Gå til innhold
Hundesonen.no

Schappendoes


Angelina
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Schappendoes på fire år og hun er den første hunden min og ho blir aldri sliten. Er rasen veldig i overkant aktiv? En av de mest aktive hunderasene som finnes eller? Går skogsturer på tre timer og lydighet og godbit søk ol. og noen ganger på kurs og hun er aldri sliten. Spinn vill hele tiden. Hun er veldig snill og god og en kjempefin hund men bare ekstremt aktiv og jeg lurte på om det er rasetypisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gir hunden såpass mye aktivitet daglig, er det jo ikke rart hun krever det. Innen rimelighetens grenser er det jo vi som eiere som bestemmer hvor høyt aktivitetsnivå hunden vår skal ha. Går man mye tur, trener mye, aktiviserer mye, så vil hunden kreve mye. Det tror jeg er grunnen til at du har en hund med stor kapasitet for aktivisering før hun blir sliten. I tillegg til at det kan virke som du ikke har trent på at hun skal være rolig, men heller tatt henne med ut på aktiviteter når hun er urolig? En hund på 4 år burde takle å være rolig når den ikke er i aktivitet etter å ha fått det du skisserer av aktivitet her. Begynn å lære inn og krev at hun skal legge seg ned og bli liggende etter at dere har funnet på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på stress og høyt aktivitetsnivå, bare for å ha nevnt det. En hund som ikke klarer å legge seg ned og slappe av etter så mye aktivitet som skisseres her, har ikke et høyt aktivitetsnivå, den er stressa. 

Hva er forøvrig greia med at hunder skal slites ut? De aller fleste hunder er i mye bedre form enn eierne sine, så det bør jo ikke være et mål i seg selv. De skal ha nok aktivitet, ikke bli utslitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette stemmer ikke. Hunden min er ikke på alle disse gjøremålene hver eneste dag. Enten eller. Og turen er opptil tre timer men oftest en time. Kurs gjøres på andre dager som jeg ikke går tur. Lydighet andre dager. Nei er ikke meninga at jeg skal slite ut hunden nei. Meninga var at hunden aktiviseres. Jeg lurte kun på om den rasen har høyere aktivitetsbehov og om det er rasetypisk å være aktiv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke normalt. Har for det meste hatt Bruks og tjeneste avlete raser og de holder ikke på slik i voksen alder. 

Som valp-unghund kan de har litt problemer med stresset sitt og noen trenger litt ekstra hjelpe. Men det pleier slippe ved rundt 1 år +/-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener?  Er hun aktiv hele tiden,  eller er det bare det at hun alltid er klar for aktivitet  ?

Pulien her i hus fremstår uhyre sjelden som direkte sliten , men det betyr ikke at hun ikke kan slappe av. Hun er god på å slappe av ( spesielt hvis det regner ). Hun har gått skogsturer over flere døgn med bare noen timers pauser uten å virke sliten. Heller klar for mer.  Men hun kan fortsatt fint tilbringe noen dager på sofaen uten å bli masete. Full fart hvis hun blir bydd opp til lek og hopp og sprett , men ikke urolig og stressa.  

Så vidt jeg vet er pulier og schapendoes ganske sammenlignbare på mange områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mud skrev:

Jeg er litt usikker på hva du mener?  Er hun aktiv hele tiden,  eller er det bare det at hun alltid er klar for aktivitet  ?

Pulien her i hus fremstår uhyre sjelden som direkte sliten , men det betyr ikke at hun ikke kan slappe av. Hun er god på å slappe av ( spesielt hvis det regner ). Hun har gått skogsturer over flere døgn med bare noen timers pauser uten å virke sliten. Heller klar for mer.  Men hun kan fortsatt fint tilbringe noen dager på sofaen uten å bli masete. Full fart hvis hun blir bydd opp til lek og hopp og sprett , men ikke urolig og stressa.  

Så vidt jeg vet er pulier og schapendoes ganske sammenlignbare på mange områder. 

Sånn er det med både bruksschäferen og whippeten her i huset også. De er ikke utslitte etter tur, men legger seg for å sove når vi kommer hjem og er stort sett rolige når vi er hjemme(unghunden har litt lopper i blodet av og til, men det er jo ganske normalt), men det er ikke sånn at de takker nei til å gå ut en tur til selv om de har vært ute 2-3 timer på tur, det betyr ikke at de er urolige, men de blir jo med hvis de får tilbudet om mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...