Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor uten korn.


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Etter en tilvenningsperiode har jeg nå begynt å fullfore på orijen puppy. Dette foret er jo ganske dyrt, men jeg vil helst ha et for uten korn og masse stivelse. Men  hun har nye luft i magen etter at jeg begynte på orijen. Så at acana også var kornfritt og litt billigere enn orijen. Hva er egentlig forskjell på disse to, foruten prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo ikke noe farlig om det er midd i fôret dersom hunden ikke reagerer på det . Det beste fôret er jo uansett det fôret HUNDEN fungerer på - ikke det alle MENER burde være det beste fôret  

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ik

Fortsatt tenker jeg at det spiller veldig liten rolle hva som er i disse fôrene så lenge hundene faktisk fungerer utmerket på dem.... og man kan skryte så mye man vil av "fersk" ditt og datt- så lenge

23 minutter siden, Ingidano skrev:

Acana har mindre kjøtt, ellers skal det være omtrent det samme. 

Da kan det vel være at det er mildere for magen også da, eller? Hvis hun fortsetter med all fisingen så vurderer jeg å bytte..har bare fullfort på orijen i en uke, så vet ikke helt hvor lang tid det eventuelt tar for magen å tilpasse seg.. har dog hørt at flere ikke kan fullfore på orijen fordi det er sterkt for magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting med de kornfrie tørrfôrene: de inneholder stort sett erter, i steden for korn. Hva skjer når man spiser erter? :P

Ikke for det, jeg bruker acana puppy til valpene her, og noe kingsmoore. (halvt om halvt med v&h, dog) begge inneholder erter, og har fungert helt fint uten hverken promping eller løs avf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, teskjeia skrev:

Apetitt Grain Free er jo en mulighet dersom det er aktuelt.

Absolutt aktuelt :) selges det kun på felleskjøpet? 

15 minutter siden, Line skrev:

Ganske mange merker har etterhvert kornfrie varianter eller er kornfrie i utgangspunktet. Her har valpen fått V&H og Acana Grasslands, og fungerer veldig godt på det.

Hun gikk på royal canin når vi fikk henne. Fungerte godt på det en stund, men så opplevde jeg at hun ble kjeempe hard i magen. Det har i hvertfall forbedret seg på orijen. Men syns kanskje magen fungerte hakket bedre når jeg kombinerte rc og orijen...

 

15 minutter siden, Pringlen skrev:

En ting med de kornfrie tørrfôrene: de inneholder stort sett erter, i steden for korn. Hva skjer når man spiser erter? :P

Ikke for det, jeg bruker acana puppy til valpene her, og noe kingsmoore. (halvt om halvt med v&h, dog) begge inneholder erter, og har fungert helt fint uten hverken promping eller løs avf.

Haha:teehe: leiligheten er som et gasskammer til tider...

Men som sagt har det kun gått en uke. Noen som vet hvor lang tid det tar for magen å tilpasse seg? Er orijen og acana så like at det går å begynne rett på acana? Eller må den også innvies gradvis så ikke magen får sjokk? Brukte 2 uker på å venne henne til orijen, men er ganske stor forskjell på det og rc da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Voffen skrev:

Acana fungerte mye bedre enn Orijen her i hvertfall. Tror ikke du trenger noen tilvenningsfase ved å gå over til Acana. I tillegg er det mange typer av Acana, fint å kunne rullere litt på smak og proteinkilder :)

Hmm.. siden orijen sekken snart er tom, tror jeg at jeg kjøper en ny 2 kg sekk. Hvis det ikke blir bedre så prøver jeg nok acana :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, teskjeia skrev:

Så vidt jeg vet er det kun felleskjøpet som har det ja :)

Andre dyrebutikker har og Apetitt :) Hvertfall i dyrebutikken jeg jobber, vet ikke hvor mange andre som fører det. Jobber på dyrebutikken på Storo i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte i en annen tråd, men fikk ikke så mye svar, så spør her også jeg. Hvorfor er det bedre med tørrfôr med poteter og erter enn med korn? Er det dokumentert at det er bedre for ett eller annet, eller er det mote? Jeg har forsøkt å lese om det men finner ingen god forklaring.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om erter og poteter er så mye bedre enn korn, men tror mange ser fôrtypene uten korn som bedre fordi de gjerne inneholder mere kjøtt og mindre fyllstoffer. Her virker hunden mer mett på mindre mengder enn vi må gi med kornfôr. I tillegg er det mindre å plukke opp. Som et pluss koster heller ikke f.eks Acana særlig mer enn fôr som Royal canin..har også hørt at korn gir allergier, men vet ikke om det er noe hold i det. Synes også hunden luktet mer hund når han spiste RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne gitt kornfritt, men han fungerer ikke på det. Han spiser Labb og VogH 50/50 og ting er perfekte så får det bare være. Liker ikke den at det kan være midd i kornet på tørrfôr da, æsj.. Men nå har jeg prøvd alt som er kornfritt uten hell. 

Eller jo, han tåler Acana, men det er lettere å få tak i Labb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MissHeike skrev:

Jeg skulle gjerne gitt kornfritt, men han fungerer ikke på det. Han spiser Labb og VogH 50/50 og ting er perfekte så får det bare være. Liker ikke den at det kan være midd i kornet på tørrfôr da, æsj.. Men nå har jeg prøvd alt som er kornfritt uten hell.

Det er jo ikke noe farlig om det er midd i fôret dersom hunden ikke reagerer på det :). Det beste fôret er jo uansett det fôret HUNDEN fungerer på - ikke det alle MENER burde være det beste fôret :) 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd et nytt merke, Tundra heter det. Kornfritt, mer kortreist enn Orijen/Acana(er fra Tyskland tror jeg) og billigere. Vesentlig billigere faktisk. Nå husker jeg ikke kjøttprosenten i farten, men den ligger hvert fall på nivå med Acana. Jeg gir 50/50 V&H-tørrfor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg har nå prøvd et nytt merke, Tundra heter det. Kornfritt, mer kortreist enn Orijen/Acana(er fra Tyskland tror jeg) og billigere. Vesentlig billigere faktisk. Nå husker jeg ikke kjøttprosenten i farten, men den ligger hvert fall på nivå med Acana. Jeg gir 50/50 V&H-tørrfor da.

Tundra er en variant fra Orijen og er mest kjøtt fra dyr i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrier er også svensk og har to kornfrie varianter - det er et veldig billig for, men vet om flere som bruker det og er veldig fornøyd med det.

Forresten så hørte jeg fra en spesialist på allergi at det som hunder oftest blir allergiske mot er det de spiser mest av. Derfor mange hunder reagerer på kylling og korn, dette er gjerne hovedingrediensene i de fleste hundefor. Men de kan like gjerne reagere på noe annet om de går på kornfritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Apetitt Grain Free på min golden, og det fungerer helt supert. Orijen ble hun bare rar og oppblåst i magen av. :) Acana er også et godt alternativ.

"Artig" historie; da jeg skulle kjøpe vogh til Nemi i sommer så begynte han ansatte i butikken om å belære meg om at det var kun ett fôr som var bra for hunder, og det var Orijen. Alt annet var ikke for hundens beste. :huh: Og at jeg brukte fôr fra felleskjøpet, FYSJ. Det var som å be om dårlig helse på hunden min. :sleep: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det er jo ikke noe farlig om det er midd i fôret dersom hunden ikke reagerer på det :). Det beste fôret er jo uansett det fôret HUNDEN fungerer på - ikke det alle MENER burde være det beste fôret :) 

Ja det er jeg enig i. Men jeg var jo en av disse surkjerringene som ikke skjønte hvordan noen hund kunne fungere på Labb liksom... :icon_redface:

 

Nå har jeg jo lært at det kan stemme godt, min egen er jo levende bevis, det var tilfeldig at jeg motvillig prøvde det i fjor, kunne ikke så lett si nei til 30kg gratis mat. (Kjenning av pappa sin hund døde) Jeg er veldig fornøyd og man kan jo ikke være sur når det er så billig heller da. Nettopp kjøpt 3 sekker som tilsammen er billigere enn en stor sekk Orijen :D :blink:

Edit: La til litt på siste settning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:

Ja det er jeg enig i. Men jeg var jo en av disse surkjerringene som ikke skjønte hvordan noen hund kunne fungere på Labb liksom... :icon_redface:

Nå har jeg jo lært at det kan stemme godt, min egen er jo levende bevis, det var tilfeldig at jeg motvillig prøvde det i fjor, kunne ikke så lett si nei til 30kg gratis mat. (Kjenning av pappa sin hund døde) Jeg er veldig fornøyd og man kan jo ikke være sur når det er så billig heller da. Nettopp kjøpt 3 sekker :D

:lol: Det hender man må svelge noen digre kameler i blant :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...