Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2017


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Jeg er så i tvil om jeg tør å ha kull eller ikke i år (jeg mener, på forsøket sist så døde hannhunden to uker etter parring og det kom en dødfødt hannvalp - snakker om oppdretterdebut!), og jeg føler Murphy er litt ute etter meg sånn ellers også. MEN, valp syns jeg det skal bli uansett, og heldigvis planlegges det et bra kull hos en oppdretter jeg stoler på. Tispa venter løpetid like etter Bris, så har litt tid på meg til å finne ut av ting. 

Skulle hatt ei krystallkule ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Knerten sier Hei!  Han er verdens godeste lille Knert, en dvergpuddel av den skjønneste sorten. 9 uker i morgen og frisk og rask og helt til å spise opp. Vi koser oss masse sammen, så heldig jeg

Noor Inca Coffee Fireside, aka Honning ble med oss hjem i går, 8,5 uker gammel saluki   

Posted Images

1 time siden, Betty skrev:

Jeg er så i tvil om jeg tør å ha kull eller ikke i år (jeg mener, på forsøket sist så døde hannhunden to uker etter parring og det kom en dødfødt hannvalp - snakker om oppdretterdebut!), og jeg føler Murphy er litt ute etter meg sånn ellers også. MEN, valp syns jeg det skal bli uansett, og heldigvis planlegges det et bra kull hos en oppdretter jeg stoler på. Tispa venter løpetid like etter Bris, så har litt tid på meg til å finne ut av ting. 

Skulle hatt ei krystallkule ... 

Den krystallkula skulle jeg også gjerne hatt. Mange, mange ganger! 

For den ville sikkert fungert for andre ting enn valper, sant? 

 

Sitter og "tvinner hjerne" og prøver å finne ut av om jeg skal gjøre a, b eller c. Noe avhenger av et svar jeg får om tidligst 3 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Snøfrost skrev:

Den krystallkula skulle jeg også gjerne hatt. Mange, mange ganger! 

For den ville sikkert fungert for andre ting enn valper, sant? 

 

Sitter og "tvinner hjerne" og prøver å finne ut av om jeg skal gjøre a, b eller c. Noe avhenger av et svar jeg får om tidligst 3 uker

Ja klart, skal man først ha krystallkule så må den jo funke på andre ting også! :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SofieAurora skrev:

Puddelvalpene blir 3uker på lørdag og da er det bare rundt 1 uke igjen til jeg kan komme og hilse på de skjønne små! :wub: Oppdretter skal få velge riktig valp til meg, så det blir spennende uker i vente! :frantics:

Så spennende! :D Hvilken oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 at 3:33 PM, Betty skrev:

Jeg er så i tvil om jeg tør å ha kull eller ikke i år (jeg mener, på forsøket sist så døde hannhunden to uker etter parring og det kom en dødfødt hannvalp - snakker om oppdretterdebut!), og jeg føler Murphy er litt ute etter meg sånn ellers også. MEN, valp syns jeg det skal bli uansett, og heldigvis planlegges det et bra kull hos en oppdretter jeg stoler på. Tispa venter løpetid like etter Bris, så har litt tid på meg til å finne ut av ting. 

Skulle hatt ei krystallkule ... 

Du vet hva jeg mener... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sprettballen skrev:

I går kom nurket hjem! Jeg er i skikkelig valpetåke kjenner jeg. Hun er så snill og søt og pen ^^ Et helt annet kaliber enn søstra, om hun fortsetter sånn :P Det kjenner jeg er helt greit, hehe

I01A5270

Å herregud, hun var råsøt! For en fin farge på henne! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Så spennende :D Helene er en klok dame, hør på henne :P 

Vi får se. Føler det er fryktelig skummelt mtp hva som skjedde sist gang, og ikke minst at jeg ikke er helt ovenpå enda etter alt som har skjedd. Men lenge til løpetid, så @Helene har god tid på å overbevise meg. Endte opp med å se på en hannhund ikveld da, så hun er jo ikke så verst flink til overtalelser (men jeg har fortsatt ikke bestemt meg :aww: ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

Vi får se. Føler det er fryktelig skummelt mtp hva som skjedde sist gang, og ikke minst at jeg ikke er helt ovenpå enda etter alt som har skjedd. Men lenge til løpetid, så @Helene har god tid på å overbevise meg. Endte opp med å se på en hannhund ikveld da, så hun er jo ikke så verst flink til overtalelser (men jeg har fortsatt ikke bestemt meg :aww: ). 

Forstår det veldig godt altså :) Godt å ha noen i ryggen som har troen på deg, jeg har tro på at Helene klarer å gi deg troen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, soelvd skrev:

Forstår det veldig godt altså :) Godt å ha noen i ryggen som har troen på deg, jeg har tro på at Helene klarer å gi deg troen ;)

Ja, sant. Særlig når jeg selv har mer troen på Murphy. :aww: Men får håpe jeg har fått min dose av uflaks og drit, selv om det sikkert alltids kan bli verre. :P 

Hvis jeg finner hannhund som går igjennom nåløyet så kanskje, men det nåløyet er fryktelig lite. Undersøker litt rundt en nå som er lovende, og jeg kjenner at lysten øker mer og mer. Gjenstår bare at lysten overgår frykten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Betty skrev:

Vi får se. Føler det er fryktelig skummelt mtp hva som skjedde sist gang, og ikke minst at jeg ikke er helt ovenpå enda etter alt som har skjedd. Men lenge til løpetid, så @Helene har god tid på å overbevise meg. Endte opp med å se på en hannhund ikveld da, så hun er jo ikke så verst flink til overtalelser (men jeg har fortsatt ikke bestemt meg :aww: ). 

Jeg skjønner deg godt - jeg var jo i en lignende situasjon i fjor, med to valper - en er dødfødt og den andre dør etter ei uke etter å ha jobbet døgnet rundt for å få energi i ham. Der og da tenkte jeg "aldri igjen". Da Foenix fikk neste løpetid, så var jeg egentlig ikke motivert for å ha valpekull, det var så mye annet jeg heller ville, og siden hannhunden jeg ønsket å bruke ikke var gammel nok enda var det egentlig helt greit å få utsatt det. Nå, derimot, er jeg kjempeklar for kull og valper, og superfrustrert over skjebnen som sørger for at hun ikke kan parres på denne løpetiden heller. 

Det er en emosjonell prosess en skal gjennom, og et nytt forsøk skal passe inn i livet for øvrig også. Og det er lov til å ta seg litt tid, med mindre tispa begynner å bli gammel.

Jeg er så valpesjuk at jeg måtte se på hva som er planlagt av valper rundt omkring, kanskje det var noe jeg hadde lyst på. Ikke at jeg har ønsker om å kjøpe inn en valp - jeg vil ha en valp etter Foenix. Men det var ingen interessante kombinasjoner offentliggjort uansett, så da får jeg sitte her med abstinensene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SFX skrev:

Jeg skjønner deg godt - jeg var jo i en lignende situasjon i fjor, med to valper - en er dødfødt og den andre dør etter ei uke etter å ha jobbet døgnet rundt for å få energi i ham. Der og da tenkte jeg "aldri igjen". Da Foenix fikk neste løpetid, så var jeg egentlig ikke motivert for å ha valpekull, det var så mye annet jeg heller ville, og siden hannhunden jeg ønsket å bruke ikke var gammel nok enda var det egentlig helt greit å få utsatt det. Nå, derimot, er jeg kjempeklar for kull og valper, og superfrustrert over skjebnen som sørger for at hun ikke kan parres på denne løpetiden heller. 

Det er en emosjonell prosess en skal gjennom, og et nytt forsøk skal passe inn i livet for øvrig også. Og det er lov til å ta seg litt tid, med mindre tispa begynner å bli gammel.

Jeg er så valpesjuk at jeg måtte se på hva som er planlagt av valper rundt omkring, kanskje det var noe jeg hadde lyst på. Ikke at jeg har ønsker om å kjøpe inn en valp - jeg vil ha en valp etter Foenix. Men det var ingen interessante kombinasjoner offentliggjort uansett, så da får jeg sitte her med abstinensene mine. 

Jeg var egentlig klar for å prøve igjen, mentalt sett, helt til jeg mistet den tobeinte "valpen" min etter 6 mnds svangerskap for straks 3 uker siden. Så det er det som lager litt krøll til hodet mitt nå (midt i en sorgprosess, så egentlig er jeg ikke i stand til å ta noen avgjørelser om det ene eller det andre nå), og gjør at jeg er veldig feig mtp. å ta sjanser og å prøve ting igjen. Jeg regner med at får jeg litt mer tid på meg å blir lysten større og større, og jeg tenker mer rasjonelt. Bestemmer meg og ombestemmer meg hele veien, i dag så er jeg litt mer for å prøve. Det kan jo være noe å glede seg til, og håpe på - om jeg bare klarer å legge vekk katastrofetankene mine og tenke på alt det negative som kan skje. Det er heldigvis minst 5,5 mnd til løpetid (reelt sett er det vel mer 6,5 ut fra de siste års sykluser, men de løper jo aldri når de skal så ...). Nå holder jeg på å kladde en ørliten mail til en hannhundeier, i morgen sletter jeg den sikkert for så å begynne på nytt på tirsdag. Mental berg- og dalbane her i heimen ja. :lol: 

Jeg er også skikkelig valpesjuk! Og det er flere gode kombinasjoner som skal gjøres eller er gjort, men innerst inne så tror jeg egentlig jeg har mest lyst på en Bris-valp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Betty skrev:

Jeg var egentlig klar for å prøve igjen, mentalt sett, helt til jeg mistet den tobeinte "valpen" min etter 6 mnds svangerskap for straks 3 uker siden. Så det er det som lager litt krøll til hodet mitt nå (midt i en sorgprosess, så egentlig er jeg ikke i stand til å ta noen avgjørelser om det ene eller det andre nå), og gjør at jeg er veldig feig mtp. å ta sjanser og å prøve ting igjen. Jeg regner med at får jeg litt mer tid på meg å blir lysten større og større, og jeg tenker mer rasjonelt. Bestemmer meg og ombestemmer meg hele veien, i dag så er jeg litt mer for å prøve. Det kan jo være noe å glede seg til, og håpe på - om jeg bare klarer å legge vekk katastrofetankene mine og tenke på alt det negative som kan skje. Det er heldigvis minst 5,5 mnd til løpetid (reelt sett er det vel mer 6,5 ut fra de siste års sykluser, men de løper jo aldri når de skal så ...). Nå holder jeg på å kladde en ørliten mail til en hannhundeier, i morgen sletter jeg den sikkert for så å begynne på nytt på tirsdag. Mental berg- og dalbane her i heimen ja. :lol: 

Jeg er også skikkelig valpesjuk! Og det er flere gode kombinasjoner som skal gjøres eller er gjort, men innerst inne så tror jeg egentlig jeg har mest lyst på en Bris-valp. 

Jeg skjønte det, og det var det jeg mente med at det skal passe inn i livet ellers også :hug: Du er jo i en sorgprosess. Men sjekk noen hannhunder, ha noen back up-planer, også har du god tid til å tenke ut om du ønsker å forsøke - heller det enn å plutselig ha høyløpsk tispe, kjenne at du er klar, men ikke ha hannhund for hånd. Jeg har fått noen knyttnever i fjeset opp gjennom, og det er lov til å sette seg ned og si at en trenger en pause fra den kampen som er livet, og bare gjøre det som er strengt talt nødvendig for en stund. Da jeg parret Foenix i fjor skulle det være min trøst etter å ha gått gjennom noen harde runder, det skulle være min opptur etter motgang - jeg burde vært smartere enn å basere min trøst på noe som har bedre odds enn å parre tispe. 

Løpetider kommer aldri som forventet og ønsket - hadde Foenix fått løpetid til forventet tid, ville hun med stor sannsynlighet vært av medisinene og kunne ha blitt parret. Jeg er ikke bitter, jeg er bare veldig, veldig skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg skjønte det, og det var det jeg mente med at det skal passe inn i livet ellers også :hug: Du er jo i en sorgprosess. Men sjekk noen hannhunder, ha noen back up-planer, også har du god tid til å tenke ut om du ønsker å forsøke - heller det enn å plutselig ha høyløpsk tispe, kjenne at du er klar, men ikke ha hannhund for hånd. Jeg har fått noen knyttnever i fjeset opp gjennom, og det er lov til å sette seg ned og si at en trenger en pause fra den kampen som er livet, og bare gjøre det som er strengt talt nødvendig for en stund. Da jeg parret Foenix i fjor skulle det være min trøst etter å ha gått gjennom noen harde runder, det skulle være min opptur etter motgang - jeg burde vært smartere enn å basere min trøst på noe som har bedre odds enn å parre tispe. 

Løpetider kommer aldri som forventet og ønsket - hadde Foenix fått løpetid til forventet tid, ville hun med stor sannsynlighet vært av medisinene og kunne ha blitt parret. Jeg er ikke bitter, jeg er bare veldig, veldig skuffet.

Ikke sant. Det er jo litt gøy (og noe frustrerende) å lete etter passende hannhund også, og da har jeg noe å okkupere hodet litt med for å få pause fra andre tanker. Og ja, oddsene på å parre tispe er dessverre ikke så god som en kan få inntrykk av noen ganger. Det er jaggu mye som kan gå galt! 

Utrolig kjipt når de bommer helt med timingen på løpetida, det er jo selvsagt i sånne tilfeller at de får den alt for tidlig, eller utsetter den mye lengre enn vanlig (Bris kommer garantert til å være høyløpsk i uke 29, sånn at vi går glipp av hovedkurset med redningshundene, om jeg bestemmer meg for å parre henne). Håper Foenix er grei og ikke venter for lenge med å få løpetid neste gang, hun har vel variert litt med lengde mellom løpene? Er jo litt greiere med frøkna mi som ikke har gått lengre enn 7 mnd og 3 uker mellom, enn de som har hunder som gjerne går et år mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Betty skrev:

Ikke sant. Det er jo litt gøy (og noe frustrerende) å lete etter passende hannhund også, og da har jeg noe å okkupere hodet litt med for å få pause fra andre tanker. Og ja, oddsene på å parre tispe er dessverre ikke så god som en kan få inntrykk av noen ganger. Det er jaggu mye som kan gå galt! 

Det er MYE som kan gå galt, og en del av meg synes det er på sin plass å snakke åpent om det for å vise at oppdrettergjerningen er mer enn rosa snuter og bollemager en koser med. Da Foenix mistet sine i fjor kom det PM fra flere store oppdrettere som hadde opplevd det samme, de har bare ikke lagt det ut noe sted - for jeg følte meg fryktelig alene, og som en elendig person som ikke en gang kunne holde liv i én valp. Det er greit å vise at det er en bakside av medaljen også, selv om det betyr at noen har blitt mer enn gjennomsnittlig opphengt i at det var et problematisk kull hos meg... 

Jeg har tre tisper som vurderes parret 2017/2018, og jeg har hannhund til alle tre. Jeg har backup til to av dem. Jeg har hannhund til tispevalpen jeg håper å beholde fra Foenix. Jeg har 37 H-navn klare. Så nå leter jeg etter I-navn, der har jeg bare to :P 

7 minutter siden, Betty skrev:

Utrolig kjipt når de bommer helt med timingen på løpetida, det er jo selvsagt i sånne tilfeller at de får den alt for tidlig, eller utsetter den mye lengre enn vanlig (Bris kommer garantert til å være høyløpsk i uke 29, sånn at vi går glipp av hovedkurset med redningshundene, om jeg bestemmer meg for å parre henne). Håper Foenix er grei og ikke venter for lenge med å få løpetid neste gang, hun har vel variert litt med lengde mellom løpene? Er jo litt greiere med frøkna mi som ikke har gått lengre enn 7 mnd og 3 uker mellom, enn de som har hunder som gjerne går et år mellom. 

Hun hadde 11 måneder mellom de første løpetidene, så lå hun på 7.5 måned - og mellom de to siste har det gått bare 6 måneder, så jeg håper det er en syklus hun har landet på nå. Hennes datter Gloria har hatt to løpetider med ti måneder mellom, og på disse linjene har tispene vært gamle før de får sin første løpetid. Men jeg aner jo ikke om Gloria skal gå ti måneder til neste løpetid, eller om det blir kortere. Det blir sikkert kortere, slik at hun løper samtidig med Foenix, for jeg vil ikke ha to kull samtidig. Jeg håper jo at Foenix løper igjen i juli/august, og Gloria fikk løpetid rett over nyttår. Jeg hadde plottet inn en tre ukers utstillingsturné i utlandet i november, siden jeg skulle ha valper i våres, så da regner jeg med at Foenix har valper da :D Det er lov til å håpe? For jeg ofrer gjerne den turneen, i så fall.

Her holder ingen pusten, i hvert fall, også tror jeg at jeg skal ta opp strikking eller frimerkesamling som alternativ hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp til de som har fått, og håper det ordner seg for dere som enda venter. :)

Planen var at jeg skulle ha valp i år, men så ble det en kjedelig nedskjæring i antall hunder. :icon_cry:Veksler mellom å bare ville gi opp alt som heter hund, å holde meg til den opprinnelige planen jeg har ventet på i to år og å ville ha en ny liten, hvit sprettball full av F.

De kullene jeg kunne tenkt meg valp fra er selvsagt planlagt samtidig, så nå sitter jeg her fullstendig handlingslammet og føler at tiden løper fra meg mens jeg ikke klarer å bestemme meg for noen ting. :icon_confused: Kanskje like greit å ta en pause...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...