Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser og forventet levetid


QUEST
 Share

Recommended Posts

Aner ikke hva den offesielle er, men vil tro rundt 13-15 kanskje? På Beagle. 

Min nærmer seg 10, men jeg forventer i grunn ikke å få ha ham lenger en 1-2år til. Spørs hvordan leveren og hjertet holder seg, og ikke minst kroppen. Merket godt i sommer at han ikke tåler varme særlig godt lenger bl.a. Og siste turen til dyrelegen med så syk hund at jeg var sikker på at han måtte avlives satte virkelig en støkk i meg. Så her nyter vi all den tiden vi har! Om det blir noen måneder eller 5år til får tiden vise! 
Han har jo dessverre også levd noen år med sterk overvekt, og det kan nok ha ført med seg noen bivirkninger. Så er nok ikke et helt gjennomsnittlig norsk beagleliv han har hatt nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MaritaS skrev:

Snitt og forventet levealder er gjerne to helt forskjellige ting (i alle fall i min bok). Et snitt vil jo alltid trekkes ned av de som avlives i ung alder av ymse grunner, gemytt f.eks.   

Det har du selvfølgelig helt rett i. På antallsmessig små raser kan jo slikt gi veldig feil utslag på statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Det har du selvfølgelig helt rett i. På antallsmessig små raser kan jo slikt gi veldig feil utslag på statistikken.

Men det finnes vel ikke noen statistikk på verken levealder eller årsak til avliving/dødsfall? Det blir jo uansett bare gjetting (det er jo ingen rapportering når en hund avlives pga alder f eks). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koiranet har en liste over "dødstatestikk". Men de fleste som har hunder som dør av alderdom bruker ikke energi på attest og sender inn for registrering. For det meste så sender folk inn når hundene dør av spesielle årsaker. I følge den skal snitt alderen på AK være 8 år og 10 mnd. 

En slik statistikk krever jo egentlig at alle sender inn også på de hundene som dør av å være gammel.  Av de 19 som har sendt inn pga alderdom så er snittet 13 år og 11 mnd. Så har vi en liten haug på 11 stk som har død pga påkjørsel og ulykke hvor snitt alderen er 4 år og 1 mnd. Jeg syns liksom ikke påkjørsel og ulykke helt kan trekke ned alderen på en rases i snitt, men den gjør det i denne statistikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, JeanetteH skrev:

Koiranet har en liste over "dødstatestikk". Men de fleste som har hunder som dør av alderdom bruker ikke energi på attest og sender inn for registrering. For det meste så sender folk inn når hundene dør av spesielle årsaker. I følge den skal snitt alderen på AK være 8 år og 10 mnd. 

En slik statistikk krever jo egentlig at alle sender inn også på de hundene som dør av å være gammel.  Av de 19 som har sendt inn pga alderdom så er snittet 13 år og 11 mnd. Så har vi en liten haug på 11 stk som har død pga påkjørsel og ulykke hvor snitt alderen er 4 år og 1 mnd. Jeg syns liksom ikke påkjørsel og ulykke helt kan trekke ned alderen på en rases i snitt, men den gjør det i denne statistikken. 

Nei, slike statistikker blir jo egentlig bare tull så lenge de er avhengige av at folk selv sender inn. Jeg har f eks aldri sendt inn noe som helst til noen når jeg har avlivet mine tidligere hunder... og sånn er det vel med de fleste vil jeg tro :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren, rundt 11-12 kanskje? Jeg er så heldig å ha en labrador som fortsatt er frisk og fin på sitt 14ende år, og nei, det handler ikke om å holde hunden i live så lenge som mulig. Mange hunder MÅ ikke være med på de heftigste sykkel- og skiturene for å fortsatt ha god livskvalitet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

Nei, slike statistikker blir jo egentlig bare tull så lenge de er avhengige av at folk selv sender inn. Jeg har f eks aldri sendt inn noe som helst til noen når jeg har avlivet mine tidligere hunder... og sånn er det vel med de fleste vil jeg tro :) 

Det er selvfølgelig vanskelig og få sikre tall, når det gjelder forventet levealder, nettopp av den årsak du nevner. Det sikreste( ?) er kanskje å høre folks erfaringer med forskjellige raser.? En del raser er jo kjent for lav forventet levealder mens andre har forholdsvis mange som oppnår respektabel alder. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, QUEST skrev:

Dette skulle egentlig vært med i startinnlegget men glemte det. 

Lar du en rases forventede levealder påvirke ditt rasevalg? 

Jeg har valgt mine etter helse. Og jeg har sett at helsestatistikk henger sammen med forventet levealder, og pris på forsikring. Logisk nok egentlig. 
Så på sett og vis har jeg vel valgt bevisst to raser som har lang levetid, men da gjennom en litt annen tankegang. 

Aragon har jeg vært veldig uheldig med, men det viser bare hvor viktig avl og seriøsitet i alle ledd og ikke bare hos den du kjøper av er. Og det viser også at man aldri kan være sikker uansett. Men et lite håp har man jo, og man gjør det man kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bardmand skrev:

Ifølge helseundersøkelsen for whippet er visst gjennomsnittlig levealder for whippet 8 år, men jeg må jo si jeg forventer at de skal leve atskillig lengre enn det (de to jeg har mistet ble 12, hun jeg har nå er 11,5). 

Gjennomsnittlig levealder for norsk lundehund er 9 år og 3 måneder, men her er spredningen stor. 

Det skulle virkelig vært interessant og vite den reelle årsaken til den svært lave forventede levealderen på whippet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Dette skulle egentlig vært med i startinnlegget men glemte det. 

Lar du en rases forventede levealder påvirke ditt rasevalg? 

Ikke generelt sett, men jeg ville nok ikke kjøpt doberman f. eks, som plutselig faller døde om av hjertesvikt i en alder av 4 år, uten forutgående symptomer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at Schipperker har en forventet levetid på 16 år. Det er generelt sett en veldig frisk rase, men det er svært lite helsetesting (og ingen krav om helsetesting fra klubben) så man må jo bare håpe at det holder seg sånn... 

Min samboer drømmer om å eie en Irsk Ulvehund en gang og jeg må si at jeg er veldig skeptisk på grunn av forventet levealder... Nå er min 3 år, liksom - det hadde vært veldig trist å vite at han kanskje var halvveis i livet allerede..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, netpuppy skrev:

Det sies at Schipperker har en forventet levetid på 16 år. Det er generelt sett en veldig frisk rase, men det er svært lite helsetesting (og ingen krav om helsetesting fra klubben) så man må jo bare håpe at det holder seg sånn... 

Min samboer drømmer om å eie en Irsk Ulvehund en gang og jeg må si at jeg er veldig skeptisk på grunn av forventet levealder... Nå er min 3 år, liksom - det hadde vært veldig trist å vite at han kanskje var halvveis i livet allerede..

Nei, jeg skjønner godt hva du mener. Skotsk hjortehund har stått på ønskelista i mange år men jeg kjøper ikke hund som jeg nærmest forventer skal ta kveld, når den begynner å bli voksen. :no:

51 minutter siden, Tuvane skrev:

Ikke generelt sett, men jeg ville nok ikke kjøpt doberman f. eks, som plutselig faller døde om av hjertesvikt i en alder av 4 år, uten forutgående symptomer.

Enig. Jeg hadde i alle fall ikke trivdes med en hund, som jeg hadde vært redd skulle fall død om, helt plutselig. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat har jo ikke så høy forventet levealder, 8-10 år, dessverre er mange borte før det også, og det er jo den store forekomsten av kreft i rasen som gjør det. Det visste jeg jo når jeg bestemte meg for rasen, men det hindret meg jo ikke. Vil jo gjerne ha henne så lenge som mulig, men det som er viktigst er at jeg kan gi henne et godt liv mens hun er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Det skulle virkelig vært interessant og vite den reelle årsaken til den svært lave forventede levealderen på whippet..

Kanskje dette danner et litt bedre bilde?

"Det er bare registreringer på 24 hunder som gjør tallene usikre. Men det ser ut til at atferdsproblemer, ledd/skjelettproblemer og ulykke/skade kan være blant de hyppigste medvirkende årsaker til død/avliving. "

Sakset fra den helseundersøkelsen som det refereres til tidligere. Innpå der finnes det hvertfall div årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber skal ifølge nettet lever fra 12-15år gamle. Noen ryker tidligere enn andre sikkert pga kort nese og da vanskeligheter ved å puste og sikkert andre grunner og. Min tibbe er nå 13år, fyller 14år neste sommer, men hun har blitt dement så vi får se hvor langt hun holder! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...