Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan la hund nr1 møte hund nr2 for første gang?


Bordercollie
 Share

Recommended Posts

Hei! :) Vi skal hente en ny hund til helgen, men jeg er usikker på hva som er best fremgangsmåte når det gjelder å la vår nåværende hund Whiskey møte den nye..
Planen er egentlig å la Whiskey være hos mine foreldre første natten, så vår nye hund kan bli kjent i huset uten Whiskey der, åsså la dem møtes dagen etter. 
Tenker da å gå laaange turer med begge før dem møtes så dem er slitne for å så gå en tur med dem sammen i bånd uten att dem møtes før jeg da vill slippe dem løs på ett sikkert området. Er det en god måte å la dem møtes på? :o 
 
Begge er han hunder! WHiskey er 4 imens den andre er 6mndish.

Tar imot råd med STOR takk da jeg vill  att dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Vi skal hente en ny hund til helgen, men jeg er usikker på hva som er best fremgangsmåte når det gjelder å la vår nåværende hund Whiskey møte den nye..
Planen er egentlig å la Whiskey være hos mine foreldre første natten, så vår nye hund kan bli kjent i huset uten Whiskey der, åsså la dem møtes dagen etter. 
Tenker da å gå laaange turer med begge før dem møtes så dem er slitne for å så gå en tur med dem sammen i bånd uten att dem møtes før jeg da vill slippe dem løs på ett sikkert området. Er det en god måte å la dem møtes på? :o 
 
Begge er han hunder! WHiskey er 4år imens den andre er 6måneder .

Tar imot råd med STOR takk da jeg vill  att dette skal gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hunden din med unge jyplinger da? Det har jo veldig mye å si for hvordan du bør gå fram. 

Jeg ville tatt de begge med på båndtur, en i hver hånd, uten at de får hilse på hverandre. Så må du nesten se an hvordan det går før du vurderer neste steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt annpå, noen ganger så bryr han seg ikke og andre ganger så er han like jypling selv.. Så det er ikke så lett å si, men jeg vill tro att om han har fått en god tur så kommer han ikke til å bry seg så mye (håper jeg) :) 

Er mest bekymret for hvordan jeg skal gjøre det hjemme og hvordan skal jeg presentere hjemme for dem når Whiskey er vant med å ha det alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke noe big deal ut av sånt. Jeg pleier som regel å ha de med på tur sammen først, gjerne med en medhjelper som kan holde en av hundene, slippe de løse sammen på et egnet sted og så ta de med inn sammen etterpå. 

Sist jeg henta liten valp så tok jeg bare med meg valpen inn i leiligheten og lot den voksne hilse på mens jeg hadde valpen på fanget. Null stress. Det ble ikke noe møte ute og sånt mellom de fordi både jeg og valp var slitne etter en lang reise, men det gikk helt fint.

Har ikke nåværende eller kommende hund noe særlig spesielle issus med andre hunder, så bør det gå veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å få lillesøster til å tulle litt ute med hund nr 1 mens nr 2 får sniffe litt rundt, også får dem møtes ute, på nøytral grunn. For så å gå inn sammen[emoji4] tenker at det ikke er noe som må gjøres så mye utav, viktigere å ikke glemme hund nr 1 i valpestyret [emoji4]

Er mine tanker da hvertfall..

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme selv. Jeg har en hannhund som kan være en skikkelig dritt mot fremmede hunder, så er veldig spent på hva han kommer til å si til en tispevalp på 8 uker... Heldigvis er det lenge til.

Men hittil er tankene mine at de får møtes ute på nøytral grunn, og tusle litt sammen uten å hilse først. Deretter hilse under nøye overvåkning. Når den lille først er godtatt, vil jeg tro det går greit å ta henne med inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med valpen inn i huset jeg, og lot dem hilse inne. Lagde ikke noen big deal ut av det, fikk rimelig greit formidlet til den eldste hunden at det var sånn det skulle være, for jeg hadde bestemt det.

Funka fjell det, men så er den eldste hunden veldig omgjengelig også, da (den yngste også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste poenget her er jo hvordan den "gamle" hunden er, dvs. den som faktisk BOR der. Hvis den er hyggelig med andre hunder, omgjengelig og trivelig, vant til andre hunder som kommer på besøk, etc - så er det såklart bare å ta med valpen hjem/inn og sette den fra seg på gulvet og la dem hilse...

Det jeg gjør:- "plupp" ny valp midt på gulvet også ber jeg de andre hundene gå vekk (evt. lar noen av dem gå ut i hagen og herje for seg selv). Så lar jeg den nye hunden få være litt i fred til den får snust litt rundt og gjort seg kjent med sitt nye hjem. Etter det slipper jeg inn èn etter èn (så den lille nye ikke føler seg fullstendig anfalt), eller lar valpen/den nye få gå ut til de andre hvis den ønsker det.

MEN, mine er vant til andre hunder som kommer og går i "flokken" og tar imot gjestehunder som sine beste venner. Litt mere "kaksete" hunder ville jeg tatt med på en god og lang tur sammen, så de blir kjent på nøytralt sted, går sammen i en god stund, så kommer de hjem sammen og såfremt de ikke har skjedd noe dramatisk mellom dem på turen, så er det ganske sikkert greit å la de komme inn hjemme sammen. Men jeg ville passet på at ikke "gamle-hunden" har leker og/eller ben som de kan begynne å "krangle" om (fjern alt slikt de kan begynne å vakte på,

:-)
Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har introdusert to voksne tisper og gjorde nå litt styr av det ettersom det for meg var helt nødvendig at de gikk overens. Noen synes og syntes kanskje det var litt overdrevent, men jeg føler at resultatet jeg fikk ene og alene handler om den tilvenningen jeg gjorde på forhånd.

Begge tispene gikk i bånd noen turer, før vi lot "gamla" flytte inn. Vi delte av leiligheten med grind til å begynne med. De fikk ikke være noe sammen inne før yngste hunden sluttet å stresse og mare, men vi gikk tur to ganger om dagen (lengre turer) hvor de fikk være løse sammen ute ettersom yngste tispa ute er en helt annen hund. Ettervært så fikk hundene være i samme rom løse, men under kommando for det meste. De fikk gradvis lov å utfolde seg mer ettersom de ble bedre kjent og var mer trygg på den andre. Etter tre uker kunne de gå fritt rundt i huset uten at noen fulgte noe særlig med. Etter tre måneder så kunne de være alene hjemme løs. Nå et år senere er de perlevenner og fungerer helt ypperlig sammen.

Vi var også nøye med å ha alt av leker, bein, mat og ressurser fraskilt, dette gjelder også kos for hunder som er veldig eierkjære. Det kan være greit å huske på dette når du tar inn en hund til at du ikke bare lar den andre komme inn i en situasjon hvor du og den gamle hunden sitter å koser dere eller omvendt.

Nå når hundene kjenner hverandre og har fått mange positive opplevelser med hverandre så kan de ligge å tygge bein sammen, ha maten i samme rom (men godt fraskilt) de kan også leke med leker av litt lavere verdi og koser gjerne med både oss og andre mennesker som de har høye forventinger til samtidig. De tåler at de bøller på hverandre og knuffer. De får lov å fikse litt mer ting selv, men de foretrekker å komme til oss om en er litt plagsom eller har "gjort" noe.

Vil også presisere at det tok nok så lang tid med mine fordi den yngste tispa har hatt en del problemer i forhold til stress og avreagering. Hun bruker lang tid på å bli vant til nye situasjoner, men hun har den fordelen at hun ikke er hverken sint eller redd av seg. Bare veldig stresset og pga stress gjør hun dumme ting.


Det kan kanskje virke veldig strengt og militær aktig, men jeg synes at det er slik en skaper trygghet i nye relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hundene møttes og det gikk kjempe bra ute, men inne så kunne det gått bedre... 

Hunden min Whiskey syntes det var helt OK att det kom en ny tass inn i huste, men han nye lager trøbbel.. Han flekker tenner, knurrer og glefser etter Whiskey, spesielt om han nye ligger i soffan og Whiskey går forbi, han nye flyr også rundt meg konstant og prøver å sende Whiskey vekk.. Dette endte med ett skiiiiikelig basketak i gangen,heldigvis ble det ikke noen skade, men nå tørr jeg jo ikke ha dem sammen utenom ute... WHAT TO DO!? :o 
Hu jeg henta han nye fra sa att dette aldri hadde skjedd før.. men så har han heller aldri vært med en så stor hund som Whiskey.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...