Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken hundesport

Recommended Posts

hei. jeg er en jente på 15 år og rett før sommer ferien fikk jeg en valp som nå er litt over 8 måneder. nå har han lært de generelle triksene som sitt og ligg og slike ting som kan være nødvendige i hverdagen. men nå begynner han å nærme seg 1 år, og jeg tenker at nå kan jeg begynne å trene på litt mer avanserte ting. jeg har veldig lyst å ha en hundesport som vi kan bli gode på. en sport som vi kan trene ekstra mye på. jeg har tenkt litt på agility eller lydighet, men det er mest fordi jeg ikke vet om så mange hundesporter. så derfor lurte jeg på om dere har noen tips til hva som kunne passet for oss.

innformasjon om hunden: han er en blanding av border collie, cocker spaniel og engelsk setter. han har ganske mye energi, så har av og til problemer med å konsentrere seg. er veldig sosial(ofte mer glad i menneskene en hunder). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Agility er jo noe de aller fleste hundene liker da :) En slik blanding trenger å få brukt seg, og i agility får de brukt både hode og kropp. Det er hunder av alle disse tre rasene han er blanding av som konkurrerer aktivt i agility. 

Ellers er jo rally-lydighet er morsom variant av lydighet med innslag av triks, hinder osv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en hundeklubb i nærheten hvor du kan få litt informasjon og titte litt på de forskjellige sportene? Du kan jo i teorien gjøre nesten hva du vil, men det er jo stor forskjell på sportene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva du synes er moro å jobbe med. Det finnes utrolig mye forskjellig. Spor, søksarbeid/nosework/smeller, rallylydighet, heelwork to music/freestyle, lydighet, agility, rundering, jakt, trekk...

Det enkleste er kanskje å se på hundeklubber og -skoler i nærheten av deg og hva de driver med. Litt enklere også når man har noen å lære av og trene sammen med.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men man kan da fortsatt selektere etter bruksegenskaper selv om racing blir forbudt?? Eller er det slik at null veddeløpsracing - nei da får vi bare avle på fjollehunder da som bare vet å trave i ring  Det er jo ikke sånn???  Man må finne et alternativ da, med andre konkurranser som ikke er lukrativt for andre enn rasen selv. 

Det er jo VEDDELØPET som er hovedproblemet her, og som er grunnen til at det stoppes. Gamblingen og det som er grunnlaget for dritten i "sporten". Jeg skjønner ikke at folk kan være FOR veddeløp med greyhounds. Det er faktisk ikke noen hemmelighet at det hele tiden skjer mye dritt i industrien, og jo også i Florida. Og nei det er ikke overalt det skjer, men man må da ta problemet ved kjernen, og her så er det jo helt klart det å tjene penger på hundene som skaper store problemer. Greyhound "farm" er ikke for meg et positivt ord. 

La heller hundene løpe under mer kontrollerte forhold, hvor de attpåtil kan få være en del av familien og bli behandlet deretter. Og nei det er ikke bare PETA som har funnet (tvunget?) frem dritt fra industrien opp igjennom tidene. 
    • Hvorfor? Nå er det ikke alle omplasseringshunder som omplasseres fordi eier ikke greier å ta seg av dem.. Og hvor mye verditap tenker du det er på en et år gammel hund? Bruksmessig har man vell knapt gått glipp av noen ting og for mange kan det nå være positivt å slippe å ha valp. Noen er til og med helsetestet øynet tryggere kjøp enn en valp er. Og sånn utover det så bestemmer markedet. De som synes det er fair de kjøper, de som ikke er interessert, de lar det være.  
    • Det er ganske enkelt heldigvis, krever bare litt tålmodighet. Du må fortelle hunden hva du vil den skal gjøre om den ikke greier det selv. Feks "legg deg". Håper den ikke må du hjelpe den ytterligere, ha på bånd, hjelp den ned eller i ro(ikke hardt), og gjenta så ofte som nødvendig. Det krever at man er konsekvent og følger opp til det kjedsommelige i starten, men når det begynner å synke inn så kommer gjerne resultatene raskt og😊 å være rolig og å være sliten er to forskjellige ting.😊
    • Sånn tolker jeg det også.
    • Så søte barn 💙 og den skjønne gutten din, @Krilo 
  • Nylig opprettede emner