Gå til innhold
Hundesonen.no

Seeko og Aniu - Alaskan malamuter


Wildlife
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har Aniu bodd her 3 uker. Hun vokser så sykt fort. Hun er rake motsetning av seeko men likevel veldig typisk malamute? En del lyd i denne frøkna. Seeko lager så å si aldri lyd mens Aniu er det

Seeko er en alaskan malamute hannhund født 21.juli 2015. Her er litt bilder. De ligger ikke riktig ifht alder. Så er noen valpebilder innimellom.

Tid for oppdatering.  Seeko har blitt virkelig voksen. Han myter livet og vi har begynt å kløve. Han tar det supert og trives med det. Ellers har han nylig fyllt to år. Vi er på gang for å jakte

Posted Images

  • 2 months later...

På tide med en update.

Vi trener og trener. for det meste med kickbike men også med kjetting på Seeko. 

Ellers har vi såvidt fått tatt testtur med sleden. Vi har ikke de største ambisjoner enda men målet i vinter er Malamutetest 1 med Seeko.

I oktober fikk vi også tatt sølvtest i kløv. Han begynner å bli en aldeles fin arbeidshund.

Når det er sagt så er Aniu av et annet kaliber. Hun er en mer korrekt utgave av malamuten størrelsesmessig. Ligger nok temmelig nøyaktig på idealmål og vekta nermer seg også. hun er nå 9 mnd. Vi merker det på hvor mye lettere hun jobber i selen og utholdenheten. Hun får ikke bli med på lange tunge turer enda men det er ikke mye motstand i kickbike kontra når vi går som jo er mye tyngre da hun helst vil trekke konstant.

Hun er alltid suuuperhappy og helst i 110 hele tiden. Skikkelig sofagris som eeelsker kos når hun er inne.

Vi er forresten også ferdig med 1. løpetid. det gikk over all forventning med tispe og hannhund. ingen problemer.

Aniu har blitt en pen dame men enda ung å mye utvikling gjenstår. hun skal etter planen stilles første gang i søutten av mars. da er hun 12 mnd. Gleder meg enormt.

 

 

20171121_161850.png

20171206_180919.jpg

20171027_161834.jpg

IMG_4592.JPG

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Heidihj skrev:

Veslefrøkna minner med veldig om Nuka på samme alder. Lett og spedbygd i kroppen :) Min frøken ble ikke akkurat en stor hund, men gikk som bare det :ahappy: 

ja hun er nok en lettere byget utgave. runda 30 kg nå og regner med det kommer 2-3 kg til. synes det er perfekt størrelse for en arbeidshund, jeg?

mye store tisper og hannhunder her til lands. så greit med ei feminin tispe som stemmer til idealstørrelse. da har vi også flere hanner å velge mellom dersom hun blir å ha et kull

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

ja hun er nok en lettere byget utgave. runda 30 kg nå og regner med det kommer 2-3 kg til. synes det er perfekt jeg?

Ah. Da er hun kraftigere enn Nuka. Hun var 60 cm og 29 kg omtrent. Veldig lett i kroppen, og en rask hund. Mayah er 63 cm og 33 kg ? Ganske kraftig og stor tispe. Fin størrelse syns jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Ah. Da er hun kraftigere enn Nuka. Hun var 60 cm og 29 kg omtrent. Veldig lett i kroppen, og en rask hund. Mayah er 63 cm og 33 kg ? Fin størrelse på tispe syns jeg.

ser du svarte mens jeg tilførte litt?

aniu er nå 58 cm ca og rett over 30 som sagt. men hun er likevel lita og spedbygd ifht gjennomsnitte.? veldig fornøyd med størrelsen må jeg bare si. akuratt passe for min smak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

ser du svarte mens jeg tilførte litt?

aniu er nå 58 cm ca og rett over 30 som sagt. men hun er likevel lita og spedbygd ifht gjennomsnitte.? veldig fornøyd med størrelsen må jeg bare si. akuratt passe for min smak.

 

Det med størrelse er det jo veldig mange meninger om. Heldigvis ut vi en brukshund det funksjonalitet prioriteres over størrelse ? De siste par årene har det kommet mye små malamuter også, så det er helt klart store sprik på rasen. 

58 cm er en fin høyde. Litt lav for min personlige preferanse, men jeg liker langbeinte hunder - noe endel andre ikke er like imponert over. Hun ser fin og høres fin ut! ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Heidihj skrev:

Det med størrelse er det jo veldig mange meninger om. Heldigvis ut vi en brukshund det funksjonalitet prioriteres over størrelse ? De siste par årene har det kommet mye små malamuter også, så det er helt klart store sprik på rasen. 

58 cm er en fin høyde. Litt lav for min personlige preferanse, men jeg liker langbeinte hunder - noe endel andre ikke er like imponert over. Hun ser fin og høres fin ut! ?

ja funksjonalitet over størrelse helt klart. men ser absolutt at de største kan få utfordringer ifht de som er litt mindre.

men jeg har ikke personlige preferanser på størrelsene i grunn. eller.. jo kanskje litt men tenker at propsisjonene og en balansert bygget hund for godt utgangspunkt for gode bevegelser.

kunne godt tenkt meg aniu med litt kraftigere benstamme og mer bredde i skallen (skallen er nok ikke ferdig da). ellers synes jeg hun er meget fint bygget med gode bruksegenskaper. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wildlife skrev:

ja funksjonalitet over størrelse helt klart. men ser absolutt at de største kan få utfordringer ifht de som er litt mindre.

men jeg har ikke personlige preferanser på størrelsene i grunn. eller.. jo kanskje litt men tenker at propsisjonene og en balansert bygget hund for godt utgangspunkt for gode bevegelser.

kunne godt tenkt meg aniu med litt kraftigere benstamme og mer bredde i skallen (skallen er nok ikke ferdig da). ellers synes jeg hun er meget fint bygget med gode bruksegenskaper. ? 

Det som er litt morsomt er at man tydelig ser at det er funksjonalitet over størrelse når man ser på hvilke hunder som gjør det bra. En av de største malamutene i Norge (antakeligvis), er jo faktisk trekkhundchampion, og han har gått alt i enspann (noe som er en stor prestasjon!). Flere oppdrettere kan komme med liknende historier om stor hunder som har vært utrolig gode arbeidshunder. Jeg trodde større hunder ville slite i løssnø, men etter å ha fått mer kjennskap til større hunder, det jeg at det ikke nødvendigvis er tilfellet om de ellers er godt bygd :)

Hun skal nok legge seg ut endel mer. De er jo ofte ikke ferdig utvokst før de er opp mot 3 år. Du får nok en fin frøken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Vinteren er over og til og med i Rogaland har vi fått hatt litt vinter.

Vi har virkelig kost oss i vinter og fått brukt hundene helt utrolig mye. 

Med snøen her fikk jeg kjørt en del slede med begge hundene i vinter men også snørekjørt mye.

Vi starta igrunn vinteren i romjula på Brokke i setesdal. Fantastiske forhold å kjøre slede i. Vi hadde kanonbra vær og fikk virkelig testa ut sleden. 

Vi hadde forøvrig 1 mål denne vinteren og det var å få tatt Malamutetest 1 med Seeko.

Vi valgte å leie hytte på Budor i Løten pg ta testen på Gåsbu rett før påske. Det ga oss litt tid til å få trent litt.

Jeg vingla veldig mellom om jeg skulle bruke pulk eller sleden. 

Etter 2 vellykka treninger med sleden og 2 totalt mislykka med pulk (pulkdraget knakk siste gang) så valgte jeg å gå for sleden.

Vi ankom budor lørdag og testen var på søndag. Spent  som fy ankom vi Gåsbu. Vi veide inn sleden og så kunne vi starte når vi var klar. 

For et sted må jeg bare si. Vi skulle kjøre 12 km og hadde 29 min. På oss. Det var så fredelig å stille. Møtte ikke en sjel og for noen løyper. Vi kjørte i mål på 1t og 14 min. Superfornøyde og for en innsats av Seeko??

Resten av uka kjørte vi i løyper vi så å si hadde helt for oss selv i fantastisk vær.

Det har vært en utrolig fin vinter...  Aniu er forøvrig helt rå på å jobbe. For en hund. 

Begge barna har også med hjelp fra voksen fått snørekjørt hund. Veldig stas.

Nå gleder vi oss allerede til ny vinter.

Her kommer litt bilder fra vinteren vår?

 

 

 

 

20180226_172413.jpg

20180227_171228(0).jpg

20180318_144714.jpg

20180318_153722.jpg

20180320_100045.jpg

20180320_100049.jpg

20180320_165709.jpg

Screenshot_20180320-185422.png

Screenshot_20180226-170224.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...