselig får en annen hund bort til deg, det er et veldig kontrollert miljø å trene i :) Når vi kommer på trening, så samles vi alltid først uten hund, nye får presentert seg og så sier folk hva de vil trene på og vi deler oss opp i grupper på to og to og så trener vi på omgang og gir hverandre tips og tilbakemeldinger. Veldig nyttig!

Karin har også privattimer, hun er veldig dyktig, så anbefaler på det sterkeste å kontakte henne. Søk på canis hundeskole avd. stavanger på facebook, der er det både en side som det legges ut når det er treninger, samt en gruppe med samme navn hvor man kan poste spørsmål eller lignende :)

RED: Hjemmeside med kontaktinfo og kurs etc. er www.canisstavanger.no Kan være lurt å kikke litt der også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Anbefaler deg å kontakte Karin B. Lyng ved Canis hundeskole avd. Stavanger. Vi har et kjempeflott treningsmiljø :) Vi trener på Forus vest ved Statoilbygget. På torsdager kl. 19 har vi også egentrening som er åpen for alle om trener positivt. Der kan du komme å trene hva du vil :) Så da kan du f.eks. stå på avstand og trene på oss andre som trener hund om du ønsker det. Vi har en policy på å alltid ta hensyn til andre, så det er liten sjanse for at du plutselig får en annen hund bort til deg, det er et veldig kontrollert miljø å trene i :) Når vi kommer på trening, så samles vi alltid først uten hund, nye får presentert seg og så sier folk hva de vil trene på og vi deler oss opp i grupper på to og to og så trener vi på omgang og gir hverandre tips og tilbakemeldinger. Veldig nyttig!

Karin har også privattimer, hun er veldig dyktig, så anbefaler på det sterkeste å kontakte henne. Søk på canis hundeskole avd. stavanger på facebook, der er det både en side som det legges ut når det er treninger, samt en gruppe med samme navn hvor man kan poste spørsmål eller lignende :)

RED: Hjemmeside med kontaktinfo og kurs etc. er www.canisstavanger.no Kan være lurt å kikke litt der også :)

Tusen takk for tips! Trener Karin for canis nå? Hun var jo på siddis før:P jeg syns sånne ting er veeeldig skummelt, men jeg skal absolutt tenke på det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Tusen takk for tips! Trener Karin for canis nå? Hun var jo på siddis før:P jeg syns sånne ting er veeeldig skummelt, men jeg skal absolutt tenke på det!!

Ja, stemmer :) Det er hun som driver Canis avd. Stavanger. 

Ingenting skummelt med å komme på trening. Vi er veldig hyggelige folk :) Nå har det blitt en trend at noen har med kakao også, kjempegod! *lokke lokke* Du er hjertelig velkommen om du har lyst å bli med :) 

Det hadde nok likevel ikke vært dumt å starte med etpar privattimer hos Karin først da, så har du en bedre plan på hvordan ting skal løses :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også absolutt anbefale Karin, fikk god hjelp av henne med beaglen min når han var ung! Husker henne som veldig ok! Også hjalp det at hun hadde blodhund selv så hun kjente til typen. :P 


Ellers kan jeg anbefale deg Merete Stokkenes. Hun holder kurs på Sviland. Hun er bl.a tidligere politihundfører. Du finner henne på kursagenten, på facebook og så har hun en nettside, men den tror jeg er litt utdatert. 
Hun trener også veldig positivt, men bruker en del mer lokking enn klikkertrening ofte gjør f.eks. Dyktig dame! 
Hun har hatt flere litt vanskelige hunder innom kurs og såvidt jeg har fått med meg så har alle eiere vært svært fornøyde med hjelpen de har fått. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Ja, stemmer :) Det er hun som driver Canis avd. Stavanger. 

Ingenting skummelt med å komme på trening. Vi er veldig hyggelige folk :) Nå har det blitt en trend at noen har med kakao også, kjempegod! *lokke lokke* Du er hjertelig velkommen om du har lyst å bli med :) 

Det hadde nok likevel ikke vært dumt å starte med etpar privattimer hos Karin først da, så har du en bedre plan på hvordan ting skal løses :) 

 

1 time siden, Rocket skrev:

Kan også absolutt anbefale Karin, fikk god hjelp av henne med beaglen min når han var ung! Husker henne som veldig ok! Også hjalp det at hun hadde blodhund selv så hun kjente til typen. :P 


Ellers kan jeg anbefale deg Merete Stokkenes. Hun holder kurs på Sviland. Hun er bl.a tidligere politihundfører. Du finner henne på kursagenten, på facebook og så har hun en nettside, men den tror jeg er litt utdatert. 
Hun trener også veldig positivt, men bruker en del mer lokking enn klikkertrening ofte gjør f.eks. Dyktig dame! 
Hun har hatt flere litt vanskelige hunder innom kurs og såvidt jeg har fått med meg så har alle eiere vært svært fornøyde med hjelpen de har fått. :) 

Har fått anbefalt eloise(?) Hos catch også.. det blir i hvertfall privat time, men etter jul da jeg har nok å bruke pengene på i disse tider:innocent:

Akkurat det med lokking bryr meg ikke så mye. Jeg skulle aldri i mitt liv ta i en klikker jeg... skulle trene positivt men klikker var for de spesielt interesserte og det styret orka ikke jeg. vel, hadde hunden i 1 mnd før jeg kjøpte meg klikker:whistle:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kaisen skrev:

 

Har fått anbefalt eloise(?) Hos catch også.. det blir i hvertfall privat time, men etter jul da jeg har nok å bruke pengene på i disse tider:innocent:

Akkurat det med lokking bryr meg ikke så mye. Jeg skulle aldri i mitt liv ta i en klikker jeg... skulle trene positivt men klikker var for de spesielt interesserte og det styret orka ikke jeg. vel, hadde hunden i 1 mnd før jeg kjøpte meg klikker:whistle:

Eloise kjenner jeg ikke annet enn på privaten(eller som bekjentskap), vi har trent litt sammen, men jeg har ikke gått noe kurs for henne, hun er jo ganske nyoppstarta i området her, så henne kan jeg ikke si det ene eller det andre om. Hun er flink på å trene hunder(lydighet etc.), men er usikker på hvor mye kunnskap hun har på problematferd. Jeg ville i såfall sikret meg om det først. Karin vet jeg er dyktig, hun er også videreutdannet på dette, det er ikke bare erfaringsbasert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...