Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund med dyp/spiss brystkasse. (Myndeaktig)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en sele til svigers sin hund i julegave, men spørsmålet er jo da hva slags type. Har vel ca prøvd alle mine seler på ham, gamle versjon y selen til hurtta gikk ok nok, men ikke optimal kan nok gnage om den brukes over lengre tid. Buster h sele, sklir til siden hele veien. Zero DC short passet ikke overhodet, så kan ikke si hvordan en som passer han vil sitte. :P 
Den som har ligget mest stabilt på ham var en svinbillig sele fra plantasjen (10kr i en restkurv i fjor) , men den ble dessverre for liten. En slik en: 200011610_1.jpg 

Han ser slik ut og er antagelig en BC x Tysk Jaktterrier mix. (Selvom jeg er overbevist om at det må være mynde i ham)
458128_10151135854075423_1702463211_o.jp

Her i en form for y sele, egentlig kjøpt til beaglen min, men den ble alt for liten for ham, og altfor kort til stankelbeinet som dere kan se. :P Funker noenlunde nå etter å ha fjernet den biten som forbinder hals og mage på undersiden. 
277760_10151137325850423_279873990_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turb skrev:

Hva med myndeseler? 
Feks den her DT selen?
http://jeckadesign.weebly.com/selar.html

Skikkelig søt hund da :D 

Veldig søt! :D Ja! Den DT selen så jo veldig god ut! 

1 minutt siden, tutle skrev:

Signerer forslag om myndesele :) 


Hvordan blir egentlig trykket i sånne myndeseler? Tenker da ikke på DT selen, men den andre på linken der, promenad? Har sett lignende brukt på mynder før. Ser for meg at det blir som et halsbånd egentlig fremme i halsen? Eller?
Ikke at han drar så fælt at det gjør noe da men. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promenadselen tror jeg blir som en brystsele, tipper trykket kommer sånn rett på eller over skuldrene. Så da kommer det jo veldig an på om hunden drar eller ikke...

Det er vel egentlig hensikten at den skal fungere som en brystsele, ja. Men jeg syntes mange av dem legger mer press over halsen enn skuldrene...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:


Det er vel egentlig hensikten at den skal fungere som en brystsele, ja. Men jeg syntes mange av dem legger mer press over halsen enn skuldrene...

Ja tror det kommer veldig an på hvordan skuldrene til hunden er satt egentlig om trykket kommer på halsen eller skuldrene. Uansett er det jo ikke noen trekksele, men hvis hunden ikke drar er det jo greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det kommer veldig an på hvordan skuldrene til hunden er satt egentlig om trykket kommer på halsen eller skuldrene. Uansett er det jo ikke noen trekksele, men hvis hunden ikke drar er det jo greit 

Det gjør det nok. Men ser mange som havner over halsen. Mulig noen folk burde være litt mer obs når de kjøper sele? Selv gode seler kan jo sitte dårlig på noen hunder.

Det meste fungerer så lenge hunden ikke drar. [emoji4]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rocket skrev:

Veldig søt! :D Ja! Den DT selen så jo veldig god ut! 


Hvordan blir egentlig trykket i sånne myndeseler? Tenker da ikke på DT selen, men den andre på linken der, promenad? Har sett lignende brukt på mynder før. Ser for meg at det blir som et halsbånd egentlig fremme i halsen? Eller?
Ikke at han drar så fælt at det gjør noe da men. :P  

Jeg har en sånn promenadsele selv, og en whippet som trekker litt. Hun strupes ikke, og jeg bruker den med god samvittighet på småturer. Men på en annen side den ligger jo ikke godt over skuldrene dersom hunden trekker skikkelig, og jeg har egen trekksele til jogging, snøkjøring osv. I den kjenner jeg at hun vil mer, jobber litt i stedet :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sprettballen skrev:

Til min whippet bruker jeg mye MR-selen om dagen. Den sitter supert på henne :) Ellers har jeg brukt TrueLove x1 en del. Det er disse to som har sittet best på henne.

Alternativt kan du jo vurdere å få en sele sydd på mål? Fra Minipina eller Kifani etc?

MR sele, da er det samme som lager mr kobbelet du snakker om? 
Er den den sykkel/spor selen du har? 

Truelove x1 har vel ish samme utforming som hurtta lifeguard dazzle/outdoor active selene? Jeg får en active sele snart håper jeg så kan teste den på han når jeg får den. Er jo ikke sikkert han passer samme size som Rocky, men det vil jo gi en indikasjon i hvertfall. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rocket skrev:

MR sele, da er det samme som lager mr kobbelet du snakker om? 
Er den den sykkel/spor selen du har? 

Truelove x1 har vel ish samme utforming som hurtta lifeguard dazzle/outdoor active selene? Jeg får en active sele snart håper jeg så kan teste den på han når jeg får den. Er jo ikke sikkert han passer samme size som Rocky, men det vil jo gi en indikasjon i hvertfall. :) 

Ja, er vel den. Det er en H-sele hvert fall. Truelove x1 lingner outdoor i utforming ja, men ironisk nok så passet ikke den til whipsen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ja, er vel den. Det er en H-sele hvert fall. Truelove x1 lingner outdoor i utforming ja, men ironisk nok så passet ikke den til whipsen :P 

Hehe typisk det! Du har ikke tilfeldigvis prøvd Ruffwear sin front range sele på henne? Den er vel også ish samme type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rocket skrev:

Hehe typisk det! Du har ikke tilfeldigvis prøvd Ruffwear sin front range sele på henne? Den er vel også ish samme type. 

Jo, den brukte jeg mye på henne før jeg fikk truelove :) Den satt også bra på henne :) Men kjøpte M til henne, selv om hun bruker S i webmaster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ganske lik svigers sin hund i kroppen, men tyngre bygging. Jeg har prøvd alle seler jeg har kommet over i butikk, men den eneste selen jeg har funnet som passer er tursele fra Minipina laget etter mål. Den er ganske dyr (800kr), men jeg synes absolutt den har vært verdt pengene. Jeg har sikkert brukt mer penger på seler som ikke passet før jeg kjøpte denne :P 

13227370_10156911563850054_8638712904435

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Ehm...jeg tror kanskje jeg så denne hunden i dag? Jeg mener...hvor mange hunder som ser sånn ut møter man liksom? Gikk i hundeskogen å så en som så kliss lik ut! Den var litt større enn min Blitz, eneste var at den virket litt breiere i hodet kanskje...

Det kan hende, så personen som gikk med den ung ut? Type 17-18ish og med kort hår? Hvis hunden i tillegg generelt virka superglad og kjempegrei så er det stor sannsynlighet for at det var ham :P
Tipper hun må ha vært der med noen, kanskje noen med en golden? Eller ei på ca samme alder som også hadde kort hår? 

3 timer siden, MarieR skrev:

Kan nomesele med dobbel stolpe være et alternativ?
 Fant ikke noe godt bilde, men jeg har sett slike seler ligge godt på typ fuglehunder etc med veldig spisst brystbein der en vanlig nomesele blir liggende skjevt i fronten pga det.

Det kan være, har tenkt litt på non stop sin f.eks, den selger de på den lokale dyrebutkken, så vurderer å kidnappe ham en dag og gå innom der å prøve. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mushi skrev:

Hunden min er ganske lik svigers sin hund i kroppen, men tyngre bygging. Jeg har prøvd alle seler jeg har kommet over i butikk, men den eneste selen jeg har funnet som passer er tursele fra Minipina laget etter mål. Den er ganske dyr (800kr), men jeg synes absolutt den har vært verdt pengene. Jeg har sikkert brukt mer penger på seler som ikke passet før jeg kjøpte denne :P 

13227370_10156911563850054_8638712904435

Ja den kan jeg tenke meg kan passe ja! Er nok ikke heeeelt innafor budskjettet dog. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rocket skrev:

Det kan hende, så personen som gikk med den ung ut? Type 17-18ish og med kort hår? Hvis hunden i tillegg generelt virka superglad og kjempegrei så er det stor sannsynlighet for at det var ham :P
Tipper hun må ha vært der med noen, kanskje noen med en golden? Eller ei på ca samme alder som også hadde kort hår? 

Husker ikke, stoppa ikke å snakke, for ville skynde meg litt hjem, hehe. Skulle på kveldsvakt. Men syntes den ligna veldig. Hadde en litt brunlig stripe på toppen av ryggen fikk jeg med meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sprettballen skrev:

Husker ikke, stoppa ikke å snakke, for ville skynde meg litt hjem, hehe. Skulle på kveldsvakt. Men syntes den ligna veldig. Hadde en litt brunlig stripe på toppen av ryggen fikk jeg med meg. 

Da er det nok ikke han, han er helt sort på ryggen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som bruker Ruffwear Front Range på whippetene, og hun er kjempefornøyd med selen. Har faktisk bestilt den selv til Saga(lapphund) nå. :) Men jeg kan prøve den på Mira (alaska husky), og si mer om det senere om du ønsker. Ut ifra bildene ser de veldig lik ut i kroppsformen. :) Men mulig den blir litt dyr mtp at det er en gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...