Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen tanker.


Ulvinne

Recommended Posts

Først må jeg si at jeg har ingen anelse om dette emnet gjør seg her,så har jeg plassert det feil beklager jeg dette.

som sagt funderer jeg på et par ting og i steden for og lage en ny tråd per spørsmål/mening så samler jeg de her,håper det går bra. :o

Først: Små hunder,plendritere,teppepissere,mopper,skurekluter,smådrittbikkjer,gneldrebikkjer og lista går videre.. hvor kommer alle disse navnene fra? Jeg kan ikke si jeg har sett/hørt lignende navn på store hunder. Og det finnes vel mer enn 1 type stor hund man kunne funnet mange rare navn på?

Så: Store hunder,vanskelige og hanskes med? Vanskligere enn små hunder? Hvorfor det? Fordi man kan løfte opp en liten på 5 kilo men ikke en stor på 60? Trodde ikke det hadde noe med saken og gjøre jeg.. :o

Det jeg trodde var at det var gemyttet som avgjorde om en hund er vanskelig eller ikke. Og hva menes egentlig med at den er vanskelig?

Mange sier f.eks at en rottweiler er vanskelig,hvorfor er den verre enn en papillon f.eks?

en annen ting: Vakt hund.. Jeg har lest noen hundeleksikoner oppigjennom og der er en pomeranian,papilon,tibbetanskspaniel/terrier og mange andre små raser satt som flotte vakthunder. Så ordet vakthund betyr egentlig "hund som gneldrer på alle som kommer i nærheten av huset og på alle den ser" da eller?

Hva er forskjellen på en vakthund og en vokterhund?

Så: Røytefrie raser,ehm.. Finnes de egentlig? Jeg fikk høre at puddel(!) det er en røytefri og allergivennlig rase,hmm.. Jeg har sett puddelhår på mitt billige europris teppe jeg.. Og allergi vennlig? Har hørt mer enn en person som sier at de har hatt reaksjon på en puddel..

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

Så familiehunden(!): Golden retriver,labrador,Border Collie,Collie,Schæfer,Rottweiler,Cane Corso,pappilon,chihuaua,cavalier king charles spaniel osv osv.. De er visstnok alle gode familiehunder.

Jeg ser på det slik: Disse små hundene,de kan da ikke gjøre seg i småbarnsfamilier? En 2-3 åring er vel ikke så nøye med hvor den setter bena f.eks? Og disse store tunge,de kan jo veldig lett løpe ned eller gå tversigjennom en 3 åring?

Jeg har sett utallige eksempler på hvorfor man ikke skal ha hund da man har små barn,90% av disse hundene er redd for labbene sine,er det pga at alle disse eierene har vært ekstremt dårlige på og klippe klørne på hunden slik at det har gått med noenn nerver eller kan det være fordi disse små tråkker de på labbene hele tiden?

Da jeg fikk tispa mi var hun redd for hodet sitt,barnet til forrige eier hadde kostant gått og dunket henne i hodet. :o

En setning jeg ofte får høre:" Hunden min er såå barnevennlig,barna mine kan gjøre hva de vil med den!".. Eh.. Og fordi hunden tillater barna og nappe den i ørene,sitte på ryggen på den osv så skal unga få lov til det eller??

Andre ting jeg får høre: "hunden min er helt umulig,det går rett og slett ikke ann og lære den og være alene hjemme,så jeg MÅ bruke bur jeg!"..Må jeg komentere den? B)

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * ;) jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Hmm.. Dette ble langt,og mye.. Men da fikk jeg ut litt ihvertfall.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg har ingen anelse om dette emnet gjør seg her,så har jeg plassert det feil beklager jeg dette.

som sagt funderer jeg på et par ting og i steden for og lage en ny tråd per spørsmål/mening så samler jeg de her,håper det går bra. :o

Først: Små hunder,plendritere,teppepissere,mopper,skurekluter,smådrittbikkjer,gneldrebikkjer og lista går videre.. hvor kommer alle disse navnene fra? Jeg kan ikke si jeg har sett/hørt lignende navn på store hunder. Og det finnes vel mer enn 1 type stor hund man kunne funnet mange rare navn på?

Så: Store hunder,vanskelige og hanskes med? Vanskligere enn små hunder? Hvorfor det? Fordi man kan løfte opp en liten på 5 kilo men ikke en stor på 60? Trodde ikke det hadde noe med saken og gjøre jeg.. :o

Det jeg trodde var at det var gemyttet som avgjorde om en hund er vanskelig eller ikke. Og hva menes egentlig med at den er vanskelig?

Mange sier f.eks at en rottweiler er vanskelig,hvorfor er den verre enn en papillon f.eks?

en annen ting: Vakt hund.. Jeg har lest noen hundeleksikoner oppigjennom og der er en pomeranian,papilon,tibbetanskspaniel/terrier og mange andre små raser satt som flotte vakthunder. Så ordet vakthund betyr egentlig "hund som gneldrer på alle som kommer i nærheten av huset og på alle den ser" da eller?

Hva er forskjellen på en vakthund og en vokterhund?

Så: Røytefrie raser,ehm.. Finnes de egentlig? Jeg fikk høre at puddel(!) det er en røytefri og allergivennlig rase,hmm.. Jeg har sett puddelhår på mitt billige europris teppe jeg.. Og allergi vennlig? Har hørt mer enn en person som sier at de har hatt reaksjon på en puddel..

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

Så familiehunden(!): Golden retriver,labrador,Border Collie,Collie,Schæfer,Rottweiler,Cane Corso,pappilon,chihuaua,cavalier king charles spaniel osv osv.. De er visstnok alle gode familiehunder.

Jeg ser på det slik: Disse små hundene,de kan da ikke gjøre seg i småbarnsfamilier? En 2-3 åring er vel ikke så nøye med hvor den setter bena f.eks? Og disse store tunge,de kan jo veldig lett løpe ned eller gå tversigjennom en 3 åring?

Jeg har sett utallige eksempler på hvorfor man ikke skal ha hund da man har små barn,90% av disse hundene er redd for labbene sine,er det pga at alle disse eierene har vært ekstremt dårlige på og klippe klørne på hunden slik at det har gått med noenn nerver eller kan det være fordi disse små tråkker de på labbene hele tiden?

Da jeg fikk tispa mi var hun redd for hodet sitt,barnet til forrige eier hadde kostant gått og dunket henne i hodet. :o

En setning jeg ofte får høre:" Hunden min er såå barnevennlig,barna mine kan gjøre hva de vil med den!".. Eh.. Og fordi hunden tillater barna og nappe den i ørene,sitte på ryggen på den osv så skal unga få lov til det eller??

Andre ting jeg får høre: "hunden min er helt umulig,det går rett og slett ikke ann og lære den og være alene hjemme,så jeg MÅ bruke bur jeg!"..Må jeg komentere den? B)

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * ;) jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Hmm.. Dette ble langt,og mye.. Men da fikk jeg ut litt ihvertfall.. ;)

Hei det var mye du lurte på.

Jeg har en kjempestor hund og en kjempeliten hund og tre barn i huset som er 2-4 og 10år.

Kanskje jeg er heldig for her i huset fungere alt bra,storhunden beveger seg som en gud innendørs,han har bestandig fra han var valp beveget seg rolig inne.Det er en boerboel.Mine barn er oppdratt til å bare gi kos til hundene,de får aldri herje med hundene inne.Har heller ingen problemer med at de tråkker på lille valpen,en Fransk bulldog,men det er vel fordi de ikke har lov til å springe rundt som noen tullinger inne.Her har vi noe som kalles inne er vi rolige,men ute raser vi villmann:)

så min konklusjon er at vi lærer opp hundene og barna til å oppføre seg når man er inne.Da slipper man stress og ulykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med å klippe for mye på kloen,jeg mener bestemt at man ikke skal klippe om man er redd eller ikke har erfaring med kloklipp.Man ødelegger så utrolig mye om uhellet skulle være ute.Jeg klipper heller for lite og ofte en for mye og sjeldent.Jeg har ingen problem med å skjønne at hunden blir redd for labbene sine om han gjentatte ganger blir klippet feil.

Ja jeg blir forbannet når jeg hører at folk gjentatte ganger klipper i nerven,da burde man være så voksen at man får noen som kan dette til å lære seg opp eller hjelpe til når kloene skal klippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med å klippe for mye på kloen,jeg mener bestemt at man ikke skal klippe om man er redd eller ikke har erfaring med kloklipp.Man ødelegger så utrolig mye om uhellet skulle være ute.Jeg klipper heller for lite og ofte en for mye og sjeldent.Jeg har ingen problem med å skjønne at hunden blir redd for labbene sine om han gjentatte ganger blir klippet feil.

Ja jeg blir forbannet når jeg hører at folk gjentatte ganger klipper i nerven,da burde man være så voksen at man får noen som kan dette til å lære seg opp eller hjelpe til når kloene skal klippes.

Helt enig. Hva om man hadde vært hos manikyr og denne hadde klippet av en flik av fingertuppen din.. Man går ikke tilbake til denne manikyristen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Små hunder,plendritere,teppepissere,mopper,skurekluter,smådrittbikkjer,gneldrebikkjer og lista går videre.. hvor kommer alle disse navnene fra? Jeg kan ikke si jeg har sett/hørt lignende navn på store hunder. Og det finnes vel mer enn 1 type stor hund man kunne funnet mange rare navn på?

Det finnes mennesker som finner på alskens navn på småhunder, og det finnes mennesker som finner på alskens navn på store hunder. De har naturligvis hverken gneldrebikkjer eller dumme bulldozere selv.

Ingen røyk uten ild, og disse tingene kommer nok av irritasjon over enkelte eiere som kanskje gjør seg mer synlige enn andre, og til dels faktiske forhold (som med alle andre fordommer, myter og idéer om hund og andre ting).

Så: Store hunder,vanskelige og hanskes med? Vanskligere enn små hunder? Hvorfor det? Fordi man kan løfte opp en liten på 5 kilo men ikke en stor på 60? Trodde ikke det hadde noe med saken og gjøre jeg.. :o

Det jeg trodde var at det var gemyttet som avgjorde om en hund er vanskelig eller ikke. Og hva menes egentlig med at den er vanskelig?

Mange sier f.eks at en rottweiler er vanskelig,hvorfor er den verre enn en papillon f.eks?

Vanskelig kan bety så mangt, men det er vel gjerne gemyttet det siktes til.

Mange små raser er selskapshunder (les: raser), og dermed ikke spesielt vanskelige.

Videre kan det nok hende hunder man bare kan løfte på armen og gå avgårde med er mindre "vanskelige" enn en på 50 kilo (det er jo mindre vanskelig, men løser det noe?).

en annen ting: Vakt hund.. Jeg har lest noen hundeleksikoner oppigjennom og der er en pomeranian,papilon,tibbetanskspaniel/terrier og mange andre små raser satt som flotte vakthunder. Så ordet vakthund betyr egentlig "hund som gneldrer på alle som kommer i nærheten av huset og på alle den ser" da eller?

Hva er forskjellen på en vakthund og en vokterhund?

Si det. Jeg vet ikke, men en vokterhund beskytter (vokter). Det sier det seg selv at ikke alle hunder kan gjøre. Vakthund kan sikkert mange være (vakthunder sladrer?), men jeg synes likevel det høres tåpelig ut med en vakthund på to kilo. Det er bare meg.

Så: Røytefrie raser,ehm.. Finnes de egentlig? Jeg fikk høre at puddel(!) det er en røytefri og allergivennlig rase,hmm.. Jeg har sett puddelhår på mitt billige europris teppe jeg.. Og allergi vennlig? Har hørt mer enn en person som sier at de har hatt reaksjon på en puddel..

Stort sett snakkes det vel om _allergivennlige_ hunder og hunder som røyter _lite_. Mennesker røyter jo også, men det er liksom ikke rare greiene. Reagerer du på hundespytt, hjelper det dog ikke med allergivennlig pels.

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

At en hund røyter, betyr ikke at den trenger stell. Hvis du vil unngå hår absolutt overalt kan det sikkert være lurt å ta håret i en børste, men det _kreves_ ikke.

Lang pels trenger ikke automatisk mye stell den heller.

Du har raser som får floker bare du ser på dem, og raser som må klippes og gres jevnlig. Disse er krevende.

Så familiehunden(!):

*klippe litt*

En setning jeg ofte får høre:" Hunden min er såå barnevennlig,barna mine kan gjøre hva de vil med den!".. Eh.. Og fordi hunden tillater barna og nappe den i ørene,sitte på ryggen på den osv så skal unga få lov til det eller??

Ja, en barnevennlig hund er en som tolererer ting.

Barn er forskjellige fra voksne på det området at de ikke tenker seg om før de gjør noe, enten det er å plassere beina eller dra hunden i øret. En ikke barnevennlig hund tolererer _ikke_ dette.

Hva man mener om at slikt kreves av hunder (for ikke å snakke om at det kreves av _alle_ hunder, uansett rase) er et annet, større tema (som forøvrig sikkert passer utmerket her i "kjelleren").

Andre ting jeg får høre: "hunden min er helt umulig,det går rett og slett ikke ann og lære den og være alene hjemme,så jeg MÅ bruke bur jeg!"..Må jeg komentere den? B)

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * :o jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Ja, i bakvendtland, der kan alt gå an, der er de like tøysete og rare alle mann!

*er litt barnevennlig og tar seg en trall*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippe klippe>

Så: Store hunder,vanskelige og hanskes med? Vanskligere enn små hunder? Hvorfor det? Fordi man kan løfte opp en liten på 5 kilo men ikke en stor på 60? Trodde ikke det hadde noe med saken og gjøre jeg.. ;)

Det jeg trodde var at det var gemyttet som avgjorde om en hund er vanskelig eller ikke. Og hva menes egentlig med at den er vanskelig?

Mange sier f.eks at en rottweiler er vanskelig,hvorfor er den verre enn en papillon f.eks?

Nå er som regel de største rasene mer håndterlige enn små raser da.. For med små raser så er det bare å holde de fast eller lignende om de protesterer, så det er ikke så nøye å lære de å oppføre seg sånn nogenlunde når man klipper klør, børster pels, bader osv..

Men, du kan jo prøve å tvinge 50 kg hund til noe den ikke vil, fremfor 5 kg hund.. Så veit du vel sånn ca hva det er snakk om ;)

Så: Røytefrie raser,ehm.. Finnes de egentlig? Jeg fikk høre at puddel(!) det er en røytefri og allergivennlig rase,hmm.. Jeg har sett puddelhår på mitt billige europris teppe jeg.. Og allergi vennlig? Har hørt mer enn en person som sier at de har hatt reaksjon på en puddel..

En puddel røyter svært lite i forhold til dalmatiner, f.eks.. Og siden de har den pelstypen de har, og det at de burde børstes og bades ofte, gjør at noe av det man danner allergener for i hundepels blir borte.. Noen igjen er allergisk selv mot skinnsalonger, så at en rase er mer eller mindre allergivennlig, betyr ikke at alle tåler den..

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

Om den har pels som har lett for å floke seg, så er det som regel det som menes med mye pelsstell ja.. Det heter ikke pelsstell når det ligger på gulvet og må støvsuges opp, skjønner du ;)

Så familiehunden(!): Golden retriver,labrador,Border Collie,Collie,Schæfer,Rottweiler,Cane Corso,pappilon,chihuaua,cavalier king charles spaniel osv osv.. De er visstnok alle gode familiehunder.

Jeg ser på det slik: Disse små hundene,de kan da ikke gjøre seg i småbarnsfamilier? En 2-3 åring er vel ikke så nøye med hvor den setter bena f.eks? Og disse store tunge,de kan jo veldig lett løpe ned eller gå tversigjennom en 3 åring?

Jeg har sett utallige eksempler på hvorfor man ikke skal ha hund da man har små barn,90% av disse hundene er redd for labbene sine,er det pga at alle disse eierene har vært ekstremt dårlige på og klippe klørne på hunden slik at det har gått med noenn nerver eller kan det være fordi disse små tråkker de på labbene hele tiden?

<klippe klippe>

En setning jeg ofte får høre:" Hunden min er såå barnevennlig,barna mine kan gjøre hva de vil med den!".. Eh.. Og fordi hunden tillater barna og nappe den i ørene,sitte på ryggen på den osv så skal unga få lov til det eller??

At folk er idioter, det være seg i forhold til hunden eller til barna, eller begge for den saks skyld.. Men jeg tror neppe at alle hunder som vokser opp i familier med barn, er redd beina sine fordi at ungene får lov til å gå og trå på hunden.. Min forrige hund var redd for beina sine helt uten at noen hadde tråkket på han eller klippet for langt inn..

Og, han vil jeg betegne som barnevennlig, ikke fordi at barna mine fikk lov til å gjøre hva de ville med han, men fordi at den sjeldne gangen i blandt hvor det skjedde et uhell (barn er barn, ikke miniatyr-voksne), så reagerte han ikke stort.. Og når selv han forsto at barn er barn, så forventer dumme meg at mennesker forstår at det er forskjeller og jeg ;)

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * ;) jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Tillat meg å sitere deg igjen:

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

Ja, la oss riste oppgitt på hodet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er som regel de største rasene mer håndterlige enn små raser da.. For med små raser så er det bare å holde de fast eller lignende om de protesterer, så det er ikke så nøye å lære de å oppføre seg sånn nogenlunde når man klipper klør, børster pels, bader osv..

Men, du kan jo prøve å tvinge 50 kg hund til noe den ikke vil, fremfor 5 kg hund.. Så veit du vel sånn ca hva det er snakk om ;)

Her er det faktisk omvent. Det er et slit å klippe klørne på den sprellende puddelen på 5 kilo, mens det går som en drøm på de 40-50 kilos bernerne ;) Det gjelder forøvrig pelsstellet også.

Ellers er jeg enig i resten du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Små hunder,plendritere,teppepissere,mopper,skurekluter,smådrittbikkjer,gneldrebikkjer og lista går videre.. hvor kommer alle disse navnene fra? Jeg kan ikke si jeg har sett/hørt lignende navn på store hunder. Og det finnes vel mer enn 1 type stor hund man kunne funnet mange rare navn på?

Det er merkelig, men tydelig at veldig mange har problemer med små hunders nåværende popularitet. Ikke vet jeg hvorfor, men jeg er enig i at jeg mye oftere hører drittslenging om små hunder enn om store.

Så: Store hunder,vanskelige og hanskes med? Vanskligere enn små hunder? Hvorfor det? Fordi man kan løfte opp en liten på 5 kilo men ikke en stor på 60? Trodde ikke det hadde noe med saken og gjøre jeg.. ;)

Det jeg trodde var at det var gemyttet som avgjorde om en hund er vanskelig eller ikke. Og hva menes egentlig med at den er vanskelig?

Mange sier f.eks at en rottweiler er vanskelig,hvorfor er den verre enn en papillon f.eks?

Store hunder er jo ofte mye roligere og enklere å ha med å gjøre enn små hunder, så det er litt rart. Men det er jo som du sier enklere å tvinge en liten hund enn en stor.

en annen ting: Vakt hund.. Jeg har lest noen hundeleksikoner oppigjennom og der er en pomeranian,papilon,tibbetanskspaniel/terrier og mange andre små raser satt som flotte vakthunder. Så ordet vakthund betyr egentlig "hund som gneldrer på alle som kommer i nærheten av huset og på alle den ser" da eller?

Hva er forskjellen på en vakthund og en vokterhund?

Mange av de små hundene er jo ypperlige vakthunder, og mange av dem er også opprinnelig vakthunder. Vakthunder varsler, mens vokterhunder beskytter. Tibetansk spaniel f.eks. er jo opprinnelig tempelhund som løp rundt på tempelmurene og varslet når det kom fremmede. Mange har små hunder til å varsle, og store til å vokte/skremme/beskytte. En vakthund's jobb er jo å varsle når det kommer fremmede, og dette er de fleste småtasser veldig flinke til. De er ofte mye mer oppmerksomme enn de store, og reagerer raskere.

Så: Røytefrie raser,ehm.. Finnes de egentlig? Jeg fikk høre at puddel(!) det er en røytefri og allergivennlig rase,hmm.. Jeg har sett puddelhår på mitt billige europris teppe jeg.. Og allergi vennlig? Har hørt mer enn en person som sier at de har hatt reaksjon på en puddel..

Pudler røyter jo minimalt da, i forhold til andre raser. Og som andre sier, så reagerer allergikere på forskjellige ting. Noen på hår, andre på hud, flass o.l.

Også: Korthårshunder,noen av de røyter helt for jæ**lig.. Ta en Greyhound,de røyter MYE,men de krever ikke mye pelsstell?Hmm..

Hva avgjør da om en hund krever mye pelsstell? At den er langhåret og bare det,at pelsen har lett for og floke seg,eller?

De krever jo ikke mye pelsstell selv om de røyter. De får ikke floker som må børstes ut og den slags. Men man må jo støvsuge ;)

Så familiehunden(!): Golden retriver,labrador,Border Collie,Collie,Schæfer,Rottweiler,Cane Corso,pappilon,chihuaua,cavalier king charles spaniel osv osv.. De er visstnok alle gode familiehunder.

Jeg ser på det slik: Disse små hundene,de kan da ikke gjøre seg i småbarnsfamilier? En 2-3 åring er vel ikke så nøye med hvor den setter bena f.eks? Og disse store tunge,de kan jo veldig lett løpe ned eller gå tversigjennom en 3 åring?

Jeg har sett utallige eksempler på hvorfor man ikke skal ha hund da man har små barn,90% av disse hundene er redd for labbene sine,er det pga at alle disse eierene har vært ekstremt dårlige på og klippe klørne på hunden slik at det har gått med noenn nerver eller kan det være fordi disse små tråkker de på labbene hele tiden?

Jeg har aldri hørt papillon, chi og den slags småtasser blitt nevnt som familiehunder. De aller fleste fraråder småbarnsfamilier å ha små hunder.

Man må trene barna sine på lik linje med hundene, de må lære hvordan de skal omgås hundene på en ordentlig måte.

Hmm, ja... ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare på et par av spørsmålene i hvertfall.

Ang store vanskelige hunder og små vanskelige hunder:jeg har erfaring fra aktive store hunder og aktive små hunder og jeg må si at det er et hav av forskjell.

Min "lille" rase er ikke engang særlig liten i forhold til mange av de andre i tillegg er han av den rasen som mange mener er mest krevende av småhundene.Og joda,han krevde en fast hånd og må ha sin del av mental og fysisk stimuli men seriøst:Det ER forskjell på 5kg drittsekk og 50 kg drittsekk.Og Jonas kan jeg i tillegg faktisk mosjonere på stuegulvet samtidig som Loke må ut pa laaaang tur for å komme i nærheten av å bli sliten.Samtidig så er alle problemer større og synligere på en stor hund,og omgivelsene setter mye høyere krav til en stor hund.(er den i tillegg sort så blir de fort urimelig høye)

Nå er min store rase ikke så veldig stor heller,men det er en aktiv og krevende rase det og.Det blir litt mer riktig sammenligning enn hvis man sammenligner liten aktiv rase mot stor og treig rase.

Peslstell:jeg har en langhårsrase og jeg har mye mindre peslstell på han enn det jeg hadde på retrieveren min som var mer medium.Men selvfølgelig mer enn på Jonas som aldri har blitt børstet.Det er ikke lengden det kommer ann på men strukturen stort sett.

Kloklipping:joda,jeg har vært borti nervene et par ganger,men det er søren meg ikke lett når nervene er altfor lange.Han har jeg lippet klørne på minst 4 ganger i uka siden han kom for ca 6 mnd siden og først nå siste uken har han stått såpass stille at jeg har fått kikket skikkelig etter når jeg klipper.Hvorfor han er så hysterisk vet jeg ikke.Jeg mistenker at han bare har bestemt seg for å være det,det har ihvertfall ingenting med å bli tråkket på labbene å gjøre,for det bryr han seg ingenting om.Det har jeg nemlig funnet ut når vi trener fot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pelsstell. korthår vs langhår.

Cita røyter noe j*****! Det ligger et teppe av hår etter henne om hun har ligget i ro i noen sekunder, blitt kødd, noen har klappet henne etc. Balder og Boris derimot, de røytet store hårballer, som var enkle å gå å plukke opp (selv om de var mange og store). Vi slapp i hvertfall støvsugeren. (derimot børster jeg nesten aldri Cita. Nuffene krevde 4 timers pelsstell i uken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om fordommer...

En vakthund's jobb er jo å varsle når det kommer fremmede, og dette er de fleste småtasser veldig flinke til. De er ofte mye mer oppmerksomme enn de store, og reagerer raskere.

Hvor har du dette fra?

Og snakker du om store vs små vakthunder, eller store vs små hunder generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er som regel de største rasene mer håndterlige enn små raser da.. For med små raser så er det bare å holde de fast eller lignende om de protesterer, så det er ikke så nøye å lære de å oppføre seg sånn nogenlunde når man klipper klør, børster pels, bader osv..

Men, du kan jo prøve å tvinge 50 kg hund til noe den ikke vil, fremfor 5 kg hund.. Så veit du vel sånn ca hva det er snakk om :)

Her er det faktisk omvent. Det er et slit å klippe klørne på den sprellende puddelen på 5 kilo, mens det går som en drøm på de 40-50 kilos bernerne :) Det gjelder forøvrig pelsstellet også.

Ellers er jeg enig i resten du skriver.

Det var vel omtrent det jeg skreiv, at større hunder som regel er mer håndterlige enn små? :)

Man er liksom litt mer avhengig at 50 kg hund lar seg håndtere, enn 5 kg hund.. For vil ikke den lille, så må den bare, men vil ikke den store, så skal du være pokker så bestemt, sterk og sta for å "vinne" over den.. Derfor trener man en 50 kg hund som protesterer når den stelles, mens den lille (stakkar), den tvinges :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Dette er om din valp?

Valpen din er ikke dum, det er noe alle hundeeiere må gjennom, nemlig valpebitinga. Og om du drar hånden unna tror den mest sannsynlig at du vil leke og om du holder den over hodet blir hånda enda mer fristende.

Det lureste er nok da og gi fra deg et lite, kort klynk og slutte all lek, eller bare gå fra den og overse den fullstendig, ikke noe mer leking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til: "valpen min på 10 uker er dum altså,det må være noe alvorlig galt med språket dens,da vi leker så biter den MEG,HARDT.. Og den gir seg ikke fordi om jeg drar hånden unna eller løfter hånden over hodet mitt,da begynner den og hoppe opp og skal klatre på meg!"... * jeg rister oppgitt på hodet av den*..

Dette er om din valp?

Valpen din er ikke dum, det er noe alle hundeeiere må gjennom, nemlig valpebitinga. Og om du drar hånden unna tror den mest sannsynlig at du vil leke og om du holder den over hodet blir hånda enda mer fristende.

Det lureste er nok da og gi fra deg et lite, kort klynk og slutte all lek, eller bare gå fra den og overse den fullstendig, ikke noe mer leking.

Ikke min valp nei. Jeg synes det er en idiotisk uttalelse.. Men jeg har fått høre den mer enn 1 gang fra andre.

Jeg vet hvordan jeg skal lære valpen min og ikke bite hard eller bite i det hele tatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om fordommer...

Hvor har du dette fra?

Og snakker du om store vs små vakthunder, eller store vs små hunder generelt?

Jeg snakker om hunder generelt. Det er i alle fall det inntrykket jeg har, men det er jo også stor forskjell på de forskjellige rasene, og individene selvfølgelig. Jeg skjønner ikke helt hva det har med fordommer å gjøre? Det er mulig det ikke stemmer så bra, men det er nå det jeg har hørt i alle fall. Som sagt vet jeg at noen har små hunder til å varsle og store til å skremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om hunder generelt. Det er i alle fall det inntrykket jeg har, men det er jo også stor forskjell på de forskjellige rasene, og individene selvfølgelig. Jeg skjønner ikke helt hva det har med fordommer å gjøre? Det er mulig det ikke stemmer så bra, men det er nå det jeg har hørt i alle fall. Som sagt vet jeg at noen har små hunder til å varsle og store til å skremme.

Det har veldig mye med fordommer å gjøre at du skriver at små hunder er mer oppmerksomme og reagerer raskere enn store.

Dette har ingenting med størrelse å gjøre, og jeg ikke se annet enn at det du har hørt må være feil.

Man finner nok både raske og trege i begge "leire", men store hunder kan sikkert SE tregere ut.

At noen har store hunder for å skremme betyr ikke at de ikke kan varsle, eller er for trege, det betyr bare at de skremmer mer enn en liten hund (naturlig nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har veldig mye med fordommer å gjøre at du skriver at små hunder er mer oppmerksomme og reagerer raskere enn store.

Dette har ingenting med størrelse å gjøre, og jeg ikke se annet enn at det du har hørt må være feil.

Man finner nok både raske og trege i begge "leire", men store hunder kan sikkert SE tregere ut.

At noen har store hunder for å skremme betyr ikke at de ikke kan varsle, eller er for trege, det betyr bare at de skremmer mer enn en liten hund (naturlig nok).

I så fall har vi forskjellig syn på hva fordommer er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall har vi forskjellig syn på hva fordommer er. :)

Vi har ikke "forskjellig syn", en av oss har misforstått begrepet alvorlig.

Og det er ikke meg.

Kall det akkurat hva du vil for min del, men galt er det nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...