Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehundkrysninger (prosjekthunder)


bardmand
 Share

Recommended Posts

Sånn ser altså andregenerasjons lundehundkrysninger ut :-) Foreløpig veldig like lundehundvalper på samme alder, men vi får se hvordan det blir. 

Det kan fremdeles være hannvalper igjen i dette kullet. Fine og tilpasningsdyktige familie- og selskapshunder som jeg antar vil ende opp på 8-10 kilo i størrelse. 

http://lundehund.no/index.php/om-norsk-lundehund-klubb/ras/1002-ruskas-valper 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine småknott :) Men jeg skjønner fortsatt ikke greia med å kalle dem for kryssninger. Det høres så, ehh, kjøteraktig ut :P. Disse er jo bare 1/4 buhund? Og nødvendigvis registrert som lundehund?

Yngste hygenen min er 1/4 hamilton. Tror ikke noen regner det kullet som noe annet enn hygen fordet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Pringlen skrev:

Fine småknott :) Men jeg skjønner fortsatt ikke greia med å kalle dem for kryssninger. Det høres så, ehh, kjøteraktig ut :P. Disse er jo bare 1/4 buhund? Og nødvendigvis registrert som lundehund?

Yngste hygenen min er 1/4 hamilton. Tror ikke noen regner det kullet som noe annet enn hygen fordet...

Hunden min er også 1/4 golden retriever. Likevel om golden ikke vises i henne, blir det litt feil å si "briard", sier som regel "briardblanding" :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pringlen skrev:

Fine småknott :) Men jeg skjønner fortsatt ikke greia med å kalle dem for kryssninger. Det høres så, ehh, kjøteraktig ut :P. Disse er jo bare 1/4 buhund? Og nødvendigvis registrert som lundehund?

Yngste hygenen min er 1/4 hamilton. Tror ikke noen regner det kullet som noe annet enn hygen fordet...

Disse kryssningene er ikke registrert som Lundehund. De registreres i NKK sitt X-register og er en del av en sidepopulasjon utenfor rasen Norsk Lundehund. 1/4 buhund er 1/4 buhund og valpene til Ruska er og blir en kryssning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Kristiin skrev:

Hunden min er også 1/4 golden retriever. Likevel om golden ikke vises i henne, blir det litt feil å si "briard", sier som regel "briardblanding" :)

 

Nå er vel ikke hunden din noen del av noe innkryssning i en rase, og ikke registrert som noe som helst, og dermed en god gammeldags blandingshund :P

30 minutter siden, Justisia skrev:

Disse kryssningene er ikke registrert som Lundehund. De registreres i NKK sitt X-register og er en del av en sidepopulasjon utenfor rasen Norsk Lundehund. 1/4 buhund er 1/4 buhund og valpene til Ruska er og blir en kryssning.

Hos de støverrasene som trenger innkryssning, blir kun første generasjon registrert med en x. Men de er den rasen de er registrert som. 

Men tydelig at lundehundfolket har et helt annet syn på dette med innkryssning og å rokke ved "den rene" rasen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Pringlen. Skjønner ikke hvorfor det må gå hele tre generasjoner i et sideregister før de kan innlemmes i lundehundpopulasjonen. Halve poenget blir liksom bort da; å få inn "nytt blod" og hybrid vigour. Prosentmessig ikke så mye nytt igjen i fjerde generasjon når generasjon to og tre krysses tilbake til renrasede lundehunder. Funker vel om det er mange nok krysningskull som blir gjort og som blir brukt videre, men allikevel. Støveropplegget høres mer fornuftig ut.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Siri skrev:

Men hun kunne glatt vært søstra til Willy liksom :lol: 

Vært moro å møt Willy ordentlig altså :D Men ut i fra bilder, ser de like rå, brutal og høy på seg selv ut :lol:

 

6 timer siden, Pringlen skrev:

Nå er vel ikke hunden din noen del av noe innkryssning i en rase, og ikke registrert som noe som helst, og dermed en god gammeldags blandingshund :P

Jeg tenkte på din hygenen/hamilton blanding, siden de hadde samme blandingsprosent. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kristiin skrev:

Vært moro å møt Willy ordentlig altså :D Men ut i fra bilder, ser de like rå, brutal og høy på seg selv ut :lol:

 

Jeg tenkte på din hygenen/hamilton blanding, siden de hadde samme blandingsprosent. :)

 

Mine hygenhunder er registrerte hygener ? Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2016 at 6:54 PM, Easy skrev:

Er litt enig med Pringlen. Skjønner ikke hvorfor det må gå hele tre generasjoner i et sideregister før de kan innlemmes i lundehundpopulasjonen. Halve poenget blir liksom bort da; å få inn "nytt blod" og hybrid vigour. Prosentmessig ikke så mye nytt igjen i fjerde generasjon når generasjon to og tre krysses tilbake til renrasede lundehunder. Funker vel om det er mange nok krysningskull som blir gjort og som blir brukt videre, men allikevel. Støveropplegget høres mer fornuftig ut.

Veldig betimelige spørsmål :-) Skal prøve å svare på dem. 

Det er for det første ikke bestemt på forhånd hvor mange generasjoner som må til før etterkommere av utkrysningene kan registreres som lundehunder. Det blir vurdert delvis individuelt, delvis på grunnlag av en vurdering av om man har oppnådd den helsemessige gevinsten man ønsker. Her må veien nødvendigvis bli til mens man går, vi jobber parallelt med å finne bedre metoder for å finne ut hvilke hunder som er disponert for sykdommen intestinal lymfangiektasi. 

Vi foretar ikke bare en utkryssing, men seks. To av hver av de tre utkryssingsrasene. Sånn håper vi å beholde en del genetisk variasjon, til tross for at vi krysser tilbake til lundehund. Dessuten har vi i dag fordelen av å kunne benytte DNA-analyser for å forsøke å sikre at vi ikke mister for mye på veien. 

Vi tar også sikte på å tappe og lagre sæd fra hannene fra første generasjon, slik at vi om nødvendig kan ta et steg tilbake uten å rykke tilbake til start, om du skjønner? ;-)

Hadde lundehunden hatt åpenbare søskenraser med lignende bakgrunn og funksjon, hadde jeg vært enig i at utkrysning lik det man gjør med støverraser hadde vært fornuftig. Men sånn er det ikke. Vi vil gjerne beholde lundehundens spesielle anatomi og ikke minst atferd og instinkter, som er nokså ulike de man finner hos buhund, islandsk fårehund og norrbottenspets. Og ikke minst er vi helt avhengige av oppdrettere og ildsjeler som vil bidra til prosjektet, og da må vi sikre at det gjennomføres på en måte som gjør at flest mulig kan føle en trygghet for at rasens særpreg blir ivaretatt. 

 

 

 

 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. november 2016 at 11:10 PM, Perfect Image skrev:


Synes det er helt skremmende egentlig hvor imot visse lundis klikker er dette.
 

Klart de er.. Rasen har jo som kjent en stor genpool og ingen utfordringer helsemessig. Så hvorfor ødelegge en rase som har vært ren, fra tidenes morgen? :sheldon:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 7. desember 2016 at 1:40 PM, bardmand skrev:

Joda, det er noen kritiske røster som lar seg høre både titt og ofte, men mitt inntrykk er faktisk at det i dag er langt flere som er positive, både i og utenfor lundehundmiljøet. 

Jeg går ut fra at disse 'kritiske røstene' ønsker at rasen skal fortsette å eksistere? Da må det jo unektelig være en fordel at noen flere enn bare de mest innbarkede entusiastene kan tenke seg å ha rasen?   Det er jo ikke til å komme vekk fra, at rasen sliter med en del utfordringer, både helsemessig og mentalt og at disse utfordringene virker avskrekkende på potensielle eiere, både nye og de som har personlig kjennskap til rasen, så og si.  

Jeg kunne f.eks meget vel tenkt meg lundehund igjen , litt frem i tid. Både fordi jeg liker rasen og fordi jeg syns det er et poeng i å prøve å bevare en norsk rase. Slik ståa er pr. dags dato ( jeg ser her bort fra kryssningshundene) så ville det i alle fall for min del, ikke vært aktuellt og jeg registrerer at jeg ikke er alene om det synspunktet.. 

Hvis man som rase -entusiast og oppdretter ønsker å sikre rasens bestående, så er det jo ikke særlig smart i lengden å fornekte at det er problemer på rasen. Det vil eventuelle hvalpekjøpere oppdage før eller siden og da er resultatet gjerne enten omplassering /og eller en sterk overbevisning ( som man gjerne deler med andre) at denne rasen skal man ikke ha flere ganger. 

Jeg mener f.eks å huske at det for noen år siden var relativt store oppdrettere, som hevdet at de aldri hadde hatt IL på hunder fra seg. Mon det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, QUEST skrev:

Jeg går ut fra at disse 'kritiske røstene' ønsker at rasen skal fortsette å eksistere? Da må det jo unektelig være en fordel at noen flere enn bare de mest innbarkede entusiastene kan tenke seg å ha rasen?  

Ja, jeg vil ikke spekulere i hva andre mennesker tenker. Men det er ikke tvil om at det er lagt ned mye tid, arbeid og ressurser for å bevare den lille lundehundstammen vi har, og å bevare den ren. Jeg mener jo at krysningsprosjektet er en måte å hedre og videreføre det arbeidet som er gjort så langt for å bevare rasen, men det er visst ikke alle enig i.

Jeg synes nok også det hadde vært vanskelig å involvere meg like tungt i rasen om det ikke hadde vært for krysningsprosjektet. Mine to lundehunder har vært omplasseringer, men jeg har også hatt et kull på en av dem, og et på ei tispe jeg deleier. Jeg håper og tror selvsagt at de skal være blant de heldige som aldri får symptomer på noe som helst, men noen garantier har jeg jo ikke. 

Når det gjelder mentalitet og atferd, sier faktisk de som har vært i rasen lenge at det har skjedd en betydelig bedring over tid. Det er færre redde lundehunder i dag, men det er dessverre ikke helt uvanlige med noe lydfølsomhet, nei. Noe av framgangen kan nok kanskje tillegges bedre forståelse for hunder generelt, positive treningsmetoder og god sosialisering, men noe avlsmessig (og kanskje epigenetisk?) framgang tror jeg også man kan spore. Men man kan jo bare komme så langt innen en så snever avlsbase. 

Sammenlignet med en del populære og ekstreme hunderaser, er det nok slik at lundehunder jevnt over er funksjonelle og friske hunder. Men jeg synes ikke det er de rasene man skal sammenligne rasen med. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bardmand skrev:

Ja, jeg vil ikke spekulere i hva andre mennesker tenker. Men det er ikke tvil om at det er lagt ned mye tid, arbeid og ressurser for å bevare den lille lundehundstammen vi har, og å bevare den ren. Jeg mener jo at krysningsprosjektet er en måte å hedre og videreføre det arbeidet som er gjort så langt for å bevare rasen, men det er visst ikke alle enig i.

Nei, det skal du slippe :) Men når 'renhet' går på bekostning av liv og helse, så har jeg sant og si ikke mye respekt til overs for 'rasistene'.. Ser man på RAS for lundehund, så fremkommer det at ca 30% av hundene dør av IL og det er mye! 

Jeg håper at krysningsprosjektet vil bære frukter, både på den ene og den andre måten. Det ER en flott rase og norsk i tillegg, så jeg håper at prosjektet vil føre til at rasen totalt sett blir friskere, hvilket nok vil øke interessen for å eie en eller flere lundehunder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Nei, det skal du slippe :) Men når 'renhet' går på bekostning av liv og helse, så har jeg sant og si ikke mye respekt til overs for 'rasistene'.. Ser man på RAS for lundehund, så fremkommer det at ca 30% av hundene dør av IL og det er mye! 

 

Noe av utfordringen er at IL er vanskelig å diagnostisere med absolutt sikkerhet, og det er mange mage-/tarmlidelser med lignende symptomer. Tallene i RAS baserer seg dessuten på eierrapportering, så det vil alltid være en feilmargin. Jeg mener at det likevel er hevet over enhver tvil at både IL og mage-/tarmlidelser generelt er et for stort problem i rasen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...