Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor uten korn.


Kaisen
 Share

Recommended Posts

14 minutter siden, mnika skrev:

Det kan fort bli for mykje protein for enkelte hundar, så dei klarer ikkje å nyttegjere seg av alt.. Derfor, mindre mengde.... 

Som tonjek skriver - når hunden blir for tynn så er det ikke mengden som må ned... 

3 minutter siden, mnika skrev:

Nemlig. Det er ikkje alle hundar som fungerer på for med så mykje protein... 

Eller feil protein... Det er jo ikke ferskt kjøtt i disse fôrene heller - det er jo prosessert, så kan man jo lurer på hvordan de prosesserer det. Det er vel helst der problemet ligger - måten det er prosessert på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo ikke noe farlig om det er midd i fôret dersom hunden ikke reagerer på det . Det beste fôret er jo uansett det fôret HUNDEN fungerer på - ikke det alle MENER burde være det beste fôret  

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ik

Fortsatt tenker jeg at det spiller veldig liten rolle hva som er i disse fôrene så lenge hundene faktisk fungerer utmerket på dem.... og man kan skryte så mye man vil av "fersk" ditt og datt- så lenge

Eller feil protein... Det er jo ikke ferskt kjøtt i disse fôrene heller - det er jo prosessert, så kan man jo lurer på hvordan de prosesserer det. Det er vel helst der problemet ligger - måten det er prosessert på. 

Mistenker det er det som er problemet med min.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at om hunden ikke fungerer på foret så er det bedre å gå tilbake til vanlig for med korn. Men jeg ønsker at min kan fungere på det, så det er verdt et forsøk i hvertfall. Har hørt at flere ikke kan fullfore på orijen, men må gi kombinasjon av det og feks RC.jeg gidder ikke det, så da går jeg heller tilbake til for med korn, men ikke RC da hun ble så hard i magen av det. Men grunnen til at jeg ønsket å prøve et tørrfor med så mye kjøtt er at hunder i utgangspunktet er kjøttetere. Tror ikke hunden løper ned i kornåkeren hvis den er sulten...:innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jommen meg en skikkelig jungel det med å fore hund altså :whistle:

Helt klart, og det finnes ingen fasit. Det er jaggu ikke lett. [emoji28] Jeg som aldri skulle fóre med korn, har endt opp med å fóre med Royal Canin. Vi bruker V&H også, men jeg glemmer stadig å ta opp til tining, så blir definitivt mest tørrfór. Men hunden fungerer, og er fin i pels og avføring, så jeg får vel bare innse nederlaget. [emoji14]
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvor har du hørt det? Står ikke noe om det på Orijens sider? 

Fikk høre det fra produsenten da jeg var på kurs med dem. De kom til å produsere det så lenge det kunne anses som bærekraftig høsting av råvarene, noe de er forberedt på at ikke ville vare evig. Produksjonen kunne være ujevn, og fôret kom til å gå ut av produksjon på sikt, erstattet av noe annet. Så får vi se hva det blir når den tid kommer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde orijen i nesten eit år på mine hundar. Her vart pelskvaliteten veldig dårlig på eine, og den andre fikk problemer med magen. Den tredje fungerte supert på det. Har no gått over til Essential på alle og dette fungerar dei veldig godt på. Har gått på det eit år. Veldig greit å bestille på petgarden.no og få det på døra også! [emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 at 9:07 PM, Kaisen skrev:

Har noen av dere opplevd at hunden klør ekstremt mye av orijen? Som sagt klør min veldig. Jeg er usikker på om det faktisk er foret eller noe annet. Jeg holder på å introdusere henne for eukanuba nå (Jepp går tilbake til korn..) for å se om det blir bedre

Min ene hund klødde litt på orijen, og mistet pels flekkvis forskjellige steder på kroppen. Når vi byttet fór forsvant kløingen og pelsen kom gradvis tilbake.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 22. november 2016 at 9:07 PM, Kaisen skrev:

Har noen av dere opplevd at hunden klør ekstremt mye av orijen? Som sagt klør min veldig. Jeg er usikker på om det faktisk er foret eller noe annet. Jeg holder på å introdusere henne for eukanuba nå (Jepp går tilbake til korn..) for å se om det blir bedre

...trur du hunden klør fordi den ikkje fikk korn? Kanskje proteininnholdet vart for høgt for din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mnika skrev:

...trur du hunden klør fordi den ikkje fikk korn? Kanskje proteininnholdet vart for høgt for din hund?

Nei men jeg tror hun klør pga orijen :) hun får nå eukanuba og noen få knotter orijen. Skal snart begynne å helfore på eukanuba, men syns ikke kløinga har blitt bedre ennå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 at 9:32 PM, JeanetteH skrev:

Skal du ha enda mer kortreist så kommer nå Robur med en korn fri variant også. 

Det er svenske for. 

Mens vi er inne på kortreist så er Fish4dogs produsert i Norge? Hehe. Det er og kornfritt.  veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

Alt for lite fett for mine arbeidene hunder :)

Alt for lite fett for de fleste hunder tror jeg. Min gamle pensjonist som er relativt redusert pga. hoftene virket konstant sulten og ble skikkelig blass og ekkel i pelsen av det (synd for det er eneste fóret annet enn acana med lam hun har tålt uten oppkast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lite fett for de fleste hunder tror jeg. Min gamle pensjonist som er relativt redusert pga. hoftene virket konstant sulten og ble skikkelig blass og ekkel i pelsen av det (synd for det er eneste fóret annet enn acana med lam hun har tålt uten oppkast).

Ja det føler jeg og med min erfaring. Jeg foret lundehunden på det men hun hadde så grusom pels, og klørne flasset opp konstant. Byttet for og på 6 uker var det en helt annen hund!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fish4dogs ga blass og tørr pels her også. Nå bruker vi mye forskjellig pga noe vi må bruke opp, noe vi har fått som prøvepakker, noe vi har kjøpt som smaksvariasjon osv, men vi bruker da Canagan, Litt Acana og mest Vigor&Sage sammen med rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ikke vet hvor mye energi det er i dem per kg eller 100 g... mye dårlig informasjon på hjemmesider synes jeg...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Turb skrev:

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ikke vet hvor mye energi det er i dem per kg eller 100 g... mye dårlig informasjon på hjemmesider synes jeg...

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Turb skrev:

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ikke vet hvor mye energi det er i dem per kg eller 100 g... mye dårlig informasjon på hjemmesider synes jeg...

Om det står fett, protein og/eller karbo % er det lett å regne ut omtrentlig kcal innhold. Beregn 10% vann og 7 % aske, da blir det 83% fordelt på energi igjen. Karbo og protein har ca 4kcal pr gram og fett 9kcal. Har foret 23% prot og 18% fett (enkel hoderegning gir da 42% karbo) er det ca 422 kcal pr 100g for. Omsettelig energi vil variere etter hvor gode prot- og karboingrediensene er, men du får en viss peiling iallefall. 

 

Det kan mange ganger lønne seg å sjekke store nettbutikker som feks zooplus for å finne innholdsfortegnelser, spes på USA og UK prod for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tulip skrev:

Om det står fett, protein og/eller karbo % er det lett å regne ut omtrentlig kcal innhold. Beregn 10% vann og 7 % aske, da blir det 83% fordelt på energi igjen. Karbo og protein har ca 4kcal pr gram og fett 9kcal. Har foret 23% prot og 18% fett (enkel hoderegning gir da 42% karbo) er det ca 422 kcal pr 100g for. Omsettelig energi vil variere etter hvor gode prot- og karboingrediensene er, men du får en viss peiling iallefall. 

 

Det kan mange ganger lønne seg å sjekke store nettbutikker som feks zooplus for å finne innholdsfortegnelser, spes på USA og UK prod for. 

Men det bør jo være unødvendig å skulle gjøre det selv... *klage*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvor forskjellige erfaringer man kan ha med et fôr :) Jeg har jo utelukkende kun bra erfaring med det, men det viktigste er jo selvsagt at man bruker det fôret som funker best for ens hund! Schæferen min har aldri klødd så lite som nå når hun bruker fish4dogs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...