Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan buhund og norsk elghund gå løs?


lenny
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 2 år gammel blandingshund "Lenny" (mor er labrador, far er border collie/buhund) og vurderer å ha en hund til.

Lenny ligner mye på en labrador, men jeg synes han også viser noen buhund-egenskaper, f.eks. varsling (bare hjemme!) ved syn av skumle ting som rulleskiløpere, joggere, fotgjenger med barnevogn osv.

Vi bor rett ved skogen med masse rådyr, elg, rev, grevling, osv.

Den siste tiden har vi sett/hørt mange hunder som var på jakt (alene) i flere dager før eierne endelig fikk tak i dem ;)

I denne sammenhengen fikk jeg hilse på en norsk elghund og ble nesten litt forelsket i denne hunden...

Jeg synes både buhunder og elghunder er absolutt nydelige, men jeg vet ikke mye om dem, bortsett fra det jeg kan lese på nettet. Størrelsen og "typen" tror jeg kunne godt gå sammen med Lenny, men så kommer spørsmålene:

Kan en typisk buhund eller elghund trives som familiehund med gode lange turer pluss hodetrening (evt litt rallylydighet) eller må den brukes til jakt for å være glad?

Kan den gå løs i skogen med mange spennende lukter?

Hva skjer når en elghund (eller buhund) ser en elg? Angriper den elgen?

På forhånd mange takk for innspill!

Hilsen

Anna

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare med min erfaring med våre elghunder.. De angriper ikke, men de loser. De kommer (delvis :P) på innkalling men jeg har dem ikke løs på tur som jeg har Colliene. Jeg føler våre ute er veldig uavhengig og har ikke flokkdragningen mine Collier har, så de har mye lettere for å forsvinne en tur på tur [emoji14] Får de ferten av elg så kan de fort løpe noen timer før vi ser dem igjen, men våre henger på elgen lenge. Våre fungerer som familiehunder og er lykkelig resten av året det ikke er elgjakt også :) Våre krever utrolig lite mental trening, og er fornøyde med å gå tur. Derimot elsker de å være ute, de sturer veldig om de må være inne på dagtid og ikke får være i hundegårdene å ha oversikt hva som skjer her på gården. Enkle hunder å ha med å gjøre :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mye buhund rundt meg av oppdrettere før. Og der er det enten eller. Noen stikker ikke og holder seg "på gården" andre prøver finne ut av hele nærområde. Både tisper og hannhunder.

De har nok litt mindre av det enn elghunden, men de vandrer gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En buhund er ikke en jakthund, så den er nok vesentlig mer egna til ditt bruk enn en elghund. Jeg opplever buhunden som ganske førerorientert (veit om flere som får til fine ting med rally og agility feks) i forhold til andre spisshunder som brukes/har blitt brukt på jakt, og bortsett fra den infernalske bjeffinga, så er de nydelige hunder. :D Jeg har shibaene mine løse (med MYE trening, og med lave krav til radius så lenge jeg veit hvor den yngste befinner seg), så du kan selvsagt ha en buhund løs også, men å ha den svimende rundt på gården uten at den tar seg en avstikker hadde jeg ikke akkurat satsa på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem vel veldig an på kor mykje trening ein legg ned frå dag 1, og korleis hunden er. Vi har to elgbikkjer i hus, en hannhund på 5 år og en tispekvalp på 4,5 mnd. 
Hannhunden får kun gå laus på elgjakta, sidan han stikker på jakt om vi slepper han ellers. Tispekvalpen har gått laus frå dag 1, og er veldig førerorientert. Men om vi ikkje har med godbitar ut, så tusslar ho gjerne rundt i si eiga lille boble. På langturar går ho som oftsat i langline, då det ikkje alltid er like morro og dilte etter ho når ho ikkje har tid til og høre etter. Så eg har eit håp om at vi kan fortsette og ha ho laus når ho blir eldre også, og at innkallinga sitter litt betre så klart :)

Men skal man ha elghund, så meinar i vert fall eg at dei bør brukast til jakt, og gjerne ettersøk utom jakta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunnskap om jakthund er begrenset, men i siste Jakt og fiske stod det en artikkel om nettopp hvor viktig det er med god innkalling på jakthunder som går i los, blant annet. Gjelder ikke det på elghund? Eller brukes de faktisk mest som båndhund nå?

@Bellare Du sier hanhunden går løs på jakt, men da må dere vel også ha innkalling på ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bellare skrev:

Det kjem vel veldig an på kor mykje trening ein legg ned frå dag 1, og korleis hunden er. Vi har to elgbikkjer i hus, en hannhund på 5 år og en tispekvalp på 4,5 mnd. 
Hannhunden får kun gå laus på elgjakta, sidan han stikker på jakt om vi slepper han ellers. Tispekvalpen har gått laus frå dag 1, og er veldig førerorientert. Men om vi ikkje har med godbitar ut, så tusslar ho gjerne rundt i si eiga lille boble. På langturar går ho som oftsat i langline, då det ikkje alltid er like morro og dilte etter ho når ho ikkje har tid til og høre etter. Så eg har eit håp om at vi kan fortsette og ha ho laus når ho blir eldre også, og at innkallinga sitter litt betre så klart :)

Men skal man ha elghund, så meinar i vert fall eg at dei bør brukast til jakt, og gjerne ettersøk utom jakta :) 

De fleste elghunder kan gå løse til de er ca 6-8-10 mnd.. 

2 minutter siden, simira skrev:

Min kunnskap om jakthund er begrenset, men i siste Jakt og fiske stod det en artikkel om nettopp hvor viktig det er med god innkalling på jakthunder som går i los, blant annet. Gjelder ikke det på elghund? Eller brukes de faktisk mest som båndhund nå?

@Bellare Du sier hanhunden går løs på jakt, men da må dere vel også ha innkalling på ham?

Det gjelder på elghund, men det er ikke bestandig like enkelt å få inn hunden.. i alle fall ikke hvis den nettopp har startet jakta.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, simira skrev:

Min kunnskap om jakthund er begrenset, men i siste Jakt og fiske stod det en artikkel om nettopp hvor viktig det er med god innkalling på jakthunder som går i los, blant annet. Gjelder ikke det på elghund? Eller brukes de faktisk mest som båndhund nå?

@Bellare Du sier hanhunden går løs på jakt, men da må dere vel også ha innkalling på ham?

Slik eg har skjønt det, så går han baksporet tilbake når han er lei/ferdig/sliten. 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

De fleste elghunder kan gå løse til de er ca 6-8-10 mnd.. 

Det gjelder på elghund, men det er ikke bestandig like enkelt å få inn hunden.. i alle fall ikke hvis den nettopp har startet jakta.. 

Eg lever i trua om at ho skal kunne gå laus etter det også, så lenge vi fortsetter og trene på det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble mektig imponert når det kom en gråhund i los på hele 3 elger, eier kom kjørendes bak, stopper bilen og går ut og fløyter på bikkja, den snudde på en femøring! 

Så ja, det er håp :) Og den artikkelen i jakt og fiske var veldig fin :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle inn jakthunden bruker å være greit å få til. Derimot er det en stor konflikt mellom å gå løs på tur sammen med eier, og å ha et søk, slik den skal ha (ingen vil ha en jakthund som dilter i helene) Skal man ikke jakte med hunden, spiller det selvsagt ingen rolle, da kan du lære den til å ikke gå noen steder. Men ingen oppegående jakthundoppdretter selger valper kun til kos og tur, da...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund har og blir brukt til både jakt og gjeting. Ja, de er førerorienterte, men med både jaktlyst og selvstendighet i bagasjen så er det ikke den optimale rasen å ha løs på tur i skogen. 

Min buhund trener og konkurrerer i rundering og så lenge han er på jobb i løypa eller i feltet kan det regne vilt uten at han enser de, men til daglig er han på "jakt" etter vilt på tur i skogen og må derfor 90% av tiden gå i langline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!

Da forstår jeg at elghund er kanskje mindre egnet som kompis til Lenny, og at en buhnd trenger innkallingstrening fra dag 1.

Skulle gjerne ha en omplasseringshund, så gjerne si ifra hvis noen vet om en hund som kunne passe :) Det haster ikke.

Det ser ut som om Lenny også har arvet selvstendigheten fra sin buhund bestemor (eller bestefar). Han holder seg hovedsak i nærheten når vi er på tur og kommer på innkalling i 90 % av tilfellene (godbiter er obligatoriske!). Men det virker som om han hver gang vi roper eller gir ham beskjed til å gjøre eller ikke gjøre noe vurderer om han synes det vi sier gir mening og må følges :P

Han løper etter vilt (eller egentlig alt som beveger seg) når han ser det, men bare maks noen hundre meter, og så kommer han tilbake ;) Når det gjelder lukt er det i hovedsak andre hunder han er interessert i.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lenny skrev:

Tusen takk for mange gode tips!

Da forstår jeg at elghund er kanskje mindre egnet som kompis til Lenny, og at en buhnd trenger innkallingstrening fra dag 1.

Skulle gjerne ha en omplasseringshund, så gjerne si ifra hvis noen vet om en hund som kunne passe :) Det haster ikke.

Det ser ut som om Lenny også har arvet selvstendigheten fra sin buhund bestemor (eller bestefar). Han holder seg hovedsak i nærheten når vi er på tur og kommer på innkalling i 90 % av tilfellene (godbiter er obligatoriske!). Men det virker som om han hver gang vi roper eller gir ham beskjed til å gjøre eller ikke gjøre noe vurderer om han synes det vi sier gir mening og må følges :P

Han løper etter vilt (eller egentlig alt som beveger seg) når han ser det, men bare maks noen hundre meter, og så kommer han tilbake ;) Når det gjelder lukt er det i hovedsak andre hunder han er interessert i.

 

Hvis du går inn på gruppa Norsk elghund grå, så kan du etterlyse en omplasseringshund der hvis du vil ha gråhund :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endel omplasseringshunder i svigerfamilien av elghunder som ikke har fungert som jakthunder  for andre familiemedlemmer(noen helt blottet for jaktlyst og av typen "ligger foran huset løs hele dagen" ) da det omplasseres  "innenfor familien"  og de har fungert som veldig veldig fine familiehunder uten noen nykker og enkle å ha med å gjøre, så jeg anbefaler absolutt at du ser etter en slik en om du kan tenke deg en som ikke er valp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...