Gå til innhold
Hundesonen.no

Agresiv og dominant


GorsonsetterPål
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg er vokst opp med Gorsonsetter tisper. Veldig rolig og snille hunder. Så da jeg flyttet ut, tenke jeg at jeg skulle kjøpe meg en hannhund jeg skulle trene opp til jakt. Har vært på flere kurs der dem sa at man aldri skal ta hardt i hunden, og at i fuglehund miljøet er det vanlig at flere tar for mye i hudene. Jeg har aldri tatt hardt i Hunden min, Men nå som den er blitt 5 mnd viser den teng på å bli agresiv og dominant.

 

På valpekurse sa dem at man aldri skal ta i en agresiv valp, da blir den bare mer agresiv. På et jaktkurs sa dem at jeg er alt for snill, og jeg må tenke på at det er en hannhund som er alfa.

Kan ikke spise uten at han skal bjeffe på mat. Og han knurrer når jeg tar i fra han  maten som han har stjålet.

Den er ikke utrygge, og ikke redd. 

 

Så tips på hva jeg skal gjøre..

 

Skal jeg legge han ned i bakken neste gang han viser den type atferd? Har jeg vært for snill mot hannhunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Være flink til å rydde bort maten så han ikke får stjelt. han bør lære seg å ligge på plassen sin når du spiser så kan han få belønning for å ha ligget på plassen når du er ferdig med å spise. 

Har selv hanhund av fuglehund type vorsteh og etter å hatt 6 forskjellige hunder av forskjellige raser som strihåret vorsteh måtte ejg tenke helt på nytt med denne.

Det som oftest er vanskligst er å sette grenser og mene dem 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her må du være i forkant istedenfor i etterkant. Altså jobb med å lære han ro, tren på at han ikke skal ta ting fra bordet, og jobb med å få en god slipp- og bytte- dynamikk. 

Jeg mener det er bedre enn å vente til hunden gjør feil, og straffe for det. 

Videre kan det være dumt å ta mat fra hunden, siden det er en god måte å utvikle ressursforsvar (noe som kanskje har skjedd her?). Da er det nok bedre slik som nevnt ovenfor å bytte det han har stjålet med noe annet, -hvis ikke risikerer du å få en hund som knurrer hver gang man nærmer seg den når den har fått noe å spise, siden han forventer at noen skal ta det fra han. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok min hund for et år siden, uviten om at den var agressiv. Dette ble vi ikke opplyst om, da eier ville bli ''kvitt'' hunden, men ikke ville avlive. Vi har dermet jobbet et år med denne hunden, med masse fremgang, men fortsatt masse som henger igjen av dårlig atferd. I starten når han viste dårlig atferd (alt fra knurring til biting) la vi han ned i bakken, og tok han i nakkeskinnet når han bet oss. Dette fikk vi beskjed om fra dyrlegen og bare fortsette med for å visse at vi var sjefen fordi hunden var dominant...

Heldigvis har jeg skaffet meg bedre kunnskap nå, og hunden har deretter blitt bedre. Vi sluttet med all fysisk straff, da han bare blir værre av det i form av usikkerhet både mot oss som eiere, og omgivelsene (absolutt ikke dominans). Den strengeste straffen vi har i huset nå er at han må gå i buret, eller rett og slett bli oversett til den dårlige oppførselen gir seg. Det kan være litt av en tålmodighetsprøve når jeg og samboeren sitter og spiser og han står og bjeffer mot oss i flere minutter uten å gi seg fordi han mener han skal få mat og oppmerksomhet.

Belønn positiv atferd, og overse det negative. Tar du i fra han mat han har stjelt, kan du risikere at han blir agressiv ovenfor all slags mat og leker hvis noen prøver å ta i fra han, noe som kan bli skummelt til slutt. Lær han heller kommandoen ''slipp'' og bytt med noe annet godt.

Og som sagt over her, følg med på han og vær på forkjøpet når han er på tur til å gjøre noe dumt. For eksempel som å stjele mat. Ved å bli hindret i en situasjon, lærer de mye fortere enn å bli straffet for å allerede ha utført en negativ handling! :)

En ting som kan være verdt å prøve er å lære hunden at når du gir et bestemt kontaktsignal, for eksempel plystring så skal hunden komme til deg og dermed få godbit. Det har vi lært hunden våres og det funker bra, i hverfall de fleste gangene :D

Om du liker å lese, og ikke allerede har lest boken ''100% positiv hverdagslydighet'', ville jeg anbefalt deg å lese den. Den har hjulpet oss masse :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som meg og Keiron.

Alle sa at man skal være positiv og ikke ta hunden (som har hund selv) mens de andre rundt meg i familien og slikt mente han var dominant og aggressiv, jeg måtte vise hvem som er sjef og sette han skikkelig på plass.

Problemet mitt var at alle sa vær positiv - men ikke ett eneste menneske forklarte i detalj hvordan man gjør dette.. 

Jeg har pløyd meg gjennom mange sider her inne og andre steder på internett, lest i bøker og vært på kurs og har bestemt meg for å plukke opp de ting jeg syns er fornuftig og som fungerer for oss, for det har jeg lært, det er ikke gitt at en ting fungerer for alle sammen. 

Når hunden stjeler mat er det absolutt ikke greit å ta han, da ber du om å få ressursforsvar på hunden. Jeg har sett hund med ressursforsvar både på leker og mat, det er ikke gøy. Det er rett og slett nitrist når en hund knurrer og stirrer med kulerunde øyne fordi den tror du skal stjele godbiten/beinet/whatever snadder fra den. Om hunden stjeler så bytt med noe annet snadder, eller med leke (hvis hunden vil ha leke i bytte) 

Jeg hadde faktisk prøvd å sette i bur, på ett annet rom eller bundet fast hunden når jeg spiser om han stjeler mat fra bordet og så bare ventet han ut når han bjeffer å styrer mens du spiser i begynnelsen, for å hjelpe til å vise hva du faktisk vil. 

Når hunden blir helt bajas, som kanskje andre kan si er dominans, har den bikket over og stresser veldig, da trenger den en pause. Så å trene ro kan være veldig lurt. Det er en ung hannhund, og de kan være skikkelig... dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...