Gå til innhold
Hundesonen.no

Har klødd seg til blods.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Ja, hva gjør man da? Rocky har klødd seg til blods på brystet.

Før har det gått hardt utover nipplene i dette området, men ikke slik som dette i huden ellers. Nå er han jo barbert her også etter UL da. Ca 4 uker siden han ble badet sist, men tenker å ta en runde nå og se om det hjelper. (Mild urtesjampoo)

Han har jo klødd såpass at jeg valgte å kjøpe optima ph shampoo sist gang fordi jeg trodde han kanskje reagerte på den gamle shampooen som hadde stått her lenge.

Allergi? Kan ikke huske noe spesielt bytte som har utløst eller bedret. Verken tørt, fryst eller rått.

Nå får han jo da hills veterinary diet i/d heter det vel.(det for leversykdom) fått det i 1,5 - 2mnd.

Eller den snikende følelsen, kreft? Fant 2 nye klumper på brystet nylig, gikk over ham atter en gang pga kløen. En er som en hard ert, lik de andre han har rundt om. Den andre er mykere, og føles hakket dypere, ikke rund. Lik den ene han har mellom et par ribben.

e2bc4a212e967201e4018cc6609a5238.jpg

af6810efead8b2b2064f66a268785b61.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
7 timer siden, Rocket skrev:

 

Ja, hva gjør man da? Rocky har klødd seg til blods på brystet.

Før har det gått hardt utover nipplene i dette området, men ikke slik som dette i huden ellers. Nå er han jo barbert her også etter UL da. Ca 4 uker siden han ble badet sist, men tenker å ta en runde nå og se om det hjelper. (Mild urtesjampoo)

Han har jo klødd såpass at jeg valgte å kjøpe optima ph shampoo sist gang fordi jeg trodde han kanskje reagerte på den gamle shampooen som hadde stått her lenge.

Allergi? Kan ikke huske noe spesielt bytte som har utløst eller bedret. Verken tørt, fryst eller rått.

Nå får han jo da hills veterinary diet i/d heter det vel.(det for leversykdom) fått det i 1,5 - 2mnd.

Eller den snikende følelsen, kreft? Fant 2 nye klumper på brystet nylig, gikk over ham atter en gang pga kløen. En er som en hard ert, lik de andre han har rundt om. Den andre er mykere, og føles hakket dypere, ikke rund. Lik den ene han har mellom et par ribben.

e2bc4a212e967201e4018cc6609a5238.jpg

af6810efead8b2b2064f66a268785b61.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

 


Barber bikinlinjen, og kjenn kløen - så skjønner du hvorfor han klør. Når barbering vokser ut så klør det - garantert ikke noe annet enn det. I alle fall ville jeg ikke laget katastrofe før man vet. Om du har aloevera gele så kan du jo smøre på det, ellers så må du tre på pelsen sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er nybarbert så er det nok derfor. Ganzie får veldig "shaver rash" de gangene hun blir klippet for ett eller annet, og må få litt fuciderm (salve) for å unngå det, og for å dempe kløen.
Når hun har vært klipt på magen for UL så har hun knapt kunne gått, måtte klø eg for hvert skritt.
  Ser veldig ut som det er det som har skjedd her også. Ring veterinæren din og si at han klær veldig på klippestedet og at han trenger noe for å dempe kløen og roe ned huden.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nybarbert nei, det er ganske presis en måned og noen dager siden han ble barbert nå. Bruker laaaang tid på å gro ny pels på magen tydeligvis. Ser såvidt en liten patch på foten hans til venstre på øverste bildet, der er han ca hallveis til normal lengde nå. Det ble barbert samtidig som magen. (Helt øverst i bildet, ser litt mørkere ut enn resten av det hvite) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
4 timer siden, Rocket skrev:

Ikke nybarbert nei, det er ganske presis en måned og noen dager siden han ble barbert nå. Bruker laaaang tid på å gro ny pels på magen tydeligvis. Ser såvidt en liten patch på foten hans til venstre på øverste bildet, der er han ca hallveis til normal lengde nå. Det ble barbert samtidig som magen. (Helt øverst i bildet, ser litt mørkere ut enn resten av det hvite) 

Men i og med at det er akkurat i overgangen til pelset området så er det helt sikkert det som klør og stikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen. Rocky klør fremdeles like mye, pelsen har grodd ut litt nå, men er fremdeles ikke ferdigvokst. 
Nå klør han dog ca overalt, men brystet er værst. Har funnet skorper nederst på halen, og jeg kan knapt kose på ham uten at han foten begynner å gå. Bare å stryke over bryst/mage fører til at foten går. 
Det har også dukket opp enda en klump på brystet. Han har også klødd seg såppass i nakken at han har en flekk der han treffer med foten hvor han er tynnere i pelsen. 

Vi har bytta fôr fra Hills Veterinary Diet i/d til Hills Veterinary Diet w/d. Ikke store forskjellen, men vet mente det kunne hjelpe på magen hans. (Han har alltid hatt litt funky mage, men den har vært værre i det siste. Inkludert slitt med å besje og tidvis en del slim i avføringen- UL viste at prostata er liten og burde ikke føre til noen av delene) Tar nå utgangspunkt i muligens irritabel tarm. Føler kanskje forbyttet har hjulpet bittelitt på magen, men er vanskelig å si. Kløen er lik. 

Vi bruker også en sånn allergishampoo nå, bader ham opp til annenhver dag med denne. Kan ikke si jeg har sett effekt av denne heller. 

Noen som har opplevd lignende symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter iom tlf/tapa ikke liker å redigere innleg uten å ødelegge tidligere innlegg. :P.

Nakke
529adecbf59b3d2e4a0ee19b22100e5b.jpg

Bryst/mage. Oppdaget at han har flere små røde flekker i huden nå. Du kjenner disse når du tar på dem.
58eda432a6e3072447610f63a51c6a7b.jpg

50abbdfbd884ba79f1cfcb85b2dd2ed8.jpg

ba724531964dd9249f6789f416c3b3b7.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd elliminasjonsdiett? Har dere prøvd Hills z/d (allergifôr) en stund for å se om det hjelper? Om det er allergirelatert så kan det hjelpe på både magen og kløen:)

Edit: og dere har utelukket utøy? (skabb, midd, etc)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ganzie skrev:

Har dere prøvd elliminasjonsdiett? Har dere prøvd Hills z/d (allergifôr) en stund for å se om det hjelper? Om det er allergirelatert så kan det hjelpe på både magen og kløen:)

Edit: og dere har utelukket utøy? (skabb, midd, etc)

Dyrelegen brukte sånne glassplater og trykket mot huden og så under mikroskop eller noe. Uten noe resultat. 

z/d er ikke prøvd nei, regner med de diskuterte det før de valgte ut w/d til oss når vi var inne sist. Hun diskuterte i hvert fall med de andre dyrelegene. Litt ifht om det kunne være prostata og om kastering var aktuelt osv mtp magen, men også dietten regner jeg med. 
Aner ikke om z/d er aktuelt mtp leveren hans, men skal ta det opp neste gang jeg er inne. Tenker å bestille en time i januar. Da har vi gitt dette forbytte en måned+ ca. :) For det er jo også en faktor, han får nå levervennlig diett. 

Jeg vil si jeg har prøvd ut eliminasjonsdiett på egen hånd ifht magen, men da har han jo ikke klødd. :P Har holdt på siden 2012 for å se om han funker bedre på en mat enn en annen. Kun fisk, kun lam, kun kylling osv. Da via v&h og orijen/acana hovedsaklig. Hatt minimum 6 mnd pr fôr jeg har prøvd. Har ikke merket noen forskjell på magen hans. I 2013 fikk han også en periode på et allergifor, men jeg husker ikke hvilket dette var. Han fikk det hos min mor den sommeren hun ble syk og døde, og i alt styret etterpå så glemte jeg av å ta vare på sekken og kjøpte vel orijen eller noe når det gikk tomt. 
Så ifht kløe har vi ikke prøvd eliminasjon iom dette er et ganske nytt symptom. (Siste 2-3 månedene max. Økte gradvis på i starten, men føler det har stabilisert seg på selve kløingen, men som nevnt så skjer det jo tydelig noe med huden iom det dukker opp røde prikker osv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ganske godt voksen denne karen, er han ikke? Jeg tror ikke allergi var det første som hadde slått meg om det stemmer at han er godt oppi årene. Normalt sett vil man se allergi hos hund innen de første to årene(det jeg har fått vite hvert fall). Siden han har en del andre plager ser det ut som, så ville jeg sjekket om kløe kan være et symptom på noe av det han plages med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb er faktisk ikke lett å oppdage. Veterinæren har ikke foreslått å behandle og se om det blir bedre? Det ble gjort med Talli for noen år tilbake. Det ble ikke påvist reveskabb, men hun ble behandlet for det og ble kjapt mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sprettballen skrev:

Han er ganske godt voksen denne karen, er han ikke? Jeg tror ikke allergi var det første som hadde slått meg om det stemmer at han er godt oppi årene. Normalt sett vil man se allergi hos hund innen de første to årene(det jeg har fått vite hvert fall). Siden han har en del andre plager ser det ut som, så ville jeg sjekket om kløe kan være et symptom på noe av det han plages med. 

Jepp, han blir 10 i februar. Har alltid vært altspisende uten å spy/bli dårlig i magen. Ikke uten grunn jeg har pleid å si at alt går i grisen. Er siste 1-2årene han har begynt å bli mer sensitiv. Spyr av å spise hov f.eks. Og sånn bløtmat fra dagligvarebutikken kan han ikke plutselig få lenger, da spyr han. (Fikk i en julegave til ham i fjor f.eks) 
Ja, det er det som bekymrer meg. 2016 har vært et dritt år for både oss og mange i omgangskretsen min med dyr. Så jeg ser jo for meg worst case med kreft som påvirker imunforsvaret og fører til kløen mm. (Som dyrelegen sier, vi kan hverken påvise eller avkrefte at det er kreft i bunn her. For det er ingen spesifikke greier som vises på UL eller sånn. For ordens skyld så var det dyrelegen som nevnte kreft først, ikke jeg. :lol: Ikke heeeeelt nevrotisk enda. :lol: ) 

26 minutter siden, JeanetteH skrev:

Skabb er faktisk ikke lett å oppdage. Veterinæren har ikke foreslått å behandle og se om det blir bedre? Det ble gjort med Talli for noen år tilbake. Det ble ikke påvist reveskabb, men hun ble behandlet for det og ble kjapt mye bedre. 

Nei, har ikke det. Men regner med noe sånt nok er neste steg. Tenker å ringe dem iløpet av uka kanskje, om de vil ha ham inn allerede før jul/i romjula å kikke mer på det. 
Reveskabb, kan det smitte til katt? For isåfall har kattene ingen tegn på noe overhodet. Og de ligger jo i samme sofaen, og jeg kan godt finne en katt i senga hans i ny og ne liksom. Så de burde jo vise tegn de også om det er noe som kan smitte dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sprettballen skrev:

Han er ganske godt voksen denne karen, er han ikke? Jeg tror ikke allergi var det første som hadde slått meg om det stemmer at han er godt oppi årene. Normalt sett vil man se allergi hos hund innen de første to årene(det jeg har fått vite hvert fall). Siden han har en del andre plager ser det ut som, så ville jeg sjekket om kløe kan være et symptom på noe av det han plages med. 

Intet regel uten unntak. Min frøken har hatt fórallergi i noen år, men da kun med GI-symptomer. Det er først i høst i en alder av 8 år at hun har begynt å klø etter inntak av ting hun ikke tåler (men du har helt rett i at det er ytterst sjelden, jeg behandlet for lus først fordi jeg var overbevist om at det var grunnen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rocket skrev:

Jepp, han blir 10 i februar. Har alltid vært altspisende uten å spy/bli dårlig i magen. Ikke uten grunn jeg har pleid å si at alt går i grisen. Er siste 1-2årene han har begynt å bli mer sensitiv. Spyr av å spise hov f.eks. Og sånn bløtmat fra dagligvarebutikken kan han ikke plutselig få lenger, da spyr han. (Fikk i en julegave til ham i fjor f.eks) 
Ja, det er det som bekymrer meg. 2016 har vært et dritt år for både oss og mange i omgangskretsen min med dyr. Så jeg ser jo for meg worst case med kreft som påvirker imunforsvaret og fører til kløen mm. (Som dyrelegen sier, vi kan hverken påvise eller avkrefte at det er kreft i bunn her. For det er ingen spesifikke greier som vises på UL eller sånn. For ordens skyld så var det dyrelegen som nevnte kreft først, ikke jeg. :lol: Ikke heeeeelt nevrotisk enda. :lol: ) 

Nei, har ikke det. Men regner med noe sånt nok er neste steg. Tenker å ringe dem iløpet av uka kanskje, om de vil ha ham inn allerede før jul/i romjula å kikke mer på det. 
Reveskabb, kan det smitte til katt? For isåfall har kattene ingen tegn på noe overhodet. Og de ligger jo i samme sofaen, og jeg kan godt finne en katt i senga hans i ny og ne liksom. Så de burde jo vise tegn de også om det er noe som kan smitte dem også?

Det smitter ikke så lett som folk tror. Når Talli hadde det ble ikke Blaze smittet  (delte ligge plass og sov nesten oppå hverandre). Heller ingen av hundene jeg gikk tur med dagen før jeg oppdaget dette ble smittet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vilje skrev:

Intet regel uten unntak. Min frøken har hatt fórallergi i noen år, men da kun med GI-symptomer. Det er først i høst i en alder av 8 år at hun har begynt å klø etter inntak av ting hun ikke tåler (men du har helt rett i at det er ytterst sjelden, jeg behandlet for lus først fordi jeg var overbevist om at det var grunnen).

Det er ganske vanlig at allergi kan forverre seg, så om din hadde det i utgangspunktet, så er det ikke så rart at den har forverret seg. Det er vanskelig å unngå at hunden får i seg det den er allergisk mot(i know!) og jo mer hunden utsettes for det den ikke tåler, jo større sjanse er det for at allergien forverrer seg.

Jeg synes det høres usannsynlig ut at en hund i en alder av 10 år skal utvikle allergi. Jeg tror det er mer sannsynlig at det ligger andre årsaker bak :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er ganske vanlig at allergi kan forverre seg, så om din hadde det i utgangspunktet, så er det ikke så rart at den har forverret seg. Det er vanskelig å unngå at hunden får i seg det den er allergisk mot(i know!) og jo mer hunden utsettes for det den ikke tåler, jo større sjanse er det for at allergien forverrer seg.

Jeg synes det høres usannsynlig ut at en hund i en alder av 10 år skal utvikle allergi. Jeg tror det er mer sannsynlig at det ligger andre årsaker bak :) 

Jo da, jeg er snart ferdig med veterinærutdannelsen så jeg vet det. :) Men her er også veterinærene overrasket over overgangen fra mage/tarm-symptomer til hud, for det er ikke vanlig i en alder av 8 år. Og jeg oppfatter det som at Rocky også har slitt med magen, og så derfor likhetstrekk med egen hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Rocket skrev:

Takker for svar alle sammen! Skal definitivt ta opp om reveskabb kan være en årsak når vi er hos dyrelegen! :) 

Selv om hudskrap er negativ trenger det ikke betyr at det ikke er noe der. Så veldig ofte behandler man først mot utøy for å utelukke dette. (skabb etc) 
Men han har leverproblemer? Forhøyede leververdier kan gi kløe om jeg ikke tar het feil. 
Men ja, ville tatt en tur til vet nå før jul og fått en ny undersøkelse, for det der ser ikke særlig behagelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hudskrap er negativ trenger det ikke betyr at det ikke er noe der. Så veldig ofte behandler man først mot utøy for å utelukke dette. (skabb etc) 
Men han har leverproblemer? Forhøyede leververdier kan gi kløe om jeg ikke tar het feil. 
Men ja, ville tatt en tur til vet nå før jul og fått en ny undersøkelse, for det der ser ikke særlig behagelig ut.


Ja, eller. Han hadde, men dyrelegen ville ikke ta/anså det ikke som nødvendig med nye blodprøver etter antibiotikakur iom han var så fin i formen. Får levervennlig diett da.

Ul viste at han hadde dobbelt så stor galleblære og hevelse i leveren. Han ble skikkelig dårlig og spydde etter å ha spist hov i stallen. Klarte ikke å holde på verken vann eller mat og ville ikke spise. Blodprøver viste infeksjon og leverenzymer, fikk en heftig ab kur og lå til oppvesking i 8 timer en fredag.
På mandagen lurte de på om det var samme hund jeg kom tilbake med, da var han nemlig tilbake til normal allmenntilstand. Tror vi alle egentlig var innstilt på at han ikke skulle klare seg. Dette er noen måneder siden nå. Derfor han var barbert på første bildene i tråden her.
Galleblæren var tilbake til ish normal størrelse ved sjekk etter 2 uker, og infeksjonsverdien såvidt innenfor normalen. Gikk ei uke til på ab.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...