Gå til innhold
Hundesonen.no

Corgi/ Lancashire Heeler


vhp
 Share

Recommended Posts

Driver å kikker på hva som kan bli neste hund her i huset. Har fra før en landseer og en border collie, bc'en begynner å bli gammel så det er igrunn en ny kamerat til han store det blir.

Har helt falt for corgi, men har også sett på lancashire heeler. Liker gjeterhundrasene, radiusen løs på tur blir gjerne ikke så stor,og ofte er de morsomme å jobbe med. 

Det jeg egentlig lurer på er om disse rasene kan holde følge med de gutta jeg har på tur, de er etter hva jeg har skjønt robuste raser? Helse? Er det bl.a vanlig å HD-røntge disse rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En heeler kan fint holde tritt med dine hunder. De er små, men kjappe og tåler mye. 

Det er vel mer vanlig å røntge corgien enn heeleren. Som regel røntges det kun om det er mistanke om noe pga halthet ol. Nå den siste tiden har vi to stykk i Norge som har blitt røntget med E hofter. Den ene ble røntget pga halting og er avlivet pga plagene. Den andre har ingen synlige plager men ble røntget fordi eieren ville sjekke at alt var i orden før parring. Ingen av disses foreldredyr er røntget.

Selv importerte jeg en hannhund. Han ble røntget pga halting og det viste seg at gutten har både HD og SUS (Short Ulna Syndrom). 

Jeg vet det er diskutert om man bør røntge heeleren eller ikke. Mye av diskusjonen går på at vinkelen de avleser blir vanskeligere på hunder som er kondrodystrofiske/lavbente, og at de som leser bildene ikke tar hensyn til rase men kun Norbergs vinkel. Diskusjonen om det samme foregår også hos corgie-folket. 

Ellers DNA tester man foreldredyr for PLL (primær linseluksasjon). Mange tester også for CEA (collie eye anomaly). Det er lov å parre en PLL bærer med PLL fri. Dette skal da resultere i avkom som er fri og/eller bærere. Vi har dessverre flere tilfeller hvor avkom etter fri/bærer har PLL. Så det jobbes nå for en DNA test for å sjekke om hundene er bærere av Mutant-X.

Så er det Patella Luksasjon hos rasen. 
I tillegg har vi noen tilfeller av CECS (canine epileptoid cramping syndrome).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, vhp skrev:

Driver å kikker på hva som kan bli neste hund her i huset. Har fra før en landseer og en border collie, bc'en begynner å bli gammel så det er igrunn en ny kamerat til han store det blir.

Har helt falt for corgi, men har også sett på lancashire heeler. Liker gjeterhundrasene, radiusen løs på tur blir gjerne ikke så stor,og ofte er de morsomme å jobbe med. 

Det jeg egentlig lurer på er om disse rasene kan holde følge med de gutta jeg har på tur, de er etter hva jeg har skjønt robuste raser? Helse? Er det bl.a vanlig å HD-røntge disse rasene?

Veldig OT, men må jo selvfølgelig spørre om kennelnavn på landseeren? :D

Sånn for å bidra til til det tråden faktisk handler om så kan jeg jo si at heeleren til en jeg kjenner er mer eller mindre med på turer med travhest hver dag og har ingen problemer med det (sitter riktignok i vogna på de heftigste tempostrekkene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Polfarer skrev:

Veldig OT, men må jo selvfølgelig spørre om kennelnavn på landseeren? :D

Sånn for å bidra til til det tråden faktisk handler om så kan jeg jo si at heeleren til en jeg kjenner er mer eller mindre med på turer med travhest hver dag og har ingen problemer med det (sitter riktignok i vogna på de heftigste tempostrekkene). 

Veldig lov det, han er en Icikarma hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corgi har ingen problemer med å være med på lange og krevende turer. En veldig robust rase, som går til de stuper! 

Som @Justisia også nevner, så er det diskusjon rundt hvorvidt avlesing av HD/AD resultater på Corgi blir korrekt med tanke på kroppsbygningen. Dette skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har satt meg inn i det, men generelt sett er det svært få corgier som blir røntget, og av de få som blir så er det påfallende mye HD ute og går. Selv har vi en frøken med C-hofter. SUS er også noe corgiene kan få, men jeg har ikke fått inntrykk av at dette er veldig utbredt. 

Utover det så er corgi en utrolig flott rase. Hendig størrelse, morsomme og utrolig gøyale å jobbe med! Men denne korte radiussen på tur, som du nevnte, vet jeg ikke helt med men :P Veldig selvstendig hunder, på godt og vondt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...