Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekke tenner


Kaisen
 Share

Recommended Posts

32 minutter siden, Meg skrev:

ikke tyggeben/griseører e.l  før det er grodd og oppbløtt hundemat, fikk vi beskjed om . Er du usikker, ring veterinæren din :)

 

30 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Min trakk tenner for drøyt to uker siden og fikk beskjed om at hun ikke skulle ha noe hardt å spise før stingene var tatt.

Det var det jeg tenkte meg.. stingene forsvinner av seg selv. Noen som vet ca hvor lang tid det tar? Skal tilbake for sjekk om 3 uker. hun får oppbløtt for ja og jeg tok bort alle harde leker og tyggebein just in case. Men siden hun kun er 4 mnd går det hardt ut over møblene mine:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om hjørnetenner eller en av de større tennene her, eller er det snakk om tenner generelt? Jeg tenker da på alle som nevner sting og smertestillende.... Staffen trakk en fortann nede for ikke så lenge siden, han fikk ikke smertestillende, det var ingen sting, og det var ingen begrensning i forhold til hard mat, leker eller bein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her trakk en tann på madag. Fikk siste sterke smertestillende i dag og vanlig metacam i tilegg. Stigene går ut selv men,skal på kontroll på fredag se hvordan det står til. Fikk beskjed om ikke få noe hardt i løpet av de neste 2 ukene og oppbløtet mat de første 5-6 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minutt skrev:

Er det snakk om hjørnetenner eller en av de større tennene her, eller er det snakk om tenner generelt? Jeg tenker da på alle som nevner sting og smertestillende.... Staffen trakk en fortann nede for ikke så lenge siden, han fikk ikke smertestillende, det var ingen sting, og det var ingen begrensning i forhold til hard mat, leker eller bein...

To hjørnetenner (melketenner) Men di var skikkelig svæære! Røttene var over dobbelt så lange som selve tanna. Derfor det måtte sys et sting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gåsa skrev:

Frøkena her trakk en tann på madag. Fikk siste sterke smertestillende i dag og vanlig metacam i tilegg. Stigene går ut selv men,skal på kontroll på fredag se hvordan det står til. Fikk beskjed om ikke få noe hardt i løpet av de neste 2 ukene og oppbløtet mat de første 5-6 dagene.

Min skal ha smertestillende i 4 dager:blink: men tror jeg holder henne unna tyggebein og slikt til vi skal tilbake på kontroll. På arket står det bare at hun skal ha oppbløtet mat, men ikke hvor lenge.. (sorry dobbelpost)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ekstra sterke smertstillende i 3 dager så gir jeg vanlig metacam til vi har hvert der på kontroll på fredag tenker jeg :) Nok lurt holde hun unna tyggeting til kontrollen er over. Hehe jeg synes jo det er litt "vanskelig" til frøkena her på 10 år ikke gi harde ting så forstår godt det er enda værre til en valp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minutt skrev:

Er det snakk om hjørnetenner eller en av de større tennene her, eller er det snakk om tenner generelt? Jeg tenker da på alle som nevner sting og smertestillende.... Staffen trakk en fortann nede for ikke så lenge siden, han fikk ikke smertestillende, det var ingen sting, og det var ingen begrensning i forhold til hard mat, leker eller bein...

I mitt tilfelle var det blant annet en rovtann, som er ei svær tann med tre voldsomme røtter. Så å kalle det en tanntrekk er kanskje litt misvisende, i praksis opereres den ut under full narkose og hele pakka.

Vi har i alle fall vært på kontroll i dag og fått beskjed om 2 uker til med myk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gåsa skrev:

Fikk ekstra sterke smertstillende i 3 dager så gir jeg vanlig metacam til vi har hvert der på kontroll på fredag tenker jeg :) Nok lurt holde hun unna tyggeting til kontrollen er over. Hehe jeg synes jo det er litt "vanskelig" til frøkena her på 10 år ikke gi harde ting så forstår godt det er enda værre til en valp! 

Dag 2 uten tyggebein bare, og jeg er full i sår på armene og ørene, og hun har bitt meg til blods på tærne 2 ganger:shocked:lamellene har hun nå ødelagt og stuebordet er temmelig oppspist det også. Det gledes til hun kan få tyggebein igjen. Men altså, skal det mye til før hun kan få betennelse der hun har trukket? Fant henne nemlig med dobørsten i kjeften i sta......ble litt hysterisk da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpetenner skal ut uansett, så det kan ikke sammenlignes med trekking av permanente tenner. Ville ikke tatt noen spesielle hensyn mtp tyggeting til valpen.

Med det sagt, synes jeg det er helt utrolig hvor raske noen veterinærer er til å trekke valpetenner. 4 mnd er tidligere enn de fleste feller hjørnetennene, at røttene var lange, bekrefter bare det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en leke i myk gummi eller noe slikt så burde det gå fint å la valpen få tilgang på det når det bare er snakk om melketenner. Men harde tyggebein og sånt ville jeg ha ventet med til du får klarsignal fra vet.

Og jeg er enig med Pringelen i at det er merkelig å trekke tenner så tidlig.

Er det noen spesiell årsak til at det ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Valpetenner skal ut uansett, så det kan ikke sammenlignes med trekking av permanente tenner. Ville ikke tatt noen spesielle hensyn mtp tyggeting til valpen.

Med det sagt, synes jeg det er helt utrolig hvor raske noen veterinærer er til å trekke valpetenner. 4 mnd er tidligere enn de fleste feller hjørnetennene, at røttene var lange, bekrefter bare det...

 

1 time siden, Polfarer skrev:

Hvis du har en leke i myk gummi eller noe slikt så burde det gå fint å la valpen få tilgang på det når det bare er snakk om melketenner. Men harde tyggebein og sånt ville jeg ha ventet med til du får klarsignal fra vet.

Og jeg er enig med Pringelen i at det er merkelig å trekke tenner så tidlig.

Er det noen spesiell årsak til at det ble gjort?

Ja hun har overbitt så hjørnetennene nede lagde store sår i tannkjøttet oppe. Det ble oppdaget når hun skulle ta 12 ukers vaksine, men de ville ikke trekke da fordi hun var så liten og det var ikke noe som plagte henne da. Men på mandag så jeg at hun hadde vondt, og når jeg så i munnen så hadde hun stygge sår.

Gummileke og bamser har jeg til henne. Men de er nok ikke harde nok til at det "tilfredstiller" henne mtp tygging..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...