Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat vs. Norwegian polar?


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Gammel tråd, jeg vet... Men ville bare si at det finnes jo et fint tredje alternativ i Provit, da. Skikkelige kjøttbiter (eller vom), frossent men likevel veldig enkelt å fôre med (tiner kjapt). Mine synes det var veeeeldig godt og jeg synes det er fint å slippe alt søl som fôring på vom og hundemat innebærer.

:-)

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SusanneL skrev:

Gammel tråd, jeg vet... Men ville bare si at det finnes jo et fint tredje alternativ i Provit, da. Skikkelige kjøttbiter (eller vom), frossent men likevel veldig enkelt å fôre med (tiner kjapt). Mine synes det var veeeeldig godt og jeg synes det er fint å slippe alt søl som fôring på vom og hundemat innebærer.

:-)

Susanne

Hvor får man kjøpt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Krutsi skrev:

Hvor får man kjøpt dette? 

Sjekk på felleskjøpet, her har de provit, men da bare pølsene tror jeg (SusanneL tenker vel på sekkene med terninger tror jeg, de virker så praktiske for jeg hater å kline med pølser eller blokker :P ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel disse: http://www.dyresjappa.no/products/provit-dypfryst-storfevom-3-kilo
Bare litt dyrere enn V&H, kanskje prøve neste gang vi bestiller. Har godt inntrykk av det.

Er det betegna som ett fullfor da? Så man slipper å drive å tenke på alt mulig som skal knn både her og der av vitaminer, mineraler osv....[emoji87]

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på sekkene med terninger (visste faktisk ikke at det fantes i pølser engang...). De mindre sekkene er visst ferdig vitaminiserte, men i den store følger det en ekstra pose med vitaminpulver man skal bruke i tillegg.  Søk på provit.no - der finner du også masse forhandlere.

Mine var nok hardere i magen når de fikk vom og hundemat, men helt fine på provit også - både når de fikk det alene eller sammen med tørrfôr.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel enda ett alternativ: Balto. Vet ikke så mye om det, men har en blokk her nå som vi skal prøve- med kalkun.
Balto

Vi prøvde en sekk med provit- og var veldig fornøyd med det- men har ikke klart å få tak i det til en brukbar pris. Felleskjøpet har bare pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AussieAllTheWay skrev:

Det finnes vel enda ett alternativ: Balto. Vet ikke så mye om det, men har en blokk her nå som vi skal prøve- med kalkun.
Balto

Vi prøvde en sekk med provit- og var veldig fornøyd med det- men har ikke klart å få tak i det til en brukbar pris. Felleskjøpet har bare pølser.

Spent på å høre hva du synes om Balto. Har ikke hørt om det før. Men var fine priser da. Bare synd at Maura ikke ligger så innmari i nærheten her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Spent på å høre hva du synes om Balto. Har ikke hørt om det før. Men var fine priser da. Bare synd at Maura ikke ligger så innmari i nærheten her. 

Hundene har bare fått ett par måltider av det- men det gikk ned på høykant hos alle 6 iallefall. Men vet hundene begynte å flasse av å bare spise kyllingforet til V&H, så spørs.. Men først må jeg tømme 2 digre frysere med V&H før jeg kan prøve mer enn den ene blokka :D
Om de liker det så er det mulig vi går over til det- da V&H roter forferdelig med bestillingene om dagen, og hundene til tider er lei det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte noe i Sverige nå sist. Var i skiver på 400 gram. Posen inneholdt 12 kg. Hannen eter det, men han eter så og si alt. Eldste tispa vil helst ikke ha det, og minste spiser noe men synes ikke det er spes godt virker det som. Er grei avføring som kommer ut da, ikke så hard som V&H kan være. Og veldig greit å bare ta ut et par skiver til tinging, men bortkastet når to av bikkjene helst ikke vil ha det ...

Ender vel opp med V&H blokk som poden kan dele for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provit (storfekjøtt/kylling - ikke vom) fungerer bedre på Talli som er kastrert enn V&H. V&H kan hun liksom bare få 50 gram om dagen på og ese ut....(kastrert og snart 10 år).

Så hun föres 50/50 provit og tørt.

Valpen (og generellt de fleste hunder jeg har hatt) fungerer best på V&H halv/full föring på det. 

Som alt annet som har med föring: prøve seg fram og se hva som fungerer for individet. 

Provit lukter mindre og er lettere med tanke på renhold, syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin_nord skrev:

Meen, hvordan er utregning på provit frossen? Snakka med forhandler og hun sier 250g pr 10 kg hund, skal man bruke antatt voksenvekt eller nåværende vekt? For om det er voksenvekt, fy f for ett dyrt for emoji23.png

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
 

Nå vet ikke jeg pris på provit, men det vil jo bli ca 2% av vekta og det er helt normal utregning det..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg har funnet som selger her tar 440 kr for 14 kg. Litt usikker på om jeg skal halvfore på provit eller vom på valpen. På voksenfor havner den nok på vom laks.. meeen, får ikke kjøpt 20 kg blokk med puppy på vom så blææ [emoji23]

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meen, hvordan er utregning på provit frossen? Snakka med forhandler og hun sier 250g pr 10 kg hund, skal man bruke antatt voksenvekt eller nåværende vekt? For om det er voksenvekt, fy f for ett dyrt for [emoji23]

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk



Vil tro det er samme som på V&H, 2% av idealvekt (voksen) eller 4% av nåværende vekt (på valp). Og så justerer man deretter opp eller ned etter behov.

Min på 22 kg får ca 450-500 gram daglig med V&H.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...