Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


Stine
 Share

Recommended Posts

1 time siden, SFX skrev:

Joda, men i min rase så stoppes alle dyr etter 30 avkom for å avkomsgranskes, og om resultatene er meget bra kan de slippes fri på inntil 80 valper sammenlagt. Det er ikke veldig mange hunder som når den 30-grensa, de fleste hanner har et kull eller to. Unntakene er storvinnerne, eller enkelte importer som har så mye nytt og ukjent og fremmed i stamtavla at enkelte tror at det må bli bra, for da dobler de garantert (!) ikke sykdomsgen. Jeg vil heller ha høy innavlsgrad enn en radikal utavl hvor jeg ikke vet en shit om hannen og aldri har hørt om forfedrene... 

Så har jeg fått flere henvendelser på Glam som jeg har takket pent nei til, fordi jeg ikke synes det er så interessant. Når tispeeier legger ut om hvor redd tispa er, og hvor fint det er at Glam er stødig, da er ikke det noe jeg er med på. Så jeg kunne fått ham fort til 30 valper om det var målet. Ga jeg faaan, så ville jeg selvfølgelig tjent penger. Og i flere raser har de ingen nedsatte maksgrenser, har jeg sett.

For moro skyld - om han får 30 valper, så "tjener" jeg cirka 75.000. Jeg vil tro jeg bruker omtrent det samme i innkjøp og "drift" - om en skal tenke på det å kjøpe en hannhund som en økonomisk investering. Jeg tenker på ham som en familiehund med noen himla fine bonuser at han kan stilles og er avlsklarert. Og om han får inn noen parringspenger, så får han finansiert sin egen mat og et par utstillinger i en periode. Men jeg ser ikke for meg at han kan finansiere ny bil til meg, som enkelte har det for seg - at jeg har en hannhund og tre tisper betyr ikke det samme for meg som det gjør for enkelte med dollartegn i pupillene :D 

Jeg sa ikke at hannhundeiere nødvendigvis ble rike, men det er et større potensiale for å tjene penger på en hannhund enn det er på ei tispe - særlig for oss som allikevel stiller, meritterer og helsesjekker bikkjene våre. 

At det er en avkomsgrense, vil det si at klubben ikke formidler kull etter ham, eller vil det si at avkom ikke blir registrert i NKK? For det må da være mer enn 80 avkom av denne Ola Odelsgutt, f.eks? Syns han stadig var far på kull jeg, og jeg følger ikke med på berner engang :lol: Men nei, det er ingen avkomsgrense på mellompuddel nei, det anbefales at man ikke bruker hanner som har over 5 % avkom over en 5 års periode, tror jeg det er, men det er 50 valper det, om jeg ikke husker feil, og på mellompuddel så er det over 10 kull. 2.500 kr i sprangavgift, og 2.500 kr pr levende valp ved 5 uker - dvs over 150.000 kr. Så går det 6 år, så har man rom for en paring til osv. Så hadde jeg holdt på med dette for å tjene penger, så hadde jeg kjøpt meg en pen hann, for å si det sånn. 

Og jada, det er potensiale for å tjene mer på mine tisper også, det er jo bare sært å ville ha bare 2 kull på de (og kanskje ikke det engang), liksom. Men jeg pleier ikke å protestere når folk spør om jeg tjener penger på kull heller, for det gjør jeg. Ikke så mye som de tror, men de pengene jeg bruker på helsesjekking og merittering ville jeg brukt allikevel, fordi det er en del av hobbyen i like stor grad som oppdretter-delen er :) 

1 time siden, *Kat84* skrev:

Stemmer på en prikk det. 
Osv osv med alt det derre tullet der :aww: 

Jeg pleier å få lyst til å klaske til folk som drar den frasen der :fish: Det er faktisk grenser for hvor sterke folk trenger å være :aww: 

1 time siden, Krutsi skrev:

Hva er greia med den nye sesongen av Girlmore girls? Det virker som en skikkelig etterligning jo.. stemmene høres ikke lik ut engang..

What? :o Jeg digga den jeg, det var akkurat de samme folka som sleit med akkurat de samme greiene i akkurat den samme koselige byen (jeg gjerne skulle bodd i!). Det var gøy med et nytt år i Gilmore Girls sine liv :aww: 

--

Jeg var ute en tur i stad, og der var den en Dogo Canario som måtte hilses på litt :ahappy: Eieren prøvde å være hyggelig og dra henne unna, men jeg bare "Neida, det går så fint, jeg er glad i hunder jeg, hun må bare komme bort og hilse på" :lol: Jeg pleier faktisk ikke å gjøre sånt, selv om @Siri liker å skryte av at hun ikke liker folk men er smugsosial :P Hun var veldig søt (dogoen altså) og syns jeg var en veldig flink rompekløer (derav presiseringen av at det gjaldt bikkja :P ). Så kom det en annen som viste seg å ha BC hjemme, så da ble det bikkjesnakk til vi holdt på å fryse på oss dryppert og gikk inn igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

Guest Christine

Når man får frikort, er det da lov å hente ut maks antall av en type medisin med en gang? Eller er det misbruk av ordningen å hente ut alt sånn på slutten av året når man får det man har på blåresept gratis? Vært kjekt å bunkret opp med disse allergimedisinene kjenner jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Når man får frikort, er det da lov å hente ut maks antall av en type medisin med en gang? Eller er det misbruk av ordningen å hente ut alt sånn på slutten av året når man får det man har på blåresept gratis? Vært kjekt å bunkret opp med disse allergimedisinene kjenner jeg..

Jeg gjør det hvert år :)  De på apoteket har til og med minnet meg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg pleier å få lyst til å klaske til folk som drar den frasen der :fish: Det er faktisk grenser for hvor sterke folk trenger å være :aww: 

 

Det er vel en av tidenes mest oppbrukte klisjeer ja :lol: 

Og om man presser seg til å være sterk for lenge, så blir bare bunnen enda verre. For den kommer på ett eller annet tidspunkt om man hele tiden skal gå rundt og være sterk og ikke kjenne etter. 
Det tullet der har jeg slutta med! :P 

Jeg burde egentlig sovet nå. Men jeg lurer på om jeg skal finne et godt teppe og noe kjedelig på Netflix slik at jeg blir brått trøtt og sovner på sofaen. 
Det funker gull hver gang. At jeg blir stiv og støl når jeg endelig våkner er ikke så nøye :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ozzy skrev:

Jeg gjør det hvert år :)  De på apoteket har til og med minnet meg på det. 

Tenker jeg skal gjøre det hvert år, men glemmer. Så nå har jeg lagt inn bestilling på nettapotek, koster meg 69 kr i frakt, men koster meg mer å dra å hente :aww::lol:  Får bare en av hver da, men det kan jo gjentas vel. :lol: Hater perioden før jeg når nytt frikort sånn i midten av februar en gang. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg sa ikke at hannhundeiere nødvendigvis ble rike, men det er et større potensiale for å tjene penger på en hannhund enn det er på ei tispe - særlig for oss som allikevel stiller, meritterer og helsesjekker bikkjene våre. 

At det er en avkomsgrense, vil det si at klubben ikke formidler kull etter ham, eller vil det si at avkom ikke blir registrert i NKK? For det må da være mer enn 80 avkom av denne Ola Odelsgutt, f.eks? Syns han stadig var far på kull jeg, og jeg følger ikke med på berner engang :lol: Men nei, det er ingen avkomsgrense på mellompuddel nei, det anbefales at man ikke bruker hanner som har over 5 % avkom over en 5 års periode, tror jeg det er, men det er 50 valper det, om jeg ikke husker feil, og på mellompuddel så er det over 10 kull. 2.500 kr i sprangavgift, og 2.500 kr pr levende valp ved 5 uker - dvs over 150.000 kr. Så går det 6 år, så har man rom for en paring til osv. Så hadde jeg holdt på med dette for å tjene penger, så hadde jeg kjøpt meg en pen hann, for å si det sånn. 

Og jada, det er potensiale for å tjene mer på mine tisper også, det er jo bare sært å ville ha bare 2 kull på de (og kanskje ikke det engang), liksom. Men jeg pleier ikke å protestere når folk spør om jeg tjener penger på kull heller, for det gjør jeg. Ikke så mye som de tror, men de pengene jeg bruker på helsesjekking og merittering ville jeg brukt allikevel, fordi det er en del av hobbyen i like stor grad som oppdretter-delen er :) 

Jeg pleier å få lyst til å klaske til folk som drar den frasen der :fish: Det er faktisk grenser for hvor sterke folk trenger å være :aww: 

What? :o Jeg digga den jeg, det var akkurat de samme folka som sleit med akkurat de samme greiene i akkurat den samme koselige byen (jeg gjerne skulle bodd i!). Det var gøy med et nytt år i Gilmore Girls sine liv :aww: 

--

Jeg var ute en tur i stad, og der var den en Dogo Canario som måtte hilses på litt :ahappy: Eieren prøvde å være hyggelig og dra henne unna, men jeg bare "Neida, det går så fint, jeg er glad i hunder jeg, hun må bare komme bort og hilse på" :lol: Jeg pleier faktisk ikke å gjøre sånt, selv om @Siri liker å skryte av at hun ikke liker folk men er smugsosial :P Hun var veldig søt (dogoen altså) og syns jeg var en veldig flink rompekløer (derav presiseringen av at det gjaldt bikkja :P ). Så kom det en annen som viste seg å ha BC hjemme, så da ble det bikkjesnakk til vi holdt på å fryse på oss dryppert og gikk inn igjen :P 

Nå har jeg nettopp sett alle tidligere episoder på Girlmore girls og ja, jeg der det er samme folka men de er likevel ikke seg selv.. jeg synes de overspiller karakterene i forhold til de tidligere sesongene.. 

jeg ble mega skuffa :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt bannskap, høy puls, og trusler om å kaste ice.net modemet ut vinduet bestemte det seg for å fungere. Så nå kan jeg finne noe dårlig på Netflix for å sovne. 

Jeg ble ikke mindre våken av det her :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, *Kat84* said:

Etter litt bannskap, høy puls, og trusler om å kaste ice.net modemet ut vinduet bestemte det seg for å fungere. Så nå kan jeg finne noe dårlig på Netflix for å sovne. 

Jeg ble ikke mindre våken av det her :aww: 

Jeg er lys våken og aner ikke hvorfor. Burde ikke være det, så lang dag som jeg har bak meg.
sitter nå her og snoker på nettet...på det vanlige temaet:D:dog_running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Det er vel en av tidenes mest oppbrukte klisjeer ja :lol: 

Og om man presser seg til å være sterk for lenge, så blir bare bunnen enda verre. For den kommer på ett eller annet tidspunkt om man hele tiden skal gå rundt og være sterk og ikke kjenne etter. 
Det tullet der har jeg slutta med! :P 

Jeg begynner å nærme meg en grense nå, jeg kjenner jeg får lyst til å være voldelig når folk kommer med velbrukte klisjeer om å holde seg positiv og at det er i motbakkene det går oppover og fra bunn er det bare en vei og det er opp og all den shiten der. Bare hold kjeft! Vi kan snakke om å holde seg positiv når dere har gått gjennom det jeg har vært gjennom, for jeg er sikker på at det er få som hadde klart å stå så støtt i ting som jeg har gjort de siste årene, men nå orker jeg snart ikke mer! 

Og jeg kan ikke si det heller vøtt, for da blir de bekymra, nettopp fordi jeg alltid står i ting og er positiv og ser fremover og whatever. Da er det ingen som veit hva de skal si lenger, så de kryper unna og tenker at jeg trenger litt tid for meg selv (og det er forsåvidt helt rett det), men det er ingen som kjemper kampene mine for meg, så hvordan jeg skal håndtere det kan folk drite i å kommentere, faktisk :aww: (Sorry, liten utblåsning på natta, det er sikkert bare bra for søvnen *kremt* Gå og legg deg, forresten :P

1 time siden, enna skrev:

Jeg visste ikke at det gikk an å fryse på seg dryppert...... :D

 

(og la til link så de unge som ikke kan slike ord, kan forstå det...)

What? Er ikke det oppdaget av medisinen enda at man kan fryse på seg dryppert altså? Det var allmennkunnskap på internatet på landbruksskolen allerede tidlig på 90-tallet det :aww: 

:lol: Frasen vi brukte var vel omtrent som "nå er det så kaldt at man kan fryse på seg dryppert eller det som verre er". Jeg er litt usikker på hva "det som verre er" er, men det er nok helt sikkert ille :teehe: 

52 minutter siden, Krutsi skrev:

Nå har jeg nettopp sett alle tidligere episoder på Girlmore girls og ja, jeg der det er samme folka men de er likevel ikke seg selv.. jeg synes de overspiller karakterene i forhold til de tidligere sesongene.. 

jeg ble mega skuffa :( 

Vi får bare være enige om å være uenige :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, 2ne said:

Jeg begynner å nærme meg en grense nå, jeg kjenner jeg får lyst til å være voldelig når folk kommer med velbrukte klisjeer om å holde seg positiv og at det er i motbakkene det går oppover og fra bunn er det bare en vei og det er opp og all den shiten der. Bare hold kjeft! Vi kan snakke om å holde seg positiv når dere har gått gjennom det jeg har vært gjennom, for jeg er sikker på at det er få som hadde klart å stå så støtt i ting som jeg har gjort de siste årene, men nå orker jeg snart ikke mer! 

Og jeg kan ikke si det heller vøtt, for da blir de bekymra, nettopp fordi jeg alltid står i ting og er positiv og ser fremover og whatever. Da er det ingen som veit hva de skal si lenger, så de kryper unna og tenker at jeg trenger litt tid for meg selv (og det er forsåvidt helt rett det), men det er ingen som kjemper kampene mine for meg, så hvordan jeg skal håndtere det kan folk drite i å kommentere, faktisk :aww: (Sorry, liten utblåsning på natta, det er sikkert bare bra for søvnen *kremt* Gå og legg deg, forresten :P

 

Jeg syns du er tøff jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne Han aksepterte duken til slutt , så han er ikke helt potterhead enda :P

@SFX heldigvis ikke , Stønne Stina og Noldus er nemlig de to skumleste karakteren i HP. Voldermort er innafor :lol:

 

@Pippin&Symra oh the memories . . Det var på den tiden jeg jobbet hardt for å bli en sånn som bodde i skogen med katter og hunder.  Det gikk dritt. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, 2ne skrev:

Jeg var ute en tur i stad, og der var den en Dogo Canario som måtte hilses på litt :ahappy: Eieren prøvde å være hyggelig og dra henne unna, men jeg bare "Neida, det går så fint, jeg er glad i hunder jeg, hun må bare komme bort og hilse på" :lol: Jeg pleier faktisk ikke å gjøre sånt, selv om @Siri liker å skryte av at hun ikke liker folk men er smugsosial :P Hun var veldig søt (dogoen altså) og syns jeg var en veldig flink rompekløer (derav presiseringen av at det gjaldt bikkja :P ). Så kom det en annen som viste seg å ha BC hjemme, så da ble det bikkjesnakk til vi holdt på å fryse på oss dryppert og gikk inn igjen :P 

Jeg er ikke det... jeg er IKKE det... smugsosial altså :aww: Jeg liker ikke folk, jeg... jeg bare har det med å havne i situasjoner der jeg ender opp med å skravle med gud og hvermann.... :aww: 

7 timer siden, enna skrev:

(og la til link så de unge som ikke kan slike ord, kan forstå det...)

:teehe:

6 timer siden, 2ne skrev:

Og jeg kan ikke si det heller vøtt, for da blir de bekymra, nettopp fordi jeg alltid står i ting og er positiv og ser fremover og whatever. Da er det ingen som veit hva de skal si lenger, så de kryper unna og tenker at jeg trenger litt tid for meg selv (og det er forsåvidt helt rett det), men det er ingen som kjemper kampene mine for meg, så hvordan jeg skal håndtere det kan folk drite i å kommentere, faktisk :aww: (Sorry, liten utblåsning på natta, det er sikkert bare bra for søvnen *kremt* Gå og legg deg, forresten :P

Få det ut - da blir alt så myyye bedre :lol::lol::lol: 

6 timer siden, 2ne skrev:

Vi får bare være enige om å være uenige :aww: 

Den frasen der gjør meg bare ekstra kranglete :aww: 

1 time siden, Mud skrev:

 

@Pippin&Symra oh the memories . . Det var på den tiden jeg jobbet hardt for å bli en sånn som bodde i skogen med katter og hunder.  Det gikk dritt. 

Og det var på den tiden jeg bare hadde en vag drøm om å flytte ut i skogen på småbruk... og se hvor jeg endte opp liksom? :D 

Jeg innser at jeg har et enkelt liv når det største problemet i dag var overraskelsen da jeg stappet det jeg trodde var en karamell (hjemmelaget) i munnen og tok en stor slurk kaffe - for så å oppdage at det IKKE var en karamell, men en kokesjokoladebit... :aww: Skikkelig drama faktisk :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen.

Jeg lurer på om jeg begynne å bli gammel.

For gamle mennesker sover mindre, og jeg sover langt mindre for tiden enn jeg pleier. Og vanligvis er ikke det et godt tegn, men kanskje jeg bare blir gammel...sånn rett før jul

I dag skal jeg få vaskemaskin levert på døra, gruer meg. Da må jeg være sosial osv. Dessuten hvor mye er 7 kg klær egentlig?

Jeg skal snart bli supereffektiv, snart, skal bare...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg snart dra og klippe meg og jeg har lyst på en forandring fra pannlugg og hestehale som jeg har hatt i det som føles som altfor kort tid. Så nå tror jeg at lokkene skal så falle til gulvet som englestøv og etterlate kort sviss med schwung*. Spennende! 

 

* okei, shcwung blir det neppe, for jeg er ganske kjedelig og sjukt dårlig til å fjonge til og stelle med hår. Men det må da finnes lettstelte korte frisser tenker jeg. Drar til Kristin som du anbefalte for lenge siden @Krutsi, jeg ble så fornøyd når hun ryddet opp i dreadsrestene mine! Wee! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jeas_89 skrev:

De som skal serveres på fat til familien 1. juledag tenkte jeg å pynte med melisglasur på toppen og sjokolade i endene, bare for å sanke litt ekstra husmorpoeng liksom. :whistle: (Hvis det er igjen noen til jul da :D

Det bør sanke mange husmorpoeng, ass! :D

8 timer siden, 2ne skrev:

Jeg sa ikke at hannhundeiere nødvendigvis ble rike, men det er et større potensiale for å tjene penger på en hannhund enn det er på ei tispe - særlig for oss som allikevel stiller, meritterer og helsesjekker bikkjene våre. 

At det er en avkomsgrense, vil det si at klubben ikke formidler kull etter ham, eller vil det si at avkom ikke blir registrert i NKK? For det må da være mer enn 80 avkom av denne Ola Odelsgutt, f.eks? Syns han stadig var far på kull jeg, og jeg følger ikke med på berner engang :lol: Men nei, det er ingen avkomsgrense på mellompuddel nei, det anbefales at man ikke bruker hanner som har over 5 % avkom over en 5 års periode, tror jeg det er, men det er 50 valper det, om jeg ikke husker feil, og på mellompuddel så er det over 10 kull. 2.500 kr i sprangavgift, og 2.500 kr pr levende valp ved 5 uker - dvs over 150.000 kr. Så går det 6 år, så har man rom for en paring til osv. Så hadde jeg holdt på med dette for å tjene penger, så hadde jeg kjøpt meg en pen hann, for å si det sånn. 

Og jada, det er potensiale for å tjene mer på mine tisper også, det er jo bare sært å ville ha bare 2 kull på de (og kanskje ikke det engang), liksom. Men jeg pleier ikke å protestere når folk spør om jeg tjener penger på kull heller, for det gjør jeg. Ikke så mye som de tror, men de pengene jeg bruker på helsesjekking og merittering ville jeg brukt allikevel, fordi det er en del av hobbyen i like stor grad som oppdretter-delen er :)  

Selvfølgelig får en penger inn på avl, og av og til er det mer inn enn ut - jeg har hittil bare hatt underskuddsprosjekt, men to kull med tre valper hver er heller ikke gjennomsnittlig, og kullet i år med to døde valper som resultat var  ikke gratis. Men når folk tror en blir RIK, så er det fåtallet hannhundeiere (og oppdrettere) i min rase som når summer som jeg definerer som rikdom. Men det er kanskje også et spørsmål om hvordan en definerer rik - 10.000 ekstra i året er jo penger, men jeg opplever at folk utenfor hundemiljøet tenker hestevaluta og millioninntekter. De tror jo også at en vinner pæng på utstilling :D 

Avkomsgrensen på 30 gjør at en hund settes på vent, og dermed ikke formidles til tispeeiere som søker info om potensielle avlspartnere, og kombinasjoner hvor en eller begge foreldredyr er satt på vent blir ikke formidlet gjennom klubben. De kan bli registrert i NKK, men det er meget sjelden at noen bryter den regelen. Hvis hunden har 75 prosent fritt etter seg - regnet ut fra samtlige norskfødte avkom, og ikke antall røntgede - så frislippes hunden opp til 80 valper. Ola har 60 norskfødte valper, og en del kull i utlandet. Han ga mange meget gode avkom med framganger både i utstilling og som avl, så han "går igjen" på det viset - men et matador var han ikke. 

Femprosentregelen for oss er cirka 82 valper regnet ut fra et gjennomsnittlig registreringstall på 325, men en hund må altså få veldig gode avkom for å få 80 valper, og det er fåtallet som brukes så mye.

Av ren nysgjerrighet så jeg på statistikken på DogWeb, og av de hundene som er født i 2006 eller senere så er det 20 hunder som har nådd 30 avkom. Det er i snitt to hunder i året - og flertallet av disse er brukt i avl utenfor klubben, altså av oppdrettere som ikke er medlem og/eller ikke forholder seg til klubbens regler - i hvert fall ikke konsekvent og kontinuerlig. Av hunder født i 1996 eller senere så er det 13 hunder som har nådd 50 avkom - her er det cirka 50/50 om det er avlet etter klubbens retningslinjer.
Fem hannhunder har mer enn 100 avkom - av samtlige registrerte avlsdyr gjennom tidene. Fire av disse ble eid av noen valpefabrikker vi hadde i rasen på 1980-tallet. 
80-grensen vår er det meget få hannhunder i dette årtusenet som har nådd - en dansk import født i 2002 fikk 71 valper, og er den mest brukte hannhunden i "moderne tid", og er fremdeles ikke ekstremt mye brukt. En hannhund født i 2000 fikk 82 valper - men han ble både avlsklarert og avkomsgranset av eier - ikke raseklubben :P 

Dere får mer for puddelparring enn vi får for bernerparring - i vår rase er normalen 1.000-1.500 for parring, og 10-15 prosent av salgssummen. Om en valp er solgt for 15.000 og du tar 15 prosent, så er det 2.250. Men det er de som fremdeles tar 10 prosent.

Jeg ville røntget Glam uansett, jeg ville stilt ham uansett, og jeg ville nok gått en MH uansett. Men de DNA-testene til 4.000 som ikke påvirker hans hverdag whatsoever tar jeg kun i avlsøyemed. Derfor tar jeg heller ikke de testene på fôrtispene mine før jeg er helt sikker på at de skal brukes i avl, da testene meget sjelden ekskluderer fra avl, men kan brukes som en sorteringsnøkkel ved valg av hannhund. 

2 timer siden, Mud skrev:

 

@SFX heldigvis ikke , Stønne Stina og Noldus er nemlig de to skumleste karakteren i HP. Voldermort er innafor :lol:

 

Snålingen! :D

16 minutter siden, Mari skrev:

Nå skal jeg snart dra og klippe meg og jeg har lyst på en forandring fra pannlugg og hestehale som jeg har hatt i det som føles som altfor kort tid. Så nå tror jeg at lokkene skal så falle til gulvet som englestøv og etterlate kort sviss med schwung*. Spennende! 

Mari uten dreads høres bare fremmed ut :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krutsi skrev:

Hva er greia med den nye sesongen av Girlmore girls? Det virker som en skikkelig etterligning jo.. stemmene høres ikke lik ut engang..

Nå så jeg ikke alle de gamle først. Men første episoden følte jeg ikke helt at de hadde "swong" over. Men siden så kom den gode følelsen igjen :wub: 

....kom jeg på at jeg ha glemt en julegave. Må få kjøpt den i dag. Også tror jeg ikke morfar får noe annet enn innpakkete peanøtter eller noe, han har glemt at jeg betalte flybilletten hans til nesten 4000 kr. Han får faktisk tidenes dyreste julegave uten at han vet det selv :lol: 

Og der kom resultatene på Sinner. MDR1 fri (det fins noen wk som har hatt utslag på det, meget får vel å merke, men heller føre var på akkurat den delen der.) Så måtte jeg sjekke for dilute ettersom han har 2 onkler som er det. Han bærer ikke dilute, og jeg vet fra arv at han er At/At n/KB (mangler ett gen for selv bli tan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig start på morgenen, joggetur i skæven med hesten. Dvs hesten jogga, jeg satt i vogna :lol: Iskaldt og det glitret i alt som var frossent. Herlig!

Mindre koselig med Mira som har fått ny seng i dag, den gamle stinka og var helt utslitt. Hun skal IKKE ha den nye senga, og ligger demonstrativt på gulvet ved siden av den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg skitsur fordi bilen ikke starter- helt tom for strøm etter to runder på starteren... Den som startet på første runde i går liksom..

Jeg som har gledet meg som en unge en mnd til åpningen av innendørs trening i 300kvm stor hall med kunstgress og varme "bare" 1,5 times kjøring unna..

Og gubben slapp tlf sin i do i går så han får jeg ikke tak i, og vi bor langt uti gokk og ingen som kan hjelpe. 

jeg sier det igjen- MØKKA VINTER :icon_cry:

*syting over*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AussieAllTheWay skrev:

Er jeg skitsur fordi bilen ikke starter- helt tom for strøm etter to runder på starteren... Den som startet på første runde i går liksom..

Jeg som har gledet meg som en unge en mnd til åpningen av innendørs trening i 300kvm stor hall med kunstgress og varme "bare" 1,5 times kjøring unna..

Og gubben slapp tlf sin i do i går så han får jeg ikke tak i, og vi bor langt uti gokk og ingen som kan hjelpe. 

jeg sier det igjen- MØKKA VINTER :icon_cry:

*syting over*

 

Kjøp booster i julegave til deg selv. Sørg for å ha den opplada til enhver anledning. Og så nytt batteri til bilen... 

Hilsen "bor litt uti periferien, men nok ikke like langt som deg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, enna skrev:

Jeg syns du er tøff jeg.

Takk :ahappy: 

3 timer siden, Mud skrev:

@2ne Han aksepterte duken til slutt , så han er ikke helt potterhead enda :P

Vel, han har god tid enda :lol: 

1 time siden, Siri skrev:

Jeg er ikke det... jeg er IKKE det... smugsosial altså :aww: Jeg liker ikke folk, jeg... jeg bare har det med å havne i situasjoner der jeg ender opp med å skravle med gud og hvermann.... :aww: 

That's your story and you're sticking to it :P 

1 time siden, Siri skrev:

Få det ut - da blir alt så myyye bedre :lol::lol::lol: 

I know! :D 

1 time siden, Siri skrev:

Den frasen der gjør meg bare ekstra kranglete :aww: 

:lol: Vel, det ække så mye å krangle på i den frasen da :P 

27 minutter siden, SFX skrev:

Selvfølgelig får en penger inn på avl, og av og til er det mer inn enn ut - jeg har hittil bare hatt underskuddsprosjekt, men to kull med tre valper hver er heller ikke gjennomsnittlig, og kullet i år med to døde valper som resultat var  ikke gratis. Men når folk tror en blir RIK, så er det fåtallet hannhundeiere (og oppdrettere) i min rase som når summer som jeg definerer som rikdom. Men det er kanskje også et spørsmål om hvordan en definerer rik - 10.000 ekstra i året er jo penger, men jeg opplever at folk utenfor hundemiljøet tenker hestevaluta og millioninntekter. De tror jo også at en vinner pæng på utstilling :D 

Det er jo som alltid snakk om kvantitet her, ikke nødvendigvis kvalitet. Produserer du 15-30 valper i året, som koster 15.000 kr hver seg, så har du en grei ekstrainntekt selv om du ikke nødvendigvis blir millionær. 

27 minutter siden, SFX skrev:

Avkomsgrensen på 30 gjør at en hund settes på vent, og dermed ikke formidles til tispeeiere som søker info om potensielle avlspartnere, og kombinasjoner hvor en eller begge foreldredyr er satt på vent blir ikke formidlet gjennom klubben. De kan bli registrert i NKK, men det er meget sjelden at noen bryter den regelen. Hvis hunden har 75 prosent fritt etter seg - regnet ut fra samtlige norskfødte avkom, og ikke antall røntgede - så frislippes hunden opp til 80 valper. Ola har 60 norskfødte valper, og en del kull i utlandet. Han ga mange meget gode avkom med framganger både i utstilling og som avl, så han "går igjen" på det viset - men et matador var han ikke. 

Femprosentregelen for oss er cirka 82 valper regnet ut fra et gjennomsnittlig registreringstall på 325, men en hund må altså få veldig gode avkom for å få 80 valper, og det er fåtallet som brukes så mye.

Av ren nysgjerrighet så jeg på statistikken på DogWeb, og av de hundene som er født i 2006 eller senere så er det 20 hunder som har nådd 30 avkom. Det er i snitt to hunder i året - og flertallet av disse er brukt i avl utenfor klubben, altså av oppdrettere som ikke er medlem og/eller ikke forholder seg til klubbens regler - i hvert fall ikke konsekvent og kontinuerlig. Av hunder født i 1996 eller senere så er det 13 hunder som har nådd 50 avkom - her er det cirka 50/50 om det er avlet etter klubbens retningslinjer.
Fem hannhunder har mer enn 100 avkom - av samtlige registrerte avlsdyr gjennom tidene. Fire av disse ble eid av noen valpefabrikker vi hadde i rasen på 1980-tallet. 
80-grensen vår er det meget få hannhunder i dette årtusenet som har nådd - en dansk import født i 2002 fikk 71 valper, og er den mest brukte hannhunden i "moderne tid", og er fremdeles ikke ekstremt mye brukt. En hannhund født i 2000 fikk 82 valper - men han ble både avlsklarert og avkomsgranset av eier - ikke raseklubben :P 

Jeg glemmer innimellom hvor stor rasen din er :) 

27 minutter siden, SFX skrev:

Dere får mer for puddelparring enn vi får for bernerparring - i vår rase er normalen 1.000-1.500 for parring, og 10-15 prosent av salgssummen. Om en valp er solgt for 15.000 og du tar 15 prosent, så er det 2.250. Men det er de som fremdeles tar 10 prosent.

Jeg syns ikke det er for mye at hannhund-eier får 2500 kr pr 16.000 kr jeg selger valp for da :)

27 minutter siden, SFX skrev:

Jeg ville røntget Glam uansett, jeg ville stilt ham uansett, og jeg ville nok gått en MH uansett. Men de DNA-testene til 4.000 som ikke påvirker hans hverdag whatsoever tar jeg kun i avlsøyemed. Derfor tar jeg heller ikke de testene på fôrtispene mine før jeg er helt sikker på at de skal brukes i avl, da testene meget sjelden ekskluderer fra avl, men kan brukes som en sorteringsnøkkel ved valg av hannhund. 

Men du tar de på Glam fordi du har tenkt å bruke ham på egne tisper? 

--

Jeg får visst ikke dra hjem i dag heller, jeg har for høy output. Det vi skal prøve nå er visst opiumsdråper. Jeg kjenner jeg er litt skeptisk - opium, liksom :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Kjøp booster i julegave til deg selv. Sørg for å ha den opplada til enhver anledning. Og så nytt batteri til bilen... 

Hilsen "bor litt uti periferien, men nok ikke like langt som deg"

Batteriet på bilen tror jeg skal være ganske nytt, men med ørten minus og gammel dieselbil så.... (burte mast mer på gubben om den laaange skjøteledningen så jeg fikk på varmer..men bilen startet jo i går- og det var enda kaldere da :P )
og gubben har både lader og diverse, men når jeg ikke får tak i han, så vet jeg ikke hvor det er, og mulig han har det med seg..

*jaja- kan vel kanskje trene i morgen også- så får jeg bare prøve å forklare bikkja at hun må vente en dag til ;) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...