Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten notis om det norske landbruket


Zitka
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe hel gris rett fra gård nå i vinter. Var innom å hilste på de, de hadde mye (ute)plass å boltre seg på, de var nysgjerrige å oppmerksomme. De var også ikke smellfeite, men litt sportyer :P.

Det var ikke spesielt mye dyrere å kjøpe svinekjøtt slikt, enn i butikken. Men disse grisene hadde masse plass.. Jeg skjønner jo på en måte at de som livnærer seg primært på dette ikke har kapasitet til å gi grisene sine slikt areal. 

Jeg har også vært innom grisefjøs, SVÆRE griser, i små binger. Og det stinka der inne.

Da blir det heller kjøpt "økologisk gris" :)

Sauene, de lever jo lykkelige "ute på villeveier", hele sommerhalvåret. De må da vell ha det ganske OK da? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen min har sau gående på innmark med gammel rusten piggtråd, gamle "trøskemaskiner" som ligger med spissene opp, gammel foringsstasjon med spiker som stikker ut og så videre... Jeg meldte det til mattilsynet, de mente det var helt ok.
Han lot en sau gå alene for å føde (han har villsau for at han skal slippe å se så mye til de, fordi de, quote, er så selvgående) - i en bås. Han satte en bøtte vann til sauen fordi han kom til å bli borte noen dager. Når han kom tilbake hadde sauen født lammet nedi bøtta, og lammet druknet. Dumme sau, sa han. Dumme deg, sa jeg. Han har hentet sau fra utmark til innmark hvor han noen dager senere oppdager lam som står alene i utmark. Det er vanvittig mye pørre elendig sauehold altså. Og mattilsynet bryr seg ikke, selv med bildebevis og videobevis fra meg.

Jeg kjenner heldigvis ingen sauebønder som holder på slik med sauene sine.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tonjek skrev:

Jeg kjenner heldigvis ingen sauebønder som holder på slik med sauene sine.

Så fint.

Jeg er altså i familie med noen som driver sånn, og jeg vet flere som driter likeledes oppi dyrene sine. De er der som en ekstra inntekt, og skal driftes på billigst mulige måte.

Jeg kjenner ingen som har et elendig hundehold, men det betyr ikke at jeg ikke tror det finnes elendig hundehold i Norge. Tvert i mot, jeg VET det finnes mye elendig, kritikkverdig - lovbrytende - hundehold i Norge. Selv om jeg ikke ser det, eller kjenner til det personlig, betyr ikke at jeg ikke tar det innover meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tonjek skrev:


Jeg kjenner heldigvis ingen sauebønder som holder på slik med sauene sine.

Mitt inntrykk er at de aller fleste bønder gjør så godt de kan for å sørge for at dyra har det bra. Det er bare unntakene vi legger merke til? Sånn er det vel med hundehold (og hest, og alle hobbydyr) også. De fleste har godt dyrehold, men ikke alle.

Senest nå i september møtte vi en gubbe med en sau baki bilen sin. Han hadde båret (!) sauen i to (!!) dager fordi den hadde skadet foten sin, og måtte hjem til gården for dyrlegebehandling. Dette var i sogn, værste vestlandsterrenget og greier. Sauebønder bryr seg ikke om dyra sine de, hører jeg folk sier...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint.
Jeg er altså i familie med noen som driver sånn, og jeg vet flere som driter likeledes oppi dyrene sine. De er der som en ekstra inntekt, og skal driftes på billigst mulige måte.
Jeg kjenner ingen som har et elendig hundehold, men det betyr ikke at jeg ikke tror det finnes elendig hundehold i Norge. Tvert i mot, jeg VET det finnes mye elendig, kritikkverdig - lovbrytende - hundehold i Norge. Selv om jeg ikke ser det, eller kjenner til det personlig, betyr ikke at jeg ikke tar det innover meg.

Jeg er klar over at det finnes dårlig sauehold.

Men vi kan ikke si at det norske landbruket er dårlig basert på det, på samme måte som at man ikke kan si at vi behandler hundene våre dårlig i Norge, basert på at det finnes noen som bor her som gjør det...

Det er mye i norsk produksjonsdyrhold jeg syntes er både dårlig og meget dårlig (f. eks kylling), men mitt inntrykk er at sauer flest har det bra.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tonjek skrev:


Jeg er klar over at det finnes dårlig sauehold.

Men vi kan ikke si at det norske landbruket er dårlig basert på det, på samme måte som at man ikke kan si at vi behandler hundene våre dårlig i Norge, basert på at det finnes noen som bor her som gjør det...

Det er mye i norsk produksjonsdyrhold jeg syntes er både dårlig og meget dårlig (f. eks kylling), men mitt inntrykk er at sauer flest har det bra.

Er det noen som sier at "det norske landbruket er dårlig"?
Jeg ser bare at noen påpeker - helt korrekt - at selv om det er kjempemye bra med norsk landbruk - så finnes det mye å forbedre også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow skrev:

@2ne Såklart er det vel ikke det de helst vil, men ingen ting hender jo dersom man kun skal drive å skylde på andre. Handler om å stå for sitt. Skjønner man som bonde at man "må" drive på en måte som går på bekostning av dyrevelferd er det jo deres jobb å gjøre noe med dette og ikke fortsette for så å bare legge skyld på etc forbrukeren. 

Det er svært viktig at forbrukere også får øynene opp for konsekvensene av valgene de tar, for der ser flesteparten seg helt blind og det er jeg enig i, men hovedansvaret ligger nå engang fortsatt på menneskene som direkte jobber med dyra her for å skulle sørge for at de får både et verdig liv og avslutning. 

Okay, så hva er din løsning da? Hva syns du bønder skal gjøre? Sette opp prisene på det de produserer, så de har råd til å drive mer dyrevennlig og ineffektivt? 

Her har du en oversikt over prisene i 2014 (pdf-fil) bøndene får for det de selger.

Matpoteter 4,68 kr pr. kg
Kumelk 4,95 kr pr. liter
Hvete, matkornkvalitet 2,85 kr pr. kg.
Storfekjøtt 48,21 kr pr. kg.
Kalvekjøtt 53,84 kr pr. kg.
Sau/lam 47,66 kr pr. kg.
Gris 24,07 kr pr. kg.
Hønseslakt 2,35 kr pr. kg.
Kylling 19,70 kr pr. kg.
Blomkål 9,67 kr pr. kg.
Gulrot 6,83 kr pr. kg.
Løk 5,96 kr pr. kg
Tomater 19,00 kr pr. kg.
Issalat 15,36 kr pr. kg.
Epler 10,87 kr. pr. kg.
Jordbær 34,88 kr pr. kg.
Grunntilskudd geitemelk 3,26 kr pr. liter
Sauekjøtt 3,81 kr pr. kg
Geitekjøtt 5,15 kr pr. kg.
Distriktstilskudd melk. Avhengig av sone. Høyeste sats, sone J 1,80 kr pr. liter
Distriktstilskudd kjøtt av storfe og geit. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 11,9 kr pr. kg.
Distriktstilskudd kjøtt av sau. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 13,8 kr pr. kg.
Distriktstilskudd kjøtt av gris. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 5,40 kr pr. kg.
Kvalitetstilskudd storfekjøtt 3,70 kr pr. kg.

Sammenlign med hva du betaler for varene i butikk, og fortell meg hvordan det er bonden som er den store synderen her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne Dersom bonden ikke behandler dyra sine bra og gir de et godt liv ligger som sagt hovedskylden uten tvil fortsatt på bonden selv. Klarer man ikke å drive uten at det skal gå på bekostning av dyrevelferd selv med utprøvde tiltak, er det ingen skam å slutte - skammen er da å fortsette tiltross for dette. 

Skal en ordentlig endring til nytter det som sagt ikke å frasi seg noe ansvar. Det har bøndene selv, vi som forbrukere og mellomleddene som kanskje da tar for høy fortjeneste fra bøndene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Yellow skrev:

@2ne Dersom bonden ikke behandler dyra sine bra og gir de et godt liv ligger som sagt hovedskylden uten tvil fortsatt på bonden selv. Klarer man ikke å drive uten at det skal gå på bekostning av dyrevelferd selv med utprøvde tiltak, er det ingen skam å slutte - skammen er da å fortsette tiltross for dette. 

Skal en ordentlig endring til nytter det som sagt ikke å frasi seg noe ansvar. Det har bøndene selv, vi som forbrukere og mellomleddene som kanskje da tar for høy fortjeneste fra bøndene. 

Du forstår at dette er en næring, ikke sant? At dette er noe de jobber med og lever av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Du forstår at dette er en næring, ikke sant? At dette er noe de jobber med og lever av? 

Såklart? Vet selv om en person som har valgt å helt avslutte gårdsdriften fordi det ikke gikk rundt lenger overhodet uten å gå på bekostning av etc dyrevelferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Yellow skrev:

@2ne Dersom bonden ikke behandler dyra sine bra og gir de et godt liv ligger som sagt hovedskylden uten tvil fortsatt på bonden selv. Klarer man ikke å drive uten at det skal gå på bekostning av dyrevelferd selv med utprøvde tiltak, er det ingen skam å slutte - skammen er da å fortsette tiltross for dette. 

Skal en ordentlig endring til nytter det som sagt ikke å frasi seg noe ansvar. Det har bøndene selv, vi som forbrukere og mellomleddene som kanskje da tar for høy fortjeneste fra bøndene. 

Ja, det er en kjempeidé å gjøre Norsk landbruk så uøkonomisk og umulig at det bare er å pakke sammen. Så kan vi importere alt kjøttet vi spiser. Billig og bra. Det vi ikke vet noe om, har vi ikke vondt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 2ne skrev:

Okay, så hva er din løsning da? Hva syns du bønder skal gjøre? Sette opp prisene på det de produserer, så de har råd til å drive mer dyrevennlig og ineffektivt? 

Her har du en oversikt over prisene i 2014 (pdf-fil) bøndene får for det de selger.

Matpoteter 4,68 kr pr. kg
Kumelk 4,95 kr pr. liter
Hvete, matkornkvalitet 2,85 kr pr. kg.
Storfekjøtt 48,21 kr pr. kg.
Kalvekjøtt 53,84 kr pr. kg.
Sau/lam 47,66 kr pr. kg.
Gris 24,07 kr pr. kg.
Hønseslakt 2,35 kr pr. kg.
Kylling 19,70 kr pr. kg.
Blomkål 9,67 kr pr. kg.
Gulrot 6,83 kr pr. kg.
Løk 5,96 kr pr. kg
Tomater 19,00 kr pr. kg.
Issalat 15,36 kr pr. kg.
Epler 10,87 kr. pr. kg.
Jordbær 34,88 kr pr. kg.
Grunntilskudd geitemelk 3,26 kr pr. liter
Sauekjøtt 3,81 kr pr. kg
Geitekjøtt 5,15 kr pr. kg.
Distriktstilskudd melk. Avhengig av sone. Høyeste sats, sone J 1,80 kr pr. liter
Distriktstilskudd kjøtt av storfe og geit. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 11,9 kr pr. kg.
Distriktstilskudd kjøtt av sau. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 13,8 kr pr. kg.
Distriktstilskudd kjøtt av gris. Avhenger av sone. Høyeste sats, sone 5 5,40 kr pr. kg.
Kvalitetstilskudd storfekjøtt 3,70 kr pr. kg.

Sammenlign med hva du betaler for varene i butikk, og fortell meg hvordan det er bonden som er den store synderen her? 

Noen av de satsene der er tilskudd da.. bare for å være kverulant :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Ja, det er en kjempeidé å gjøre Norsk landbruk så uøkonomisk og umulig at det bare er å pakke sammen. Så kan vi importere alt kjøttet vi spiser. Billig og bra. Det vi ikke vet noe om, har vi ikke vondt av...

DET er det jo ingen som har sagt! Igjen, slik argumentasjon er bare med på å polarisere diskusjonen. Du kan da umulig tro at hverken Yellow eller andre oppriktig talt tror det du skriver? Det er direkte frekt å tro at folk er så dumme og lite oppvakt, at de ikke forstår det du påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Yellow skrev:

Såklart? Vet selv om en person som har valgt å helt avslutte gårdsdriften fordi det ikke gikk rundt lenger overhodet uten å gå på bekostning av etc dyrevelferd. 

Nå er det vel fortsatt forholdsvis normalt å spise kjøtt, så jeg tror kanskje ikke vi skal satse på at det blir slutt på kjøttproduksjon med det første. Men for all del, vi kan jo heller importere f.eks svin fra Danmark og belgisk blå ku fra Belgia. 

8 minutter siden, Krutsi skrev:

Noen av de satsene der er tilskudd da.. bare for å være kverulant :lol: 

Jeg antok at når det sto "tilskudd" så var det unødvendig å påpeke at det også innbefattet tilskudd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, det er en kjempeidé å gjøre Norsk landbruk så uøkonomisk og umulig at det bare er å pakke sammen. Så kan vi importere alt kjøttet vi spiser. Billig og bra. Det vi ikke vet noe om, har vi ikke vondt av...

Kjemp selvsagt for å få det endret. Ellers er det bedre å gi opp enn å stå for grunnen til dårlig dyrevelferd, det er som sagt på deres kappe.

Skal alle bøndene få enda dårligere betalt og la det gå enda mer ut over dyrene helt til MT sier at de er helt nødt til å stenge driften liksom? Hjelper det for dyrene å si si at "jamen forbrukerene.."? 

Hva mener du er det riktige å gjøre? 

Jeg er som sagt enig i at forbrukerene har et ansvar, og som sagt at holdninger burde endres for der har vi et problem, men de som har dyrene bokstavelig talt i sine hender sitter med hovedansvaret her. 

Jeg sitter overhodet ikke på noen løsning på dette problemet her, hadde det vært så enkelt hadde det vel ikke vært et så stort problem i utgangspunktet. Noe må endres fra flere hold enkelt og greit. 

Er det forøvrig mye dårligere dyrevelferd generelt blant produksjonsdyr i Sverige enn i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

DET er det jo ingen som har sagt! Igjen, slik argumentasjon er bare med på å polarisere diskusjonen. Du kan da umulig tro at hverken Yellow eller andre oppriktig talt tror det du skriver? Det er direkte frekt å tro at folk er så dumme og lite oppvakt, at de ikke forstår det du påpeker.

Mulig, men det Yellow skriver er unektelig lett å tolke til at Norske bønder godt kan finne seg andre yrker, om de ikke vil betale for økt dyrevelferd av egen lomme. Da er det et par alternativer: å ikke spise kjøtt (det kommer ikke til å skje, at 100% av landets befolkning blir veggiser) så da må det importeres. Faktisk må det importeres for hver Norske bonde som kaster inn håndkledet.... 

red: ser @Yellow har svart i mellom, ironi er ikke så greit å få fram skriftelig, men tenkte det var så tykt smørt på at det syntes. My bad :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig mat skal vi ha på bekostning av hva som helst. Men når det gjelder bil tar vi hvilke kostnader som helst bare vi får kjøre - gjerne en og en i hver sin bil også , ikke samåke med kolleger en gang :(  

Om folk kaster mindre mat og prioriterer har de råd til å betale for dyrevelferd. Det er klart det er forbrukerne som skal betale  , det tror jeg også de aller fleste er i stand til .  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yurij skrev:

Billig mat skal vi ha på bekostning av hva som helst. Men når det gjelder bil tar vi hvilke kostnader som helst bare vi får kjøre - gjerne en og en i hver sin bil også , ikke samåke med kolleger en gang :(  

Om folk kaster mindre mat og prioriterer har de råd til å betale for dyrevelferd. Det er klart det er forbrukerne som skal betale  , det tror jeg også de aller fleste er i stand til .  

Nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Må det det? Med så store kjøttlagre i år at nortura sier det er overskudd?

http://totalmarked.nortura.no/prognose/category13590.html

Mens fatland trenger mer...

http://www.fatland.no/livdyr/smaafe/aktuelt/rekord-ettersporsel-etter-lammekjott-fatland-trenger-enda-mer-lam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krutsi jo stemmer, vi har noe som heter "bondens nettverk"  dekker mer enn bare tolga da, husker ikke helt hvor stort område det dekker.  De jobber for at det skal bli enklere å be om hjelp før krisen går utover dyr og mennesker, de skal bli enklere, og mindre skummelt,  å tipse om bønder som kanskje trenger litt hjelp, og ha et tverrfaglig team sånn at det holder å be om hjelp hos en instans, i stedet for å måtte gå til tre fire forskjellige.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...