Gå til innhold
Hundesonen.no

Sammenligning av hunderasene deres.


Katharina
 Share

Recommended Posts

Dere som har hatt flere hunderaser..

Hva slags rase har dere hatt?

Kan dere sammenligne rasene dere har hatt? 

Fordeler og ulemper med hunderasene? 

Likheter? Ulikheter?

Ville du hatt de samme hunderasene igjen?

..... Ja alt som har med hunderasene deres å gjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Katharina skrev:

Dere som har hatt flere hunderaser..

Hva slags rase har dere hatt?

Jeg har hatt papillon, border collie, border collie blanding, schäfer og whippet.

3 minutter siden, Katharina skrev:

Kan dere sammenligne rasene dere har hatt? 

Generelt sett...nei :P De har vært ganske forskjellige alle mann og alle utenom schäferen og whippeten har vært omplasseringshunder med bagasje.

3 minutter siden, Katharina skrev:

Fordeler og ulemper med hunderasene? 

Papillon: Han var en misshandlingscase. Han var lettlært osv, men hadde mye issus spesielt med tanke på folk så synes det er litt vanskelig å si hva som egentlig er fordeler og ulemper med rasen, siden han neppe var særlig representativ. Han ble levert tilbake til tidligere eier etter 8 måneder.

BCen: overtatt på fulltid da han var gammel...rundt 10-12 år(vi vet ikke helt når han ble født). Lettlært han også, men i og med at han sto mesteparten av livet på kjetting og så folk 1-2 ganger for dagen, fikk sjeldent tur eller omsorg av noe slag, er det vanskelig å si hvordan han ville vært med et optimalt liv. Han hadde også en del issus, mest ovenfor andre hunder og likte ikke å bli håndtert. Fikk bare ha han i 5 uker før han ble veldig syk og ble avlivet. Jeg gikk dog en del tur med han før han flytta til oss de årene han ikke bodde hos oss.

BC-blanding: Lettlært og aktiv frøken, men mye issus ift. andre hunder og mye negativt stress. Var dog veldig på når vi jobba, lett å belønne og relativt enkel å ha med å gjøre når hun ikke ble trigga av noe. 

Schäferen: Positivt: Arbeidsmotor av dimensjoner. Førerorientert, lett å belønne, lett å motivere, med på alt. Veldig hengiven ovenfor egen familie. Føler meg alltid trygg alene hjemme eller om jeg er ute å går med henne.
Negativt: En del vokt og også usikkerhet. Jobbet masse med å oppføre seg pent i samfunnet. Stoler ikke 100% på henne i alle situasjoner, for jeg vet at det bor mye i henne, men jeg vet ikke alltid hvor mye som skal til før det kommer fram. Er ganske mye ansvar å ha en sånn hund, krever mye kontroll og lydighet. Lettstresset, fyrer seg fort opp og kan tippe over litt, men heldigvis ikke hele tiden. Hun er i tillegg kronisk syk(allergi) så det gjør jo ting en del vanskligere.

Whippeten:
Positivt: Veldig hengiven og søt hund. Trygg og stabil i hodet. Liker å ligge i nærheten eller på fanget og har alltid en varmeflaske under dyna på natta :) Lettlært og relativt lett å motivere, hun er en utrolig morsom hund å jobbe med. Mye hopp, sprett og energi, litt klovnefakter. Du blir i godt humør av henne rett og slett. Søt og sosial ovenfor det meste(kan bli litt i meste laget til tider). 
Negativt: Mye meninger som kommer klart til uttrykk. Det er ikke alltid vi er helt enige :P Må være obs når vi møter veldig små hunder, hun er ikke alltid like hyggelig mot dem. Foretrekker for det meste å gå på selvstyr, hun skal føle hun får noe igjen for det for å gjøre noe for deg(hun går ikke i døden for ballen, for å si det sånn). Men alt i alt en utrolig kul hund med masse personlighet.

3 minutter siden, Katharina skrev:

Likheter? Ulikheter?

Det kom vel kanskje fram under fordeler/ulemper :)

3 minutter siden, Katharina skrev:

Ville du hatt de samme hunderasene igjen?

De individene av papillon, BC og BC mix vil jeg ikke ha igjen, selv om jeg var veldig glad i de jeg hadde :) BC vil jeg generelt sett ikke ha igjen. For mye gjeterinstinkt etter min smak.

Schäfer: Rasen ligger mitt hjerte nært og det er ikke umulig at det blir flere, men det blir nok ikke med det første. Mest med tanke på hvordan avlen er nå om dagen. Jeg vet ikke om jeg tørr å ta sjansen helt enda.

Whippet: Den blir det flere av! Digger de!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at dette er min erfaring med mine hunder, og hunder jeg kjenner.

Hva slags rase har dere hatt?

Jeg har hatt Border collie, Alaskan husky og whippet.

Kan dere sammenligne rasene dere har hatt?

Nei, egentlig ikke. Husky og whippet kan vel sammenlignes med at de er begge enkle hunder, men der stopper det.

Fordeler og ulemper med hunderasene? 

Border Collie sin fordel er at den er veldig førerorientert og lettlært.

Alaskan husky sin fordel er at så lenge de får løpt, trekt og mosjonert seg så er de veldig fornøyde.

Whippeten sin fordel er at den en er så lenge den får løpt løs noen ganger i uken (i tillegg til vanlige turer hver dag) og ligge i sofaen så er den kjempe fornøyd.

Likheter? Ulikheter?

AH og whippet er to raser som er enkel å ha med å gjøre. Begge rasene krever lite mentaltrening, men der stopper likheten mellom dem. Whippeten er i de fleste tilfeller veldig grei å ha løs, mens en husky har i stor grad mye jaktinstinkt og må holdes i bånd. En husky som får brukt seg godt fysisk er fornøyd med det, mens en whippet at et behov for å løpe mye løs for å være fornøyd.

En border collie har behov for turer og mental aktivisering, og vil i de fleste tilfeller ikke være fornøyd med "bare" å få en tur. Stort sett så higer de etter å få brukt hodet til noe også. 

Ville du hatt de samme hunderasene igjen

Jeg vil ikke ha border collie igjen, men kunne tenkt meg andre gjeterraser. For meg blir border collien veldig intens og nesten litt masete i væremåten. Kan godt hende at med en annen livssituasjon så hadde jeg likt det, men sånn livet mitt er nå så passer ikke rasen inn hos meg.

Alaskan husky kunne jeg godt tenkt meg igjen hvis jeg kan ha muligheten til å ha et hundespann. 

Whippet vil jeg per i dag ha igjen. Syntes det er en flott rase som er meget enkel, men likevel med på alt som border collien og alaskan huskyen var med på. Samtidig som den er en perfekt varmepute.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/26/2016 at 10:56 PM, Katharina skrev:

 

Hva slags rase har dere hatt?

Staff og Dogo Canario.

Fordeler og ulemper med hunderasene? 

Staffen er veldig menneskekjær, på godt og vondt. Lav bakkekontakt og blir derfor forholdsvis sterk i trekkingen sin, har aldri klart å avlære trekking helt. Ivrig, på godt og vondt. Leken, klovnete, på godt og vondt. Det meste med staff er kanskje på godt og vondt, men evnen til å ta det rolig flere dager og kjempe på andre dager er veldig fint. Lettlært, på godt og vondt, uvaner lært inn like fort som gode vaner. Min har ikke særskilt til helseproblemer, men det er jo en del dårlig avl på staff.

Dogoen var veldig rolig, sikkert for rolig mtp sykdom. Lærte fort, mer førerorientert enn staffen, svært god av- og påknapp, veldig god kontakt. Veldig kosete og hengivne med eierne. Ulempe kan være vakt og vokting, men det hører jo med, litt på godt og vondt det og. Ikke så glad i andre mennesker, noen ganger kunne det gå litt over styr, samtidig var han nok mindre reservert enn andre av rasen, pga påvirkning fra staffen. Skummel hund for mange andre, noen ganger kan det være en fordel, men stort sett ikke. Likte stort sett ikke andre hunder enn den han bodde med (staffen).

Likheter? Ulikheter?

(Staff vs. Dogo) Menneskekjær vs. reservert/mistenksom, innbydende til besøk vs. vakt/vokt, ADHD-tendenser vs. rolig og fokusert, opptatt av alt på en gang vs. førerorientert. Det er to veldig forskjellige raser, men som nevnt, dogoen tok til seg en del av det staffen gjorde. Den største likheten sånn generelt er vel at begge rasene er noen klovner, er egenrådige og har samkjønnsaggressivitet...

Ville du hatt de samme hunderasene igjen?

Ja.... Kanskje ikke samtidig, for det er et sjansespill med tanke på samkjønnsaggressivitet, selv om det gikk fint mellom mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mange ulike raser gjennom årene, men kommenterer de to jeg har nå: 
Engelsk springer spaniel og korthåret standard dachs. 

Fordeler og ulemper med hunderasene? 

Fordeler: De er begge sosiale vesener som ikke liker konflikter, de liker begge å leke og de har en god avknapp innendørs. De går veldig godt godt overens. 

Ulemper:

Dachsen: Jaktinstinktene er intense så det å la en slik hund gå løs er aldri aktuelt. Det betyr kobbel og ev langline som alternativ. Dachsen liker ikke fremmedehunder som er uhøflige og kommer løpende rett på oss/henne. HUn vil helst gå omveg om fremmed hund nærmer seg, men om den ikke tar signalene hennes og bare ruser inn og krenker privatsonen hennes sier hun tydelig fra EN gang før det ev smeller om frieren da ikke trekker seg. Hun liker heller ikke kloklipp, så den senansen er en utfordring hver gang. 
Dachsen har tydelige meninger om ting, men hun finnes ikke aggressiv ovenfor folk og jeg kan stole "100 %" på henne rundt barn.

Springeren: Trenger hodebry og noe å jobbe med. Kan ha hviledager, men etter 2 dager på lading MÅ hun brukes ellers blir hun kreativ ;) Forøvrig syns jeg hun er den perfekte hund :) <3

Likheter? Ulikheter?

De er begge sosiale, godt gemytt, vennlige hunder. Springeren er lett å dressere, tar ting raskt. Førerorientert, Lydig. Dachsen er selvstendig og ikke interessert i å bli fortalt når hun skal sitte og ligge osv, så denslags driter hun i... :D 

Ville du hatt de samme hunderasene igjen?

Ja, begge to. Elsker dachsens selvstendighet og særegenhet og sjarmerende vesen. Og springerens dresserbarhet og brukbarhet til alle verdens aktiviteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...