Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjerpede retningslinjer på fjørfehold pga fugleinfluensaen


Guest Stella
 Share

Recommended Posts

Mattilsynet har i dag skjerpet retningslinjene for fjørfehold her i landet. Viktig!

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/fugleinfluensa/ny_informasjon_om_fugleinfluensa_ai.24728

Dette gjelder store deler av sørNorge, og alle fjørfehold, unntatt stuefugl. Så selv om du kun har 3 høner, skal du nå registrere fjørfeholdet ditt.

Så får vi håpe vi slipper med skrekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er i dag påvist fugleinfluensa også på Åland i Finland. Fra før er denne fuglesykdommen påvist i Russland, Danmark og Sverige. Risikoen for smitte til Norge er lav."

Rart at ikke mattilsynet har fått med seg utbruddet i Tyskland (både langt nord og sør...). Her er tamfugl blitt smittet, i Cloppenburg ble 16.000 turkeys slakta, og i Schleswig-Holstein er 30.000 høner slakta.

NORD:

http://www.zeit.de/wissen/gesundheit/2016-11/gefluegelpest-cloppenburg-putenmastbetrieb-vogelgrippe-h5n8

SØR:

http://www.sueddeutsche.de/wissen/hn-gefluegelpest-in-geschlossener-tierhaltung-mit-huehnern-1.3246792

Så her er det jo det jeg vil karakterisere som et massivt utbrudd over hele Europa.

Map_D_AI_HPAI_2016-11-25_11-50.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stella skrev:

Mattilsynet har i dag skjerpet retningslinjene for fjørfehold her i landet. Viktig!

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/fugleinfluensa/ny_informasjon_om_fugleinfluensa_ai.24728

Dette gjelder store deler av sørNorge, og alle fjørfehold, unntatt stuefugl. Så selv om du kun har 3 høner, skal du nå registrere fjørfeholdet ditt.

Så får vi håpe vi slipper med skrekken...

Litt ot - men hvor stort inneområde bør jeg sette av til 6 moskusender om dette varer en stund? Frem til nå har de nemlig hatt rovdyrsikker binge i gamlefjøset om natta, og fått gå løs i fjøset om dagen, men er åpent inn slik at småfugler kommer seg inn så jeg har nå flytta dem inn i kaninstallen, der det er fuglefritt, men må lage noe mer permanent om dette trekker ut, og finner ikke noe "areal"krav til moskusender. Har du en anbefaling? 

 

@Kangerlussuaq joda, de har fått med seg flere tilfeller nedover europa, men er vel landene som grenser til/nesten grenser til norge og flytrekket til trekkfuglene som bekymrer i forhold til smitte her. Stod ramset opp mange flere plasser på mt i går. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

@Kangerlussuaq joda, de har fått med seg flere tilfeller nedover europa, men er vel landene som grenser til/nesten grenser til norge og flytrekket til trekkfuglene som bekymrer i forhold til smitte her. Stod ramset opp mange flere plasser på mt i går. 

 

 

Trekker det fugler fra Åland/Russland/Finland/Danmark opp/bort til Norge før de trekker sydover? (Nå spør jeg fordi jeg er teit og ikke veit :P ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

 

Trekker det fugler fra Åland/Russland/Finland/Danmark opp/bort til Norge før de trekker sydover? (Nå spør jeg fordi jeg er teit -og ikke veit :P ). 

:lol: Jeg aner ikke, men jeg leste senest i går om hvorfor det ikke var inført restriksjoner til tross for funn flere steder i europa, inkludert danmark og sverige, så kom først restriksjoner her når det ble funnet i finnland og russland, så de har sikkert en form for logikk bak ting. Får man håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

:lol: Jeg aner ikke, men jeg leste senest i går om hvorfor det ikke var inført restriksjoner til tross for funn flere steder i europa, inkludert danmark og sverige, så kom først restriksjoner her når det ble funnet i finnland og russland, så de har sikkert en form for logikk bak ting. Får man håpe. 

Interessant egentlig!! :o Derfor jeg nerda så intenst at jeg fant det kartet ovenfor. Akkk tenk å kryssplotte funnene med trekkruter! *kremt* nå savner hjernen min å være forsker merker jeg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trekkruter på svømmefugl i all hovedsak som er det de er bekymret for nå, og de trekker vestover i tillegg til sørover, om jeg har forstått det rett. Det er derfor de er mest bekymret for oss her på Østlandet, og nevner spesifikt dette med fugl i nærheten av vann/våtmark.

Om ikke dette brenner ut i vinter er jeg bekymret for vårens trekk, og hva vi blir pålagt da :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mud skrev:

Uffda. Det vaser en tam moskusand sammen med villendene i Elveparken i Drammen for øyeblikket ,  snakk om dårlig timing :blink:

Ja, den er omtalt flere steder på FB nå. Eier bør finnes, eller anda tas bort. Moskusand er uansett ikke en ønsket art i naturen her i landet, og de kan streve litt med å klare seg om vinteren uten stell, så den bør fanges inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stella skrev:

Ja, den er omtalt flere steder på FB nå. Eier bør finnes, eller anda tas bort. Moskusand er uansett ikke en ønsket art i naturen her i landet, og de kan streve litt med å klare seg om vinteren uten stell, så den bør fanges inn.

Jeg la den ut på en fjørgruppe på fb jeg og, da det var så tydelig at den ikke hørte til .  

Den er kontaktsøkende og lar seg klappe av barn faktisk ,  så den må ha en eier .  Den er litt pågående så det blir neppe noe problem å fange den inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...