Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke ha mat... Sorg?


BeAmazedByMe
 Share

Recommended Posts

På tirsdag måtte vi dessverre avlive vår eldste hund pga sykdom. Vi sitter nå igjen med avkommet til han som ble avlivet, og han vil ikke ha mat. Sist han spiste var på mandagskvelden, og dette var det siste måltidet til eldstemann. Da vi hadde to hunder ga vi mat til bestemte tidspunkt, men siden minstemann ikke er noe matvrak så har jeg latt maten stå fremme så han får spise når han vil. Han har aldri vært spesielt opptatt av mat, og har vel ofte spist fordi han ikke vil at eldstemann skal ta maten.

Jeg tenker hele tiden at en hund ikke sulter foran en full matskål, og gir han derfor ikke noe annet. Han er ikke syltynn, og det er bare en måned siden han var inn på helsesjekk samt fjerning av tannstein, så vi vet at han ikke er syk. Hva tenker dere? Kan dette være en sorgreaksjon? Han var veldig avhengig av pappaen sin, og har blitt veldig klengete på oss etter han ble alene. Han har masse energi og virker ikke innadvent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg testet selvfôring på mine (den gang jeg hadde "bare" to stykker) over en lengre periode, og det jeg fant ut var at de spiste mye mindre enn når de fikk mat til fastsatte tider (og med konkurranse av andre). De tok noen knotter her og der, småspiste litt når de følte for det og ikke noe behov for "hets-spising" som de gjorde ellers. Jeg merket nesten aldri at de noen gang spiste - men de holdt seg i fin form og gikk ikke nevneverdig verken opp eller ned i vekt likeel.

Med din så er det nok en liten overgangsperiode nå hvor han spiser litt dårlig fordi han har mistet en i flokken sin, men det går nok over får vi håpe. Det forklarer nok "klengingen" også, men jeg tror ikke at hunder egentlig føler sorg (som vi legger i ordet), men en viss form for savn føler de nok når noen i familien ikke er der lenger har de jo ofte. Det hører man jo ofte om når eierne f.eks. skiller lag, ungene i familien flytter hjemmefra, osv.
Men sånt går over etter hvert, såklart.

:-)
Susanne

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...