Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørkenrotte? Hamster?


Yodel
 Share

Recommended Posts

Man møter seg selv i døra noen ganger som voksen. 
Senest i går, da en tur innom dyrebutikken for å kjøpe hundeför endte i at minstemann ble forelskelsket i et lite dverghamster og gråt store og modige tårer da vi forlot butikken uten hamster. 
"problemet" er at jeg har litt lyst på en liten gnager selv :P
VI har basenjier. Basenji + gnager = katastrofe, så de må selvsagt holdes strengt adskilt, med det resultat at rommet til minsten må bli forbudt område for jodlere- og det er jo egentlig trist.  Men gjennomførbart. Tror jeg. Dette krever grundig tankegang. 

OM vi nå bestemmer oss for å gå til anskaffelse av en liten gnager. Hva er best? Dverghamster, gullhamster eller ørkenrotte? Noe annet? 
Jeg er egntlig skeptisk til nattaktive hamstere, så da blir muligens ørkenrotte det beste? 
Vi er isåfall ute etter er: 
-Lite dyr. Hamster str. ideelt. 
-Ingen hårløs hale. 
-Kan håndteres av en hundevant 6-åring. 
-Liker å kose
-Lite lukt. 

Finnes et slikt dyr? Dyrebutikk eller oppdretter? HVOR finner man oppdrettere? Bør vel anskaffe de unge for å få "sosialisert" og temt dem? 
Andre tips til bur etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa, jeg har hatt både hamster og ørkenrotte, og må vel si at jeg likte ørkenrotta best. Som du er inne på, hamsteren har gjerne fest i hjulet sitt hele natta og det kan tidvis bli litt mye.

Jeg hadde katt også i min ørkenrotte-periode, og den klarte å bryte seg inn både på rommet og inn i buret til ørkenrotta tre ganger. Det var en snill pus da så det gikk bra, men selv med strengt vakthold klarer nok de mest kreative å få tak i det de vil få tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også både hamstere og ørkenrotter, og likte også ørkenrottene best. Mye mer personlighet, og lettere å få kontakt med. Hamsterene jogger bare av gårde i sin egen verden, liksom.

Men ørkenrotter trenger å få grave. Det løser man lett ved å ha et passe stort terrarie med nettinglokk, som man halvfyller med jord. Da har ørkenrotter det helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på rotter!

 

Hamster er ikke kjæledyr for små barn, og strengt tatt burde de ikke vært til salgs i det hele tatt. Det er vanskelig å tilby et hamster et optimalt hjem. Jeg hadde et hamster i et 250 L akvarium, enda hadde hamsteren trengt mer plass - frihet. Tamrotter er fantastisk kule og veldig oppmerksomme på menneskene sine. De er lette å tilfredsstille på sosialt samvær og et stort bur til rottene er stort sett litt mer praktisk utformet.

Ørkenrotter har jeg ikke mye kunnskap om, men tamrotter er gøy! Vi fikk rotter da jeg var 6 og lillebroren min 3?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flere hamster når jeg var yngre, type i tidlig tenåringsalder. Jeg hadde virkelig null peiling på hva jeg drev med og vi fikk null info fra dyrebutikken vi kjøpte fra. 
Veldig kule dyr da, kreative, klatrer over alt. Den jeg hadde lengst var en hvit hann som het Arnold. Har et bilde en eller annen plass der han sitter på hodet til Rocky. :lol: 
Brukte et 60l akvarium som bur, altfor lite. Og overraskende vanskelig å holde vannet hans rent, han drev og gravde spon oppi vannskåla si hele tiden. 

Veeeeeldig nattaktive, jeg kunne ikke ha buret på soverommet mitt. Da måtte jeg ta ut springehjulet og det er jo ikke akkurat ok det heller. Så buret og etterhvert burene hadde jeg på kjellerstuen. 

Desverre ble burene raidet av kattene etterhvert, en glipp der noen hadde glemt å lukke døra skikkelig. Samme skjedde med musene jeg hadde på et annet tidspunkt. Kjempetrist såklart, men sikkert like greit for jeg gjorde nok mye feil med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet oppdrett på ørkenrotte. Det mest fantastiske burdyret eg veit om. Utrulig artige, og har mykje føre seg både natt og dag, men ville ikkje kategorisert det under særlig kosete..

Du får derimot god kontakt med dei og dei er svært nysgjerrige!

Dei har det også best om du lagar til bur med forskjellig lag av t.d. sand, mold og spon til å grave og herje i. Eg brukte store akvarie og andre bur med høge kantar.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørkenrotter er herlige! Men også nattaktive, bare så det er sagt. Etter mye prøving og feiling endre jeg med å ha mitt varierende antall ørkenrotter i et stort akvarie med spon til å grave i, en skål med badesand og greiner å tygge på, samt litt plasttunneller til å leke i og tygge på (...).

Jeg laget lokk oppå i form av en treramme med netting, funket utmerket (her hadde jeg bare to, som ikke var venner, og dermed adskilt).

img_0223.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både ørkenrotter og hamster ? Jeg anbefaler vanlig hamster over dverghamster. Ørkenrotter er kule og veldig nysgjerrige, hamster lager alt for mye støy på natten til å kunne bo på ett soverom. Ørkenrotter kan nok også holde på senere enn sønnens leggetid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår også et slag for rotter faktisk. Jeg hadde både hamstere, ørkenrotter og vanlige rotter da jeg var ung, og de vanlige rottene var mange ligaer over de andre mht sosial kontakt og kos. De er også mer robuste mht håndtering. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rotter er definitivt de kuleste (når jeg blir for gammel til å ha hund, skal jeg ha rotter..). Men akkurat som hunder så trenger de aktivisering, kontakt, action. Man kan liksom ikke bare la dem sitte og glo i buret, hvis man har litt dårlig tid en dag.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Wilhelmina skrev:

De holder jo aldri kjeft :lol: Jeg har enda marsvin-lyder i hodet etter å ha vokst opp med en søster som hadde marsvin :teehe:

De er så søte og passer mye bedre for små barn enn hamstre. ørkerotter kjenner jeg bare såvidt til. Rotter ruler, men krever mye mer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent skal ingen gnagere være kun 1 bortsett fra hamster. Så viktig med de andre at du skaffer minst 2.

Standard str bur som selges i dyrebutikker pleier ikke å være bra nok om det er meningen at dyrene skal oppholde seg mesteparten av tiden i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Meg bekjent skal ingen gnagere være kun 1 bortsett fra hamster. Så viktig med de andre at du skaffer minst 2.

Standard str bur som selges på dyrebutikker pleier ikke å være bra nok om det er meningen at dyrene skal oppholde seg mesteparten av tiden i disse.

Det stemmer. Når det gjelder bur så ville jeg gått for et stort akvarium. Lett å holde rent, sikkert og det gis bort mange av dem brukt på finn.no.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er ekstremt usosiale og kan ikke fordra å tilbringe tid med menneskene sine.

666f7b0f0b19db3396548df7628db7fc.jpg


...dersom du skulle komme på bedre tanker ang preferansen din om hale er det bare å ta kontakt. Jeg er selv oppdretter (Ceecii Rotteri). Ellers anbefaler jeg å sjekke ut tamrotter.com [emoji4]

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innlegg! 
Jeg vet at tamrotter er de med mest personlighet - men i tillegg til halen føler jeg at de krever mer enn å være i bur mesteparten av tiden / bare få komme ut et par ganger daglig på rommet til guttungen. Det er derfor jeg følte at kanskje en dverghamster kunne gå slik i utgangspunktet- men så var det denne hjul-løpingen nattestid da. 
Ørkenrotte er jo litt mindre og krever muligens litt mindre enn en rotte? 
Hvis vi først skal gå for en gnager må vi kunne tilby den et godt hjem- og det er der jeg er usikker, da hundene nok ikke vil se på en gnager som venn, men mer som mat. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Yodel skrev:

Takk for alle innlegg! 
Jeg vet at tamrotter er de med mest personlighet - men i tillegg til halen føler jeg at de krever mer enn å være i bur mesteparten av tiden / bare få komme ut et par ganger daglig på rommet til guttungen. Det er derfor jeg følte at kanskje en dverghamster kunne gå slik i utgangspunktet- men så var det denne hjul-løpingen nattestid da. 
Ørkenrotte er jo litt mindre og krever muligens litt mindre enn en rotte? 
Hvis vi først skal gå for en gnager må vi kunne tilby den et godt hjem- og det er der jeg er usikker, da hundene nok ikke vil se på en gnager som venn, men mer som mat. 
 

Er det ikke da bedre å holde seg til bare hund? 

Selvom hamstere ikke er så sosiale som rotter og mus, så syns jeg de fortjener å få være mye ute av buret og vandre de også. 
Tenk så kjedelig å bo i et bur hele livet med noen lufteturer i ny og ne? 

Jeg hadde forøvrig "frittgående" rotter, de var stort sett alltid løse da jeg var hjemme, de lærer ekstremt fort og er som å ha hund i miniformat. Men de krever jo også mye da. 
Jeg har vurdert rotter igjen mange ganger, men jeg har rett og slett ikke plass (de krever stort bur). 
Hadde mus en periode også, de krever ikke like mye som rotter, men er også superkule. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt omtrent alle typer gnagere.:wub: Marsvin, kaniner, hamstre, rotter, ørkenrotter, chinchillaer og jeg anbefaler marsvin. De prater ikke sånn hele tiden og de er veldig kosete og rolige og de sitter på fanget for å få kos. Jeg hadde 22 marsvin på soverommet mitt en lang stund og jeg ble vant med marsvinlydene og det var så koselig og beroligende å sovne til marsvinlyder. Bedre lyder finnes ikke. De er sånn klukk klukk klukk og Brommer og vrikker på rumpa. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yodel skrev:

Ja, vi er som sagt i vurderingsfasen på om vi i det hele tatt skal ha gnager. Og OM vi skal ha- hvilken vil kunne passe. 
Hvor stor plass bør Marsvin ha da? Lukt? Aktivisering?
Ingen med flere ørkenrotte-erfaringer her?

Marsvinet bør ha god plass ? evt mulighet for løpegård på dagtid. De er veldig sosiale og artige dyr ?

 

Jeg savner også ørkenrottene mine ? jeg hadde maaaange! Hadde kull selv så jeg fikk håndtert dem mye. De var supertamme! Dog hadde de ikke tid til å kose ?? marsvinene mine hadde god tid til kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...